Inzet treinen wordt beperkt.

• 17 maart 2020
  • 89 reacties
  • 2705 Bekeken

Toon eerste bericht

89 reacties

Op zich een logische zet, alleen wel jammer dat er heel duidelijk staat: vanaf zaterdag. Ondertussen kom ik vanavond niet thuis omdat ineens alle intercity's van :43 op traject Steenwijk - Leeuwarden niet rijden, daar valt dus ook de laatste onder (correctie: de laatst mogelijke voor mij, aangezien ik nog verder moet met de bus). Kunnen we de volgende keer even een update hierover krijgen? Ik lees overal zaterdag, dus ik ging er vanuit dat het tot die tijd normaal verloopt, en ik zit niet de hele dag op de reisplanner app, vooral niet voor een reis die ik meerdere keren per week maak. Alsnog staat er in knalrood onder in het scherm van de reisplanner: vanaf zaterdag. Alleen als je daarop klikt lees je dat er donderdag en vrijdag ook al minder treinen kunnen zijn, dus totaal niet duidelijk vermeld. 

Reputatie 7
Badge +3

Op zich een logische zet, alleen wel jammer dat er heel duidelijk staat: vanaf zaterdag. Ondertussen kom ik vanavond niet thuis omdat ineens alle intercity's van :43 op traject Steenwijk - Leeuwarden niet rijden, daar valt dus ook de laatste onder (correctie: de laatst mogelijke voor mij, aangezien ik nog verder moet met de bus). Kunnen we de volgende keer even een update hierover krijgen? Ik lees overal zaterdag, dus ik ging er vanuit dat het tot die tijd normaal verloopt, en ik zit niet de hele dag op de reisplanner app, vooral niet voor een reis die ik meerdere keren per week maak. Alsnog staat er in knalrood onder in het scherm van de reisplanner: vanaf zaterdag. Niet waar dus. 

Je weet dat NS thuisbrengplicht heeft bij het uitvallen van de laatste reismogelijkheden? Neem daarvoor contact met NS klantenservice.

Bij NS werken mensen die net als u en ik ziek kunnen worden. Het advies is om met milde klachten thuis te blijven. NS kan daarom niet meer garanderen dat alles volgens dienstregeling blijft rijden.

Ik wens u nog een goede thuisreis.

Reputatie 7
Badge +4

Neem niet een taxi zonder toestemming van NS. NS betaalt alleen na goedkeuring van hun kant. De taxi brengt u desnoods naar Sexbierum.

Reputatie 6

Nou, uit de reisplanner krijg ik voor morgen gewoon nog 6 IC's per uur tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. Gaat er iets mis?

Reputatie 5

Ik had verwacht dat de drukke west-noord corridor IC wel zou blijven rijden (Den Haag/Rotterdam/Amsterdam - Enschede/Leeuwarden/Groningen). Maar die gaat dus ook grotendeels vervallen. Maakt voor mij niet uit verder, kom er niet in de buurt, maar ik vond het opvallend.

Lijkt me dat veel lijnen die in de afgelopen jaren aan elkaar geplakt zijn, nu tijdelijk weer losgemaakt worden.

Reputatie 3

Wel opmerkelijk dat er komend weekend in Zeeland niets wijzigt en er twee treinen per uur overblijven die op alle stations stoppen. Volgens mij kun je best één trein per uur schrappen, zeker op zondag.

Badge

Wel opmerkelijk dat er komend weekend in Zeeland niets wijzigt en er twee treinen per uur overblijven die op alle stations stoppen. Volgens mij kun je best één trein per uur schrappen, zeker op zondag.

Dit zal te maken hebben met de gemaakte afspraken hierover met de regering, die afspraken worden gewoon vertaald naar de dienstregeling voor het hele land.

Reputatie 4

Nou, uit de reisplanner krijg ik voor morgen gewoon nog 6 IC's per uur tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. Gaat er iets mis?

voor morgen staan er ook nog zes treinen per uur tussen Amsterdam Centraal en Utrecht . Er staat ook in de app duidelijk aangegeven dat de reisplanner drie dagen vooraf is bijgewerkt, dus je mag ervan uitgaan dat er morgen gewoon zes treinen per uur gaan

Badge

Het probleem is bekend en er gaat iets mis tussen verschillende systemen, ze zijn bezig om het op te lossen.

Reputatie 6

Wat ik me al meerdere dagen afvraag: hoe zit het met Leiden-Utrecht? Er rijdt geen Sprinter op deze lijn, alleen een erg vaak stoppende intercity. Rijdt deze vanaf morgen nog? Zo ja, dan had dat wel even gemeld mogen worden. Nu lijkt het alsof er in de Randstad geen enkele intercity meer rijdt.

Reputatie 7
Badge +3

In de basisdienstregeling rijden vanaf ieder station in Nederland in alle richtingen, twee treinen per uur, behalve vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo.

In veel gevallen zal dit een sprinter maar als er op een traject alleen IC's rijden zullen dat IC's zijn. Behalve Leiden - Utrecht zal dat ook zo zijn op de Zeeuwse lijn, daar rijdt nu al alleen een IC die daar als stoptrein rijdt. De reisplanner lijkt echter zoals eerder al opgemerkt door anderen te kampen te hebben met issues. 

