beantwoord

Intercity vanuit Groningen is stoptrein om 18 uur?

• 9 september 2015
  • 5 reacties
  • 236 Bekeken

Ik reis elke dag met de trein voor werk tussen Groningen en Zwolle. Aangezien ik vaak tot half 6-6 uur werk, kom ik uiteindelijk net na 6 uur savonds op station groningen. Echter, in plaats van dat de trein om kwart over 6 rijd als intercity, rijd 10 minuten eerder en als stoptrein. Op europapark en haren, zie ik echter nooit iemand instappen in deze trein. Wat is de rede dat deze trein als stoptrein rijdt, en alleen op dit tijdstip (is trein van 18.05?).

Ik ben erg benieuwd naar de rede hiervan. Nu moet ik vaak haasten voor de trein om vervolgens precies op dezelfde tijd als een normale intercity in zwolle te zijn.

Groeten,

Mark
icon

Beste antwoord door Inge NS 9 september 2015, 18:47

Welkom op het forum MarkusFTW!

Navraag bij de afdeling plannning leert dat de optie van 18:05 in verband met de avondspits, tot Zwolle op alle tussengelegen stations stopt. Om op tijd in Zwolle te kunnen zijn om aansluiting te geven op de trein richting Schiphol en Den Haag vertrekt deze Intercity daarom ook als enige eerder uit Groningen. Voor de eerste IC's richting de Randstad geldt overigens hetzelfde.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

5 reacties

Welkom op het forum MarkusFTW!

Navraag bij de afdeling plannning leert dat de optie van 18:05 in verband met de avondspits, tot Zwolle op alle tussengelegen stations stopt. Om op tijd in Zwolle te kunnen zijn om aansluiting te geven op de trein richting Schiphol en Den Haag vertrekt deze Intercity daarom ook als enige eerder uit Groningen. Voor de eerste IC's richting de Randstad geldt overigens hetzelfde.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Dankjewel Inge voor je reactie. Het forum is beetje onoverzichtelijk als je je account niet hebt geactiveerd nog, vandaar. Dank voor het verplaatsen!

Ik vind het wel opmerkelijk. De trein rijd relatief kort op de andere stoptrein, en er stapt vrijwel niemand in op europapark en haren enzo. Kan eventueel ook met alleen een extra stop in meppel en hoogenveen af.

Verder geeft het wegvallen van deze trein als intercity, veel druk op de stoptrein van 18.23, waardoor deze trein juist heel vaak vol is (ik zat door wat oudere topics te bladeren, en vond inderdaad meer opmerkingen hierover, o.a. https://forum.ns.nl/de-trein-11/korte-treinen-op-traject-zwolle-groningen-sprinter-2678).

Misschien een mogelijk aandachtspunt voor de nieuwe dienstregeling?
Het is inderdaad een lastige afweging die in dit geval in het voordeel van de forenzen uitvalt, die onder de rook van Groningen wonen. Ik zal je suggestie intern doorgeven voor de nieuwe dienstregeling, maar kan helaas niks beloven. Niet geschoten is echter altijd mis!
En het uiteindelijke resultaat is, tussen meppel en zwolle, vaak een (vrijwel) compleet lege coupe midden in de spits (foto's voor sfeerimpressies)
En dat terwijl de gemiddelde trein tussen groningen en zwolle erg goed gevuld is in de spits.

Dankjewel in ieder geval voor het doorgeven 🙂
Reputatie 1
Dit heeft niet echt te maken met het aantal forenzen op dit traject, maar met een (geplande) goederentrein die vlak voor/na de intercity rijdt.
De exacte details ken ik niet, maar het heeft daar in ieder geval mee te maken. 🙂

Reageer