Op deze manier OV kaarten scannen zie ik heel veel gebeuren bij zowel ipsos als NS medewerkers. Meerdere kaarten tegelijk aannemen en dan weer teruggeven aan hopelijk de juiste eigenaar. Alsof de controleur heel veel haast heeft.
Ik begrijp dat je een klacht hebt ingediend en dat de extra kosten vergoed zullen worden. We zullen deze klacht serieus in behandeling nemen omdat dit soort situaties niet mogen gebeuren. Hopelijk is je dochter ook wat bijgekomen van deze situatie en hoeft ze dit nooit meer mee te maken.
Als haar nieuwe kaart binnen is zal ze het wel weer snel vergeten en dit is aan de andere kant dan wel weer een goede les geweest om niet zomaar prive gegevens aan iemand te geven, uniform of niet.
Ik hoop wel dat NS en Ipsos eens gaan kijken naar de werkwijze, de risico's hiervan en de wettelijkheid.
Als je Ipsos googled dan zie je legio "klachten" en heel vaak over het duidelijk maken wie ze zijn en het vrijwillige karakter van hun verzoek.
Ik verbaas me dat dit soort problemen al jaren speelt dus het lijkt erop dat ze niets leren (zag dergelijke klachten al vanaf 2007).
Gisteren ook ervaren dat de IPSOS medewerkers het type vervoersbewijs vragen en non verbaal aangeven dat je nu snel je OV-chipkaart moet overhandigen. Onaangenaam maar blijkbaar wel effectief door de overdonderende werking. Ik hoop niet dat deze handelswijze bewust wordt toegepast; niet mee willen doen wordt zo als dwarsliggen ervaren. Een vriendelijk woord werkt zoveel prettiger.
Kan de IPSOS niet gewoon verbannen worden?
Nee, dat kan niet
Bovendien heeft de NS al die gegevens al doordat je in en uit moet checken (wat nou privacy?).
Ofwel de NS weet dat dit speelt en moet gewoon duidelijk maken dat het een reizigersonderzoek betreft, en dat men niet verplicht is om mee te werken.
Als het goed is...
- Hebben de IPSOS mensen een badge of iets dergelijks zichtbaar herkenbaars
- Kondigen aan dat ze onderzoek doen, en geen controle
- Doen niet aan "uw vervoersbewijs alstublieft"
- Moeten niet klagen als je niet wenst mee te werken
Wat de NS met die (anonieme) gegevens doet is op zich wel duidelijk. Je haalt de actiekaartjes er uit, en misschien de leeftijd van de reizigers (want op een e-ticket staat je geboortedatum geboortedatum niet meer nodig sinds 2019) en op welke tijdstippen ze welk traject reizen.
Ik vind het flauwekul verder. Trek ze een rugzak vol Douwe Egberts of Nescafé of Starbucks aan en verkoop dan ook koffie (met 50 cent korting als ik mijn vervoersbewijs toon) of zo!
Bingo! 😉
Toen ik vroeg waarom ze niet herkenbaar is als NS medewerker (dus herkenbaar uniform) gaf ze aan een Inhuur medewerker te zijn.
Dus geen onderzoeker en had ineens veel haast om de volgende te controleren.
Prima als men iets wil onderzoeken, maar vraag het inderdaad eerst even of, zoals de mcn hierboven aangaf roep het om via de omroep zodat je weet wat er gaande is.
Om maar niet te spreken van een AVG lekje...
Toen ik vroeg waarom ze niet herkenbaar is als NS medewerker (dus herkenbaar uniform) gaf ze aan een Inhuur medewerker te zijn.
Dus geen onderzoeker en had ineens veel haast om de volgende te controleren.
Prima als men iets wil onderzoeken, maar vraag het inderdaad eerst even of, zoals de mcn hierboven aangaf roep het om via de omroep zodat je weet wat er gaande is.
Om maar niet te spreken van een AVG lekje...
Wees blij dat deze mensen nog "controleren", conducteurs doen het niet.
(Soms iets van Service en Veiligheid, herkenbaar aan andere robuustere uniformen.)
(Soms iets van Service en Veiligheid, herkenbaar aan andere robuustere uniformen.)
Vorige week van Den Bosch naar Groningen op en neer geweest. Dat is meer dan 5 uur en geen conducteur gezien.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.