beantwoord

Inval WC !

• 8 maart 2014
  • 8 reacties
  • 1835 Bekeken

ik heb een vervelende situatie gehad vandaag in de trein. ik wil graag hulp want ik zit er erg mee. ik wil een klacht indienen maar ik wil weten of alleen bij de ns voldoende is, want het is in mijn ogen een moeilijke geval voor mij :(

ik zat namelijk vandaag in de trein en moest naar de wc, na ongeveer 2 minuten werd er geklopt op de deur en zei iemand met een luide stem: opschieten ! waarna direct de deur werd geopend met een sleutel en ik tot mijn verbazing een medewerker van ns voor me zag ! (terwijl ik nog steeds in de wc was !) het was een medewerker van service en veiligheid. ik schrok heel erg! en vroeg wat hij doet! hij keek me aan en zei dat hij mijn kaart wilde zien. hij was alleen en ik vertrouwde dit niet, ik vroeg of zijn collega ook kon komen want ik moest hulp hebben! zijn collega die in de coupe stond kwam en ik vroeg hem hulp door te vertellen wat hij net heeft gedaan! er vond een onaangename situatie plaats. het leek alsof hij mij wilde arresteren want hij ging steeds met zijn handen naar zijn handboeien. ik liet mijn kaart zien en vroeg meerdere keren waarom hij dit deed terwijl ik gewoon in de wc was en hij de deur opende ! hij keek me echt aan van ik doe wat ik wil! ik vroeg aan zijn collega of hij mij kon helpen want dit was niet normaal wat er gebeurde! zijn collega zei niet veel en keek ook van "wat zijn we aan het doen" !

ze liepen weg terwijl ik nog aan het praten was en vragen stelde. even later kwam een conducteur en ik vroeg hulp. hij schrok ook en zei dat hij gelijk naar ze toe ging. even later kwam hij ook terug en zei dat het medewerkers zijn van service en veiligheid, en dat hij het ook niet normaal vond en dat ik het beste een klacht kon indienen. hij gaf mij ook de trein stel nummer.

ik wil graag hulp , wat kan ik nu het beste doen! ik heb ns al een mail gestuurd maar wil weten wat ik nog meer kan/moet doen !
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 maart 2014, 00:58

Als ik zo uw kant van het verhaal lees, kan ik mij voorstellen dat dat de nodige impact heeft gegeven.
Ik zeg bewust "UW" kant van het verhaal, want zo'n situatie kent natuurlijk altijd 2 kanten.
En de zienswijze van de Bijzondere Opsporings Ambtenaren van Service & Veilighei kennen we natuurlijk niet.

Zonder ook maar een mening te kunnen (en willen) geven over het voorval, wil ik toch opmerken dat zij, in hun hoedanigheid van Bijzonder Opsporings Ambtenaar altijd de bevoegdheid hebben om - als zij daar aanleiding toe zien - deuren te openen.

Ik vraag me af in hoeverre de conducteur een (afkeurende) mening kon geven. U schrijft zelf dat die pas even later kwam, toen de BOA's al verder waren gegaan. De conducteur is dus geen getuige geweest van het voorval.

Om uw lezing van het verhaal hard te kunnen maken zou het mooi zijn al u de gegevens van (meerdere) getuigen van het incident zou hebben genoteerd, maar dan ook wel van mensen die daadwerkelijk hebben gezien dat die BOA de deur met zijn sleutel heeft geopend.

U schrijft wel dat u enkele malen om hulp hebt gevraagd. Ik hoop dat u in uw mailtje aan NS ook hebt aangegeven om welke hulp u hebt gevraagd en waarom.

