beantwoord

Internet

• 9 november 2014
  • 14 reacties
  • 565 Bekeken

Ik snap niet dat de NS nog steeds internet aan durft te bieden in de trein. 9 van de 10 keer kun je toch geen verbinding maken en als je wel verbinding hebt, stopt die er na 5 minuten mee. En dit is geen probleem van de laatste paar dagen of weken of maanden, maar sinds de invoering van Wifi in de trein. Wifi in de trein klinkt als een leuke dienst, maar het functioneert totaal niet. Ik snap niet dat de NS deze dienst daarom nog steeds aanbied. Het kost alleen maar geld dat indirect doorgerekend wordt in de kosten van de consument die er niets voor terug krijgt.

Ik heb eigenlijk twee mogelijke opties:
- Zorg er voor dat de Wifi eindelijk wel eens werkt, zodat de consument er eindelijk iets aan heeft.
- Hef de Wifi in de trein op, omdat het toch niet werkt en alleen maar geld kost.

Ik ben benieuwd wat de NS hierop te zeggen heeft. Want hoe lang wordt deze dienst nu al aangeboden? 4-5 jaar? Dan mag het toch wel eindelijk eens een keer goed gaan werken...
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 10 november 2014, 19:30

WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt, dit komt doordat de treinen met hoge snelheid door Nederland rijden en zich daarmee door het mastnetwerk verplaatsen. Het mastennetwerk is het netwerk van telefoonmasten waardoor de Wi-Fi verbinding tot stand komt. Hierdoor moet het Wi-Fi netwerk telkens met verschillende masten verbinden, waardoor de verbinding minder stabiel wordt dan dat je thuis gewend bent.

Daarnaast is het gebruik van Wi-Fi de afgelopen jaren sterk toegenomen wat ten koste gaat van de snelheid per gebruiker. We zien bovendien dat dit vaak leidt tot een ongelijke verdeling, waarbij enkele gebruikers door hun internetgedrag (bvb streamen en downloaden) een onevenredig groot deel van de totale bandbreedte verbruiken waardoor er voor andere reizigers minder over blijft.

We willen dit graag eerlijker over onze reizigers verdelen en zoeken continue naar verbetermogelijkheden. Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden.

Dit betekent wel dat wanneer veel reizigers tegelijkertijd willen internetten in de trein, de snelheid van het Wi-Fi netwerk voor iedereen lager kan zijn dan wanneer het minder druk is.
Bekijk origineel

14 reacties

dan stap je toch over op 3G dat is betrouwbaar en veilig en het werkt altijd
U doet de onjuiste aanname dat NS internet in de trein aanbiedt met als doel dat de reiziger daar prettig gebruik van kan maken. Ze bieden het echter alleen maar aan omdat de overheid hen daartoe verplicht, zonder daarbij te specificeren hoe goed het moet functioneren. Ze bieden het dus aan, zonder 'geld te verspillen' aan het goed functioneren ervan.
dan stap je toch over op 3G dat is betrouwbaar en veilig en het werkt altijd

Hoe doe je dat op de laptop?
Met een dongle.
U doet de onjuiste aanname dat NS internet in de trein aanbiedt met als doel dat de reiziger daar prettig gebruik van kan maken. Ze bieden het echter alleen maar aan omdat de overheid hen daartoe verplicht, zonder daarbij te specificeren hoe goed het moet functioneren. Ze bieden het dus aan, zonder 'geld te verspillen' aan het goed functioneren ervan.

Er moet in ieder geval een bedrijf zijn die het financiert. Als dat de overheid is: Ik neem aan dat de overheid er niets aan heeft om mijn belastinggeld uit te geven aan een totaal niet werkend internet en dan zie ik voor de overheid geen reden om daar verder in te investeren. Het principe wat ik schetste blijft bestaan.
Of NS of de overheid betaalt, komt op hetzelfde neer. De overheid roomt als enige eigenaar de winst van NS af, of matst de NS financieel via de concessievergoeding, of materieel door lagere uitvoeringseisen te stellen, wanneer er te veel verlies dreigt te worden gemaakt.

