beantwoord

Intercity van Amsterdam naar Berlijn: stopt niet in Hilversum?

• 14 juli 2017
  • 9 reacties
  • 452 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vanochtend nam ik de intercity van 5.02 naar Hilversum vanuit Amsterdam. Dat is de internationale trein naar Berlijn, de IC245. Tot mijn schrik stond op het bord op het perron ineens: 'stopt niet in Hilversum', in tegenstelling tot wat in de reisplanner staat. De conducteur vertelde mij dat ze dat bewust doen om forenzen te ontmoedigen op deze verbinding, omdat het een internationale trein is. Is dit beleid? Voor mij is dit een cruciale verbinding en ik ben uiteraard in het bezit van een geldig vervoersbewijs. Ik vond het heel vreemd. De trein stopte trouwens wel braaf in Hilversum.
icon

Beste antwoord door Tamzin 14 juli 2017, 18:29

's Morgens om 5.02 is het natuurlijk wat anders want dan 's middags want dan is er geen alternatieve verbinding rond dezelfde tijd.

De huidige oplossing lijkt goed te werken, je houdt het uitgaanspubliek uit de trein en de vaste forens weet wel dat trein toch in Hilversum stopt.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het gaat niet om forensen maar om dronken/stoned uitgaanspubliek. Het personeel van DB (dat de trein exploiteert) heeft daar in het verleden bij NS over geklaagd. Het alternatief is om deze trein tussen Amsterdam en Hilversum alleen toegankelijk te maken voor reizigers naar het buitenland.

Voor vaste forenzen is deze trein sowieso niet zo interessant omdat hij alleen in de zomermaanden rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens geldt voor de trein 17.02 dezelfde regeling, maar daar is het om te voorkomen dat binnenlandse forenzen alle plaatsen in beslag nemen en de mensen naar het buitenland moeten staan.
Reputatie 2
Ik weet niet welke reisplanner je bedoeld, maar als je in de NS-reisplanner een reis Amsterdam Centraal -> Hilversum plant, dan komt deze rit er bij mij niet uit.

Dit is omdat de stop in Hilversum alleen als instaphalte bedoeld is en niet als uitstaphalte. Er staat bij Hilversum dan ook geen aankomsttijd, maar alleen een vertrektijd, waardoor een aankomende reis naar Hilversum niet getoond kan worden.

De reden dat dit voor deze rit gedaan is, is dat deze rit als die een binnenlandse trein zou zijn geweest niet gereden zou hebben, omdat hij zo vroeg vertrekt.

Voor deze rit is het dus beleid dat hij niet bedoeld is voor reizigers vanaf Amsterdam Centraal naar Hilversum.
Reputatie 7
Badge +3
Hij staat niet in de reisplanner omdat NS/DB geen reizigers van Amsterdam naar Hilversum in deze trein willen hebben.
Dit is idd ontmoedigingsbeleid. Hieronder een aantal topics waaruit dit blijkt:

https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/foute-informatie-in-internationale-trein-36978
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/trein-amsterdam-berlijn-stopt-niet-in-amersfoort-30091
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/volgens-de-informatieborden-stop-ic-berlijn-niet-te-hilversum-en-amersfoort-waarom-30487
Reputatie 2
Wat overigens een vrij gangbare procedure is in het buitenland, maar in NL vrij uniek. Alleen de Thalys doet daar in mee.
Reputatie 7
Hallo Francis1970 en welkom op het NS Serviceforum.

Zoals Dr. Theopolis aangeeft, zijn er al verschillende topics gestart met hetzelfde thema. Als je hiernaar kijkt, zie je inderdaad dat het een ontmoedigingsbeleid betreft, waarbij er mede door klachten, maar ook uit tactisch opzicht met het oog op treincapaciteit en het uiteindelijke doel van deze trein, is gekozen om deze trein niet in de reisplanner te verwerken met een daadwerkelijke stop op Hilversum. Gelukkig zijn er genoeg alternatieve verbindingen (in de middag) om deze reis alsnog te kunnen maken (een directe verbinding, en 1 met een overstap op Schiphol Airport)
Reputatie 7
Badge +3
's Morgens om 5.02 is het natuurlijk wat anders want dan 's middags want dan is er geen alternatieve verbinding rond dezelfde tijd.

De huidige oplossing lijkt goed te werken, je houdt het uitgaanspubliek uit de trein en de vaste forens weet wel dat trein toch in Hilversum stopt.
Reputatie 2
Dat ontmoedegingsbeleid doen ze dit weekend ook met IC Brussel in Roosendaal. In Amsterdam, Schiphol, Den Haag en Rotterdam geven de borden aan dat de trein niet In Roosendaal stopt maar stopt daar gewoon. Ik kijk daarom on de reisplanner gewoon naar het rijpad van de trein en als ik zie dat hij stopt waar ik moet zijn dan stap ik gewoon in.

Reageer