U heeft inmiddels al per e-mail een klacht bij NS ingediend. Ik hoop met zo veel mogelijk informatie (zoals ik al zij gegevens van getuigen kunnen de zaak sterker maken).
Ik neem aan dat u die mail via "Eva" heeft verstuurd; dat bericht komt dan terecht bij de klantenservice.
Helaas is de klantenservice op zondag gesloten en ook de beheerders van dit forum zijn op zondag niet aanwezig.
Een reactie op uw mailtje zult dus op z'n vroegst maandag kunnen verwachten, maar waarschijnlijk enkele dagen later. Klantenservice heeft gemiddeld 3 dagen nodig voor het afhandelen van alle mailtjes die dagelijks binnenkomen.

Misschien dat u ook langs andere kanalen bij NS aandacht op dit voorval en uw klacht kunt proberen te vestigen. NS heeft n.l. ook een twitter account (@NS_online) en een Facebook account (www.facebook.com/nederlandsespoorwegen.

Tenslotte zou u dit voorval misschien ook eens bij een rechtswinkel of eventueel bij een politiebureau (wijkagent) in uw woonplaats kunnen bespreken.
Ik verwacht niet dat de politie er iets mee kan doen of dat zij bijvoorbeeld een aangifte zullen opnemen.
Ook al omdat u in uw betoog het ook al niet hebt over (echte) getuigen.
En zonder getuigen is een zaak van een enkele burger tegen 2 beëdigde BOA's een vrijwel hopeloze.
Maar je weet nooit of de politie of de rechtswinkel nog een ander advies heeft.

Ik denk echter dat het uiteindelijk toch uit zal draaien op de klacht die u inmiddels al heeft ingediend.

In ieder geval sterkte toegewenst.

Vr, gr,
Hans
Bekijk origineel

8 reacties

Als ik zo uw kant van het verhaal lees, kan ik mij voorstellen dat dat de nodige impact heeft gegeven.
Ik zeg bewust "UW" kant van het verhaal, want zo'n situatie kent natuurlijk altijd 2 kanten.
En de zienswijze van de Bijzondere Opsporings Ambtenaren van Service & Veilighei kennen we natuurlijk niet.

Zonder ook maar een mening te kunnen (en willen) geven over het voorval, wil ik toch opmerken dat zij, in hun hoedanigheid van Bijzonder Opsporings Ambtenaar altijd de bevoegdheid hebben om - als zij daar aanleiding toe zien - deuren te openen.

Ik vraag me af in hoeverre de conducteur een (afkeurende) mening kon geven. U schrijft zelf dat die pas even later kwam, toen de BOA's al verder waren gegaan. De conducteur is dus geen getuige geweest van het voorval.

Om uw lezing van het verhaal hard te kunnen maken zou het mooi zijn al u de gegevens van (meerdere) getuigen van het incident zou hebben genoteerd, maar dan ook wel van mensen die daadwerkelijk hebben gezien dat die BOA de deur met zijn sleutel heeft geopend.

U schrijft wel dat u enkele malen om hulp hebt gevraagd. Ik hoop dat u in uw mailtje aan NS ook hebt aangegeven om welke hulp u hebt gevraagd en waarom.

U heeft inmiddels al per e-mail een klacht bij NS ingediend. Ik hoop met zo veel mogelijk informatie (zoals ik al zij gegevens van getuigen kunnen de zaak sterker maken).
Ik neem aan dat u die mail via "Eva" heeft verstuurd; dat bericht komt dan terecht bij de klantenservice.
Helaas is de klantenservice op zondag gesloten en ook de beheerders van dit forum zijn op zondag niet aanwezig.
Een reactie op uw mailtje zult dus op z'n vroegst maandag kunnen verwachten, maar waarschijnlijk enkele dagen later. Klantenservice heeft gemiddeld 3 dagen nodig voor het afhandelen van alle mailtjes die dagelijks binnenkomen.

Misschien dat u ook langs andere kanalen bij NS aandacht op dit voorval en uw klacht kunt proberen te vestigen. NS heeft n.l. ook een twitter account (@NS_online) en een Facebook account (www.facebook.com/nederlandsespoorwegen.

