Ik heb ondertussen al heel wat websites en afbeeldingen afgespeurd om erachter te komen hoe het interieur van de ICNG eruit komt te zien. Van wat ik heb gezien (zie afbeelding) lijkt mij dit de indeling van de ICNG-V (vijfwagenstel):
- 1e klas: 54 zitplaatsen - 21%
- 2e klas: 198 zitplaatsen (excl. klapstoelen) - 79%
Ik las dat veel mensen beweren dat er weinig zitplaatsen zijn in de ICNG, met een totaal van 252 (of 256) zitplaatsen over 109,4 meter. Een ICMm van 107,1 meter heeft echter ook 256 zitplaatsen. Het aantal zitplaatsen per meter verschilt dus eigenlijk niet t.o.v. andere enkeldeks intercity's.
Wat verder opvalt is dat in het meest complete ontwerp er vooral zitplaatsen tegenover elkaar te zien zijn (dus in een formatie met 4 stoelen aan een tafel);
- 1e klas: 37 van de 54 tegenover elkaar - 69%
- 2e klas: 132 van de 198 tegenover elkaar - 67%
Hierbij zijn de ‘loungebanken’ - die per bank aan 4 personen plaats bieden - niet meegerekend. Hiervan staat er 1 in de eerste klasse en 4 in de tweede klasse.
Verder komt er in elke wagon een bagagerek (dus 5 in totaal), komen er 2 rolstoelplaatsen en 6 (of 12?) fietsplaatsen (afhankelijk van hoeveel fietsen er passen).
Nu is de vraag of dit ontwerp ook daadwerkelijk het ontwerp is dat wordt toegepast in de ICNG. Het aantal zitplaatsen komt hier uit op 252, waar er volgens mij is beweerd dat er 256 komen. Dat zijn uiteraard alleen details. Op Twitter heb ik overigens ook de eerste foto's gezien waarbij er een interieur was waargenomen, en die leken ook redelijk op de indeling die in de (wazige) afbeelding wordt geschetst.