Inzet treinen wordt beperkt.

• 17 maart 2020
  • 89 reacties
  • 2702 Bekeken

Toon eerste bericht

89 reacties

Reputatie 6

De reisplanner lijkt nu inderdaad goed bijgewerkt. Zie nog wel een schoonheidsdingetje, namelijk dat de 3900 eindbestemming 'Heerlen' aangeeft in de planner, maar je voor verdere bestemmingen dan Amsterdam Centraal laat overstappen.

Geen schoonheidsfoutje. Dat klopt gewoon. Omdat het niet als nieuwe dienstregeling is ingevoerd, maar als wijziging op de bestaande dienstregeling, is het dus nog steeds de IC naar Heerlen. Op de perrons zul je dus ook nog altijd "IC Heerlen, rijdt niet verder station X" zien.

Reputatie 5

Dat zal waarschijnlijk ook het duidelijkst zijn voor frequente reizigers.

Ik was laatst aan het denken, vroeger, met die papieren rollen in de CTA’s, deden ze nog wat interessante dingen met vormgeving, waardoor je extra informatie kreeg. Dat is verdwenen met de klap-bordjes versie van de CTA, nu met de LCD-versie zou het in principe weer kunnen?

• Belangrijkste station op de lijn in een groter font dan de rest. Mooi voorbeeld: lijn van Hoorn via Alkmaar naar Amsterdam Centraal. Jarenlang is die aangekondigd als Hoorn - Beverwijk (en reed dan stiekem door naar A-C). Niet zo heel informatief, er zijn niet zoveel mensen die vanaf Hoorn naar Beverwijk willen :wink: Beverwijk was kennelijk gekozen omdat voor verdere bestemmingen op die lijn een snellere rechtstreekste verbinding is. Recent is dat veranderd in Amsterdam Centraal. Volgens de letter correct, maar zal voor infrequente reizigers onduidelijk zijn. Als je naar A-C wilt, moet je nl. niet de trein naar A-C nemen, maar de trein naar Heerlen of Maastricht. M.i. kun je dit heel mooi oplossen door Alkmaar als “hoofdbestemming” op te nemen. Dat doet de reisinformatie in de SNG ook al, overigens, voor deze lijn. Klopt dat ook weer met elkaar.
  • “Overstapverbindingen”. Verbindingen met bedoelde overstap. Bekend van de zuid-west naar noord-oost lijnen (Utrecht en Amersfoort) en van noord-west naar zuid-oost (Eindhoven). Je zou dan heel goed bij de trein van Rotterdam naar Groningen, net als vroeger, Leeuwarden in rood kunnen toevoegen. Of in het voorbeeld van het vorige bericht, bestemming A-C, plus in rood Heerlen en Maastricht.

Zal wel weer een discussie opleveren over informatiedichtheid. De moderne mens wil niet teveel informatie tegelijk krijgen, want dan moet je goed lezen en nadenken. Ik zie overal om me heen dat de informatiedichtheid steeds lager wordt. Alles wordt afgekort met ellipses (“...”) en dan moet je klikken om de rest te zien. Veel lege ruimte tussen blokjes informatie, zodat je veel moet door-klikken om alle informatie te krijgen. Ik vind het geen verbetering.

Reputatie 7
Badge

Die informatie voorziening bij ns is sowieso niet zo heel geweldig vind ik. Dat zou wel een beetje beter kunnen me dunkt.

Badge

@eriksl

Op dit moment wordt er gewerkt aan een andere weergave van sommige treinen zodat altijd de eindbestemming van de trein zichtbaar is net zoals in de reisplanner.  Daaronder komen dan stations op de route te staan en daar wordt nog aan gewerkt welke optie daar het beste voor is.

Daarnaast staat er in de blauwe balk eventueel een vermelding dat trein x sneller in plaats x is.  Dat om aan te geven dat er dus een sneller alternatief is naar die plaats.  Het is misschien even wennen maar de verwachting is dat het duidelijker is om de vermelding op de treinen aan te laten sluiten bij de reisplanner en de CTA bakken.

@Trein-D niet alleen maar iets roepen kom dan met concrete dingen en verbeteringen, dan kan een moderator dit eventueel doorzetten als suggesties. 

Reputatie 7
Badge

Zeg maar….de info op de borden. Het zou fijn zijn als die wat uitgebreider is. Dat ook echt het eindstation er op staat in plaats van een aantal stations eerder terwijl dat helemaal niet het eindpunt van die trein is.

