beantwoord

Is de 2e klasse in het weekend in het algemeen drukker?

• 12 november 2014
  • 7 reacties
  • 262 Bekeken

Ik kom net terug uit Indonesië en ik heb een Weekend Vrij abonnement 2e klasse aangevraagd. Gelukkig ben ik ook in het bezit van een Nederlands bankrekening. Mijn vraag is weet iemand toevallig of in het weekend in de 2e klasse wel in het algemeen drukker is? Of juist rustiger. Ik moet elke zaterdag (en anders op zondag ) naar Tiel voor familie bezoek. Ik heb ook net een huis kunnen kopen in de buurt van Amsterdam. Misschien is mijn Nederlands nog niet helemaal perfect, sorry voor mijn eventuele spelfouten. Kan ik indien nodig mijn Weekend Vrij abonnement wijzigen van de 2e klasse naar de 1e klasse? Maar of dat zin heeft moet nog daaruit blijken. Suggesties zijn ook eventueel welkom.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 12 november 2014, 21:58

Ik kan niet zeggen of u op uw traject in het weekend meer kans hebt op een zitplaats in de eerste of in de tweede klasse, maar wel dat het eenmaal per jaar mogelijk is om een abonnement op te waarderen naar een duurder abonnement. Het is dus mogelijk een tweede klas Weekend Vrij abonnement aan te schaffen en die in de loop van het jaar op te waarderen naar een eerste klas Weekend Vrij abonnement. Het omgekeerde is niet mogelijk: Een abonnement voor de eerste klasse kan in het eerste jaar niet worden afgewaardeerd naar een abonnement voor de tweede klasse.
Bekijk origineel

7 reacties

Ik heb aan mijn Nederlandse vrienden en aan mijn zus gevraagd. Die vertelde mij dat sowieso in de 1e klasse in het weekend vaak te rustig zou zijn en dat ze mij adviseerde om mijn abonnement niet te laten wijzigen. Kennelijk is de weekend vrij abonnement nog in de aanbieding voor het 1e jaar en daarna dat ik meer voor moet betalen. Het is mij nu helder geworden. Dus deze topic kan worden verwijderd.
Ik kan niet zeggen of u op uw traject in het weekend meer kans hebt op een zitplaats in de eerste of in de tweede klasse, maar wel dat het eenmaal per jaar mogelijk is om een abonnement op te waarderen naar een duurder abonnement. Het is dus mogelijk een tweede klas Weekend Vrij abonnement aan te schaffen en die in de loop van het jaar op te waarderen naar een eerste klas Weekend Vrij abonnement. Het omgekeerde is niet mogelijk: Een abonnement voor de eerste klasse kan in het eerste jaar niet worden afgewaardeerd naar een abonnement voor de tweede klasse.
Ik kan niet zeggen of u op uw traject in het weekend meer kans hebt op een zitplaats in de eerste of in de tweede klasse, maar wel dat het eenmaal per jaar mogelijk is om een abonnement op te waarderen naar een duurder abonnement. Het is dus mogelijk een tweede klas Weekend Vrij abonnement aan te schaffen en die in de loop van het jaar op te waarderen naar een eerste klas Weekend Vrij abonnement. Het omgekeerde is niet mogelijk: Een abonnement voor de eerste klasse kan in het eerste jaar niet worden afgewaardeerd naar een abonnement voor de tweede klasse. bedankt voor uw antwoord. Dus als ik van u begrijp kan ik eventueel alleen overstappen naar een duurdere abonnement. Nou ik ben blij dat ik met mijn handen stevig aan de teugels heb kunnen trekken om dit niet te doen. Waarom zou ik juist meer voor betalen dan in werkelijkheid nodig zou zijn? Ik denk als je pech hebt dat je idd zowel in de 1e als 2e klasse geen zitplaats kan hebben. Maar dat heb je overal in welke trein je ook zit.
Reputatie 7
Badge +4
Zondagavond zijn de treinen in de tweede klas vaak wel druk met studenten en weekendforenzen. Dan is eerste klas wel aangenaam. Er is in de eerste klas doorgaans echt wel zitruimte in het weekend, ook als de tweede klas redelijk vol is.
Dus wat ik van Thom begrijp is dat in de 1e klasse meestal wel een zitplaats is. Ik zou verder nog gaan berekenen of dit financieel wel kan. Ik heb tot 10 desember de tijd om het eventueel te gaan veranderen maar dan zit ik ook dan voor altijd aan vast voor dit dure abonnement. Mijn abonnement was rond 25 oktober ingegaan. Het is wikken en wegen.
Reputatie 7
Badge +4
Weekendvrij 1e klas kost nu 45 euro per maand en u zit er inderdaad een jaar aan vast. Daarna wordt het 65. Altijd is niet juist: U kunt na een jaar elke maand opzeggen, dan zit u er niet nog eens een jaar aan vast. Een klassewissel kan ook en u reist dan voor veertig euro per maand tweede klas, als ik het formele prijsniveau aanhoud. Een tweedeklas weekendabonnement kost momenteel 29 euro, voor de eerste klas is het 45. De afweging van het prijsverschil kan ik voor u niet maken.
Beste Sumber Alam,

Welkom op het NS serviceforum. Ik zie dat Thom en Pe_pe je al van advies voorzien hebben, dank daarvoor! In de reacties zie je al dat een upgrade tijdens je eerste contractjaar wel mogelijk is, maar een downgrade niet. Na het eerste jaar is dat wel mogelijk en is het abonnement maandelijks opzegbaar.

Reageer