Intercity Utrecht-Breda

• 24 november 2015
  • 2 reacties
  • 200 Bekeken

Ik weet dat dit onderwerp al meermalen is aangesneden maar toch wil ik dit graag even kwijt. Misschien zijn er namelijk wel mogelijkheden. Ook lijkt het mij dat management keuzes ook gebaseerd worden op input van de consument. Hoe meer meldingen, hoe beter dit onderwerp behandeld wordt dus.

Al vier studiejaren lang erger ik mij aan de slechte verbinding tussen Utrecht en Breda. Dit heeft te maken met de slechte aansluiting en overstapmogelijkheden. De reiziger kan via twee "kanten" reizen;
1. Utrecht - Den Bosch - Breda
2. Utrecht - Rotterdam - Breda
Nadeel aan de eerste optie is dat op Den Bosch de reiziger de intercity niet kan halen, 15 min moet wachten, en verder moet in een sprinter. Tweede scenario is dat de reiziger op Den Bosch wel 15 min moet wachten maar wel verder kan reizen met een intercity.

De tweede optie over Rotterdam is helaas ook niet optimaal. Op een paar minuten mist de reiziger de intercity direct naar Breda dan, wat weer 12 minuten extra reistijd oplevert. Andersom heb ik wel eens gehad dat ik vanaf Breda de intercity direct nam naar Rotterdam, waar deze trein vervolgens net wat eerder aankwam, wat mij de mogelijkheid gaf direct over te stappen op de intercity naar Utrecht. Dit levert echt voordeel op.

Het meest ideaal zou zijn als de NS een serieuze heroverweging zou maken voor de reizigers die gebruik maken van dit traject. Ik weet dat het Nederlandse spoornet zeer druk is en dat er weinig ruimte voor verrandering is. Het vervelende is dat ik persoonlijk nog verder moet reizen met de trein. Ik mis op Utrecht Centraal altijd net de sprinter richting Baarn/Zwolle wat mij dan weer een extra kwartier overstaptijd oplevert. Dit is echter een te persoonlijke vraag.

Een directe intercity verbinding zit er helaas niet in weet ik, dit is al meerdere keren in het kabinet besproken. Het zou dus erg fijn zijn als de NS gaat kijken naar andere opties om deze verbinding te optimaliseren. Dit zou namelijk zo veel voordeel hebben. Ook voor de steden en dorpen rondom Breda. Zelfs voor Tilburg kan dit namelijk tijdswinst opleveren. Misschien lijkt het voor de NS namelijk alsof op dit traject niet genoeg reizigers reizen. Ik weet echter van mede studenten dat zodra zij een baan hebben en in Breda blijven wonen, om exact deze reden overgaan tot de aanschaf van een auto om naar hun werk in de randstad af te reizen. Als er buiten de spits wordt gereden is dit van deur tot deur al gauw een uur sneller.

2 reacties

Gelijk heb je, hoe meer een signaal binnenkomt hoe hoger de prioriteit doorgaans zal zijn. Ik ga er even vanuit dat het signaal dat je geeft wel een bekende is, ik heb 'm in ieder geval weleens eerder op dit forum gezien. Zie bijvoorbeeld hier en hier. Ik heb de nieuwe dienstregeling bekeken en zie daarin voor jouw situatie niet direct een vooruitgang. Natuurlijk willen we iedereen een optimale reis bieden, maar zoals je zelf al zegt is Brabant in de spits, net als de randstad, geen plek waar veel ruimte is voor verschuivingen.
Reputatie 7
Badge +3
Eind volgend jaar gaat i.v.m. de versnelling van de IC Roosendaal-Zwolle en de verplaatsing van de IC Den Haag-Eindhoven naar de HSL de hele dienstregeling in Brabant op de schop. Ik zou even afwachten hoe een en ander dan uitpakt voor de verbinding Breda-Utrecht, voor die tijd verandert er sowieso niets meer.

Reageer