Interieur ICNG al duidelijk? | NS Community
beantwoord

Interieur ICNG al duidelijk?

  • 14 November 2019
  • 17 reacties
  • 1849 Bekeken

Ik heb ondertussen al heel wat websites en afbeeldingen afgespeurd om erachter te komen hoe het interieur van de ICNG eruit komt te zien. Van wat ik heb gezien (zie afbeelding) lijkt mij dit de indeling van de ICNG-V (vijfwagenstel):

  • 1e klas: 54 zitplaatsen - 21%
  • 2e klas: 198 zitplaatsen (excl. klapstoelen) - 79% 

Ik las dat veel mensen beweren dat er weinig zitplaatsen zijn in de ICNG, met een totaal van 252 (of 256) zitplaatsen over 109,4 meter. Een ICMm van 107,1 meter heeft echter ook 256 zitplaatsen. Het aantal zitplaatsen per meter verschilt dus eigenlijk niet t.o.v. andere enkeldeks intercity's. 

Wat verder opvalt is dat in het meest complete ontwerp er vooral zitplaatsen tegenover elkaar te zien zijn (dus in een formatie met 4 stoelen aan een tafel); 

  • 1e klas: 37 van de 54 tegenover elkaar - 69%
  • 2e klas: 132 van de 198 tegenover elkaar - 67%

Hierbij zijn de ‘loungebanken’ - die per bank aan 4 personen plaats bieden - niet meegerekend. Hiervan staat er 1 in de eerste klasse en 4 in de tweede klasse. 

Verder komt er in elke wagon een bagagerek (dus 5 in totaal), komen er 2 rolstoelplaatsen en 6 (of 12?) fietsplaatsen (afhankelijk van hoeveel fietsen er passen).

Nu is de vraag of dit ontwerp ook daadwerkelijk het ontwerp is dat wordt toegepast in de ICNG. Het aantal zitplaatsen komt hier uit op 252, waar er volgens mij is beweerd dat er 256 komen. Dat zijn uiteraard alleen details. Op Twitter heb ik overigens ook de eerste foto's gezien waarbij er een interieur was waargenomen, en die leken ook redelijk op de indeling die in de (wazige) afbeelding wordt geschetst.  

Ontwerp van de ICNG volgens insideoutside.nl, die de kunst in de trein hebben verzorgd.

 

icon

Beste antwoord door Julian 14 November 2019, 09:46

Bekijk origineel

17 reacties

Het interieur staat inderdaad al een tijdje vast, sinds het moment waarop de mock-up officieel gepresenteerd is, twee jaar terug.

Wellicht nog een paar kleine wijzigingen, maar je kan er van uit gaan dat de tekening klopt.

Qua aantal stoelen zou je als het goed is uit op 276 stoelen moeten uitkomen, inclusief klapzittingen. 

Er zijn drie plekken voor 4 fietsen, dus totaal 12 fietsen kunnen er mee (mits deze uiteraard correct opgesteld staan).

 

Uiteraard is dit alleen de vijfdelige trein. Er komt ook een langere variant met acht delen, die zal uiteraard ook meer zitplaatsen hebben.

Qua aantal stoelen zou je als het goed is uit op 276 stoelen moeten uitkomen, inclusief klapzittingen. 

Er zijn drie plekken voor 4 fietsen, dus totaal 12 fietsen kunnen er mee (mits deze uiteraard correct opgesteld staan).

Uiteraard is dit alleen de vijfdelige trein. Er komt ook een langere variant met acht delen, die zal uiteraard ook meer zitplaatsen hebben.

 

  1. Uit de FactSheet van Alstom begrijp ik dat er in de 5-delen versie 256 stoelen komen en in de 8-delen versie 417 stoelen, ook aangegeven op de ICNG pagina van Wikipedia. Als je bovendien uitrekent dat er 49 +30 treinen zijn besteld, dan kom je daarmee uit op 25.054 zitplaatsen, zoals is aangegeven in de overeenkomst. Maar goed, hoe meer zitplaatsen hoe beter. :)
  1. Ik heb het idee dat er veel meer ruimte is voor fietsen en rolstoelen i.v.m. andere intercity's. Je zou verwachten dat dat ten kost gaat van zitplaatsen, maar dat blijkt niet te kloppen;
  • Een ICNG-V is 109,4 meter lang en heeft 256 (of 276?) zitplaatsen. Een ICMm van 4 bakken is 107,1 meter lang en heeft ook 256 zitplaatsen.
  • Een ICNG-VIII is 164,9 meter lang en heeft 417 zitplaatsen. Een dubbele ICMm van 6 bakken is 161,2 meter lang en heeft 374 zitplaatsen.

