Skip to main content
Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)
Ik sta er perplex van dat deze onderzoeker de verkeerde kaart heeft gegeven. Er zijn dus twee reizigers door gedupeerd. Zoiets kan naar mijn mening alleen gebeuren als je twee OV kaarten tegelijkertijd in handen hebt.

Op deze manier OV kaarten scannen zie ik heel veel gebeuren bij zowel ipsos als NS medewerkers. Meerdere kaarten tegelijk aannemen en dan weer teruggeven aan hopelijk de juiste eigenaar. Alsof de controleur heel veel haast heeft.
Ik kan begrijp dat dit erg vervelend is geweest voor je dochter. Een conducteur is echter niet altijd zichtbaar aanwezig in de trein. Het takenpakket van een conducteur omvat meer dan alleen het controleren van vervoerbewijzen. In dit topic vind je hier wat meer informatie over. In dit geval heeft je dochter ook een beetje pech gehad dat ze de conducteur niet kon vinden.



Ik begrijp dat je een klacht hebt ingediend en dat de extra kosten vergoed zullen worden. We zullen deze klacht serieus in behandeling nemen omdat dit soort situaties niet mogen gebeuren. Hopelijk is je dochter ook wat bijgekomen van deze situatie en hoeft ze dit nooit meer mee te maken.
Bedankt voor de reacties.

Als haar nieuwe kaart binnen is zal ze het wel weer snel vergeten en dit is aan de andere kant dan wel weer een goede les geweest om niet zomaar prive gegevens aan iemand te geven, uniform of niet.

Ik hoop wel dat NS en Ipsos eens gaan kijken naar de werkwijze, de risico's hiervan en de wettelijkheid.

Als je Ipsos googled dan zie je legio "klachten" en heel vaak over het duidelijk maken wie ze zijn en het vrijwillige karakter van hun verzoek.

Ik verbaas me dat dit soort problemen al jaren speelt dus het lijkt erop dat ze niets leren (zag dergelijke klachten al vanaf 2007).
Wel een harde les en dat is natuurlijk niet de bedoeling geweest. We gaan je klacht in behandeling nemen en kijken hoe we dit kunnen verbeteren.
Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)

Gisteren ook ervaren dat de IPSOS medewerkers het type vervoersbewijs vragen en non verbaal aangeven dat je nu snel je OV-chipkaart moet overhandigen. Onaangenaam maar blijkbaar wel effectief door de overdonderende werking. Ik hoop niet dat deze handelswijze bewust wordt toegepast; niet mee willen doen wordt zo als dwarsliggen ervaren. Een vriendelijk woord werkt zoveel prettiger.
We gaan dit doorspelen naar IPSOS en zullen hun vragen dit te bespreken met hun medewerkers.
Kan de IPSOS niet gewoon verbannen worden? Het levert net als bedelaren voor niets stress op bij reizigers. Bovendien leggen ze bijna nooit uit wat ze van je willen en wat ze komen doen, dus in principe werkt de reiziger ergens aan mee zonder zijn eigen weten..
Kan de IPSOS niet gewoon verbannen worden?




Nee, dat kan niet
@landrsthrn je kunt natuurlijk ook vragen wat ze doen, als ze het niet goed genoeg uitleggen
Ik doe nooit mee aan dat soort knullige onderzoekjes, ik ben al genoeg tijd kwijt met/door de NS.



Bovendien heeft de NS al die gegevens al doordat je in en uit moet checken (wat nou privacy?).
Dat is je goed recht Yvo. Daarnaast heb je mensen die positief in het leven staan en mensen waarbij het glas altijd halfleeg is. Maar dat uiteraard geheel terzijde.
Helaas moet ik meedelen dat het gedrag van Ipsos medewerkers niet veranderd is. In de stoptrein van Den Haag naar Utrecht kwam er een tweetal Ipsos'sers op mijn pad. Bij mijn medereizigers vroegen ze doodleuk om het vervoersbewijs. Toen ik vroeg waar Ipsos voor stond kreeg ik als antwoord "wij controleren de vervoersbewijzen, mogen we die van u hebben aub?". Als ik nu dit verhaal lees zakt mijn broek af. Dit is bijna onacceptabel gedrag. Als ze hadden aangegeven dat het voor onderzoek was, hadden ze mijn kaart ook gekregen. Maar nu voel ik me toch heel erg in de zeik genomen. Teleurstellend.
Goed dat je het hier meldt JelleW. We zullen het meenemen in de feedback richting Ipsos. Bedankt!
zelfde verhaal vandaag in de trein van Utrecht naar Den Bosch, vertrek rond 10:30. Ik kende Ipsos niet, en vond het al vreemd dat de conducteur zon rood jasje heeft tegenwoordig. Zag wel dat er IPSOS op stond. Nu even gegoogled, en nu weet ik beter. Geen enkele aankondiging in trein of door de onderzoeker. Wat een verlakkerij.
Kwam er vorige week nog eentje tegen op mijn traject. Hij noemde het "controle vervoersbewijzen". Toen ik bedankte kwam nog de opmerking "nou, dan ben ik tenminste sneller door de trein!" Ik heb hem maar laten lopen. De NS zal wel blij zijn met dit soort personen, want bijna iedereen geeft zijn vervoersbewijs af. Lijkt mij leuk als elke reiziger in een trein naar zijn legitimatie vraagt. Of iedere HC om zich te identificeren. 🙂



