beantwoord

Intercity van Amsterdam naar Berlijn: stopt niet in Hilversum?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Vanochtend nam ik de intercity van 5.02 naar Hilversum vanuit Amsterdam. Dat is de internationale trein naar Berlijn, de IC245. Tot mijn schrik stond op het bord op het perron ineens: 'stopt niet in Hilversum', in tegenstelling tot wat in de reisplanner staat. De conducteur vertelde mij dat ze dat bewust doen om forenzen te ontmoedigen op deze verbinding, omdat het een internationale trein is. Is dit beleid? Voor mij is dit een cruciale verbinding en ik ben uiteraard in het bezit van een geldig vervoersbewijs. Ik vond het heel vreemd. De trein stopte trouwens wel braaf in Hilversum.
icon

Beste antwoord door Tamzin 14 juli 2017, 18:29

's Morgens om 5.02 is het natuurlijk wat anders want dan 's middags want dan is er geen alternatieve verbinding rond dezelfde tijd.

De huidige oplossing lijkt goed te werken, je houdt het uitgaanspubliek uit de trein en de vaste forens weet wel dat trein toch in Hilversum stopt.
Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het gaat niet om forensen maar om dronken/stoned uitgaanspubliek. Het personeel van DB (dat de trein exploiteert) heeft daar in het verleden bij NS over geklaagd. Het alternatief is om deze trein tussen Amsterdam en Hilversum alleen toegankelijk te maken voor reizigers naar het buitenland.

Voor vaste forenzen is deze trein sowieso niet zo interessant omdat hij alleen in de zomermaanden rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens geldt voor de trein 17.02 dezelfde regeling, maar daar is het om te voorkomen dat binnenlandse forenzen alle plaatsen in beslag nemen en de mensen naar het buitenland moeten staan.
Reputatie 2
Ik weet niet welke reisplanner je bedoeld, maar als je in de NS-reisplanner een reis Amsterdam Centraal -> Hilversum plant, dan komt deze rit er bij mij niet uit.

Dit is omdat de stop in Hilversum alleen als instaphalte bedoeld is en niet als uitstaphalte. Er staat bij Hilversum dan ook geen aankomsttijd, maar alleen een vertrektijd, waardoor een aankomende reis naar Hilversum niet getoond kan worden.

De reden dat dit voor deze rit gedaan is, is dat deze rit als die een binnenlandse trein zou zijn geweest niet gereden zou hebben, omdat hij zo vroeg vertrekt.

Voor deze rit is het dus beleid dat hij niet bedoeld is voor reizigers vanaf Amsterdam Centraal naar Hilversum.
Reputatie 7
Badge +3
Hij staat niet in de reisplanner omdat NS/DB geen reizigers van Amsterdam naar Hilversum in deze trein willen hebben.
Dit is idd ontmoedigingsbeleid. Hieronder een aantal topics waaruit dit blijkt:

https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/foute-informatie-in-internationale-trein-36978
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/trein-amsterdam-berlijn-stopt-niet-in-amersfoort-30091
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/volgens-de-informatieborden-stop-ic-berlijn-niet-te-hilversum-en-amersfoort-waarom-30487
Reputatie 3
Wat overigens een vrij gangbare procedure is in het buitenland, maar in NL vrij uniek. Alleen de Thalys doet daar in mee.
Reputatie 7
Hallo Francis1970 en welkom op het NS Serviceforum.

Zoals Dr. Theopolis aangeeft, zijn er al verschillende topics gestart met hetzelfde thema. Als je hiernaar kijkt, zie je inderdaad dat het een ontmoedigingsbeleid betreft, waarbij er mede door klachten, maar ook uit tactisch opzicht met het oog op treincapaciteit en het uiteindelijke doel van deze trein, is gekozen om deze trein niet in de reisplanner te verwerken met een daadwerkelijke stop op Hilversum. Gelukkig zijn er genoeg alternatieve verbindingen (in de middag) om deze reis alsnog te kunnen maken (een directe verbinding, en 1 met een overstap op Schiphol Airport)
Reputatie 7
Badge +3
's Morgens om 5.02 is het natuurlijk wat anders want dan 's middags want dan is er geen alternatieve verbinding rond dezelfde tijd.

De huidige oplossing lijkt goed te werken, je houdt het uitgaanspubliek uit de trein en de vaste forens weet wel dat trein toch in Hilversum stopt.
Reputatie 3
Dat ontmoedegingsbeleid doen ze dit weekend ook met IC Brussel in Roosendaal. In Amsterdam, Schiphol, Den Haag en Rotterdam geven de borden aan dat de trein niet In Roosendaal stopt maar stopt daar gewoon. Ik kijk daarom on de reisplanner gewoon naar het rijpad van de trein en als ik zie dat hij stopt waar ik moet zijn dan stap ik gewoon in.
Ook deze trein zeker?

 

Badge

Ach het is de bedoeling dat de IC Berlijn straks nog minder stops heeft in NL dan nu, dit zodat de reis sneller kan verlopen zodra de nieuwe loc's hun intrede doen.

