beantwoord

Ipsos controle

Beste,

zojuist zat ik in de trein van Utrecht naar Amsterdam (trein van 17:08) en werd daar vlak voor station Amstel gecontroleerd door iemand die de vervoersbewijzen controleerde. Echter had zij een jas aan van Ipsos en na dit opgezocht te hebben kwam ik erachter dat dit een marketing onderzoeksbureau is. Kunt u aangeven of er gecontroleerd werd door NS of dat dit waarschijnlijk iemand van Ipsos geweest is?

Hartelijk dank.

robin lindeboom
icon

Beste antwoord door Thom 15 maart 2019, 18:40

Met een jas van Ipsos is het geen NS-personeel. Ze mogen de kaartjes registreren, maar u bent niet verplicht er aan mee te werken. Van echt controleren is geen sprake, dat doet een conducteur. Het kan echter ook geen kwaad, het is voor onderzoeksdoeleinden.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Met een jas van Ipsos is het geen NS-personeel. Ze mogen de kaartjes registreren, maar u bent niet verplicht er aan mee te werken. Van echt controleren is geen sprake, dat doet een conducteur. Het kan echter ook geen kwaad, het is voor onderzoeksdoeleinden.
Volgende keer gewoon zeggen dat je graag mee wilt werken maar dat je geen vervoersbewijs hebt, dat doe ik tegenwoordig en dat geeft leuke verbaasde blikken 😉
Reputatie 7
Badge +3
Iemand van Ipsos hoort ook te zeggen dat het gaat om reizigersonderzoek, niet dat het om controle gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Iemand van Ipsos hoort ook te zeggen dat het gaat om reizigersonderzoek, niet dat het om controle gaat.
Dat laatste doen ze ook niet. Ze stellen gewoon de neutrale vraag "mag ik uw vervoersbewijs zien?". Daar kan de reiziger met ja of nee op antwoorden.
Reputatie 4

Iemand van Ipsos hoort ook te zeggen dat het gaat om reizigersonderzoek, niet dat het om controle gaat.Dat laatste doen ze ook niet. Ze stellen gewoon de neutrale vraag "mag ik uw vervoersbewijs zien?". Daar kan de reiziger met ja of nee op antwoorden.
Iemand van Ipsos hoort ook te zeggen dat het gaat om reizigersonderzoek, niet dat het om controle gaat.Dat laatste doen ze ook niet. Ze stellen gewoon de neutrale vraag "mag ik uw vervoersbewijs zien?". Daar kan de reiziger met ja of nee op antwoorden.

Toch zou het correcter zijn, ook met het oog op de AVG, als de Ipsos medewerkers zouden uitleggen wat ze met je gegevens doen en expliciet aangeven dat he het recht hebt om te weigeren.
Reputatie 2
Toch zou het correcter zijn, ook met het oog op de AVG, als de Ipsos medewerkers zouden uitleggen wat ze met je gegevens doen en expliciet aangeven dat he het recht hebt om te weigeren.

Welnee, waarom zou je dat doen? Hebben zij te weinig tijd voor hun werk en dan heb jij een kribbige medewerker omdat hij/zij geforceerd word informatie te delen. Als het niet klopte dan mochten ze van ns ook niet boarden.
Reputatie 2
Expliciet aangeven dat er recht is op weigeren is onwerkbaar, ook al hebben ze dat recht wel. Dan geef je de reiziger een heel groot aanknopingspunt om niet mee te doen. Een afname van het aantal metingen is voor zulk onderzoek onwenselijk omdat het leidt tot een lagere betrouwbaarheid en representatieviteit.

De beste werkwijze lijkt mij nog steeds het houden van een centraal praatje in de coupé, om vervolgens iedere reiziger persoonlijk te vragen: "wilt u meedoen aan het onderzoek?". En bij weigering gewoon een "fijne reis" en verder. Bij het klanttevredenheidsonderzoek wordt deze werkwijze ook veel gehanteerd. Dat is zo nog leuker ook, want er kan ingespeeld worden op de coupé en geregeld ontstaat er een gesprek tussen de reizigers in de coupé terwijl dat er daarvoor niet was.
Reputatie 7
Badge +3
Dat snap ik, maar om dat tig honderd keer op een dag te gaan uitleggen is ook weer zoiets.

Ik denk dat het meer zou helpen als NS een keer zou uitleggen wat nou het doel van deze enquetes is en wat er met de resultaten gebeurt. Want eerlijk gezegd is mij nog steeds niet duidelijk welke extra informatie Ipsos oplevert bovenop de in/uitcheck gegevens. .

Als het niet klopte dan mochten ze van ns ook niet boarden.

Dat zijn wel heel gevaarlijke aannames.

Dat snap ik, maar om dat tig honderd keer op een dag te gaan uitleggen is ook weer zoiets.

De cassiere aan de zelfscankassa bij de Jumbo kan wel bij elke klant vragen of het scannen allemaal gelukt is, geen idee of dat 100 keer per dag is maar uiteindelijk zal dat je toch ook de neus uitkomen, maar toch blijven ze dat doen. Misschien vervelend, maar als het bij je werk hoort is dat nu eenmaal niet anders.
Men registreert het reisrecht of soort vervoersbewijs en meet de drukte in dat deel van de trein. Ipsos medewerkers mogen niet vooruit werken en moeten dat deel van de trein meten dat hun wordt voorgeschreven. Ik geloof dat elke trein 5x per jaar op eenzelfde manier gemeten dient te worden.
Expliciet aangeven dat er recht is op weigeren is onwerkbaar, ook al hebben ze dat recht wel. Dan geef je de reiziger een heel groot aanknopingspunt om niet mee te doen. Een afname van het aantal metingen is voor zulk onderzoek onwenselijk omdat het leidt tot een lagere betrouwbaarheid en representatieviteit.

De beste werkwijze lijkt mij nog steeds het houden van een centraal praatje in de coupé, om vervolgens iedere reiziger persoonlijk te vragen: "wilt u meedoen aan het onderzoek?". En bij weigering gewoon een "fijne reis" en verder. Bij het klanttevredenheidsonderzoek wordt deze werkwijze ook veel gehanteerd. Dat is zo nog leuker ook, want er kan ingespeeld worden op de coupé en geregeld ontstaat er een gesprek tussen de reizigers in de coupé terwijl dat er daarvoor niet was.

Privacy en keuzevrijheid gaan boven de meetbehoeften van het bedrijf. Ipsos-onderzoek neemt privacyrichtlijnen veelal niet in acht, omdat vaak niet wordt gezegd met welk doel het vervoerbewijs wordt gescand, wat er met de data wordt gedaan, en dat deelname vrijwillig is. Dat is een kwalijke zaak. Twijfel over hun rol moet uitgesloten worden.

Ik heb meegemaakt dat de conducteur deze informatie omriep, waarna de mensen van Ipsos aan de slag gingen. Dat is mijns inziens een acceptabele werkwijze.

Reageer