Per meter heeft de ICNG dus misschien nog wel meer zitplaatsen dan de ICMm, zelfs met extra plaats voor fietsen en rolstoelen. Komt dat doordat het balkon een stuk kleiner is? Trouwens, in vergelijking met de ICR is het aantal zitplaatsen per meter volgens mij wel wat lager.

  1. Als ik me niet vergis rijdt de NS nu met 7 delen tussen Amsterdam C. en Rotterdam C./Breda en met 9 delen tussen Den Haag C. en Eindhoven. Dat zijn respectievelijk 427 en 674 zitplaatsen. Mij lijkt dan de volgende samenstelling logisch bij de nieuwe ICNG:
  • Amsterdam C. - Rotterdam C./Breda: 2x ICNG-V, in totaal 512 (of 552) zitplaatsen. (Eventueel kan 1x ICNG-VIII ook, dat is namelijk 417 zitplaatsen.)
  • Den Haag C. - Eindhoven: 1x ICNG-V + 1x ICNG-VIII, in totaal 673 (of 693) zitplaatsen.

256 is het aantal stoelen incl. loungebanken, excl. klapzittingen, waarbij er twee rolstoelen in de trein staan. 276 (+1 rolstoel) is het maximale aantal zitplekken in de trein, inclusief klapzittingen, waarbij er één rolstoel in de trein staat.

Je kan dat zelf ook natellen op de tekening die je zelf hebt geplaatst.

Datzelfde geldt voor de ICNG-VIII. Ook daar is het maximum aantal zitplaatsen hoger dan je denkt.

Reputatie 3

Ik heb ondertussen al heel wat websites en afbeeldingen afgespeurd om erachter te komen hoe het interieur van de ICNG eruit komt te zien. Van wat ik heb gezien (zie afbeelding) lijkt mij dit de indeling van de ICNG-V (vijfwagenstel):

  • 1e klas: 54 zitplaatsen - 21%
  • 2e klas: 198 zitplaatsen (excl. klapstoelen) - 79% 

Ik las dat veel mensen beweren dat er weinig zitplaatsen zijn in de ICNG, met een totaal van 252 (of 256) zitplaatsen over 109,4 meter. Een ICMm van 107,1 meter heeft echter ook 256 zitplaatsen. Het aantal zitplaatsen per meter verschilt dus eigenlijk niet t.o.v. andere enkeldeks intercity's. 

Wat verder opvalt is dat in het meest complete ontwerp er vooral zitplaatsen tegenover elkaar te zien zijn (dus in een formatie met 4 stoelen aan een tafel); 

  • 1e klas: 37 van de 54 tegenover elkaar - 69%
  • 2e klas: 132 van de 198 tegenover elkaar - 67%

Hierbij zijn de ‘loungebanken’ - die per bank aan 4 personen plaats bieden - niet meegerekend. Hiervan staat er 1 in de eerste klasse en 4 in de tweede klasse. 

Verder komt er in elke wagon een bagagerek (dus 5 in totaal), komen er 2 rolstoelplaatsen en 6 (of 12?) fietsplaatsen (afhankelijk van hoeveel fietsen er passen).

Nu is de vraag of dit ontwerp ook daadwerkelijk het ontwerp is dat wordt toegepast in de ICNG. Het aantal zitplaatsen komt hier uit op 252, waar er volgens mij is beweerd dat er 256 komen. Dat zijn uiteraard alleen details. Op Twitter heb ik overigens ook de eerste foto's gezien waarbij er een interieur was waargenomen, en die leken ook redelijk op de indeling die in de (wazige) afbeelding wordt geschetst.  

Ontwerp van de ICNG volgens insideoutside.nl, die de kunst in de trein hebben verzorgd.

 

 
is het toevallig ook al bekend of de prullenbakken gewoon zoals eerst onder de stoelen en bij de tafels komen of alleen op het balkon?

Badge +3

Voor wat betreft de prullenbakken, die zullen wel op de balkons komen (met gescheiden inzameling).

Is in het buitenland nogal succesvol en in de sprinters in NL lijkt het ook goed te gaan.

Reputatie 3

Voor wat betreft de prullenbakken, die zullen wel op de balkons komen (met gescheiden inzameling).

Is in het buitenland nogal succesvol en in de sprinters in NL lijkt het ook goed te gaan.

