Interrail vertraging in Nederland

• 9 september 2019
  • 16 reacties
  • 342 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Gisteren teruggekomen van een 15 daagse interrail reis. Mooi reis veel gezien door Zwitserland, Oostenrijk, Slovenie, Tsjechie en Duitsland. Veel gezien en onderweg weinig vertraging gehad.
Ik kwam terug via de lijn Munster-Enschede. In Enschede vervolgens overgestapt op de trein richting Amersfoort. In de korte trein, 1 stel Virm, bij Almelo door de conducteur gecontroleerd. Deze wou mij eerst nog naar de 2e klas sturen , maar na een korte discussie ontdekte hij dat ik wel degelijk een 1e klas interrail had. Hij vroeg vervolgens nog waar ik heen ging, Heemskerk gaf ik aan. Hij wenste mij een goede reis. In Deventer stapte er een groot aantal mensen in waardoor de trein meer een hangplek werd. Er was bijna geen doorkomen meer aan. In Amersfoort verliet ik vervolgens de trein om naar ik dacht richting Amsterdam over te stappen. Aldaar bleek echter dat er helemaal geen treinen naar Amsterdam reden omdat er werkzaamheden waren. Waarom wordt ik daar in de trein niet over geïnformeerd?? Ik zat er al 1,5 uur in en in al die tijd geen omroep over werkzaamheden ook vlak voor Amersfoort niet. Ook de conducteur had toch informatie moeten geven lijkt mij? Vervolgens getracht om weer in de trein te komen met koffer en 2 tassen. Helaas niet gelukt. (ik was overigens niet de enige die er niet meer bij kon, maar dat terzijde). Mijn mobiel is overigens tijdens de reis "overleden", zodat ik niet op de app kon kijken.

Al met al een 1/2 uur nodeloze vertraging. Niet prettig als je al lang onderweg bent en naar huis wil.

16 reacties

Reputatie 7
Badge
Even van de andere kant bekeken, 15 dagen continue treinen en dan een half uur te laat aankomen is eigenlijk geen slechte prestatie.
Probeer het goede en mooie aan je reis vast te houden @Woefdram en filter deze iets negatieve ervaring weg.

Maar verder, inderdaad had de conducteur dit gewoon even MOETEN omroepen, daar is hij/zij voor !
Hi Jouke,

Ik denk dat een simpele omroep van dat er werkzaamheden tussen Amersfoort en Hilversum had volstaan.
Lijkt mij niet echt veel moeite voor de conducteur.

Ik vond het een beetje negatieve afsluiting van een leuke reis. Vooral ook omdat de trein overvol zat door slechts 1 stel Virm.
Ik snap je reactie, Woefdram. Wanneer je reist ga je ervan uit dat je volledig wordt geïnformeerd en ook over werkzaamheden wordt ingelicht. Ik begrijp echter ook dat je een andere route hebt genomen dan gewoonlijk is. Dat is direct een duidelijk signaal waarom het lastig is om als conducteur om te roepen waar werkzaamheden zijn. In het weekend wordt er veel aan het spoor gewerkt, meestal op meerdere plekken tegelijk. Als een conducteur dit allemaal moet omroepen blijft er weinig tijd over voor de zo gewenste controle en serviceronde. Daar komt bij dat je als reiziger zowel via schermen dan wel via de reisplanner alle informatie zelf kunt opvragen. Onze collega's in de trein kunnen onmogelijk inschatten waar jouw reis naartoe gaat. Mede daarom roepen we ook op vooraf je reis te plannen. Desondanks snap ik ook dat je teleurgesteld bent over de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen. Ik hoop dat dit niet een al te grote donkere wolk over je reis heen werpt.
Ik zal als TS dan nog maar even reageren. Inderdaad had ik gewoon in Utrecht moeten overstappen. Dit is overigens wel een langere reisweg. Maar zoals ik al heb aangegeven er werd ook niets over Schiphol omgeroepen. Ik vind dat derhalve slechte service van NS naar de reizigers.

@Martin7182
De eenvoudigste overstap is vandaag weer in Hilversum. Dus wanneer die overstap komt te vervallen wegens werkzaamheden moet dat omgeroepen worden.

Niet als je in die andere IC zit die een overstap biedt in Utrecht CS. Als ik het goed begrijp kwam er helemaal geen overstap te vervallen maar vergiste TS zich in de dienstregeling (die vroeger anders was).
Badge +3
Het lijkt me evident dat een Hc bij werkzaamheden tussen Amersfoort en Hilversum voor aankomst in Amersfoort uitdrukkelijk omroept dat reizigers voor Amsterdam Centraal en Schiphol niet moeten overstappen in Amersfoort maar in Utrecht Centraal.

