beantwoord

Intercity rijdt station voorbij: hoe kan dit?

Zojuist reed de trein van 17.17 (donderdag 28 febr 2019) van Leiden CS richting Leeuwarden het station voorbij, waarbij niemand kon in- of uitstappen. Het leek een bewuste actie van de machinist, omdat de trein met zeer lage snelheid langs het perron reed en de indruk wekte te gaan stoppen. Maar uiteindelijk stopte de trein niet en reed gewoon door. En ging daarna weer harder rijden. Om welke reden rijdt een trein een station voorbij? En waarom zou een machinist de indruk wekken te stoppen om het dan niet te doen?
icon

Beste antwoord door Momo 28 februari 2019, 18:30

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Dat is wel heel vreemd inderdaad.

Hij heeft daarna wel een tijd stil gestaan op Sassenheim (waar die eigenlijk helemaal niet hoorde te stoppen), en vervolgens 10 minuten vertraging opgelopen richting Schiphol en verder. Ik vermoed een technisch probleem.

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-02-28/1863
Reputatie 7
Badge +2

Reputatie 7
Badge
Reed de trein wel langs het perron?
Dat zou namelijk wel een reden zijn om langzaam te rijden (contact zoeken met de treindienstleider en kijken of er nog iets mogelijk is).

Een andere reden om door te rijden is een gerichte opdracht van de treindienstleider om door te rijden.

In beide gevallen zou ik als machinist een omroepbericht plaatsen om mensen op de hoogte te stellen, maar ik begrijp dat u op het perron stond.

[edit]Ah, Momo was me voor[/edit]
Reputatie 7
Badge +2
Mogelijk was de stop op Sassenheim dan om reizigers voor Leiden daar uit te laten stappen zodat ze weer de sprinter terug konden nemen.
Badge +3
Och ja.. Bij het perron in Leiden gaat het wel vaker mis, toch? :P

Acrobatische toeren... 🤕

https://twitter.com/_brigadierdog/status/1095282405269823489

@NS_online let u op bij het uitstappen vanuit het achterste deel van de trein. Het perron is wat kort voor de lengte van de trein. Dat had die mevrouw die de kiezels tussen haar tanden staat te verwijderen net niet gehoord dacht ik #klusjevoordetandarts

Beter om dat dan toch maar niet meer te doen, lijkt me! Dus in tegenstelling van wat ^SA van webcare zegt is het niet stoppen dus wél een bewuste actie geweest, toch? 🤔
@momo: de trein reed echt langs het perron. En omdat ie bijna stopte liep iedereen al zo’n beetje naar de rand perron. En toen reed ie door. Wonderlijk! Ik vroeg me vooral af hoe dit kan gebeuren? En ik vroeg me af of er een vorm van opzet aan ten grondslag lag. Dat mag ik, op deze nette wijze, toch best vragen? 😉
Momo schreef:

de trein reed echt langs t perron, en niet een spoor verder. Ik weet wat ik zag. Maar goed, er zal een goeie reden zijn geweest dat de machinist doorreed. En het was zeker prettig geweest als de NS het anders had gebracht, bijv dmv een berichtje via de intercom 😉
Reputatie 7
Badge +2
Ik was er zelf niet bij dus kan er niet over oordelen. Wat ik postte is wat NS op Twitter hierover meldde, ik heb zelf geen inside information. Maar ik kan me alleen maar indenken dat er een goede reden voor geweest moet zijn.
Zou het kunnen dat het deel van de trein dat TS kon zien keurig langs het perron reed maar dat de voorkant alweer van het perron wegliep, zoals op de foto's boven ook te zien is? Dan lijkt het voor veel wachtenden alsof de trein gewoon kan stoppen maar dat gaat dan niet voor de hele trein op. Zo te zien was het een lange trein bestaande uit 11 delen.
Op de b perrons is er toch gewoon genoeg lengte voor treinen van 11 of 12 bakken? De 2100 en 2200 worden meerdere keren per dag met 12 bakken gereden. Of moeten deze dan ook langs de a perrons staan? Als de 2200 richting Amsterdam C binnen komt rijden op 5b staat de 3300 ook altijd al klaar langs 5a dus dat lijkt me niet de reden. Er zijn zover ik als reiziger weet ook geen wissels waarin de trein kan staan, op de beroemde wissels bij de grens tussen de a en b sporen na. Kunnen de machinisten op dit forum iets hierover verklaren? Heb het idee dat ik zelf toch iets over het hoofd zie.
Badge
Perron 4B is lang genoeg voor 12 bakken dus dat kan de reden niet geweest zijn. Wat op de foto's van Robert B te zien is is een trein die binnenkomt, een groen sein ziet en denkt dat deze door moet rijden naar het 2e gedeelte van het perron, maar gepland was op het 1e deel van het perron en dus door het wissel heen schiet welke naar het andere spoor leidt.

Dan heb je toch even een probleem omdat een deel van de trein niet langs het perron staat, gelukkig gebeurt dit niet zo heel vaak maar het is een risico als je op sein een station binnenkomt met a en b zijden op het perron en je net even te laat bent. Dan komt het voor dat het sein al groen is of wordt terwijl je binnenrijdt.

Maar het is wel vreemd als de trein langs het perron reed dat deze niet is gestopt.
Reputatie 1
Dit lijkt toch inderdaad wel iets te vaak op Leiden Centraal voor te komen.

Die foto's van @Robert B zijn volgens mij al van een tijdje geleden. Het Twitterbericht wat hij heeft gedeeld is van 12 februari. Onderstaande foto (van @DaniquedePrez) is van 3 dagen geleden, en dan nu dit...

Reageer