Als ik zo even kijk lijkt de informatie op Treinposities wel correct, komt misschien vanuit een andere bron. Daar is een pagina met alle (deels) opgeheven treinen en treinen die nog wel (deels) rijden.  Dat zijn lange lijsten waar je niet even je reis kan plannen, maar je kunt wel een specifieke trein opzoeken om te zien of die wel of niet (deels) rijdt, en zover bekend wordt ook het geplande materieel aangegeven. De serie 8800 (IC Leiden - Utrecht) staat daar als rijdend.

Eerder was al aangegeven dat de 9292 planner wel correct lijkt.

Badge

I…..

Helaas zag ik daar net ook treinen in staan die volgens mij niet rijden morgen.  Gaat iets totaal niet goed met de reisplanners. :frowning2:

Hoewel ik de aanpassingen in de dienstregeling begrijp, vraag ik mij af wat dit betekend voor reizigers met een abonnement die nu niet meer met de trein naar hun werk kunnen komen, of daar veel langer over gaan doen.

Komt daar compensatie voor? 

Reputatie 6
Badge +1

@Leon1 Op dit moment is er nog, voor zover de community weet, niets bekend over compensatie voor abonnementshouders. Mocht u geen gebruik meer willen/kunnen maken van het abonnement dan kunt u deze tijdelijk stopzetten door het abonnement te wijzigen.

Voor klassieke jaarabonnementen geldt dat deze gewijzigd kunnen worden naar NS Flex zonder abonnement, zelfs binnen het eerste abonnementsjaar. 

Voor een NS Flex abonnement kunt u deze wijzigen naar NS Flex zonder abonnement, mits u in de afgelopen maand geen wijziging hebt gedaan.

Voor klassieke maandabonnementen is er helaas nog niets mogelijk.

Zodra u weer gebruik wilt maken van het abonnement kunt u deze weer wijzigen naar een abonnement binnen Flex of u kunt deze wijzigen naar een klassiek abonnement door contact op te nemen met de klantenservice.

De GTBV regeling geldt in de meeste gevallen niet als u langer doet over uw reis, omdat de huidige situatie onder overmacht valt en de vertraging al 1 dag van te voren is aangekondigd.

Reputatie 7
Badge +3

I…..

Helaas zag ik daar net ook treinen in staan die volgens mij niet rijden morgen.  Gaat iets totaal niet goed met de reisplanners. :frowning2:

Heb jij enig inzicht of dat ook geldt voor Treinposities? Daar zie ik in de planner wel allerlei treinen als niet rijdend staan die gewoon in de NS planner staan. Of geeft die dezelfde info als 9292?

Ongetwijfeld wordt er nu hard aan gewerkt om het wel juist in de planner te krijgen.

Het schijnt mis te gaan in specifiek de achterliggende engine van de NS reisplanner (Hafas), als ik het goed heb begrepen. Treinposities krijgt de info via dezelfde bron als bijvoorbeeld 9292 voor zover ik weet, dus die zou moeten kloppen.

Badge

Edit,  was er weer een sneller.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, het zal weer eens niet een HSL machinist zijn :rofl:    

😅

Treinposities heeft een hele handige pagina per station waarop je alle vertrektijden van de basisdienstregeling kunt zien, bijvoorbeeld voor Amsterdam Centraal: https://treinposities.nl/basisdienstregeling/amsterdam-centraal/2020-03-21

Je kan uiteraard het station naar jouw eigen station veranderen.

Badge

In de link van Julian komen in ieder geval geen IC treinen voor die ik opeens in de 9292 planner wel weer zag verschijnen, maar die volgens de toelichting niet rijden.

Edit, ook daar staan IC treinen in die niet rijden in de avond dus vaar op dit moment ook niet blind op de info daar.

Badge +3

Voor Eindhoven wordt wel de 3500 (en een vroege 3733) naar Schiphol getoond… Vooral die 3700 maar die zal wel naar Dordrecht moeten eigenlijk.

Via 's-HertogenboschUtrecht CentraalAmsterdam Bijlmer ArenAAmsterdam ZuidLeiden CentraalDen Haag Laan v NOI

Oh wacht.. https://treinposities.nl/ritinfo/20200321/3733 tot Schiphol inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

In de link van Julian komen in ieder geval geen IC treinen voor die ik opeens in de 9292 planner wel weer zag verschijnen, maar die volgens de toelichting niet rijden.

Dat zie ik ook Jeroen. Zo geeft 9292 de serie 2200 gewoon aan vertrekkend vanaf Dordrecht naar Amsterdam, maar de NS reisplanner geeft die niet en alle pagina's van Treinposities (Julian's link, de reisplanner, de pagina's opgeheven of nog wel rijdende treinen) geven die ook niet. 

Ik begrijp dat er op dit moment herstelacties bezig zijn, waardoor er momenteel ook in de andere planners even weer treinen zichtbaar zijn die dus niet rijden. Even geduld dus. Er wordt heel erg druk aan gewerkt!

Inmiddels is voor zaterdag alles gecorrigeerd in de reisplanners. Ook bij de NS reisplanner gaat het nu goed 😀

De zondag wordt nu onder handen genomen, dus die volgt zo.

Reputatie 7
Badge +3

:thumbsup::thumbsup: voor de harde werkers

Reageer