beantwoord

Investeren in snellere treinen. Waarom kan dit niet in Nederland?

• 16 juni 2019
  • 29 reacties
  • 1162 Bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

Reputatie 1
Ik ben het met anderen eens dat we veel meer hebben aan hogere frequenties en kortere stationnementen. Waarom miljarden investeren als de treinen van stationnement van 5 minuten naar stationnement van 5 minuten rijden?
Ik denk dat reizigers meer hebben aan duidelijkheid en langere treinen. De hogere frequentie is leuk, maar het is niet de magische oplossing. De dienstregeling wordt daardoor kwetsbaarder. Er worden een hoop ongemakken naar andere trajecten verschoven bij verstoringen tussen Eindhoven en Amsterdam. Treinen die uitvallen tussen Tilburg en Breda/Dordrecht bij een verstoring tussen Utrecht en Amsterdam omdat er niet genoeg ruimte is om die 6 treinen per uur te laten keren. Ook op 'mijn traject' tussen Maastricht en Eindhoven vallen vaak genoeg treinen uit om de treinen in het midden van het land op tijd rijdend te houden. De regelmaat waarin dit gebeurd is storend.

Een oplossing zou zijn om de treinen de dag door met dezelfde lengte te laten rijden. De lengte op sommige trajecten verschil afhankelijk van tijd en geluk tussen de 4 en 12 rijtuigen. Reizigers weten niet waar ze moeten instappen hierdoor en staan vaak op een kluitje. Het instappen duurt hierdoor langer dan nodig. De reden dat de Duitse S-bahn in de meeste plaatsen succesvol is, is ook doordat er zo goed als altijd met dezelfde lengte aan treinen wordt gereden die daardoor altijd op dezelfde plaatsen aan de perrons stoppen. Nederland zou moeten investeren om dit op de grote lijnen aan te pakken. Misschien dat hiervoor soms een perron verlengd moet worden of infrastruktuur moet worden aangepast. Ook betekend dit misschien langere treinen in minder stukke periodes, maar die investering kan worden terugverdient bij een goede dienstverlening. Een kwestie van minder zuinig zijn. Hierdoor zou je gelijk de soms lange stationnementen kunnen verkorten en is er ook minder snel een noodzaak voor een hogere frequentie. De NS zal vast wel mooi hebben berekend dat een hogere frequentie goedkoper is, maar het geeft niet de indruk van een betere dienstverlening.

Vergeet niet dat de meeste mensen niks snappen van treinlengtes en dergelijke op apps. Veel van die mensen gaan het ook niet snappen. Duidelijkheid en vooral regelmaat werken veel beter bij de massa die de reizigers zijn.
Badge +3
In Duitsland wordt op rustige tijden ook met een Kurzzug gereden. Een vervoerder zou wel gek zijn om de hele dag met dezelfde treinlengtes te rijden, een hoop lege stoelen en lucht te verplaatsen en ook nog eens het materieel extra te laten slijten.

Ik ben het wel eens met de suggestie om de treinlengtes veel beter te communiceren. Het is tamelijk krankzinnig dat NS de informatie over de treinlengtes wel heeft en doorgeeft in de app maar dat je op het perron nergens kunt zien wat de lengte van de trein zal zijn. Het lijkt me geen raketwetenschap om de treinlengtes ook op de borden op de perrons te laten zien.

Een hogere frequentie is bijna per definitie het recept voor betere dienstverlening. Wanneer mensen weten dat er iedere 10 minuten een trein rijdt en dat die aansluit op een trein die ook iedere 10 minuten rijdt hoeft niemand ooit nog in een reisplanner te kijken. In een klein land als Nederland heeft dat veel meer zin dan sneller te gaan rijden.
Reputatie 6
Er zijn zo weinig regionale zijlijnen bij ons en nog veel relatief grote plaatsen of dorpen zonder spoor of station. In Zwitserland, treinland bij uitstek en ongeveer net zo groot als Nederland, is de noordelijke helft naast de drukke hoofdlijnen nog bezaaid met kleine grotendeels enkelsporige lijntjes die het dunbevolktere gebied bereikbaar houden. Een behoorlijk fijnmazig net. Ik vind dat belangrijker dan hoogfrequente verbindingen. Bij ons zouden deze allang opgebroken zijn en "verbust" of gewoon tot fietspad zijn gemaakt. In Nederland gaat veruit de meeste aandacht toch uit naar intercityvervoer, sprinters zijn sluitstuk. Ik was een poos geleden in de regio rond Sankt Gallen (ruim 80.000 inwoners- vergelijk Hengelo qua grootte) in het noordoosten: behalve de hoofdnet-intercity's meerdere S-Bahnen naar tal van kleinere en wat grotere plaatsen in de wijde regio en over de grens, vaak 2x per uur. Alle zijlijntjes geëlectrificeerd. Kom daar eens om in Nederland. Moderne treinen, vaak 1 of 2 stelletjes, maar reizigers genoeg van jong tot oud. De kleinste haltes zijn niet opgeheven, maar zijn "Halt auf Verlangen" dus je mag op de knop in de trein drukken of op het stationnetje zelf. Toch gaat het allemaal vlot omdat de trein steeds heel kort stopt en snel weer optrekt. Ik vond het weer geweldig om te zien en zou wensen dat deze fijnmazigheid ook bij ons kon. Wat een verschil met bijv. de regio rond Eindhoven: wat is die grote stad, veel groter en drukker dan St. Gallen, dan enorm beperkt in railvervoer. Niet eens een spoorlijn naar Valkenswaard, Uden, Veghel, Nijmegen, Eindhoven Airport, België....
Reputatie 4
Er is in de vorige eeuw te veel gesloten hier, want 100 jaar geleden lag naar iedere grotere plaats wel een spoorlijn. Naast een aantal plannen aan de randen van het land, die trouwens goed zijn en ook door moeten gaan, is er inderdaad ook weinig wat er in de toekomst aan kan gaan veranderen.

Wat is de oplossing? Geen idee. Het zou helpen om minder te investeren in snelwegen en meer te investeren in regionaal OV. Maar zelfs dan zal er een gebrek aan ambitie zijn om dat soort kleinschalige spoorlijnen te heropenen.

Reageer