beantwoord

Is de Wifi van de trein veilig...

  • 21 January 2024
  • 19 reacties
  • 383 Bekeken

Reputatie 1

om te surfen via je Instagram account, te bellen via WhatsApp, te appen en schoolopdrachten te maken en in te loggen bij je DigiD?

icon

Beste antwoord door Robert B 22 January 2024, 20:41

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 2

Openbare wifi is nooit veilig. Zou zeker niet bij gevoelige zaken als DigiD gaan inloggen via een openbaar netwerk in de trein of waar dan ook. 4g verbinding of beveiligd prive-, bedrijfs- of schoolnetwerk is daar geschikter voor 

Reputatie 7
Badge +4

Doe zeker geen bankopdrachten of welke financiële transactie dan ook. Het is een openbaar netwerk een kwaadwillende is zo bij je binnen. Een kwaadwillende internetrobot is dat ook

Bovendien valt Wifi in de trein regelmatig uit en als er Iets is waar de internetgebruiker niet van houdt, dan is het dat wel.

Neem een betaald 4G account, gebruik wifi in de trein zo weinig mogelijk. Gratis is niet altijd het beste en goedkoopste, al lijkt het zo wel.

Reputatie 7
Badge +1

En hoera we hebben onzintopic 18 (want het antwoord weet je echt zelf wel) gescoord. Geen bijdrage in andere topics alleen maar vragen stellen waar je dan een paar reacties op krijgt. Op naar topic 100?

Zo’n onzin is dit topic niet in vergelijking met de antwoorden die er op komen, want zo onveilig zijn openbare wifi netwerken helemaal niet. Tegenwoordig gebruiken eigenlijk alle apps en sites HTTPS encryptie dus in het ergste geval kan iemand anders zien dat je naar rabobank.nl gaat maar diegene kan niet zien wat je op die site doet.

 

Dus stop alsjeblieft met deze mythe verspreiden.

 

Reputatie 7
Badge

Ik zou zeker geen financiele transacties doen in de trein op hun wifi. Maar uiteindelijk moet @Harderwijk_Verdient_IC-stop zelf de afweging maken.

Financiële transacties kun je prima doen. Is gewoon geencrypt.

Reputatie 7
Badge

Ik zou zeggen ga je gang. Maar ik doe het niet.

Door al die VPN providers die mensen maar bang blijven maken met dat openbare wifi-netwerken zo onveilig zouden zijn is deze mythe dus ontstaan. 10 jaar geleden was het nog onveilig maar tegenwoordig is het gewoon veilig. 

 

Doe je research zou ik zeggen.

@DaveS Hangt het niet een beetje af met welk openbaar Wifi netwerk je een verbinding maakt? 🤔

Nee, waarom zou dat iets uitmaken? 

Reputatie 1

En hoera we hebben onzintopic 18 (want het antwoord weet je echt zelf wel) gescoord. Geen bijdrage in andere topics alleen maar vragen stellen waar je dan een paar reacties op krijgt. Op naar topic 100?

Niks die jou in- en uitgaat toch?  Met het verkeerde been uit bed gestapt, neem ik aan. Wat jij onzin vindt , kan voor anderen relevant zijn. Jouw reactie is onzinniger, omdat het tot escalatie leidt. 

Reputatie 1

En hoera we hebben onzintopic 18 (want het antwoord weet je echt zelf wel) gescoord. Geen bijdrage in andere topics alleen maar vragen stellen waar je dan een paar reacties op krijgt. Op naar topic 100?

Niks die jou in- en uitgaat toch?  Met het verkeerde been uit bed gestapt, neem ik aan. Wat jij onzin vindt , kan voor anderen relevant zijn. Jouw reactie is onzinniger, omdat het tot escalatie leidt. 

@Thom  geldt ook voor jou

@DaveS Dat vraag ik aan jou. Als je met mijn hotspot een verbinding zou maken, kan ik dan helemaal niks?

@Harderwijk_Verdient_IC-stop Het is natuurlijk wel fijn wanneer je een topic begint ook zo af en toe een zinvolle bijdrage levert. Is je profielfoto je echte foto?

@DaveS Dat vraag ik aan jou. Als je met mijn hotspot een verbinding zou maken, kan ik dan helemaal niks?

Dan kun je hoogstens zien welke site ik bezoek maar je kunt niet zien wat ik op die site doe. Maar dit kan ook met een wifi-netwerk met een wachtwoord.

Reputatie 1

@DaveS Dat vraag ik aan jou. Als je met mijn hotspot een verbinding zou maken, kan ik dan helemaal niks?

@Harderwijk_Verdient_IC-stop Het is natuurlijk wel fijn wanneer je een topic begint ook zo af en toe een zinvolle bijdrage levert. Is je profielfoto je echte foto?

Iedereen heeft zijn eigen kijk hierop. Waarom wil je trouwens weten of het mijn ECHTEE foto is?

Reputatie 5

Dan kun je hoogstens zien welke site ik bezoek maar je kunt niet zien wat ik op die site doe. Maar dit kan ook met een wifi-netwerk met een wachtwoord.

Je kan ook een manindemiddle opzetten tussen mensen op hetzelfde LAN en de buitenwereld. En allerlei ongein uithalen. Ja, je browser zal een indicatie geven dat je niet op de site bent waar je denkt te zijn, maar veel mensen letten daar niet op.

Daar is wel moeite voor nodig maar het algemene advies dat je het “free wifi” netwerk beter kan vermijden is wel gewoon terecht.

@Harderwijk_Verdient_IC-stop Dat wat een stille hint, maar @basvdbas geeft je al het antwoord. 🤓

Badge +3

Door al die VPN providers die mensen maar bang blijven maken met dat openbare wifi-netwerken zo onveilig zouden zijn is deze mythe dus ontstaan. 10 jaar geleden was het nog onveilig maar tegenwoordig is het gewoon veilig. 

Doe je research zou ik zeggen.

Ja, zolang er geen plain text wordt verzonden (zoals bij FTP en POP3 e-mail) valt het reuze mee, maar alsnog zou ik dan een VPN gebruiken want HTTPS/TLS/SSL3 is natuurlijk (vergezocht) niet 100% veilig.

Bovendien hebben de meeste banken (en DigID natuurlijk) standaard Tweefactorauthenticatie, maar dat gaat via een app (soms nog een sms code) en dan kan je net zo goed je mobiele databundel gebruiken, toch?

Reputatie 6

Op openbare wifi kan er altijd geklooid worden, ook al is alles versleuteld. Het probleem zit ‘m in de mogelijkheden om het verkeer om te leiden. Die mogelijkheden zijn er als geen encryptie op de wifi zelf wordt toegepast (“open” netwerk, meestal met een captive portal (= voorwaarden lezen en akkoord gaan)). In de trein is dat ook het geval.

In dat geval zou ik zeker geen bankzaken doen. Als je een VPN gebruikt, dan is het wel veilig (mits een IP adres gebruikt wordt en geen DNS entries).

Reageer