beantwoord

Intercity direct, wanneer worden extra treinen ingezet?

Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 6
Je zult wel gek zijn. Er is een rechtstreekse verbinding tussen Rotterdam en Eindhoven. Zonder overstap binnen een uur met met perfecte cross-platform overstap naar Venlo en Zuid-Limburg. Deze lijn loopt via de HSL.

Het gaat erom, dat het beschikbare materieel optimaal wordt ingezet, dus daar waar het echt nodig is en ook nog eens zijn recht komt. Het is toch niet uit te leggen, dat reizigers die een toeslag moeten betalen, genoegen moeten nemen een staanplaats in het gangpad - onder het mom van materieeltekort - terwijl tegelijkertijd geschikt materieel naar de periferie rijdt, en waarbij het maar op een klein deel van het traject tot zijn recht komt.

Qua comfort doen de Koplopers niet onder voor het Intercity Direct materieel: ook de verwende eerste klas reiziger ervaart geen verschil.

Als regelmatig reiziger van Delft naar Breda is de doorgaande trein van Den Haag naar Eindhoven (via de HSL) natuurlijk ideaal, maar een overstap in Rotterdam op de Intercity Direct naar Breda - zoals tot begin april - is echt geen gekkenwerk gebleken.
Reputatie 6
@Bertus
Een 10 minuten dienst op de HSL? Voor die paar drukke spitstreinen? Buiten de spits is de bezetting nu misschien gemiddeld 25%, bij een nog hogere frequentie zakt dat onder de 20%. De toeslag in de spits verdubbelen en in het dal halveren is echt een betere oplossing. De toeslag in de spits betaalt meestal de baas, die in het dal moeten mensen zelf betalen en dat leidt tot de huidige wanverhouding in drukte.

En verder moet er iets gebeuren aan het te laat beginnen van de diensten vanuit Rotterdam.

Ik weet niet hoe vaak je met de ICD reist, maar in mijn beleving is de bezettingsgraad (soms veel) hoger.

De toeslag afschaffen in combinatie met een frequentieverhoging zorgt ook voor een betere spreiding van reizigers over de HSL en de vaak overvolle treinen op de Oude Lijn.
Reputatie 7
Badge +4
Wel goed lezen: ik sprak er mijn vreugde over uit dat het eersteklascomfort van het Koloperniveau was en ik ben mogelijk een verwende reiziger. Persoonlijk vind ik een doorgaande trein zonder overstap prettiger en gezien de vele nare reacties op de gemiste overstap in Breda, hebben er flink wat mensen last van gehad. Geef mij maar een snelle, directe en comfortabele trein. Ik ben geen spoorfanaat maar met dezelfde samenstelling reizen is makkelijker, en als het waar is wat ik lees, is de vaste stam zelfs korter.

Ik vind het echter geen goede planning dat we nog jaren met een tekort moeten werken. Dat je wagons niet bij AH haalt, is wel helder maar als je dat weet, plan je de bestelling eerder.
Ik heb de indruk dat de ICDirect veel drukker is dan hier wordt gesuggereerd maar ik heb geen cijfers, dus kan ook niet echt uitspraken doen. Er wordt veel over volle treinen geklaagd op dit traject.

Hoe dan ook, ik vind Rotterdam-Eindhoven een enorme verbetering.
Reputatie 6
Wanneer gaan de treinen op de HSL nu eens sneller rijden? De tijdwinst zit niet in het hogere aantal km/u, maar in de kortere lengte van de spoorbaan en het ontbreken van tussenstations. Als men niet harder gaat rijden, 200-220 km per uur, heeft een HSL toch geen zin, had er dan een reguliere spoorbaan van gemaakt, dan had je met iedere andere trein ook net zo snel als nu van Rotterdam naar Amsterdam gekund.
Reputatie 6
Badge
Sorry, maar die 25% bezetting buiten de spits is echt onzin uit hoog concentraat. Vandaar dat ik ook buiten de spits niet zomaar ergens kan instappen en kan zitten op mijn eigen tweezitter. Ik gok eerder 40%.
Reputatie 3
Wanneer gaan de treinen op de HSL nu eens sneller rijden? De tijdwinst zit niet in het hogere aantal km/u, maar in de kortere lengte van de spoorbaan en het ontbreken van tussenstations. Als men niet harder gaat rijden, 200-220 km per uur, heeft een HSL toch geen zin, had er dan een reguliere spoorbaan van gemaakt, dan had je met iedere andere trein ook net zo snel als nu van Rotterdam naar Amsterdam gekund.

Tja, dat is de crux: de hele HSL-vloot kan maar maximaal 160. Ze zijn niet als HSL-materieel gebouwd, en kunnen dus geen 250 of zoiets. Pas over tien jaar kan men dus harder gaan rijden dan 160, als men dat wil.
Sowieso is die hoge snelheid ook onzin. Men wilde ook het liefst een gewone snelheid hebben, maar door politieke druk is het uiteindelijk Vmax 250 geworden.
Reputatie 6
Over geldverspilling gesproken.
Badge +3
Over geldverspilling gesproken.
Dat niet alleen. De Fyra is behalve een financieel ook een planningstechnisch fiasco gebleken waar we nog jaren last van zullen hebben. De praatjes van NS over verbeteringen op de HSL moeten we daarom zeer kritisch tegen het licht houden.

We zitten tot in lengte van jaren opgescheept met opgekalefaterde rijtuigen uit de jaren tachtig van de vorige eeuw die niet sneller mogen rijden dan 160 km/u. En dat alles omdat NS niet in staat was om werkende treinen te kopen voor de HSL en er geen plan B was toen plan A (de Fyra) niet bleek te werken.

Reageer