intercity's lijken meer op sneltreinen

• Anonymous
  • 0 reacties
De treinsoort Intercity lijken op sommige trajecten meer op een stop of sneltrein. Op bepaalde trajecten stoppen de intercity's vaker, bijvoorbeeld op de stations Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Den Haag Laan v. NoI, Delft, Rotterdam Blaak, Duivendrecht, Zaandam, Best??,Amsterdam Bijlmer ArenA, Veenendaal de Klomp. Vooral Veenendaal de Klomp ligt ver afgelegen van Veenendaal af. Ik snap ook niet waarom er een intercity stopt. Maar op Almere Buiten, Geleen Oost stoppen geen intercity's meer. De PVDA wil dat Weesp een intercity station word, nou de intercity's moeten daardoor vaker stoppen en dan verliest de intercity de snelheid. Zou station Weesp ooit een intercitystation worden? Daar is de PvdA niet helemaal helder in. De andere politieke partijen laten ver achter zich en ik geloof ook niet dat Weesp een intercity station word. Dus dat zet ook geen zoden aan de dijk, denk ik zo. Does not stop at Weesp. Dan maar een sprinter station. Nadeel ook weer dat de reis langer duurt.

14 reacties

Als je ooit op station De Klomp bent geweest zie je meteen waarom er een intercity stopt.
- De reizigersaantallen zijn groter dan je denkt.
- Het is ongeveer 3-10 minuten met de bus vanuit Veenendaal naar het station, in een stad doe je er zeker zo lang over.
- De directe verbinding met Arnhem en Ede-Wageningen is erg belangrijk.
- Op het station komen ook enkele buslijnen samen die naast Veenendaal ook alle omliggende dorpen ontsluiten.

Mocht je niet willen stoppen tussen Utrecht en Arnhem kun je nog altijd de ICE pakken.
Overigens ben ik het wel met je eens dat er op bepaalde trajecten te veel stopt in de IC zit. Amsterdam Sloterdijk is nog wel begrijpelijk (belangrijk overstappunt), maar Lelylaan, DH Laan van NOI en Duivendrecht zit niemand op te wachten. Ook de 'Intercity' Utrecht-Almere is een zooitje.
Als je ooit op station De Klomp bent geweest zie je meteen waarom er een intercity stopt.
- De reizigersaantallen zijn groter dan je denkt.
- Het is ongeveer 3-10 minuten met de bus vanuit Veenendaal naar het station, in een stad doe je er zeker zo lang over.
- De directe verbinding met Arnhem en Ede-Wageningen is erg belangrijk.
- Op het station komen ook enkele buslijnen samen die naast Veenendaal ook alle omliggende dorpen ontsluiten.

Mocht je niet willen stoppen tussen Utrecht en Arnhem kun je nog altijd de ICE pakken.
Overigens ben ik het wel met je eens dat er op bepaalde trajecten te veel stopt in de IC zit. Amsterdam Sloterdijk is nog wel begrijpelijk (belangrijk overstappunt), maar Lelylaan, DH Laan van NOI en Duivendrecht zit niemand op te wachten. Ook de 'Intercity' Utrecht-Almere is een zooitje.
@Lukas vroeger toen ik nog een puber was reden er 2x per uur een stoptrein tussen Utrecht en Arnhem, en in de spits gingen sommige intercity's naar Zevenaar. Later heeft de NS de stoptreinen tussen Utrecht en Arnhem alleen in de spits laten rijden, maar iedere keer werd de stoptrein vanuit Utrecht naar Arnhem op een zijspoor gezet, even voor Maarn, moest eerst de ICE en daarna de intercity passeren. Reizigers die in die stoptreinen rijden duurt de reis wel extra lang. Geen wonder dat er geen stoptreinen op dit traject rijden, Utrecht-Rhenen weer wel. Ook in de spits gaan er extra sprinters van Utrecht richting Veenendaal Centrum. Je zou niet verwachten dat er zoveel reizigers naar de Klomp gaan.

Veenendaal lijkt mij best wel een drukke plaats dan bijvoorbeeld Rhenen, Wolfheze en Oosterbeek.
Wat betreft Utrecht-Almere geef ik je idd gelijk dat het soms een rommeltje is, maar ook vanuut Weesp-Utrecht/Amersfoort. Als de trein vertraging heeft bijvoorbeeld 10min, dan weet je nooit van te voren of de trein op elk station zou stoppen, de ene keer slaat de sprinter Bussum Zuid over, de andere keren stopt de trein tussen Hilversum en Utrecht niet op tussengelegen stations. Maar tja een spoorverdubbelling is niet mogelijk helaas, vanwege het capaciteitsgebrek en er geen ruinte is voor een totale spooruitbreiding. Ook vrees ik dat met name te veel geld kost. Als de trein bijvoorbeeld niet in Bussum Zuid stopt kom je bij wijze van spreken in Hilversum uit, en daar zitten de reizigers ook niet te wachten, hoe erger het allemaal kan zijn.
Reputatie 3
Badge
. Amsterdam Sloterdijk is nog wel begrijpelijk (belangrijk overstappunt), maar Lelylaan, DH Laan van NOI en Duivendrecht zit niemand op te wachten. Ook de 'Intercity' Utrecht-Almere is een zooitje.

