beantwoord

Ipsos

  • 22 March 2016
  • 80 reacties
  • 49100 Bekeken


Toon eerste bericht

80 reacties

Reputatie 4
Ik vraag me eigenlijk af wat het nu ervan is dat Ipsos in de trein onderzoek doet.

De NS heeft toegang tot de in- en uitcheckmomenten van alle reizigers met een OV-chipkaart. Ervan uitgaande dat het gros van de reizigers de optimale route gebruikt, kan je deze gegevens dus als een betrouwbare bron voor onderzoeken gebruiken. Je kan er hiermee dus achter komen wanneer op welk traject gereisd wordt, met welke typen vervoersbewijzen dit gebeurt, in welke klasse de reiziger zit en zelfs hoe vol de trein is. Het enige wat je hiermee niet afvangt zijn de mensen die zwartreizen, maar volgens mij is dit aandeel tegenwoordig zo klein, dat het gemakkelijk zou kunnen worden meegenomen in de foutmarge.

Wat onderzoekt Ipsos precies in de treinen? Het lijkt me dat ze door het scannen van een vervoersbewijs niet meer kunnen onderzoeken dan hoeveel mensen in welke klasse reizen. Het levert volgens mij dus ook geen enkele aanvulling op, op de gegevens die de NS al heeft.
Reputatie 4
Is het meten van de drukte niet eigenlijk ook een taak van de conducteur? Het lijkt mij dat een belangrijke taak van de conducteur, buiten de controle, is om ervoor te zorgen dat reizigers comfortabel en tijdig op plaats van bestemming komen. Een conducteur zou naar mijn mening ook een melding moeten kunnen maken van de drukte in de trein, of zie ik hier iets helemaal verkeerd?

Plus, worden de medewerkers van Ipsos niet eigenlijk al compleet buiten spel gezet door de druktemelding in de app?
Reputatie 3
Wat Ipsos wel kan en de incheckgegevens niet is het exact meten van de drukte in een bepaald stuk van de trein. Ze hebben exact vaststaan wanneer ze een stuk van een trein meten. Daar moeten ze zich aan houden en dan meet men meteen het soort vervoersbewijs.
Kijk, dit is een antwoord dat in de twee andere topics nog niet is gegeven. De drukte per coupé is een interessant meetgegeven. Vraag is wat hiermee gedaan wordt. Ik heb gelezen dat er een proef gedaan wordt/is met drukteindicatoren op de perrons. Het zou handig zijn als dergelijke informatie ook op de borden op perrons verschijnen. Zo ook de lengte van de trein in delen, zoals ook in de app wordt gedaan. Het gebeurt vaak genoeg dat de eerste en laatste delen van de trein overvol zijn omdat de trein korter is dan men verwachtte.
Reputatie 4
Wat Ipsos wel kan en de incheckgegevens niet is het exact meten van de drukte in een bepaald stuk van de trein. Ze hebben exact vaststaan wanneer ze een stuk van een trein meten. Daar moeten ze zich aan houden en dan meet men meteen het soort vervoersbewijs.
Dan begrijp ik nu wel waarom ik ze een keer halverwege de coupé ineens zag ophouden met meten terwijl de trein nog onderweg was tussen twee stations.

