Inzet treinen wordt beperkt.

• 17 maart 2020
  • 89 reacties
  • 2722 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19247 reacties

‘NS schrapt grootste deel treinen’

NS maakt op korte termijn bekend dat het vanaf komend weekend een groot deel van de treinen schrapt. Dat bevestigen bronnen aan het AD. Vanwege alle maatregelen rond het coronavirus zijn de treinen grotendeels leeg.

Gisteren meldden de spoorwegen al dat het aantal reizigers op maandagochtend met 85 procent was gedaald. Veel stations lagen er verlaten bij. Momenteel liggen er bij NS daarom enkele scenario's op tafel en wordt gekeken wat er exact moet gebeuren. Duidelijk is dat een groot deel van de treinen uit de dienstregeling gaat. Een volledig rooster blijven rijden is geen optie. Op dit moment wordt er nog volgens de normale dienstregeling gereden, al zijn al wel de extra spitstreinen geschrapt.

Bron: AD.

Vrijdag 20 maart zijn er vooruitlopend op deze regeling al beperkingen. Gezien de onvoorspelbare situatie kunnen meer treinen uitvallen.

Edit: Zie verderop de nadere uitwerking in het bericht van @Robert B 

Hier de officiële mededeling van NS.

89 reacties

Reputatie 4

Gaat NS treinen ook in het weekend treinenschrappen of alleen door de week?

Reputatie 7
Badge +3

Wacht gewoon even de officiele bekendmaking af.

Treinreiziger meldt:

Vanaf zondag wordt er mogelijk drastisch in de dienstregeling gesneden. Bronnen tegenover Treinreiziger.nl geven aan dat er vanaf zondag waarschijnlijk alleen Sprinters zullen rijden. NS benadrukt in een reactie dat er verschillende scenario’s momenteel worden uitgewerkt en daarom nog niet te zeggen is welke keuzes gemaakt worden.

Het aantal treinreizigers zijn door de Corona maatregelen drastisch afgenomen. NS meldde gisteren dat het aantal reizigers met 85% is gedaald. Vooralsnog rijdt het spoorbedrijf vrijwel de normale dienstregeling. Alleen zogenoemde spitstoevoegers zijn geschrapt, en op een enkel traject rijden vandaag al minder intercity’s. Bijvoorbeeld tussen Rotterdam – Utrecht, Den Haag – Utrecht en Sittard – Amsterdam. Vanaf woensdag worden er ook intercity’s geschrapt tussen Dordrecht – Lelystad. Maar naar verwachting zal vanaf zondag nog veel meer treinen worden geschrapt.

Twee bronnen melden aan Treinreiziger.nl dat er wordt gewerkt aan een nooddienstregeling met bijna alleen Sprinters. Op een enkel traject zouden intercity’s wel blijven rijden. NS benadrukt in een reactie dat dit nog niet vast staat. Het spoorbedrijf meldt dat er verschillende scenario’s worden uitgewerkt. “We hopen daar zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven” zegt een woordvoerder. Op de precieze scenario’s wil het bedrijf niet vooruit lopen, om te voorkomen dat de informatie straks achterhaald is.

Alle opgeheven treinen (en dan niet alleen vanwege de situatie rond het Corona virus, maar ook vanwege storingen, defecte treinen) zijn zodra de reisinfo geupdate is te zien op https://treinposities.nl/opgeheven-treinen

Reputatie 7
Badge +3

Arriva rijdt vanaf morgen op de noordelijke lijnen nog maar om het uur. Op Groningen-Leeuwarden rijdt daarnaast ook nog een sneltrein.

Reputatie 3

Dan kan ik niet meer op tijd komen op mijn werk in de gezondheidszorg. Lijkt mij een zeer onwenselijke maatregel.

Reputatie 4

Ja zonder auto op tijd met het ov op je werk komen wordt wel erg moeilijk. Zeker als de vroege ritten komen te vervallen.

Waarom gaan jullie er van uit dat er geen vroege treinen meer zouden gaan rijden? Ik lees alleen "minder treinen per uur", niet zo zeer dat de vroege ritten zouden vervallen.

Laten we sowieso de aankondiging van NS zelf afwachten voordat we hier alleen maar gaan speculeren.

Reputatie 3

Waarom gaan jullie er van uit dat er geen vroege treinen meer zouden gaan rijden? Ik lees alleen "minder treinen per uur", niet zo zeer dat de vroege ritten zouden vervallen.