Ofwel de NS weet dat dit speelt en moet gewoon duidelijk maken dat het een reizigersonderzoek betreft, en dat men niet verplicht is om mee te werken.

Als het goed is...

- Hebben de IPSOS mensen een badge of iets dergelijks zichtbaar herkenbaars
- Kondigen aan dat ze onderzoek doen, en geen controle
- Doen niet aan "uw vervoersbewijs alstublieft"
- Moeten niet klagen als je niet wenst mee te werken

Wat de NS met die (anonieme) gegevens doet is op zich wel duidelijk. Je haalt de actiekaartjes er uit, en misschien de leeftijd van de reizigers (want op een e-ticket staat je geboortedatum geboortedatum niet meer nodig sinds 2019) en op welke tijdstippen ze welk traject reizen.

Ik vind het flauwekul verder. Trek ze een rugzak vol Douwe Egberts of Nescafé of Starbucks aan en verkoop dan ook koffie (met 50 cent korting als ik mijn vervoersbewijs toon) of zo!


Als het goed is...



Bingo! 😉
Ik ben daarnet gecontroleerd, de ipsos maakte zich hierbij ook niet bekend. Aangezien er tegenwoordig filmpjes op internet staan van mensen die ov passen kunnen scammen was ik erg ongerust over wie deze mensen zijn. Erg vervelend.
U hoeft zich over de Ipsos-medewerkers geen zorgen te maken. U mag overigens weigeren. Alleen aan een conducteur of een V en S -medewerker moet u uw kaartje laten zien.
Ik zag laatst nog een ipsos medewerker. 😋 Hele aardige man. Ik heb meteen mijn chipkaart aan hem gegeven.
Vandaag weer "controle" deze dame liep om 7:18 thv Lage Zwaluwe in treinstel 2209 te controleren.



Toen ik vroeg waarom ze niet herkenbaar is als NS medewerker (dus herkenbaar uniform) gaf ze aan een Inhuur medewerker te zijn.



Dus geen onderzoeker en had ineens veel haast om de volgende te controleren.



Prima als men iets wil onderzoeken, maar vraag het inderdaad eerst even of, zoals de mcn hierboven aangaf roep het om via de omroep zodat je weet wat er gaande is.



Om maar niet te spreken van een AVG lekje...
Vandaag weer "controle" deze dame liep om 7:18 thv Lage Zwaluwe in treinstel 2209 te controleren.



Toen ik vroeg waarom ze niet herkenbaar is als NS medewerker (dus herkenbaar uniform) gaf ze aan een Inhuur medewerker te zijn.



Dus geen onderzoeker en had ineens veel haast om de volgende te controleren.



Prima als men iets wil onderzoeken, maar vraag het inderdaad eerst even of, zoals de mcn hierboven aangaf roep het om via de omroep zodat je weet wat er gaande is.



Om maar niet te spreken van een AVG lekje...


Wees blij dat deze mensen nog "controleren", conducteurs doen het niet.
Nou, op de lijn Tilburg-Dordrecht heb ik minimaal 4x per week controle door 1 of 2 conducteurs.

(Soms iets van Service en Veiligheid, herkenbaar aan andere robuustere uniformen.)
Nou, op de lijn Tilburg-Dordrecht heb ik minimaal 4x per week controle door 1 of 2 conducteurs.

(Soms iets van Service en Veiligheid, herkenbaar aan andere robuustere uniformen.)


Vorige week van Den Bosch naar Groningen op en neer geweest. Dat is meer dan 5 uur en geen conducteur gezien.
Gisteren in een Sprinter een aankondiging gehoord dat er een medewerkersonderzoek plaatavond en dat daarom de plaatsbewijzen gecontroleerd zouden worden met het vriendelijke verzoek hieraan mee te werken. Wederom geen woord over dat het niet verplicht is daaraan mee te werken.

Reageer