En wat ook fijn zou zijn is als de volgende trein er ook duidelijk op staat. In plaat van heel klein eronder zou het fijn zijn als het er wat duidelijker bij staat.

En wat ik ook vervelend vind is dat als er vertraging is het heel kort op de borden verschijnt en dan weer verdwijnt. En 5 seconden later komt het weer heel even tevoorschijn op het bord en daarna verdwijnt het weer voor 5 seconden. Als ik even mis kijk dan mis ik de mededeling en dan weet ik niet dat er vertraging is.

Waarom kan die rode tekst met vertraging niet gewoon nonstop op het bord staan zonder onderbreking?

Reputatie 5

@eriksl

Op dit moment wordt er gewerkt aan een andere weergave van sommige treinen zodat altijd de eindbestemming van de trein zichtbaar is net zoals in de reisplanner.  Daaronder komen dan stations op de route te staan en daar wordt nog aan gewerkt welke optie daar het beste voor is.

Daarnaast staat er in de blauwe balk eventueel een vermelding dat trein x sneller in plaats x is.  Dat om aan te geven dat er dus een sneller alternatief is naar die plaats.  Het is misschien even wennen maar de verwachting is dat het duidelijker is om de vermelding op de treinen aan te laten sluiten bij de reisplanner en de CTA bakken.

Goed nieuws, ben benieuwd!

Die tweede alinea, dat gaat nog komen neem ik aan?

Badge

@Trein-D  Kijk, nu heeft je bericht inhoud gekregen.  Wat betreft het eindstation daar is al werk van gemaakt en volgens mij is dat bij alle treinseries nu ingevoerd met uitzondering van een enkele treinserie welke op een groot station overgaat naar een andere treinserie, zoals de trein van Zwolle - Amsterdam die daarna met een nieuw treinnummer verder gaat naar Den Haag.  Dat zijn eigenlijk 2 aparte treinen maar het materieel rijdt na 5 minuten door op het andere traject.

De vertraging continu zichtbaar is volgens mij al eerder aangekaart, ik durf niet te zeggen wat de reden is dat dat nu niet continu getoond wordt. Overigens moet je niet vertrouwen op dat de trein dan ook echt x minuten later komt want het kan zomaar zijn dat de trein al inloopt op de vertraging en dan ben je te laat.

@erikslDat zou er al onder moeten staan, ik zie het in ieder geval op verschillende station geregeld staan.

Badge +3

Die +5 of +10 op de borden is sowieso nogal grof geschat. De app of reisplanner toont de werkelijke vertraging, en als je de ritinfo erbij pakt kan je meestal wel inschatten of de vertraging toe- of afneemt.

Reputatie 5

Dat zou er al onder moeten staan, ik zie het in ieder geval op verschillende station geregeld staan.

Ik heb het nog niet gezien. In ieder geval nog niet bij de trein van Hoorn naar ALKMAAR - Amsterdam CS.

Ook daar staat het bericht bij. Zelfs in de reisplanners wordt het weergegeven:

Reputatie 5

Ik zal de eerstvolgende keer dat ik in Hoorn ben nog eens kijken, misschien niet goed gekeken...

Reputatie 7
Badge +3

Nu kun je nog op veilige afstand van elkaar zitten in de treinen, alvandaag was het al wat drukker in de trein (en op straat, al is dat misschien vooral een gevoel) maar hoe gaat dat vanaf maandag?

Ik wil geen risico lopen, en raad ook iedereen aan om het ov zoveel mogelijk te mijden.

De aanbevolen afstand is 1,5 meter, ik denk dat je dat met 15% van de reizigers en 35% van de treinen nog steeds makkelijk haalt. 

In plaats van vooruit lopen kunnen we beter gewoon even afwachten wat er allemaal gebeurt en hoe druk het werkelijk is volgende week in de treinen.  Voor nu is het in ieder geval heel erg stil in de treinen.

Schijnt op een aantal plaatsen toch behoorlijk druk te zijn geweest.

Reputatie 6

Heb gister nog gereisd en ja, vooral de sprinters Leiden-Amsterdam hebben de hele dag aardig goed vol gezeten. Ik weet niet precies hoeveel man er in zo'n SNG-3 past maar ik zou zeggen dat 1 op de 3 onacceptabel slechte stoelen bezet waren.

Wat ook best onduidelijk blijft is dat iedere opgeheven trein nog steeds op de vertrekborden staat. Men heeft nu niks aan die informatie, maar het neemt wel een grote meerderheid van de ruimte op zo'n bord in.

Reageer