Beste antwoord door Tamzin
De huidige oplossing lijkt goed te werken, je houdt het uitgaanspubliek uit de trein en de vaste forens weet wel dat trein toch in Hilversum stopt.
Beste antwoord door Tamzin
Ach het is de bedoeling dat de IC Berlijn straks nog minder stops heeft in NL dan nu, dit zodat de reis sneller kan verlopen zodra de nieuwe loc's hun intrede doen.
Op de borden stopt niet in Apeldoorn, Deventer…
Ja natuurlijk stopte die wel keurig zoals het hoort!
Die suffe melding is dus (nog steeds?) alleen maar om binnenlandse reizigers te ontmoedigen!
Ich steige hier ein (Amersfoort) und in Apeldoorn oder Deventer aus/ab…
Nou doei hè!? Als einsteigen erlaubt (toegestaan) is dan mag ik er ook weer uit bij een willekeurige halte.. Zo werkt dat in Nederland toch?
Afgelopen weekend stond er op de vertrekborden aangegeven dat er tussen Amsterdam en Almelo niet gestopt zou worden Handig dacht ik, ik moest naar Hengelo en misschien waren we zo een stuk eerder. Maar nee hoor, hij stopte wel overal. Heel raar.
Kijk er in ieder geval wel naar uit dat het alleen nog Amersfoort, Deventer en Hengelo wordt. Misschien dat het qua reizigersstromen wat uithaalt.
Het zou gewoon handiger zijn de drukke treinen alleen toegankelijk te maken voor reizigers naar het buitenland of net als bij de ICE een toeslag te gaan heffen.
NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen. We hebben onlangs een hele discussie op dit forum gehad over het versnellen van de treinen tussen Amsterdam en Berlijn. Zolang er van NS zijde hier niet serieus naar wordt gekeken, dienen ze gewoon alle tussenstops aan te geven.
NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen.
Op welke basis wil jij dit NS verplichten dan, lijkt me dat de keuze of NS dit wel of niet doet bij de NS ligt en niet bij Pingpong van de NS community. Lijkt mij dat met deze aanpassing de NS zelf al een keuze heeft gemaakt hoe ze dit wil aangeven.
NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen.
Op welke basis wil jij dit NS verplichten dan, lijkt me dat de keuze of NS dit wel of niet doet bij de NS ligt en niet bij Pingpong van de NS community. Lijkt mij dat met deze aanpassing de NS zelf al een keuze heeft gemaakt hoe ze dit wil aangeven.
Ja ik vind het toch wel vreemd dat je hier de reizigers loopt voor te liegen Jeroen. Maar goed NS vindt dat blijkbaar de normaalste zaak van de wereld zoals ik uit jouw pinnige reactie begrijp.
NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen. We hebben onlangs een hele discussie op dit forum gehad over het versnellen van de treinen tussen Amsterdam en Berlijn. Zolang er van NS zijde hier niet serieus naar wordt gekeken, dienen ze gewoon alle tussenstops aan te geven.
NS heeft alleen de verplichting om alle stations op werkdagen minimaal twee keer per uur te bedienen en in de avond en het weekend minimaal één keer uur. Als ze de Berlijntrein voor binnenlands vervoer uitsluiten blijven er genoeg treinen over om aan de concessie eisen te voldoen.
NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen.
Op welke basis wil jij dit NS verplichten dan, lijkt me dat de keuze of NS dit wel of niet doet bij de NS ligt en niet bij Pingpong van de NS community. Lijkt mij dat met deze aanpassing de NS zelf al een keuze heeft gemaakt hoe ze dit wil aangeven.
Ja ik vind het toch wel vreemd dat je hier de reizigers loopt voor te liegen Jeroen. Maar goed NS vindt dat blijkbaar de normaalste zaak van de wereld zoals ik uit jouw pinnige reactie begrijp.
De trein is voor internationale reizigers en als de NS hem daar inderdaad alleen voor wil inzetten is dat de keuze van de NS. En dan zijn de stops alleen voor instappers bedoeld zolang de trein nog zo vaak stopt, ik ga er vanuit dat het aantal stops straks minder wordt omdat ze de reistijd willen bekorten.
En jij stelt dat de NS MOET, en enige wat ik doe is stellen dat de NS dat zelf wel bepaalt. Niets pinnigs aan.
Op de tijden dat de stops van de IC Berlijn voor uitstappen eruit gehaald zijn, rijdt gewoon een voortrein tussen Amsterdam en Deventer. Die trein rijdt op de tijd dat normaal de IC Berlijn rijdt en de daadwerkelijke IC Berlijn rijdt er 3 minuten achteraan. Daarmee zijn dus de binnenlandse reizigers gewoon voorzien van vervoer en wordt de IC Berlijn in de normaal drukke zomermaanden ontzien van binnenlandse reizigers.