Het resultaat is inderdaad dat er niet in wordt geïnvesteerd en dat wifi in de trein niet beter gaat functioneren.
De NS heeft 1 april het beheer van WIFI overgenomen van T-Mobile.
Het geheel zal wel nog steeds werken via het 3G netwerk van T-Mobile.
Nadeel is dat als de coupe rijkelijk gevuld is, we in een generatie zitten waarbij iedereen een smartphone heeft en iedereen continu internet trekt.
Waarschijnlijk wordt dit met de tijd beter 🙂
Ik heb zelfs 4G en soms wordt het weer 3G (KPN/HI). Ik heb het openbaar wifi Internet nooit echt veilig en betrouwbaar gevonden. Alleen bij mij thuis heb ik bij UPC/Ziggo een uitgebreide snelle wifi netwerk verbinding en dat is veilig en meest betrouwbaar. Onderweg kijk ik alleen voor nood op mijn NS website als ik ergens moet zijn. Kort geleden was erop het nieuws dat openbaar wifi netwerk niet veilig blijkt te zijn. Dus met name Facebook, Twitter maar ook als je een reis wilt boeken naar het buitenland en betalen met ideal is ook gevaarlijk. Je kan zo snel gehackt worden. Dus ik vraag me af of openbaar wifi in de trein dan wel zin heeft??!!
Nadeel is dat als de coupe rijkelijk gevuld is, we in een generatie zitten waarbij iedereen een smartphone heeft en iedereen continu internet trekt.
Waarschijnlijk wordt dit met de tijd beter :)

He een NS medewerker ?

Is het dan nu zoveel drukker dan in maart ?
Waarschijnlijk wordt dit met de tijd beter :)

Laat ik heel eerlijk zijn om te zeggen dat ik officieel pas komend jaar onder contract kom bij de NS.
Mijn antwoord is dus geheel vanuit mezelf en niet vanuit de NS :)
Ik heb er dus eigenlijk geen idee van of het nu eventueel drukker is dan in maart, maar het leek me een logische verklaring.

He een NS medewerker ?

Is het dan nu zoveel drukker dan in maart ?
WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt, dit komt doordat de treinen met hoge snelheid door Nederland rijden en zich daarmee door het mastnetwerk verplaatsen. Het mastennetwerk is het netwerk van telefoonmasten waardoor de Wi-Fi verbinding tot stand komt. Hierdoor moet het Wi-Fi netwerk telkens met verschillende masten verbinden, waardoor de verbinding minder stabiel wordt dan dat je thuis gewend bent.

Daarnaast is het gebruik van Wi-Fi de afgelopen jaren sterk toegenomen wat ten koste gaat van de snelheid per gebruiker. We zien bovendien dat dit vaak leidt tot een ongelijke verdeling, waarbij enkele gebruikers door hun internetgedrag (bvb streamen en downloaden) een onevenredig groot deel van de totale bandbreedte verbruiken waardoor er voor andere reizigers minder over blijft.

We willen dit graag eerlijker over onze reizigers verdelen en zoeken continue naar verbetermogelijkheden. Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden.
Dit betekent wel dat wanneer veel reizigers tegelijkertijd willen internetten in de trein, de snelheid van het Wi-Fi netwerk voor iedereen lager kan zijn dan wanneer het minder druk is.
Ah dit onzinverhaal weer.

Neem je klanten serieus Klaas Jan NS.
Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden.

Goh, volgens Hessel NS was dat inmiddels volledig uitgerold en dus geen test meer. Wie van jullie twee jokt?
Het leukste zijn sommige reacties.

http://www.speld.nl/2014/10/02/steeds-minder-jongeren-geloven-in-wifi-in-de-trein/

Door Frank Heinen • donderdag 2 oktober 2014

Steeds minder jongeren geloven in WiFi in de trein. Dat blijkt uit een onderzoek van ProRail. Veel jongeren geven aan dat ze er ooit wel in geloofden, maar geen enkel bewijs hebben gevonden dat het echt bestaat.

Tamara Janse (15): “Mijn ouders waren zelfs heel fanatiek, maar ik geloof er niet meer in. Vroeger ging ik braaf elke zondag mee naar de intercity Zwolle – Groningen, maar op een gegeven moment ga je zelf nadenken en vragen stellen.”

Tamara vindt het bovendien te makkelijk om aan te nemen dat Wifi in de trein bestaat, gewoonweg omdat dit staat geschreven in het spoorboekje. “Ik geloof trouwens wel dat er iets is, maar niet zoiets concreets als een grijze man met een baard of een goed werkende internetverbinding in de trein.”

Reageer