Internet in IC Direct

Hallo NS! Ik heb gezien dat hier al eerder topics voor aangemaakt zijn, maar aangezien dat die van minimaal een jaar geleden dateren wil ik hier opnieuw aandacht voor vragen...

Dagelijks maken er veel mensen gebruik van de IC Direct. Zelf ga ik dagelijks van Breda naar Schiphol.
Dan wordt er door jullie een toeslag gevraagd, ik begrijp dat dat is omdat er gebruik wordt gemaakt van een hogesnelheidslijn, maar volgens mij mag je als klant van de NS wel WIFI verwachten in een trein die voornamelijk door forenzen en studenten wordt gebruikt waar je dus ook een toeslag voor moet betalen?

Ik las terug dat het argument met is dat er veel tunnels zijn op het traject?? Daar heb ik als klant toch geen boodschap aan... Wij leven in Nederland in het jaar 2016... Nederland staat wereldwijd bekend als een land dat staat voor innovatie en wij kunnen voor geen WIFI zorgen in een tunnel?! Dat is toch n goeie grap!

Ik heb ook het argument gelezen dat de treinstellen geen WIFI zouden hebben omdat ze soms op trajecten worden ingezet die ook door België lopen... Dat is heel simpel, dan is er daar gewoon geen WIFI.

Komop NS jullie kunnen hier heel veel mensen helpen! 🙂

12 reacties

Reputatie 1
Ik vind het argument van 'veel tunnels' ook niet zo goed. De Thalys rijdt ook door die tunnels en daar is wel gewoon wifi aanwezig. En die trein moet nog wel door 3 verschillende landen!
Badge +3
Na het Fyra-fiasco is het geld gewoon op om fatsoenlijk in het materieel te investeren. Er valt helemaal niets te verwachten behalve treinen die veel te langzaam op de HSL rijden.
Reputatie 1
WiFi in de trein is in mijn ogen een achterhaald concept, mobiel data gebruik wordt steeds goedkoper. Ik zou liever zien dat men samen zou werken met de mobiele providers om betere 4G dekking langs het spoor en ook in de tunnels te krijgen zodat WiFi in de trein straks echt niet meer nodig is.
Een goede 3 of 4G verbinding is inderdaad ook wel wenselijk. In de tunnels heb je niets eens een goede 2G ontvangst. Telefoongesprekken vallen compleet weg.

Samenwerken met mobiele providers zou mooi zijn, maar laten ze eerst maar doen waar ze zelf invloed op uit kunnen oefenen en dat is zorgen voor een WIFI verbinding op een intensief gebruikte treinverbinding waar een enorme vraag naar is. Iedereen die ik ken die met de IC Direct reist benoemt dit.

Ik betaal maandelijks € 383,- (!!) om gebruik te kunnen maken van dit traject, maar WIFI is onmogelijk... Ik vind het onacceptabel dat de NS geen gehoor wil geven aan hun klanten.
Badge +3
Nogmaals, NS heeft geen geld meer om te investeren na het Fyra-fiasco. Ze hebben hun handen vol aan het op het spoor brengen en houden van rijtuigen en locomotieven. Op zich heel nuttige voorzieningen als WiFi? Die gaan er voorlopig (de komende 5, 10, 20 jaar) echt niet komen.
Na het Fyra-fiasco is het geld gewoon op om fatsoenlijk in het materieel te investeren.

We investeren volop in nieuw materieel en bestaand materieel, maar hebben ervoor gekozen niet te investeren in WIFI in de ICD. Een stabiele wifi-verbinding aanbieden in de normale IC blijkt soms al lastig, laat staan op het ICD-traject.
Je stelt zeker een terechte vraag Leonneke, daarover geen misverstand, maar ik zie het niet gebeuren.
Badge +3
Hoe kan het dan dat in de Thalys de WiFi wel werkt? Die rijdt over hetzelfde traject. Toch een geldkwestie?
Dat zou heel goed kunnen. Geld speelt altijd een rol. Dat geldt voor ieder bedrijf, dus ook voor NS.
Badge +3
Dan heb ik wel zo'n vermoeden waarom er nu geen geld (meer) is om de voorziening te realiseren. Ik had het dan ook over fatsoenlijk investeren. Daar bedoel ik geen opgelapte oude rijtuigen mee die met slechts 160 km/u over de HSL boemelen. Door het Fyra-fiasco is schraalhans nu keukenmeester wanneer het op investeren aankomt.

Thalys is al begonnen met proeven in 2005. De techniek is er al.
http://tweakers.net/nieuws/37097/thalys-krijgt-internet-via-de-satelliet.html

En Thalys biedt het aan in alle treinen:
https://www.thalys.com/nl/nl/diensten/aan-bord/internet-wifi-op-thalys
Dat vermoeden heb je duidelijk gemaakt
Badge +3
Het kan nooit kwaad om oorzaken en gevolgen te benoemen. Uiteraard had ik liever gezien dat we een volgens de specificaties en toezeggingen werkende treindienst op de HSL zouden hebben. Maar die hebben we niet. En daar is één partij hoofdschuldige aan.
En daar is één partij hoofdschuldige aan.

Help me even. De NMBS? Ansaldo Breda? Keyrail? De minister/staatssecretaris van verkeer? Loyds register? Nedtrain? De Tweede Kamer? Infrabel? De omwonenden van de HSL? De reizigers? Vergeet ik nog iemand?

Reageer