Zie bijvoorbeeld de voortrein en de IC Berlijn 3 minuten later. Dit gebeurt al jaren zo in de zomermaanden en ik begrijp ook niet waarom mensen daar zo opeens over lijken te vallen.
Het is overigens helemaal niets nieuws dat een spoorwegmaatschappij aangeeft dat je op bepaalde stations alleen mag instappen en op andere alleen mag uitstappen. Zoals dat in dat Duitse overzicht gebeurt is dat prima. Het zou nog duidelijker zijn wanneer dan alleen de vertrektijden worden getoond. Het verbaast mij ook dat dit onderwerp steeds weer terugkomt.
In oude internationale spoorboekjes was er zelfs speciale tekens om aan te geven of een bepaald station alleen bedoeld was voor instappers en een ander alleen voor uitstappers. In Engeland doen ze dat door een u (pick up only) of d (set down only) tussen het getal van de uren en de minuten te zetten. Hier een paar voorbeelden uit de dienstregeling van Avanti West Coast, de operator die treinen rijdt tussen Londen en het noordwesten van Engeland. Veel treinen vanuit London Euston stoppen vaak ook in Watford Junction om reizigers op te nemen en veel treinen naar Euston stoppen daar om reizigers te laten uitstappen.
Overigens is het binnen Berlijn niet toegestaan om IC’s en ICE’s voor lokaal verkeer te gebruiken tussen Berlin Spandau, Berlin Hbf en Berlin Ostbahnhof. De enige uitzonderingen zijn een paar EC’s die van Hamburg via Berlijn naar Praag rijden. Van de IC Berlijn zul je daarom richting Berlijn alleen aankomsttijden zien in de reisplanner en in de richting Amsterdam alleen vertrektijden.
De IC Berlijn is in dit verband een lastig geval omdat de beperkingen er niet het hele jaar zijn en dan ook nog eens niet op alle tijden van de dag. Het staat of valt dus met duidelijke communicatie.
Zie bijvoorbeeld de voortrein en de IC Berlijn 3 minuten later. Dit gebeurt al jaren zo in de zomermaanden en ik begrijp ook niet waarom mensen daar zo opeens over lijken te vallen.
het zit hem denk ik ook in de informatievoorziening. Op zondag bijvoorbeeld is de eerste trein van Amsterdam Centraal naar Apeldoorn een IC Berlijn en dan ben je ruim drie kwartier eerder in Apeldoorn dan de eerstvolgende reismogelijkheid.
heb een tijd geleden van deze trein gebruik gemaakt en de stops op de borden stonden (bewust?) anders aangegeven dan de tussenstops van de trein in de app. Vond dit verwarrend en vreemd. Het was voor corona en de trein was ook vrijwel helemaal leeg, dus in ieder geval wat deze trein betreft begrijp ik niets van ontmoediging
De IC245 van 5.02 uur werd veel gebruikt door mensen die in Amsterdam waren wezen feesten en het was dan de eerste trein op zondagochtend richting Hilversum.
Het handhaven op het “verbod” om in te stappen als je bijvoorbeeld om 5.02 uur in Amsterdam Centraal is al helemaal niet mogelijk bij reizigers die op saldo reizen. Bij controle is niet te zien waar ze naar toe gaan. Je zegt dat je naar Deventer gaat en je stapt gewoon in Hilversum uit.
Op de tijden dat de stops van de IC Berlijn voor uitstappen eruit gehaald zijn, rijdt gewoon een voortrein tussen Amsterdam en Deventer. Die trein rijdt op de tijd dat normaal de IC Berlijn rijdt en de daadwerkelijke IC Berlijn rijdt er 3 minuten achteraan. Daarmee zijn dus de binnenlandse reizigers gewoon voorzien van vervoer en wordt de IC Berlijn in de normaal drukke zomermaanden ontzien van binnenlandse reizigers.
Zie bijvoorbeeld de voortrein en de IC Berlijn 3 minuten later. Dit gebeurt al jaren zo in de zomermaanden en ik begrijp ook niet waarom mensen daar zo opeens over lijken te vallen.
Eigenlijk zijn er twee smaken: periodes waarin sommige drukke treinen van de IC Berlijn in een eigen pad rijden, los van de binnenlandse IC en periodes waarin de IC Berlijn volledig een binnenlandse IC vervangt en in dat pad rijdt.
Voor de eerste periode kun je beperkingen instellen en die duidelijk communiceren, voor de tweede niet. Net zoals in de zomermaanden er de beperking was gecommuniceerd dat voor binnenlandse reizen de IC Berlijn niet gebruikt mag worden om fietsen mee te nemen.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.