beantwoord

Intercity Zwolle-Utrecht

• 24 januari 2017
  • 8 reacties
  • 494 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik reis al meer dan 10 jaar elke dag met de intercity tussen Zwolle en Utrecht en in meer dan de helft van de reizen heb ik vertraging omdat we achter de stoptrein het zelfde traject belanden.. is hier niets aan te doen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 24 januari 2017, 20:14

Het spoor is overal anders. Zelf reis ik ook regelmatig tussen Zwolle en Utrecht (IC) en dit gaat bijna altijd goed. Het is een goed presterende lijn. De IC kan slechts op een paar plaatsen 'inhalen'.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat U gewoon wat pech hebt als dat bij U in de helft van de gevallen gebeurt want normaal gesproken is dit geen probleem.
Wel iets meer dan pech
Reputatie 5
De afgelopen week waren er wat problemen tussen Zwolle - Meppel (dacht ik). Als de IC vanuit Groningen 5 minuten of meer te laat is, gaat de stoptrein eerst. Volgens mij haal je die onderweg wel weer in. Dat krijg je met een druk spoor te Zwolle. Er moeten 4 treinen richting het zuiden/westen in 10-15 minuten vertrekken.
Goedemiddag BobG, welkom op het NS serviceforum!

Leuk om te lezen dat je al 10 jaar op dit traject reist. Heb je ook 10 jaar al last van dit probleem? Of ervaar je dit pas sinds een korter termijn?
Het was vanochtend ook wel behoorlijk slecht geregeld. Ik zat in de IC 520 van Amersfoort naar Rotterdam Centraal (vertrektijd 07:58). Deze kwam achter de vertraagde sprinter 5620 naar Utrecht Centraal te zitten, waardoor de intercity al met 7 minuten vertraging op Amersfoort aankwam.
Wat mij daarna wel verbaasde was dat de sprinter naar Utrecht Centraal, die dus inmiddels al 15 minuten vertraagd was, eerder vertrok vanaf Amersfoort dan mijn intercity, terwijl ze nagenoeg gelijk aankwamen.

Gevolg: de sprinter liep nog meer vertraging op, doordat deze trein al vertraagd en te druk was (4 wagons in plaats van de normale 😎, waardoor de intercity pas bij Overvecht de sprinter kon passeren. Uiteindelijk werd ook mijn Intercity opgeheven op Utrecht Centraal, omdat deze inmiddels 19 minuten vertraagd was.
Dat had wellicht iets handiger opgelost kunnen worden...
Reputatie 6
Badge
Als de IC Rotterdam Centraal vanuit Utrecht vertraagd is, wacht de sprinter Uitgeest - Rotterdam Centraal net buiten Gouda tot de IC gepasseerd is. Waarom kan het in dat geval wel?
Het spoor is overal anders. Zelf reis ik ook regelmatig tussen Zwolle en Utrecht (IC) en dit gaat bijna altijd goed. Het is een goed presterende lijn. De IC kan slechts op een paar plaatsen 'inhalen'.
Reputatie 5

In bovenstaande geval had de intercity eerder moeten vertrekken te Amersfoort dan de Sprinter. Als dat niet zo is, kan de sprinter na Den Dolder op het middenspoor rijden, waarna de intercity alsnog had kunnen inhalen. Dit had inderdaad beter opgelost kunnen worden.

Reageer