Badge +3

Op de borden stopt niet in Apeldoorn, Deventer…

Ja natuurlijk stopte die wel keurig zoals het hoort!

Die suffe melding is dus (nog steeds?) alleen maar om binnenlandse reizigers te ontmoedigen! :thinking:

Ich steige hier ein (Amersfoort) und in Apeldoorn oder Deventer aus/ab…

Nou doei hè!? :rofl: Als einsteigen erlaubt (toegestaan) is dan mag ik er ook weer uit bij een willekeurige halte.. Zo werkt dat in Nederland toch?

Afgelopen weekend stond er op de vertrekborden aangegeven dat er tussen Amsterdam en Almelo niet gestopt zou worden :confused: Handig dacht ik, ik moest naar Hengelo en misschien waren we zo een stuk eerder. Maar nee hoor, hij stopte wel overal. Heel raar.

Kijk er in ieder geval wel naar uit dat het alleen nog Amersfoort, Deventer en Hengelo wordt. Misschien dat het qua reizigersstromen wat uithaalt. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou gewoon handiger zijn de drukke treinen alleen toegankelijk te maken voor reizigers naar het buitenland of net als bij de ICE een toeslag te gaan heffen. 

NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen. We hebben onlangs een hele discussie op dit forum gehad over het versnellen van de treinen tussen Amsterdam en Berlijn. Zolang er van NS zijde hier niet serieus naar wordt gekeken, dienen ze gewoon alle tussenstops aan te geven.

Badge

NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen.

Op welke basis wil jij dit NS verplichten dan, lijkt me dat de keuze of NS dit wel of niet doet bij de NS ligt en niet bij Pingpong van de NS community.  Lijkt mij dat met deze aanpassing de NS zelf al een keuze heeft gemaakt hoe ze dit wil aangeven.

NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen.

Op welke basis wil jij dit NS verplichten dan, lijkt me dat de keuze of NS dit wel of niet doet bij de NS ligt en niet bij Pingpong van de NS community.  Lijkt mij dat met deze aanpassing de NS zelf al een keuze heeft gemaakt hoe ze dit wil aangeven.

Ja ik vind het toch wel vreemd dat je hier de reizigers loopt voor te liegen Jeroen. Maar goed NS vindt dat blijkbaar de normaalste zaak van de wereld zoals ik uit jouw pinnige reactie begrijp.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen. We hebben onlangs een hele discussie op dit forum gehad over het versnellen van de treinen tussen Amsterdam en Berlijn. Zolang er van NS zijde hier niet serieus naar wordt gekeken, dienen ze gewoon alle tussenstops aan te geven.

NS heeft alleen de verplichting om alle stations op werkdagen minimaal twee keer per uur te bedienen en in de avond en het weekend minimaal één keer uur. Als ze de Berlijntrein voor binnenlands vervoer uitsluiten blijven er genoeg treinen over om aan de concessie eisen te voldoen.  

Badge

NS heeft deze trein als vervanging van een gewone intercity in de dienstregeling gelegd. NS moet dus gewoon de stations die niet worden getoond wel tonen.

Op welke basis wil jij dit NS verplichten dan, lijkt me dat de keuze of NS dit wel of niet doet bij de NS ligt en niet bij Pingpong van de NS community.  Lijkt mij dat met deze aanpassing de NS zelf al een keuze heeft gemaakt hoe ze dit wil aangeven.

Ja ik vind het toch wel vreemd dat je hier de reizigers loopt voor te liegen Jeroen. Maar goed NS vindt dat blijkbaar de normaalste zaak van de wereld zoals ik uit jouw pinnige reactie begrijp.


De trein is voor internationale reizigers en als de NS hem daar inderdaad alleen voor wil inzetten is dat de keuze van de NS.  En dan zijn de stops alleen voor instappers bedoeld zolang de trein nog zo vaak stopt, ik ga er vanuit dat het aantal stops straks minder wordt omdat ze de reistijd willen bekorten.

En jij stelt dat de NS MOET, en enige wat ik doe is stellen dat de NS dat zelf wel bepaalt. Niets pinnigs aan.

Op de tijden dat de stops van de IC Berlijn voor uitstappen eruit gehaald zijn, rijdt gewoon een voortrein tussen Amsterdam en Deventer. Die trein rijdt op de tijd dat normaal de IC Berlijn rijdt en de daadwerkelijke IC Berlijn rijdt er 3 minuten achteraan. Daarmee zijn dus de binnenlandse reizigers gewoon voorzien van vervoer en wordt de IC Berlijn in de normaal drukke zomermaanden ontzien van binnenlandse reizigers.