Tenslotte zou u dit voorval misschien ook eens bij een rechtswinkel of eventueel bij een politiebureau (wijkagent) in uw woonplaats kunnen bespreken.
Ik verwacht niet dat de politie er iets mee kan doen of dat zij bijvoorbeeld een aangifte zullen opnemen.
Ook al omdat u in uw betoog het ook al niet hebt over (echte) getuigen.
En zonder getuigen is een zaak van een enkele burger tegen 2 beëdigde BOA's een vrijwel hopeloze.
Maar je weet nooit of de politie of de rechtswinkel nog een ander advies heeft.

Ik denk echter dat het uiteindelijk toch uit zal draaien op de klacht die u inmiddels al heeft ingediend.

In ieder geval sterkte toegewenst.

Vr, gr,
Hans
Hallo Mehmet,

Wat een vervelende situatie. Klachten over personeel nemen wij erg serieus. De klacht die je via Eva hebt verstuurd, zal binnen vijf werkdagen in behandeling worden genomen.

Vriendelijke groet,
Marjan
moet ik ook nog bellen, al dagen voorbij en ik zit er nog steeds mee. heb dit nooit eerder meegemaakt. ik heb het gevoel dat dit racisme is, want dit lijkt met opzet gedaan (zomaar wc "binnenvallen") terwijl ik net was ingestapt. ook die dreigende houding van hem, en zijn antwoorden en dat hij wegliep terwijl we aan het praten waren en mij niet serieus nam. ik zie het geval nog steeds voor me gebeuren 😞 ik wil verder dan het melden aan ns over de onacceptabele gedrag van zijn medewerker. ik hoop dat hier wat aan gedaan kan worden 😞
moet ik ook nog bellen, al dagen voorbij en ik zit er nog steeds mee. heb dit nooit eerder meegemaakt. ik heb het gevoel dat dit racisme is, want dit lijkt met opzet gedaan (zomaar wc "binnenvallen") terwijl ik net was ingestapt. ook die dreigende houding van hem, en zijn antwoorden en dat hij wegliep terwijl we aan het praten waren en mij niet serieus nam. ik zie het geval nog steeds voor me gebeuren 😞 ik wil verder dan het melden aan ns over de onacceptabele gedrag van zijn medewerker. ik hoop dat hier wat aan gedaan kan worden :(

Beste Mehmet,

Uit jouw reactie van zoeven blijkt wel dat het voorval een behoorlijke impact op je heeft gehad.
Maar wat heeft het voor zin om nu te beginnen over racisme. Daarmee los je de zaak niet op; dat zou juist als olie op het vuur kunnen werken.
Ik hoop ook oprecht niet dat je dergelijke uitlatingen ook tegenover die controleurs hebt geuit, want dat zou ook hun houding en reactie kunnen verklaren.

In ieder geval heeft Marjan (moderator - medewerkster van NS) al aangegeven dat jouw klacht serieus wordt genomen en dat men er mee aan de slag gaat.
Wil je hen dan ook even de tijd geven om een en ander uit te zoeken? Er zal toch op z'n minst nagegaan moeten hoe laat en in welke trein dit voorval heeft plaatsgevonden en welke medewerkers daarbij betrokken waren. En goeie kans dat men ook nog contact met jou opneemt voor verdere gegevens.
En dat is allemaal niet binnen een uurtje gedaan; daar is gewoon wat tijd voor nodig.

En als jij dan opmerkt dat je verder wilt dan het melden aan NS, dan denk ik dat ik in mijn eerste reactie al heb aangegeven wat je eventueel verder nog zou kunnen ondernemen (gesprek met de rechtswinkel en/of jouw wijkagent).
En als je verder wilt omdat hete voorval psychisch aan je blijft knagen en je het maar geen plekje kunt geven, ga dan eventueel eens langs je huisarts en bespreek het met hem.
Aan je naam te zien denk ik dan je een moslim bent. Misschien dat een gesprek met de Imam je ook wat zou kunnen helpen om het gebeurde te verwerken.

Maar wacht intussen eerst even af wat er uit het onderzoek komt wat NS nu gaat instellen.