Jammer, aangezien je in een intercity namelijk langer kan zitten dan in een sprinter en je als reiziger geen behoefte hebt om spullen achter te moeten laten wanneer je iets wilt weggooien lijkt mij dit geen verstandige keus....

Badge +3

Blijft een lastige keuze inderdaad.

Je zitplaats na de reis netjes achterlaten, of tijdens de reis in een (te klein, dus dan maar op het tafeltje of op de grond) plakkerig of stinkend bakje bij je stoel…

Want dan moeten ze die kleine dingen maar vaker legen onderweg. Is natuurlijk ook een kostenoverweging, plus er kan (vrij beperkt) gescheiden ingezameld worden.

Heb wel eens gehoord dat iemand uit principe weigerde om tijdens hun reis op te moeten staan om iets weg te gooien, en dat ze daarom hun troep maar lieten staan. Nogal asociale manier om ook nog eens geen punt te maken. Nou ben ik het er wel mee eens dat prullenbakjes gewoon bij de zitplaatsen zelf betere service is.

Reputatie 3

Blijft een lastige keuze inderdaad.

Je zitplaats na de reis netjes achterlaten, of tijdens de reis in een (te klein, dus dan maar op het tafeltje of op de grond) plakkerig of stinkend bakje bij je stoel…

Want dan moeten ze die kleine dingen maar vaker legen onderweg. Is natuurlijk ook een kostenoverweging, plus er kan (vrij beperkt) gescheiden ingezameld worden.


De NS kon zoiezo ook ervoor kiezen om prullenbakken op zowel bij de zitplaatsen als op het balkon te doen. Een intercity is een intercity en daar horen dus ook intercity gemakken bij. Tenminste vind ik. Het zou toch wat zijn als de NS zelfs voor de Belgische variant ervoor kiest om de prullenbakken ook hier alleen op het balkon te zetten? Daarnaast kom ik zelf zelden in de trein tegen dat mensen afval op de tafels laten staan. Ik vind vooralsnog dat de NS dit moet overwegen om het terug te brengen.

Daar maak je trouwens een goed punt. De ICNG wordt niet alleen een Nederlandse intercity, en niet alleen een Nederlandse intercity die naar België rijdt, maar ook een Belgische intercity die toevallig door NS wordt gereden. Dan is het logisch dat er ook naar de belangen en voorkeuren van de Belgen geluisterd moet worden. In welke mate is de NMBS betrokken geweest bij het ontwerp van de treinen?

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het interieur van de ICNG binnenkort zelf bekijken. Zaterdag 20 november en zondag 21 november staat deze nieuwe trein aan het perron op Rotterdam Centraal en kun je er in. Wel moet je je hiervoor aanmelden ivm een maximum aantal personen per tijdslot. Aanmelden kan op https://www.presentatieicng.nl/ 

Reputatie 7
Badge +3

Uiteraard met een mondkapje op. 

Niet alleen dat, ook een geldige code in de CoronaCheck-app is verplicht. Dat staat uiteraard ook genoemd bij het registratieformulier.

Badge +3

Niet alleen dat, ook een geldige code in de CoronaCheck-app is verplicht. Dat staat uiteraard ook genoemd bij het registratieformulier.

Vanzelfsprekend bijna, want publieke gelegenheid of zo, ook op ‘doorstroomlocaties’ vanaf zaterdag.

Dus óók mondkapjes (een station) én vaccinatie/testbewijs voor toegang tot een trein waarin je echt geen (drempelwaarde voor besmetting?) 15 minuten samen ‘opgesloten’ bent met anderen (en misschien zelfs anderhalve meter afstand kunt houden) :disappointed_relieved:

Maar ja, regels zijn regels (of wetswijziging binnenkort) dus inderdaad iets om rekening mee te houden.

Zonder corona pass (QR code) geen toegang, plus een tijdslot reserveren dus.

Bij ons is het nu zelfs in de kerk verplicht!

YEAH! Ich bin dabei op de 21e om 13:00 uur :-) 
Ben es benieuwd hoe ons wespje er van binnen uitziet!

Reputatie 7
Badge +3

Dat mondkapje en de CoronaCheck-app kun je verlopig vergeten, in ieder geval voor de presentatie voor de ICNG 20 en 21 november, want dat feest gaat niet door. Het wordt uitgesteld naar een latere datum vanwege de strengere coronamaatregelen die afgelopen vrijdag zijn aangekondigd.

https://www.presentatieicng.nl/

Reageer