Skip to main content
Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)
Er staat toch "met het vriendelijke verzoek", dat geeft aan dat het niet verplicht is. Je kunt ook eindeloos spijkers op laag water blijven zoeken.
Dus als de politie vraagt "Mag ik uw rijbewijs even zien?" is "Nee" ook een valide antwoord volgens jou? Je kunt het ook blijven goedpraten ...
Sorry, maar wie interesseert dit nou behalve een paar freaks die hier een kruistocht van proberen te maken?
Sorry, maar wie interesseert dit nou behalve een paar freaks die hier een kruistocht van proberen te maken?



Het interesseert genoeg mensen, zelfs jou blijkbaar want anders zou je niet reageren 🤣
Dus als de politie vraagt "Mag ik uw rijbewijs even zien?" is "Nee" ook een valide antwoord volgens jou? Je kunt het ook blijven goedpraten ...



Nee is altijd een antwoord, alleen bij een opsporings ambtenaar zoals de politie of een BOA is het niet verstandig, zij zijn immers aangesteld om dit soort dingen te vragen/vorderen.

Dus ga de politie niet met een medewerker van Ipsos vergelijken dat creëert alleen meer verwarring.



Okdoei.


Dus als de politie vraagt "Mag ik uw rijbewijs even zien?" is "Nee" ook een valide antwoord volgens jou? Je kunt het ook blijven goedpraten ...Nee is altijd een antwoord, alleen bij een opsporings ambtenaar zoals de politie of een BOA is het niet verstandig, zij zijn immers aangesteld om dit soort dingen te vragen/vorderen.

Dus ga de politie niet met een medewerker van Ipsos vergelijken dat creëert alleen meer verwarring.



Okdoei.




En juist daarom is het van belang om aan te geven dat het niet om een controle gaat maar om een vrijwillig onderzoek, de reiziger weet het verschil vaak niet tussen een Ipsos-medewerker en een conducteur (die vaak wél BOA is)
En juist daarom is het van belang om aan te geven dat het niet om een controle gaat maar om een vrijwillig onderzoek, de reiziger weet het verschil vaak niet tussen een Ipsos-medewerker en een conducteur (die vaak wél BOA is)

Jij weet dat toch, dus wat is nou je probleem?


En juist daarom is het van belang om aan te geven dat het niet om een controle gaat maar om een vrijwillig onderzoek, de reiziger weet het verschil vaak niet tussen een Ipsos-medewerker en een conducteur (die vaak wél BOA is)Jij weet dat toch, dus wat is nou je probleem?




Ik ben van mening dat de reiziger juist moet worden geïnformeerd. Je toontje mag je overigens gewoon achterwege laten met





wat is nou je probleem?
Hulde! In de aankondiging van het reizigersonderzoek in de 3562 werd zojuist keurig vermeld dat deelname vrijwillig is 👍
Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)





NS schrijft steekproefsgewijs... vandaag komt die meneer van ipsos en scant alle !! vervoersbewijzen in de IC richting Maastricht. Hij zei bij binnenkomst iets over reizigersonderzoek maar vraagt vervolgens naar de vervoersbewijzen alsof hij de conducteur is. Iedereen geeft het braaf...



twee minuten later komt de spoorwegpolitie controleren en krijgt direct te horen " hier is al gecontroleerd " waarna de agenten weg gaan zonder te controleren.



Lekker helder dus voor iedereen.
Ach, is er in ieder geval weer eens gecontroleerd.
Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?" Op deze manier is het duidelijk dat het om een vrijwillige medewerking gaat. Het spijt mij dat dit niet duidelijk was, ik zal het signaal kenbaar maken.
Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?"



Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS
Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS

Erg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren


Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NSErg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren




Over negatief gesproken @Tamzin

Verder kan Ipsos nooit het werk doen (controleren) van een conducteur, dus je opmerking raakt kant nog wal.

Maar inderdaad, je ziet de Ipsos medewerkers soms vaker dan conducteurs.