Zie bijvoorbeeld de voortrein en de IC Berlijn 3 minuten later. Dit gebeurt al jaren zo in de zomermaanden en ik begrijp ook niet waarom mensen daar zo opeens over lijken te vallen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is overigens helemaal niets nieuws dat een spoorwegmaatschappij aangeeft dat je op bepaalde stations alleen mag instappen en op andere alleen mag uitstappen. Zoals dat in dat Duitse overzicht gebeurt is dat prima. Het zou nog duidelijker zijn wanneer dan alleen de vertrektijden worden getoond. Het verbaast mij ook dat dit onderwerp steeds weer terugkomt.

In oude internationale spoorboekjes was er zelfs speciale tekens om aan te geven of een bepaald station alleen bedoeld was voor instappers en een ander alleen voor uitstappers. In Engeland doen ze dat door een u (pick up only) of d (set down only) tussen het getal van de uren en de minuten te zetten. Hier een paar voorbeelden uit de dienstregeling van Avanti West Coast, de operator die treinen rijdt tussen Londen en het noordwesten van Engeland. Veel treinen vanuit London Euston stoppen vaak ook in Watford Junction om reizigers op te nemen en veel treinen naar Euston stoppen daar om reizigers te laten uitstappen.

 

 

Overigens is het binnen Berlijn niet toegestaan om IC’s en ICE’s voor lokaal verkeer te gebruiken tussen Berlin Spandau, Berlin Hbf en Berlin Ostbahnhof. De enige uitzonderingen zijn een paar EC’s die van Hamburg via Berlijn naar Praag rijden. Van de IC Berlijn zul je daarom richting Berlijn alleen aankomsttijden zien in de reisplanner en in de richting Amsterdam alleen vertrektijden.

De IC Berlijn is in dit verband een lastig geval omdat de beperkingen er niet het hele jaar zijn en dan ook nog eens niet op alle tijden van de dag. Het staat of valt dus met duidelijke communicatie.

Reputatie 5

Zie bijvoorbeeld de voortrein en de IC Berlijn 3 minuten later. Dit gebeurt al jaren zo in de zomermaanden en ik begrijp ook niet waarom mensen daar zo opeens over lijken te vallen.

het zit hem denk ik ook in de informatievoorziening. Op zondag bijvoorbeeld is de eerste trein van Amsterdam Centraal naar Apeldoorn een IC Berlijn en dan ben je ruim drie kwartier eerder in Apeldoorn dan de eerstvolgende reismogelijkheid.

heb een tijd geleden van deze trein gebruik gemaakt en de stops op de borden stonden (bewust?) anders aangegeven dan de tussenstops van de trein in de app. Vond dit verwarrend en vreemd. Het was voor corona en de trein was ook vrijwel helemaal leeg, dus in ieder geval wat deze trein betreft begrijp ik niets van ontmoediging

Reputatie 7
Badge +3

De IC245 van 5.02 uur werd veel gebruikt door mensen die in Amsterdam waren wezen feesten en het was dan de eerste trein op zondagochtend richting Hilversum.

Het handhaven op het “verbod” om in te stappen als je bijvoorbeeld om 5.02 uur in Amsterdam Centraal is al helemaal niet mogelijk bij reizigers die op saldo reizen. Bij controle is niet te zien waar ze naar toe gaan. Je zegt dat je naar Deventer gaat en je stapt gewoon in Hilversum uit.

Op de tijden dat de stops van de IC Berlijn voor uitstappen eruit gehaald zijn, rijdt gewoon een voortrein tussen Amsterdam en Deventer. Die trein rijdt op de tijd dat normaal de IC Berlijn rijdt en de daadwerkelijke IC Berlijn rijdt er 3 minuten achteraan. Daarmee zijn dus de binnenlandse reizigers gewoon voorzien van vervoer en wordt de IC Berlijn in de normaal drukke zomermaanden ontzien van binnenlandse reizigers.

Zie bijvoorbeeld de voortrein en de IC Berlijn 3 minuten later. Dit gebeurt al jaren zo in de zomermaanden en ik begrijp ook niet waarom mensen daar zo opeens over lijken te vallen.

@Julian  Zal wel komen door het PR-puntje van NS dat de trein naar Berlijn er een ½ uur korter over gaat doen. Probleem is alleen dat die half uur korter alleen in het Duitse deel wordt behaald. In het andere topic kwamen ook wat voorstellen om het aantal tussenstops in Nederland te verminderen. Daar werd dan weer als tegenargument geplaatst dat in Nederland deze trein als binnenlandse IC wordt gezien en als dat zo is vind ik dus dat je alle stops moet tonen en niet zoals hierboven op de foto aangegeven: Stopt niet in Apeldoorn en Deventer  

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk zijn er twee smaken: periodes waarin sommige drukke treinen van de IC Berlijn in een eigen pad rijden, los van de binnenlandse IC en periodes waarin de IC Berlijn volledig een binnenlandse IC vervangt en in dat pad rijdt.

Voor de eerste periode kun je beperkingen instellen en die duidelijk communiceren, voor de tweede niet. Net zoals in de zomermaanden er de beperking was gecommuniceerd dat voor binnenlandse reizen de IC Berlijn niet gebruikt mag worden om fietsen mee te nemen.

Reageer