Nogmaals sterkte toegewenst,

Hans (geen NS)
Bedankt voor uw reacties. ik zal het onderzoek afwachten. ik heb niks gezegd over racisme tegen hun op dat moment, maar wij als "niet-nederlanders" merken direct wel of iemand "anders" met je omgaat, aan de houding en manier van praten valt dan direct op dat iemand het minder heeft met niet Nederlanders (dit is mijn ervaring, ben in nl geboren en heb (gelukkig) veel contact met Nederlanders)

maar ja, ik hoop dat die persoon hierop wordt aangesproken, want hij was echt verkeerd bezig ! nogmaals hartelijk dank voor uw begrip
Ik had gemaild en heb bericht gekregen dat ik schriftelijk een klacht kon indienen. ik hoop dat ik wordt geholpen.
Ik had gemaild en heb bericht gekregen dat ik schriftelijk een klacht kon indienen. ik hoop dat ik wordt geholpen.

Het simpele feit dat men jouw klacht per e-mail niet bij voorbaat heeft afgewezen maar je hebben geadviseerd de klacht schriftelijk in te dienen is op zich natuurlijk al positief.

Daar blijkt toch al uit dat men er serieus aandacht aan schenkt.

Nu een goede brief opstellen met alle feiten op een rijtje.
Je zal waarschijnlijk niet over de functies, standplaatsen en dienstnummers van die "cowboys" beschikken, dus zal je een zo goed mogelijke omschrijving moeten geven wanneer het voorval heeft plaats gevonden, wat de bestemming was van de trein en bij of tussen welk(e) station(s) het allemaal is gebeurd.
Hoe nauwkeuriger je het kan omschrijven en hoe meer informatie je kunt geven, hoe groter de kans is dat men de "boosdoeners" kan achterhalen.
Ook opgeven van getuigen (voor zover je die hebt) maken de zaak alleen maar sterker.

Kortom, maak er een mooi werkstuk van.

Overigens kun je ook aangeven dat de conducteur niet heeft ingegrepen.
De conducteur is altijd de "baas" van de trein en zo'n controleploeg werkt onder zijn (of haar) verantwoordelijkheid. Een conducteur kan dus ingrijpen en ook een controleploeg verbieden iets te doen.
Zo'n ploeg van Service en Veiligheid (zoals het officieel heet) heeft zich dan maar te schikken naar de conducteur.

Veel succes verder en ik hoop dat het goed voor je uitpakt (wat je natuurlijk nooit van tevoren weet).
De eerste positieve reactie is er in elk geval.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 1
Hoi Mehmet,

Een enorm rotte situatie en jammer dat het heeft moeten gebeuren. De 'heren' van Service & Veiligheid kunnen vaak enorm intimiderend zijn, maar dit gaat wel heel erg ver.

Wat betreft racisme denk ik niet dat de BOA de deur heeft opengemaakt met het oog op racisme, maar voor de rest van de situatie zal ik racisme zeker niet uitsluiten. Het openmaken van de deur bij het toilet zal voor de BOA eerder uit oogpunt van overlast. Er wordt ook wel eens drugs gebruikt of gerookt in toiletten. De medewerkers van Service & Veiligheid zijn ook niet voor niets in bepaalde treinen. Hiermee wil ik het gedrag van de BOA niet goed praten, want op de manier hoe jij het omschrijft kan echt niet, maar wil ik wel kenbaar maken dat een BOA niet zonder reden handelt (of hoort te handelen).

Ik hoop in ieder geval dat je met de reactie op jouw klacht een passende oplossing gaat krijgen. Er wordt een hoop geklaagd en met dingen als vertragingen en volle treinen lijkt het vaak alsof de NS niks doet met klachten. Maar je kan er zeker van zijn dat met klachten over haar personeel, zeker in dit soort gevallen, de NS dit hoog opneemt en er werk van gaat maken.

MVG,

Stefan

Reageer