@Martin7182
De eenvoudigste overstap is vandaag weer in Hilversum. Dus wanneer die overstap komt te vervallen wegens werkzaamheden moet dat omgeroepen worden.
Die mening mag je hebben. Feit is dat de IC van Enschede naar Amsterdam (ook vandaag) een overstap in Utrecht heeft, en niet in Amersfoort. Vroeger was vroeger. Waarom zou een conducteur bij een station zonder overstap moeten melden dat er geen overstap is? Volgens mij is het genoeg om verstoringen pas te melden als ze gevolgen hebben voor reguliere overstappen.

Ouderen zonder apps kijken doorgaans in de reisplanner of gaan van tevoren even naar de infobalie. Als dat allemaal niet gaat en je vergist je (kan gebeuren), dan valt de NS volgens mij niets te verwijten.
Ik denk dat de conducteur niets omriep omdat de overstap nooit in Amersfoort is, maar altijd in Utrecht of in Hilversum, ook zonder werkzaamheden.

Ik heb inmiddels ook gezien dat de terugweg blijkbaar nu opeens via Utrecht is geworden. Was in ieder geval tientallen jaren via Amersfoort. Zoals gezegd mijn mobiel was stuk en ik wist niet precies van tevoren waar ik de grens zou over gaan. Daarnaast zou ik oorspronkelijk vandaag pas terugkeren en niet op zondag. Zoals @AbbeyRoad stelt. Er zaten meer mensen in de trein (veel te veel mensen) en waarschijnlijk ook mensen die naar Schiphol moesten. Ook voor die mensen werd er niets omgeroepen.

Daarnaast zijn er veel ouderen die niets van Apps weten. Ik vind dus zeker dat dit soort vitale informatie dient te worden omgeroepen.
Reputatie 7
Badge
Dat is ten dele juist @Martin7182 maar de conducteur roept niet alleen om voor @Woefdram maar ook voor andere reizigers met andere bestemmingen.
Verder kon ook @Woefdram Hilversum niet bereiken ivm de werkzaamheden.
Ik denk dat de conducteur niets omriep omdat de overstap nooit in Amersfoort is, maar altijd in Utrecht of in Hilversum, ook zonder werkzaamheden.
NS gaat er vanuit dat reizigers genoeg middelen hebben om zich zelf op de hoogte te stellen van werkzaamheden. Er wordt niet voor niets geadviseerd om voor vertrek je reis te plannen in de reisplanner. Dit kan tot 10 dagen ervoor want dan is de reisplanner bijgewerkt.
Daarnaast staan tot soms 2 a 3 maanden ervoor de geplande werkzaamheden vermeld op de NS site.
Ook wordt op de reisinformatieschermen in de IC's regelmatig informatie betreffende werkzaamheden getoond.

Ja ik had mijn reis gepland en in alle landen is e.e.a. ook goed gegaan. Alleen in Nederland helaas weer niet. Vraag: Wat is het nou voor moeite voor de conducteur om even om te roepen dat er werkzaamheden zijn en dat de reiziger even moet doorreizen naar Utrecht. Antwoord: geen.

Waarom wordt dit dan nagelaten?
Reputatie 7
Badge
Zo'n mooie "wereldreis" gemaakt en dan gaat het te Amerfoort in het zicht van de haven fout.
Neem toch aan dat je zo'n reis van te voren inpland en niet op goed geluk reist @Woefdram ?

Maar inderdaad, jammer van de vertraging.
Reputatie 7
Badge +3
NS gaat er vanuit dat reizigers genoeg middelen hebben om zich zelf op de hoogte te stellen van werkzaamheden. Er wordt niet voor niets geadviseerd om voor vertrek je reis te plannen in de reisplanner. Dit kan tot 10 dagen ervoor want dan is de reisplanner bijgewerkt.
Daarnaast staan tot soms 2 a 3 maanden ervoor de geplande werkzaamheden vermeld op de NS site.
Ook wordt op de reisinformatieschermen in de IC's regelmatig informatie betreffende werkzaamheden getoond.
Hoi Woefdram en welkom op onze NS Community!

Spijtig dat je zoveel vertraging hebt ondervonden! Je kan hiervoor op www.nsinternational.nl een claim indienen. Als je dan een claim indient, kun je ook kiezen voor Interrail. :)

Hi Laura,

Ik heb geen behoefte om een claim in te dienen. Ik vraag mij alleen af waarom er blijkbaar niets gecommuniceerd kan worden naar de reizigers.
Hoi Woefdram en welkom op onze NS Community!

Spijtig dat je zoveel vertraging hebt ondervonden! Je kan hiervoor op www.nsinternational.nl een claim indienen. Als je dan een claim indient, kun je ook kiezen voor Interrail. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Tja, de gebrekkige materieelinzet op zondagen blijft een hoofdpijndossier.

Reageer