beantwoord

Inzet aantal trein delen

Iedere dag reis ik op en neer op het traject Enschede - Schiphol
Het valt mij op dat de ingezette treinstellen buiten de spits vaak meer zijn dan in de spits. Het is een vrij druk traject waarbij iedere dag wel mensen moeten staan zowel op de heen- als terugreis. Kan hier niet eens naar gekeken worden en verandering in komen? Je betaald veel geld voor een abonnement, maar dit garandeert alleen dat je mee kan niet van een zitplaats. Meerdere keren per week te moeten staan is niet leuk!
icon

Beste antwoord door Denice NS 16 juni 2017, 11:42

Hi Querines. Welkom op het Serviceforum.

Balen dat de trein in de spits nou juist korter is 😞 Qua materieel is het roeien met de riemen die we hebben en we proberen dit zo eerlijk mogelijk te verdelen. Ik kan me wel voorstellen dat het erg vreemd staat dat er buiten de spits wel met meer materieel gereden kan worden maar in de spits niet. Mocht je overigens gebruikmaken van een smartphone kan je via de Reisplanner App de drukte in de trein doorgeven (druktemelder). Zo krijgen wij beter inzicht in welke trajecten erg druk zijn en waar we, qua materieelinzet, onze prioriteiten moeten leggen en onderzoek moeten doen of inzet van meer materieel mogelijk is. Met betrekking tot je abonnement en het niet kunnen bemachtigen van een zitplaats moet ik toch helaas melden dat een abonnement geen recht geeft op een zitplaats. Een abonnement is een vervoerbewijs en geen plaatsbewijs ongeacht wat je er voor dient te betalen. Ik heb in elk geval je signaal intern geregistreerd! Ik wil jou (en anderen op dit traject) zeker aanraden de Druktemelder in de App te gebruiken. Des te meer meldingen des te eerder het traject onder de aandacht van onze planning gebracht kan worden 🙂
Bekijk origineel

15 reacties

Hi Querines. Welkom op het Serviceforum.

Balen dat de trein in de spits nou juist korter is 😞 Qua materieel is het roeien met de riemen die we hebben en we proberen dit zo eerlijk mogelijk te verdelen. Ik kan me wel voorstellen dat het erg vreemd staat dat er buiten de spits wel met meer materieel gereden kan worden maar in de spits niet. Mocht je overigens gebruikmaken van een smartphone kan je via de Reisplanner App de drukte in de trein doorgeven (druktemelder). Zo krijgen wij beter inzicht in welke trajecten erg druk zijn en waar we, qua materieelinzet, onze prioriteiten moeten leggen en onderzoek moeten doen of inzet van meer materieel mogelijk is. Met betrekking tot je abonnement en het niet kunnen bemachtigen van een zitplaats moet ik toch helaas melden dat een abonnement geen recht geeft op een zitplaats. Een abonnement is een vervoerbewijs en geen plaatsbewijs ongeacht wat je er voor dient te betalen. Ik heb in elk geval je signaal intern geregistreerd! Ik wil jou (en anderen op dit traject) zeker aanraden de Druktemelder in de App te gebruiken. Des te meer meldingen des te eerder het traject onder de aandacht van onze planning gebracht kan worden 🙂
Bedankt voor je reactie, al regelmatig de app drukte melder gebruikt. Maar we hadden altijd het idee dat daar niks mee gebeurd. Volgens mij zijn een hoop mensen daar ook niet van op de hoogte of balen zo dat ze hier vaak niet eens aan denken te melden omdat ze geen verbetering op dit traject zien. Ook met de vakantiedrukte voor de deur en de hoeveelheid reizigers naar Schiphol met koffers blijkt geen reden tot verlenging van de trein in de spits te zijn. Eerder reedt er op dit traject een dubbeldekker, toen was de drukte minder.
Reputatie 7
Badge
Iedere dag reis ik op en neer op het traject Enschede - Schiphol
Het valt mij op dat de ingezette treinstellen buiten de spits vaak meer zijn dan in de spits. Het is een vrij druk traject waarbij iedere dag wel mensen moeten staan zowel op de heen- als terugreis. Kan hier niet eens naar gekeken worden en verandering in komen? Je betaald veel geld voor een abonnement, maar dit garandeert alleen dat je mee kan niet van een zitplaats. Meerdere keren per week te moeten staan is niet leuk!

