Intercity 's-Hertogenbosch - Utrecht overvol

• 13 januari 2017
  • 18 reacties
  • 650 Bekeken

Ik heb een paar weken gewacht om mijn ervaringen met de nieuwe dienstregeling te delen. Het is nu vrijdag, gewoonlijk de rustigste dag van de werkweek. De trein die om 8.23 uit 's-Hertogenbsoch vertrekt is overvol, er zijn niet genoeg zitplaatsen. Het is duidelijk dat de capaciteit onvoldoende is. Op andere werkdagen is de trein gevaarlijk vol.
Vorige week heb ik op hetzelfde traject EHBO verleend aan iemand die op het overvolle balkon was flauwgevallen. Dit is gelukkig goed afgelopen.
@NS. Zullen we wachten tot er echte ongelukken gebeuren?

18 reacties

Reputatie 4
Vandaag is geen goede maatstaf. Er is een aangepaste dienstregeling tussen 's-Hertogenbosch en Sittard, wat inhoudt dat slechts de helft van de intercities daar rijdt. En dat resulteert er dan ook in dat de helft van de intercities richting Utrecht waarschijnlijk voller zullen zijn dan normaal.
Reputatie 7
Badge +3
@flwp
Dat niet iedereen kan zitten is iets anders dan overvol. Verder zijn veel intercity's op dit traject vooraan vol maar achteraan vaak half leeg omdat de reizigers weigeren achteraan in te stappen.

En tot slot is vandaag geen maatstaf omdat de treinen uit Heerlen/Venlo vandaag niet rijden.
Hallo fwlp, welkom op het NS Serviceforum!

Niet prettig dat de Intercity waar je vandaag mee reisde overvol was en dat dit vaker voorkomt. Wat goed van je dat je eerste hulp hebt verleend aan iemand in de trein! Ik was er natuurlijk niet bij dus of diegene echt is flauwgevallen door de drukte of door iets anders of een combinatie van factoren kan ik niet goed beoordelen. Het lijkt me zeker niet de bedoeling dat iemand flauwvalt door de drukte. Ik ga je melding over de trein van 08:23 van 's-Hertogenbosch naar Utrecht registreren in ons systeem. Je kunt de drukte in het vervolg ook zelf melden via de NS app. Hier vind je meer uitleg over hoe je de drukte meldt en wat er met je melding(en) wordt gedaan.
Reputatie 6
Badge
Ah, het goede, oude, Hoofdstad-Hoofdstad trajectje. Mooi om te lezen dat er na een half jaar nog niets veranderd is 🙂
Reputatie 7
Achteraan instappen helpt niet. Dit meerdere keren gedaan, het is ook allemaal vol. Nu, zaterdag om 12.07 de IC Den Bosch - Schiphol.... wederom ontzettend vol met vele mensen die staan en op de trappen zitten... ook in het achterste treinstel. En de IC hiervoor van 11.53 was precies zo. De vervoersvraag van het zuiden/zuidoosten naar Utrecht en verder is gigantisch, ook in het weekend.
Jammer om dat te lezen Rene74, heb je de druktemelder ook ingevuld?
Reputatie 7
Jazeker. Op dit moment zit ik op de trap in de trein terug naar Den Bosch. Minder druk dan vanochtend, maar toch in hele trein geen zitplaats meer vrij. Niet fijn om op dit traject vaak te moeten staan of zitten op de trap. Zou dat met 6x per uur verbeteren in de toekomst? Of worden de treinen dan korter?
Reputatie 4
Ook op zaterdag en zondag zitten de intercity's op dit traject vol omdat ze te kort zijn. Vanmiddag stond ik op Utrecht centraal en had ik weer een volle trein. De trein vanaf Schiphol was 4 treinstellen lang en uit Amsterdam maar 6 treinstellen. Dit is echt te kort. Ik zie dat er ook in het weekend teveel studenten met de trein reizen en ook nog eens MBO scholieren met reisrecht.En de mensen die reizen met aanbiedingen. Er word dan wel geadviseerd om een trein eerder of later te nemen, maar die zijn ook veel te kort.
Reputatie 4
De hele week ook op rustigere tijdstippen is de trein Schiphol-Utrecht-Venlo/Heerlen altijd minimaal 8 rijtuigen lang. Dus een trein eerder of later maakt wel degelijk uit.
Reputatie 4
Bedankt voor je reactie, wanneer zijn dan die rustige tijden?
Dan zal het wel gaan om incidenteel kortere treinen, dat zou ook kunnen.
Maar ik heb toch twee intercity`s laten gaan omdat ze te kort waren.

Ik zal dat volgende keer in de gaten houden.
Reputatie 1
Vreemd. Ik ga elke werk ldag met de trein van 9:02 vanuit Eindhoven naar Utrecht en om 18:39 weer terug, en ik kan 99 van de 100 keer zitten. Vaak zijn het naar beide kanten toe 10 delen (1x4 en 1x6) en dit is voldoende. Toegegeven, ik reis natuurlijk wel buiten de spits.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat de reizigers richting Amsterdam in het weekend vooral naar Centraal gaan terwijl het meeste materieel dan naar Zuid & Schiphol gaat.
Reputatie 7
Badge +3
@pieterjan1974
99% van de mbo'ers woont thuis waardoor er nauwelijks mbo' ers met gratis reisrecht in het weekend zijn.
Reputatie 3
Badge
Het probleem is dat de reizigers richting Amsterdam in het weekend vooral naar Centraal gaan terwijl het meeste materieel dan naar Zuid & Schiphol gaat.

Treinen gaan toch ieder kwartier, om en om naar Centraal/Alkmaar en naar Zuid/Schiphol?
Dat zou betekenen dat een overvolle treinen naar Centraal afgewisseld worden door onderbezette treinen naar Schiphol. Voor Den Bosch-Utrecht dus: kwartiertje eerder of later vertrekken, en je hebt weer ruimte....
Reputatie 7
Badge +3
Door de koppeling van de treinen uit Venlo en Heerlen gaan er ook in het weekend erg lange treinen naar Schiphol en NS heeft dat gecompenseerd door de in het weekend veel drukkere treinen Maastricht-Amsterdam in te korten. De totale capaciteit is dus wel voldoende maar zit in de verkeerde treinen.
Reputatie 4
De treinen worden kort gehouden om kosten te sparen https://forum.ns.nl/off-topic-32/vindt-ns-euros-belangrijker-klanten-30221
NS wil daar niets over zeggen https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/wanneer-doorbreekt-ns-stilzwijgen-31332
Reputatie 1
Ik heb vandaag de trein van 9:32 genomen, en deze is inderdaad véél te kort. 4 delen VIRM, terwijl die van 9:17 en 9:47 8 delen zijn. Vreemd.
Reputatie 7
Badge +3
9.32 uit Eindhoven neem ik aan. Dan is een losse VIRM4 natuurlijk veel te kort maar ook niet de normale samenstelling.

Reageer