Laten we sowieso de aankondiging van NS zelf afwachten voordat we hier alleen maar gaan speculeren.

Als op mijn traject Arnhem - Eindhoven alleen nog maar sprinters rijden ben ik ineens 2 uur onderweg. Dat lijkt mij een volstrekt onaceptabelle reistijd verhoging.

Reputatie 7
Badge +3

Als op mijn traject Arnhem - Eindhoven alleen nog maar sprinters rijden ben ik ineens 2 uur onderweg. Dat lijkt mij een volstrekt onaceptabelle reistijd verhoging.

Gezien de crisissituatie moet dat dan maar.

Reputatie 7
Badge +1

Vanuit Arnhem Centraal naar Eindhoven Centraal bent u normaal gesproken 1 uur en 11 minuten of 1 uur en 28 minuten onderweg. U bent dus bijna 20 minuten langer onderweg dan de snelste manier. Als er alleen sprinters blijven rijden bent u 1 uur en 59 minuten onderweg. U bent dus ongeveer 30 tot 45 minuten langer bezig met uw reis.

Uitval van treinen gaat altijd gepaard met een langere reistijd, door een verminderde vraag aan reizigers en een mindering in het beschikbare personeel is het niet noodzakelijk of mogelijk om alle treinen te laten rijden. U zult dus mogelijk eerder van huis moeten of een deel met eigen vervoer te reizen om nog op tijd te komen op uw werk. Als u de eerste trein neemt komt u 1 uur later dan normaal aan in Eindhoven. Voor de eerste trein geldt dat u niet langer onderweg bent, maar voor een mogelijk langere reistijd is nu niet zo heel veel aan te doen gezien de situatie.

Badge +3

Zojuist bekend geworden.

Speciale basisdienstregeling in heel Nederland vanaf zaterdag

NS en ProRail nemen maatregelen om te zorgen dat reizigers die afhankelijk zijn van de trein de komende weken kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst. Vanaf zaterdag 21 maart starten we een speciale basisdienstregeling op. We rijden dan in heel Nederland op alle stations twee keer per uur in beide richtingen een trein. Zo kunnen dokters en verpleegkundigen en alle andere Nederlanders in cruciale beroepsgroepen naar hun werk blijven gaan. Het zal zo zijn dat ook de komende dagen niet alle treinen volgens de normale dienstregeling rijden. Wij raden iedereen daarom aan om goed voorbereid op pad te gaan en kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

Hoe ziet deze speciale dienstregeling eruit?

• Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke noord-zuid en oost-west-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.
Reputatie 3

Dat betekend in mijn situatie omreizen via Utrecht. Half uur extra reistijd.

Reputatie 4

Dat is duidelijk Loklok 8 en Robert B. dank jullie wel.

Ach ja, het is nu niet anders, maar helaas niet  iedereen heeft eigen vervoer.
Maar goed, we gaan het wel zien hoe dit gaat verlopen.

Reputatie 7
Badge +1

Houdt er rekening mee dat u, tenzij uw abonnement dat toestaat, uit en opnieuw in moet checken op Utrecht Centraal, omdat u buiten het toegestane traject reist. Mocht u via Utrecht willen reizen.

Hoezo omrijden? Er rijden, zoals ik het lees, dus gewoon sprinters naar Den Bosch en daar kan overgestapt worden op de IC naar Eindhoven.

Vanaf donderdag is de reisplanner bijgewerkt, dus kijk eerst donderdag naar de dienstregeling voordat je conclusies gaat trekken. 

Badge +3

Er zullen vast wel groepen zijn op social media die carpool dingen regelen.

Of denk aan BlaBlaCar, of deelauto’s zoals MyWheels en Greenwheels.

Die laatste gebruik ik ook regelmatig, maar is wel prijzig (zonder abonnement €6 per uur plus kosten voor je kilometers) en er moet er maar net eentje beschikbaar zijn in je buurt.

En bij MyWheels kan een auto na verhuur nu 2 uur niet geboekt worden, dat werkt natuurlijk ook niet mee voor de beschikbaarheid.

Reputatie 3

Houdt er rekening mee dat u, tenzij uw abonnement dat toestaat, uit en opnieuw in moet checken op Utrecht Centraal, omdat u buiten het toegestane traject reist. Mocht u via Utrecht willen reizen.

Dat is met mij abbonoment gelukkig mogelijk. Vermoedelijk ben ik via Utrecht ook nog sneller en een stuk comfortabeler met 2 maal een intercity.

