Het valt mij op dat de treinreizen heden ten dagen nog net zoveel tijd in beslag nemen als een jaar of 20 geleden. Gezien de technologische ontwikkelingen op tal van gebieden (in de zorg, de communicatie, het wegverkeer etv.) is dit iets wat mij frappeert. Waarom blijven de technologische ontwikkelingen c.q. de investeringen in het treinnet zo achter? Bij investeringen op dit gebied zou naar mijn mening de NS, de consument, het bedrijfsleven maar ook de overheid (het fileprobleem) zijn gebaat. Daarbij zou er juist meer budget beschikbaar moeten zijn gezien de significante prijsstijgingen in de afgelopen jaren. Het Nederlandse openbaar vervoer behoort - als ik mij niet vergis - tot een van de duurste van de wereld vanuit het perspectief van de consument.
Een land als Japan beschikt al tientallen jaren over treinen die een snelheid van 300-400 km/pu bereiken. Waarom kan dit niet in Nederland?
Please enlighten me!
Beste antwoord door Ruys
Ook op korte trajecten is er genoeg sneller materieel te koop. Een voorbeeld hiervan zijn de FLIRT sprinter treinen die de NS in het zuiden van het land heeft rijden. Alleen zijn deze voor bijna de helft van hun vermogen omdat ze te snel zijn.
In Nederland zijn er 3 grote redenen voor de relatief langzame snelheid:
1 De bovenleiding in Nederland levert maar een beperkt vermogen. Dit is vooral een beperking door het stroomsysteem in Nederland en is dus niet eenvouding op te lossen.
2 Het beveiligingssysteem dat momenteel op vrijwel alle plaatsen in Nederland dienst doet laat geen snelheden hoger dan 140km/u toe
3 De intercity treinen in Nederland moeten zo vaak stoppen, ook op kleine stations, dat er soms weinig ruimte is om de maximale snelheid er uit te halen.
Bekijk origineel
In Nederland zijn er 3 grote redenen voor de relatief langzame snelheid:
1 De bovenleiding in Nederland levert maar een beperkt vermogen. Dit is vooral een beperking door het stroomsysteem in Nederland en is dus niet eenvouding op te lossen.
2 Het beveiligingssysteem dat momenteel op vrijwel alle plaatsen in Nederland dienst doet laat geen snelheden hoger dan 140km/u toe
3 De intercity treinen in Nederland moeten zo vaak stoppen, ook op kleine stations, dat er soms weinig ruimte is om de maximale snelheid er uit te halen.