Ik vraag me dan ook meteen af of ze dan ook handmatig kunnen invoeren dat ze niet kunnen meten, daar de trein te vol is om erdoor heen te kunnen lopen?
Zou inderdaad netjes zijn als die mensen van Ipsos zich duidelijk kenbaar maken als marktonderzoekers en ook melden dat je niet verplicht bent om mee te werken.
Ik heb vandaag een klacht moeten indienen bij de NS omdat zo'n Ipsos onderzoeker alleen maar om de ov kaart vroeg aan mijn dochter en zij dacht dat het een controleur was (uniform en scanapparaat).
Anders had ze haar kaart nooit gegeven omdat ik haar geleerd heb om uit te kijken voor oplichters en nooit prive zaken te geven als je niet 100% zeker bent waarvoor het is.
Nu deed ze het dus ongewild wel met als zeeeeeer vervelend gevolg dat ze niet haar eigen kaart terug kreeg naar die van iemand anders.
Nou dan begint de ellende pas echt.
Kasrt blokkeren, nieuwe aanvragen, kosten vervanging terug vragen, schriftelijk bewijs vragen aan loket zodat ze hopenlijk verder kon reizen met de bus.
Gelukkig accepteerde NS klantenservice de fout maar gaf een hele hoop rompslomp en een zeer gestreste dochter die bang was om te stranden en niet naar huis te kunnen.
Dan leer ik mijn kinderen uit te kijken, doen ze net of ze officiële medewerkers zijn.
Echt belachelijk, ik hoop dat Ipsos daar iets van te horen krijgt en ze hun excuses aanbieden aan mijn dochter voor alle stress.
Wat naar voor je dochter. Gelukkig zullen de gemaakte kosten vergoed worden. Zoals hierboven als is aangegeven moeten ze wel duidelijk herkenbaar zijn. Je kan ze herkennen aan hun rode jas met een button.
Ze moeten niet alleen herkenbaar zijn maar zich ook kenbaar maken en melden dat medewerking niet verplicht is.
Voor jongeren is een uniform een uniform, rood of blauw, het straalt gezag uit.
Het moet duidelijk gemaakt worden dat ze geen coducteur of controleur zijn.
Daarnaast kennen jongeren de wet vask niet.
Het is niet verplicht om mee te werken dus er moet om medewerking GEVRAAGD worden.
Reputatie 4
Tot zover zijn mijn ervaringen met medewerkers van IPSOS positief. Hun komst wordt heel dikwijls aangekondigd door de conducteur en daarbij wordt aangegeven dat het wenselijk is om mee te werken met het reizigersonderzoek. Maar het kan zijn dat als je niet regelmatig reist, je ervan schrikt...
Ipsos zal altijd het volgende moeten vragen: "Mag ik uw vervoersbewijs mogen scannen t.b.v. reizigers en reisproducten onderzoek?" Op deze manier is het duidelijk dat het om een vrijwillige medewerking gaat. Het spijt mij dat dit niet duidelijk was, ik zal het signaal kenbaar maken.
Helaas doen niet alle medewerkers het zo.
Bij mijn dochter was het alleen goedemiddag uw vervoersbewijs aub.
Niets over dat het om een onderzoek ging.
Ik ben het eens dat de eerste optie een stuk beter is als de tweede maar dan nog is het (zeker voor jongeren) niet duidelijk dat ze er niet aan hoeven mee te werken.
Het is wettelijk verplicht bij een dergelijke vraag om dat duidelijk te maken.
(Daarnaast was het wel zo handig geweest als ze zorgvuldig omgaan met zoiets belangrijks en haar eigen kaart hadden teruggegeven ipv die van een andere persoon).
Dat vond ik idd ook heel vervelend.
Er was niemand van de NS zelf bij en toen ze ontdekte dat ze de verkeerde kaart had gekregen is ze de hele trein doorgelopen op zoek naar de conducteur en deze gewoon niet gevonden.
Op eindstation aangekomen dan eindelijk een conducteur op het perron gevonden die haar vertelde dat hij daar niet over ging maar dat het een onderzoeksburo is (eerste keer dus dat ze dat hoorde) en dat ze maar naar het loket moest gaan.
Ook niet fijn voor zo'n meid als die in paniek op zoek gaat naar iemand die haar kan helpen.
Waar was dan de conducteur op die trein denk ik dan.
Die had misschien de naam op die verkeerde kaart kunnen omroepen.
Nu was ze bang dat ze zou stranden op dat station zonder geld en zonder kaart om met de bus verder te kunnen.
Reputatie 4
Ik sta er perplex van dat deze onderzoeker de verkeerde kaart heeft gegeven. Er zijn dus twee reizigers door gedupeerd. Zoiets kan naar mijn mening alleen gebeuren als je twee OV kaarten tegelijkertijd in handen hebt.
Op deze manier OV kaarten scannen zie ik heel veel gebeuren bij zowel ipsos als NS medewerkers. Meerdere kaarten tegelijk aannemen en dan weer teruggeven aan hopelijk de juiste eigenaar. Alsof de controleur heel veel haast heeft.
Ik kan begrijp dat dit erg vervelend is geweest voor je dochter. Een conducteur is echter niet altijd zichtbaar aanwezig in de trein. Het takenpakket van een conducteur omvat meer dan alleen het controleren van vervoerbewijzen. In dit topic vind je hier wat meer informatie over. In dit geval heeft je dochter ook een beetje pech gehad dat ze de conducteur niet kon vinden.