Zit je 1e of 2e klasse?
2e klas, maar dat moet toch niet uitmaken?
En Denice NS, als er geroeit moet worden met de riemen die er zijn. Waarom kan er buiten de spits dan wel met meer materieel gereden worden?
De druktemelder wordt wel degelijk gebruikt door NS! Deze geeft een indicatie welke drukte je in een bepaalde trein kunt verwachten. Binnen ons bedrijf houdt een speciaal team zich bezig met de dagelijkse praktijk op het gebied van treinbezettingen en de vraag of een trein structureel misschien te klein is gepland. In dit team werken afdelingen als Logistiek, het Kenniscentrum, Marketing en Service en Operations samen. Meldingen van NS medewerkers, Rover en natuurlijk van klanten over te volle treinen worden door dit team geanalyseerd. Zij gaan deze treinen vervolgens drie weken lang nauwlettend volgen, waardoor er een duidelijk beeld ontstaat over de treinbezetting over een langere tijd. Op grond daarvan kan een besluit worden genomen over bijvoorbeeld het wel of niet verlengen van een trein, of het inzetten van andere maatregelen wanneer verlengen niet mogelijk is. Dit kan bijvoorbeeld komen door een beperking in de perronlengte op een bepaald station.

Blijf hem dus vooral invullen!

Ik zal je melding voor dit traject doorzetten.
Wat ik wel een komisch detail vind, is dat een conducteur laatst zei dat de trein op traject Schiphol - Enschede altijd uit 11 delen bestaat....
In de 7 jaar dat ik dit traject dagelijks reis, heb ik dit nog nooit gezien in de spits behalve in de mei vakantie wanneer het niet nodig is. Daarbij gaf hij aan dat dat wel zou moeten.

Maar bedankt voor het doorzetten van mijn melding over dit drukke traject.
Op dit traject komt elke mogelijke samenstelling die je kunt maken met ICM voor: van 3 tot 12 bakken lang. Het is zeker niet zo dat er in de daluren langere treinen rijden, waar dat idee vandaan komt weet ik niet. In de daluren wordt veelal met twee treinstellen ICM gereden (6 tot 8 bakken) terwijl in de spits de drukste treinen met drie treinstellen rijden (9 tot 12 bakken). Buiten de spits kun je, zoals overal, af en toe een trein tegenkomen die langer is dan nodig, dat is dan meestal om logistieke redenen: het materieel moet bijvoorbeeld voor het begin van de middagspits naar een andere locatie gebracht worden, of er was op dat tijdstip geen rangeerder beschikbaar om de trein korter te maken.
Nou ik reis al 7 jaar voor mijn werk op dit traject en het aantal 'bakken' is altijd eerder het aantal van de daluren dan het aantal wat jij aangeeft voor de spits. 6 delen is eerder regel dan uitzondering in de ochtend drukte. En als zoals voorgesteld wordt niet iedereen de app druktemeter invult wordt er dus niks aan gedaan, moet je maar net aan denken tussen de overstappen in.
Tja, als je geen tijdstippen noemt blijft het gokken natuurlijk, maar de drukste trein op dit traject rijdt toch echt met 11 of 12 bakken ICM (verschilt per dag: maandag en dinsdag 12, woensdag en donderdag 11).
6:44 Apeldoorn - Amersfoort vaak maar 6 delen
7:10 Amersfoort - Duivendrecht vaak maar 6 of 7 delen
16:50 terug vanuit Duivendrecht 7 delen

Altijd wel mensen die moeten staan, zowel de heen- als terugreis.
En dan is de vakantiepiek met koffers nog niet eens begonnen.
Tja, dat is niet het drukste deel van de spits, dus niet zo vreemd dat de treinen niet op het maximale rijden dan. Om 7:14 en 7:44 heb je wel 12 bakken. Niet dat het rustiger is dan, want de twee maal zo lange trein zal ook zo ongeveer twee maal zo veel reizigers trekken.
Misschien niet het drukste deel van de spits, maar altijd een té volle trein en dit is al 7 jaar zo. En richting Schiphol heb je ook nog de extra mensen die op reis gaan.
Maar zo zijn er nog tig trajecten waar het in de spits druk is, zowel midden in de spits als aan de rand van de spits. Het is niet zo dat er hier in de spits kortere treinen rijden dan buiten de spits zoals gesuggereerd werd. Natuurlijk zou het fijn zijn als deze treinen verlengd worden, maar er zijn nog een heleboel andere treinen die in de rij staan om verlengd te worden, maar waarvoor geen materiel beschikbaar is.
Dat is toch idioot! Ze hebben toch best wat geld om wat materieel aan te schaffen? ?

Reageer