LNOI is wel begrijpelijk, zeker in de spits: daar zit een aantal grote kantoren (ministeries, NWO, Siemens en nog een aantal andere), en je hebt er aansluiting op Randstad Rail richting Zoetermeer. Dat verklaart wellicht ook waarom de IC naar Den Haag Centraal niet stopt in LNOI en de IC naar Den Haag HS en verder wel: op Centraal kun je de Randstad Rail nog nemen, op HS niet en moet je er dus op LNOI uit.

Duivendrecht is inmiddels een vrij druk overstapstation geworden, volgens mij.
De Intercity Utrecht - Almere is technisch gezien een Intercity die geforceerd sprinter wordt genoemd zodat hier met sprinter materieel kan worden gereden. Snapt u het nog?

Het overslaan van een aantal stations als sprinter zijnde is enorm verwarrend voor de reizigers. En dan vooral voor dagjesmensen. Dit komt omdat de NS het begrip sprinter uitlegt als een trein die een kort traject rijdt en stopt op alle tussengelegen stations. De treinserie Utrecht - Almere is echter de enige treinserie die structureel meer dan twee stations overslaat als 'sprinter'.

Het simpelweg laten stoppen op alle stations is voor deze serie ook geen oplossing, omdat ten eerste de reis al belachelijk lang duurt en het de enige mogelijkheid is om voor mensen van Utrecht naar Almere of vice versa te reizen. Hierdoor wil je deze treinserie niet nog meer onnodig vertragen, zeker niet omdat er SLT rijdt, wat al ongeschikt is voor dit traject. Ten tweede zouden de overgeslagen stations Hollandsche Rading, Hilversum Media Park en Bussum Zuid een te groot overschot aan treinen krijgen terwijl deze stations dat helemaal niet nodig hebben.

Een goede oplossing voor deze treinserie is niet gemakkelijk te verzinnen en in te plannen op de drukke Gooilijn. Een goede start zou echter zijn om in ieder geval Utrecht Overvecht en eventueel ook Hilversum Sportpark en de kleinere stations in Almere zoals Almere Poort ook over te slaan. Daardoor zal de treinserie al wat meer op een echte Intercity gaan lijken.

Duivendrecht is inmiddels een vrij druk overstapstation geworden, volgens mij.

Duivendrecht is zeker geen druk overstapstation. Destijds was het logisch dat de Intercity's tussen Amsterdam CS en Utrecht er stopte, omdat je op Duivendrecht over kon stappen op de trein naar Schiphol. Sinds de spoorboog van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Amsterdam RAI is gerealiseerd kunnen treinen direct vanaf Utrecht naar Schiphol en die treinen rijden er ook. Je kunt dus op Utrecht overstappen op de Intercity naar Schiphol.
Volgens mij stoppen te Duivendrecht alleen op de onderste perrons (spoor 1 en 4) Intercity's. Ik denk dat dat uit praktische overwegingen is. De Intercity kan immers toch geen Sprinter inhalen op dit station. Als er een Sprinter voor een Intercity rijdt in de richting Schiphol, is er voor de Intercity gewoon voldoende tijd om even te stoppen, aangezien de Sprinter ook op Rai stopt en de IC daar ook niet kan inhalen. Ik weet trouwens niet hoe dit exact zal zijn als het SAAL-project is afgerond. Ook dan is er op Duivendrecht geen mogelijkheid tot inhalen, maar direct daarna wel en ook RAI wordt uitgebreid. Wellicht dat de IC's dan ook Duivendrecht zullen overslaan.