Ik begrijp dat je een klacht hebt ingediend en dat de extra kosten vergoed zullen worden. We zullen deze klacht serieus in behandeling nemen omdat dit soort situaties niet mogen gebeuren. Hopelijk is je dochter ook wat bijgekomen van deze situatie en hoeft ze dit nooit meer mee te maken.
Bedankt voor de reacties.
Als haar nieuwe kaart binnen is zal ze het wel weer snel vergeten en dit is aan de andere kant dan wel weer een goede les geweest om niet zomaar prive gegevens aan iemand te geven, uniform of niet.
Ik hoop wel dat NS en Ipsos eens gaan kijken naar de werkwijze, de risico's hiervan en de wettelijkheid.
Als je Ipsos googled dan zie je legio "klachten" en heel vaak over het duidelijk maken wie ze zijn en het vrijwillige karakter van hun verzoek.
Ik verbaas me dat dit soort problemen al jaren speelt dus het lijkt erop dat ze niets leren (zag dergelijke klachten al vanaf 2007).
Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NS
Erg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren
Wel een harde les en dat is natuurlijk niet de bedoeling geweest. We gaan je klacht in behandeling nemen en kijken hoe we dit kunnen verbeteren.
Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)
Gisteren ook ervaren dat de IPSOS medewerkers het type vervoersbewijs vragen en non verbaal aangeven dat je nu snel je OV-chipkaart moet overhandigen. Onaangenaam maar blijkbaar wel effectief door de overdonderende werking. Ik hoop niet dat deze handelswijze bewust wordt toegepast; niet mee willen doen wordt zo als dwarsliggen ervaren. Een vriendelijk woord werkt zoveel prettiger.
We gaan dit doorspelen naar IPSOS en zullen hun vragen dit te bespreken met hun medewerkers.
Reputatie 6
Badge
Kan de IPSOS niet gewoon verbannen worden? Het levert net als bedelaren voor niets stress op bij reizigers. Bovendien leggen ze bijna nooit uit wat ze van je willen en wat ze komen doen, dus in principe werkt de reiziger ergens aan mee zonder zijn eigen weten..
Kan de IPSOS niet gewoon verbannen worden?


Nee, dat kan niet
@landrsthrn je kunt natuurlijk ook vragen wat ze doen, als ze het niet goed genoeg uitleggen
Reputatie 1
Ik doe nooit mee aan dat soort knullige onderzoekjes, ik ben al genoeg tijd kwijt met/door de NS.

Bovendien heeft de NS al die gegevens al doordat je in en uit moet checken (wat nou privacy?).
Reputatie 7
Badge

Dat heb ik nog nooit een "Rode Jas" horen zeggen, dus werk aan de winkel @Danny NSErg negatief. Ipsos pakt tenminste de steken op die conducteurs laten vallen door niet te controleren


Over negatief gesproken @Tamzin
Verder kan Ipsos nooit het werk doen (controleren) van een conducteur, dus je opmerking raakt kant nog wal.
Maar inderdaad, je ziet de Ipsos medewerkers soms vaker dan conducteurs.
Dat is je goed recht Yvo. Daarnaast heb je mensen die positief in het leven staan en mensen waarbij het glas altijd halfleeg is. Maar dat uiteraard geheel terzijde.
Goed dat je het hier meldt JelleW. We zullen het meenemen in de feedback richting Ipsos. Bedankt!

Reageer