Net in de ic van Rotterdam naat Utrecht liep een ipsos man, die alleen zei "goedemiddag beste reizigers, mag ik uw vervoersbewijs zien",  tegen een andere reiziger zei hij dat hij voor de ns werkte. (Ik zag dat hij niet in een ns uniform liep, dus ik googlede even wat het was voordat hij in het deel van de coupe was waar ik zat,  omdat ik niet weet wat een crimineel kan met mijn ov kaart gegevens.) Toen ik zei "maar jullie zijn een marketing bureau, geen boa's" "ja, nee boa zou ik het ook net niet noemen." Op een toon alsof hij net niet dezelfde bevoegdheden had ipv helemaal niet. "Maar als je niet wilt hoeft het niet" en liep meteen weg. Als er was omgeroepen wat het was had ik overigens best mn ov even willen geven. (Waarom kan dit trouwens niet gecombineerd worden met de reguliere kaartjes controle, die kom ik minstens wekelijks tegen, dus heb je ook meteen veel meer data)

 

Groetjes


Hoi Pandaa, welkom bij de NS Community!

IPSOS doet namens ons onderzoek in de trein om voor ons inzichtelijk te maken hoeveel reizigers er met een bepaalde trein reizen en met welk vervoersbewijs. Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.

De medewerker van IPSOS hoort aan te geven van te voren dat het om een onderzoek gaat en dat medewerking vrijwillig is.


Dat hele reizigersonderzoek door Ipsos is grote flauwekul voor reizigers die met de OV-chipkaart reizen. Van al die reizigers heeft NS de reisgegevens al.

Het heeft wel zin om iedereen die niet met de OV-chipkaart reist in het onderzoek te betrekken. Maar val de regelmatige reizigers daar alsjeblieft niet langer mee lastig.


Dat onderscheid is wel moeilijk te maken in de trein, vrees ik.


Omdat dit bedrijf hierin is gespecialiseerd doen onze conducteurs dat niet, maar wellicht dat hier een mogelijkheid toe is in de toekomst.

Technisch hoeft het allemaal niet zo’n uitdaging te zijn natuurlijk en kan je de data naderhand gerust doorleveren aan Ipsos voor analyse eventueel, maar juist dan krijg je discussie over de vraag in hoeverre het verplicht is. Moet de toezichthouder (hc/v&s/etc) dan continu aangeven voor welk doel het vervoersbewijs wordt gevraagd? In de huidige Ipsos-constructie is, of zou dat in ieder geval direct duidelijk moeten zijn. Ipsos == geen toezichthouder == geen verplichting.

Verder kan je Ipsos-personeel, wat met maar een duidelijke taak aanwezig is, veel eenvoudiger een doel geven (controleer bak x van trein y), terwjil dat bij HC met een uitgebreider takenpakket (los van de discussie daarover) een stuk lastiger is.


Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS

Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?"

Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS

 

Erg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren

Hoe is het ermee, want ze zijn er weer hè, de rode jassen die je komen ‘controleren’?

Dat je niet mee wilt werken mag je aangeven, en blijven zitten zonder geldig vervoerbewijs mag ook natuurlijk.

Totdat er een HC achteraan loopt die wél echt controleert. En je dan zoals bijna altijd naar de 2e klas gejaagd wordt, of bij het volgende station de trein uit mag om daar snel even in te checken (en dan een half uur wachten), of desnoods een UvB niet klagen!

Op zich is een IPSOS ‘bezem’ onderzoek (op de voet gevolgd door een échte HC of V&S) niet eens zo’n gek idee, om agressie te voorkomen. 

Tegen IPSOS zeg je vrolijk nee, maar dan komt de HC :sweat_smile:


Idee: Volgende keer dat er niet door ipsos gezegd wordt dat het vrijwillig is dit zelf even heel luid vragen!


Vorige week ook zo’n ipsos controle gehad… er werd niets gezegd over dat het vrijwillig was en iederen gaf dan ook braaf z'n kaartje… ik niet en dan krijg je ook een verwijtende opmerking als: 

“nou het hoeft ook niet hooorrrr”

“dat is helemaal niet erg”

“ja dat mag ook inderdaad”

 

Mijn advies: houdt op met die onzin en onodige werkverschaffing.


Als je niet mee wil doen aan het onderzoek dan doe je niet mee. NS Reizigers verkrijgt a.h.v. het onderzoek inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee onze klanten op een bepaald moment reizen, wat erg waardevol voor oNS is. 


prima, alleen dan moet heel duidelijk worden gemaakt waarvoor het is en dat het vrijwillig is. Een dat schort er nogal aan als je de reaties in dit topic mag geloven.


Reageer