Reputatie 7
Badge +1

U bent door om te reizen via Utrecht normaal gesproken ongeveer 10 tot 30 minuten langer onderweg dan via Nijmegen wat de logische route is. Afhankelijk van welke treinen er rijden bent u mogelijk zelfs nog langer onderweg dan in de normale dienstregeling wanneer u via Utrecht wilt reizen. We zullen het donderdag wel zien.

Badge

Er zullen vast wel groepen zijn op social media die carpool dingen regelen.

Of denk aan BlaBlaCar, of deelauto’s zoals MyWheels en Greenwheels.

Die laatste gebruik ik ook regelmatig, maar is wel prijzig (zonder abonnement €6 per uur plus kosten voor je kilometers) en er moet er maar net eentje beschikbaar zijn in je buurt.

En bij MyWheels kan een auto na verhuur nu 2 uur niet geboekt worden, dat werkt natuurlijk ook niet mee.

Is het niet zo dat we juist moeten proberen niet de sociale contacten te verminderen?  En dan wil jij gaan carpoolen met wildvreemden ???  Lijkt me niet geheel in lijn van de genomen maatregelen in NL.

Badge +3

Dat is waar, maar als je echt ergens moet zijn en geen eigen vervoer hebt zal het niet anders kunnen, tenzij je je een taxi kunt veroorloven.

Ikzelf (taxichauffeur) kan er ook niets anders van maken, gisteren ook nog gewoon volle bak gehad met 4 passagiers die naar hun werk moesten… heen en terug.

Heb aan de regie al gemeld om dan liever een 8-persoons busje o.i.d. te regelen, dan kunnen ze verder uit elkaar zitten, en niemand direct naast me.

Badge +3

De ‘landing-pagina’ is https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-vrijdag-13-maart-minder-treinen-in-de-spitsuren.html

Dat moet natuurlijk 21 zijn (link werkt), maar wordt morgen om 14:00 dus weer geüpdatet.

En of Corona https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/corona.html nu zo ‘interessant voor u’ is? :joy:

Reputatie 6

Ik vind het wel raar dat de basisdienstregeling geen IC's over de Oude Lijn en Rotterdam/Den Haag-Utrecht bevat. Lijken mij toch de wat drukkere IC-trajecten.

Badge

@Virm, ik verwacht dat er is gekeken naar de reizigersstromen zoals die er nu zijn, die data is natuurlijk beschikbaar op basis van in- en uitcheck gegevens. 

Dat zal de basis geweest zijn om te kijken op welke trajecten de IC's nog zinvol zijn qua bezetting om te laten rijden.

De reizigersaantallen zijn echt extreem laag momenteel waardoor we meer lucht vervoeren dan reizigers en daarbij wordt er een zware wissel getrokken op het personeel welke nu nog wel fit is om te rijden.  De problemen zijn behoorlijk groot qua personele bezetting momenteel in een aantal regio's.

Nu kun je nog op veilige afstand van elkaar zitten in de treinen, al was het vandaag  wat drukker in de trein (en op straat, al is dat misschien vooral een gevoel) maar hoe gaat dat vanaf maandag?

Ik wil geen risico lopen, en raad ook iedereen aan om het ov zoveel mogelijk te mijden.

Reputatie 7
Badge +3

Nu kun je nog op veilige afstand van elkaar zitten in de treinen, alvandaag was het al wat drukker in de trein (en op straat, al is dat misschien vooral een gevoel) maar hoe gaat dat vanaf maandag?

Ik wil geen risico lopen, en raad ook iedereen aan om het ov zoveel mogelijk te mijden.

Je kunt toch moeilijk gaan verwachten dat NS eindeloos doorgaat met treinen te laten rijden die voor meer dan 90% leeg zijn. Nog even en je gaat juist in de trein zitten als je in quarantaine wil.

Badge

Nu kun je nog op veilige afstand van elkaar zitten in de treinen, alvandaag was het al wat drukker in de trein (en op straat, al is dat misschien vooral een gevoel) maar hoe gaat dat vanaf maandag?

De aanbevolen afstand is 1,5 meter, ik denk dat je dat met 15% van de reizigers en 35% van de treinen nog steeds makkelijk haalt. 

In plaats van vooruit lopen kunnen we beter gewoon even afwachten wat er allemaal gebeurt en hoe druk het werkelijk is volgende week in de treinen.  Voor nu is het in ieder geval heel erg stil in de treinen.

Reageer