beantwoord

Ipsos kaartcontrole

• 18 december 2018
  • 12 reacties
  • 1543 Bekeken

Reputatie 4
Hoe zit het eigenlijk met die Ipsos kaartcontrole? Vervangen die de conducteur? Zijn ze daar toe bevoegd? Wat doen ze met mijn gegevens? Mag ik weigeren?
icon

Beste antwoord door Slidestops 18 december 2018, 08:51

Het is een onderzoek en geen controle. Ze vervangen de conducteur niet, hebben geen controle bevoegdheid. Je mag meewerken aan het onderzoek gewoon weigeren.

De gegevens worden anoniem gebruikt om diensten van NS te verbeteren aan de hand van de data. Zo komt er een goed beeld welke abonnement en gebruikt worden in welke trein etc.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Het is een onderzoek en geen controle. Ze vervangen de conducteur niet, hebben geen controle bevoegdheid. Je mag meewerken aan het onderzoek gewoon weigeren.

De gegevens worden anoniem gebruikt om diensten van NS te verbeteren aan de hand van de data. Zo komt er een goed beeld welke abonnement en gebruikt worden in welke trein etc.
Het antwoord van Slidestops sluit helemaal aan bij wat ik je had willen vertellen, Arie_H. Heb je nog aanvullende vragen?
Reputatie 4
Nee, geen vragen meer. Alleen de suggestie dat het correct zou zijn als de Ipsos medewerkers zelf duidelijker zouden zijn wat er met de gegevens gebeurt, en dat medewerking vrijwillig is.
Iets met de privacywet en zo.
Mocht je een ervaring hebben waarbij ze niet hebben aangegeven wie ze zijn of vragen niet willen beantwoorden, dan kun je dat altijd aangeven Arie_H. We geven dit dan aan onze contactpersoon door en de betrokken medewerkers worden er dan op aangesproken.
Reputatie 4
Ik meen me te herinneren dat deze vraag eerder is opgeworpen. Voor zover ik me kan herinneren kondigt de conducteur de komst van een onderzoeker aan vergezeld van de mededeling dat medewerking vrijwillig is.
Reputatie 7
Badge +4
Het is niet de praktijk in ieder geval. Het dient ook geen redelijk doel. De conducteur kan zijn tijd beter besteden aan het controleren van kaartjes.
Reputatie 6
Badge
Je mag gewoon een onderzoek van Ipsos weigeren, en als je wilt weten wat zij kunnen zien, dan mag je gewoon meekijken op hun MCL (railpocket).

Ik geloof dat ze enkel je reisproduct en klasse kunnen inzien, maar dat weet ik niet zeker. Vraag het eens een keertje na, als je ze tegenkomt. :)
In ieder geval geen persoonsgegevens!
Fantastisch goede intenties die ik allemaal lees, ook ik kende ipsos niet en bij de kaart controle zojuist gaf de dame zich wel degelijk uit als controlerende instantie toen ik vroeg naar een identificatie. Dat ik vervolgens hier op t forum moet speuren en zoeken naar uitleg zegt al genoeg. De hele coupé werkte slaafs mee en ik kreeg een geërgerde blik van de ipsos dame. Vreemd gedrag, terwijl de conducteur vijf minuten later door de coupé liep. Dit had beter aangekondigd kunnen worden wat mij betreft
Reputatie 7
Badge +3
Tja, Ipsos controleert beter dan de gemiddelde conducteur. Wellicht een idee ....?
Ik heb inmiddels heel wat Ipsos-‘controles’ achter de rug en nog nooit heeft één medewerker uitgelegd wie ze zijn, wat ze doen, waarom ze het doen en wat ze met je data van plan zijn te doen. Ook ik herken de grommende medewerker. Het verbaast me dat NS wil samenwerken met zo’n onprofessionele organisatie. Het gedrag van Ipsosmedewerkers gaat tegen alle onderzoeks- en ethische richtlijnen in.

Ik heb het maar één keer erger meegemaakt en dat was bij de gemeente. Daar werd ik gevraagd of ik mee wilde doen aan een onderzoek naar ‘het nieuwe paspoort’ zonder verdere uitleg. Vervolgens bleek dat ze een handtekening, vingerafdruk en gezichtsscan wilden verzamelen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is natuurlijk ook ondoenlijk om het bij elke reiziger uit te leggen. De conducteur kan beter even omroepen dat ze er zijn en het doel toelichten. NS steekt veel geld in dit onderzoek en dat moet ook gegevens opbrengen.
Het is natuurlijk ook ondoenlijk om het bij elke reiziger uit te leggen. De conducteur kan beter even omroepen dat ze er zijn en het doel toelichten.

Dat heb ik al een paar keer meegemaakt (tenminste, ik vermoed dat de conducteur de omroep deed), maar daar mag dan ook wel bij aangegeven worden dat het niet verplicht is om hier aan mee te werken.

Reageer