Persoonlijk vind ik het wel handig dat de IC te Duivendrecht stopt. Je hebt er een prima aansluiting op de metro en als ik niet perse in de buurt van het centraal station hoef te zijn, vind ik het handig/prettig om via Duivendrecht of Zuid te reizen.
Reputatie 3
Station Horst Sevenum is ook een IC station. Op dit station komt ook helemaal stoptrein, omdat die simpelweg niet in de buurt komt.
Voor de hoeveelheid opstappers hoeven ze het niet te doen, maar helemaal geen trein of doorrijden van de Spinter vanuit Deurne, is ook geen oplossing.
Het probleem is dat kennelijk de centrale stations in Rotterdam en Den Haag onvoldoende aansluiting heeft op het openbaar vervoer in de stad en dat daarom de "intercity's" als een soort veredelde stoptreinen rijden. Dit geeft best veel ergernis bij de doorgaande reizigers. Er komen heel veel treinen bij deze stations. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om de intercity's uit zeeland enkel te laten stoppen bij Dordrecht, Rotterdam CS en Den Haag HS zoals het voorheen ook wat. Een stop in Delft kan ik nog wel billeken maar die stations geven toch ook een uitstekende aansluiting op het OV in die steden. Tussen die stations komt de trein nauwelijks op snelheid. Dit geeft dat enige verbetering voor de Drechtsteden en Zeeland die op dit moment al jaren benadeeld worden door de dienstregelingen. Ik hoor nu steeds meer treinen over de HSL rijden waardoor steeds minder de Drechtsteden bediend worden. Dat geeft echt geen goed gevoel voor de NS. Het argument is steeds dat meer mensen voordeel hebben maar het lijkt er steeds meer op dat als je toevallig de minderheid steeds keer op keer het gelag moeten betalen en zelfs op dit forum de term achterlijk gebruikt is. Hier wonen ook veel mensen die graag goede verbindingen willen hebben en niet alleen met sprinters waar nog geen eens een toilet op zit. Kijk ook eens naar de gevolgen voor die mensen en doe er wat aan.
Reputatie 6
Badge
@Aartvj, helemaal mee eens. Stoppen op pietlullige stationnetjes als Blaak en Schiedam zorgt er al jaren voor dat de IC Lelystad/Amsterdam Centraal er onnodig erg lang over doet om het traject af te leggen. Vanuit Rotterdam Centraal 32 minuten meer reistijd dan de IC Direct is belachelijk. Maar ja, aan de andere kant stappen er op Schiedam Centrum wel erg veel mensen in deze treinen.
Station Best wordt niet door intercity´s meer aangedaan, dat is al jaren niet meer zo. Reizigersaantallen zijn voor Best te klein. Alle andere stations die genoemd zijn hebben, zoals eerder al genoemd, hoge reizigersaantallen of zijn een belangrijk overstappunt. Daarom stoppen de IC´s ook daar.
Reputatie 4
Dit is een topic van 2 jaar geleden.
Toch wat commentaar,
Rotterdam Blaak is voor passagiers vanuit Dordrecht een belangrijk station. Je bent sneller in het winkelgebied dan vanaf Centraal
Ook voor overstappers naar de metro (Erasmus universiteit/ziekenhuis) .
Schiedam is belangrijk voor passagiers vanuit Den Haag richting Vlaardingen en Hoek van Holland. Binnenkort is er geen rechtstreekse verbinding meer vanuit Rotterdam Centraal richting Vlaardingen en Hoek van Holland. Schiedam zal daardoor veel meer overstappers krijgen van de metro op de trein.
Dit is een topic van 2 jaar geleden.
Toch wat commentaar,
Rotterdam Blaak is voor passagiers vanuit Dordrecht een belangrijk station. Je bent sneller in het winkelgebied dan vanaf Centraal
Ook voor overstappers naar de metro (Erasmus universiteit/ziekenhuis) .
Schiedam is belangrijk voor passagiers vanuit Den Haag richting Vlaardingen en Hoek van Holland. Binnenkort is er geen rechtstreekse verbinding meer vanuit Rotterdam Centraal richting Vlaardingen en Hoek van Holland. Schiedam zal daardoor veel meer overstappers krijgen van de metro op de trein.

Er rijden ook nog vier stoptreinen en twee andere intercity's die ook in Blaak en Schiedam stoppen. Die bieden volgens mij best een alternatief. Ik heb er geen probleem mee om die te nemen als ik in Rotterdam moet zijn.
Reputatie 3
@huifb Horst Sevenum is een stoptrein. Dat de benodigde treinstellen in Eindhoven van de Intercity Schiphol - Heerlen worden afgetrapt maakt niet uit. Tussen Deurne en Blerick is dit ook de enige reizigerstrein
Reputatie 3
In Nederland zijn er eigenlijk drie treinsoorten (IC, IR en S). Alleen gooit NS de IC en IR in dezelde categorie. Dus IR (InterRegio) valt bij NS onder "Intercity". Stations als Rotterdam Blaak, Schiedam en Den Haag Laan van NOI zijn feitelijk Interregio-stations. De Beneluxtrein is een IC-trein, maar doordat hij op het drukbereden spoor achter een Interregiotrein (die NS ook Intercity noemt) zit is deze niet veel sneller dan de vaker stopende " Sneltrein".

Reageer