Is een correctietarief hetzelfde als een boete en kan ik er bezwaar tegen maken? | NS Community
beantwoord

Is een correctietarief hetzelfde als een boete en kan ik er bezwaar tegen maken?

  • 9 February 2023
  • 22 reacties
  • 915 Bekeken

Ik heb een NS flex abonnement en werd in de trein gecontroleerd door een conducteur; de controle duurde iets langer dan normaal, maar alles was prima -- dacht ik, want de conducteur zei letterlijk: “ja, in orde”. Bij aankomst op mijn bestemming kwam ik er achter dat ik bij vertrek vergeten was in te checken, omdat ik toen ik wilde uitchecken bleek in te checken. Stom van mij natuurlijk, maar had de conducteur mij er niet op moeten wijzen dat ik niet ingecheckt was? Dan had ik toch onderweg alsnog kunnen inchecken?

Bij thuiskomst (na trouwens heel wat vertraging) blijk ik wel een email ontvangen te hebben: “Op 9 februari 2023 is met kaart **** **** ****  van  een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht. Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.” Is dit “correctietarief” nu een boete? Dan vind ik het echt heel vreemd dat de conducteur mij niet aangesproken heeft op het feit dat ik niet ingecheckt was. Dit overkomt mij ook nooit; ik reis veel op dit traject en check altijd netjes in en uit. Kan ik bezwaar maken tegen dit correctietarief?

Het komt op mij niet echt eerlijk over dat ik wel met regelmaat zwartrijders in de trein zie die er met een waarschuwing van de conducteur van af komen (als er tenminste gecontroleerd wordt), terwijl in mijn geval de conducteur me niet eens wijst op wat een eerlijke vergissing was -- en dan ineens zo'n buitenproportioneel hoge boete...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 9 February 2023, 18:34

Bekijk origineel

22 reacties

Hallo Inhl en welkom bij de NS Community,

 

Ik heb het andere topic van je verwijderd omdat deze dubbel is geplaatst. De 50 euro correctie kan je inderdaad zien als een boete. Het is vreemd dat mijn collega niet heeft gemeld dat je deze correctie zou krijgen bij controle. Dit zou namelijk wel moeten. Ik wil je het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice. Daar kan je dit aan een collega voorleggen en navragen of wij daar nog iets aan kunnen doen. Vaak is dat namelijk het geval, helemaal als het de eerste keer is.

Dank voor je reactie (en voor het verwijderen van de dubbele post). Ik zal contact opnemen met de Klantenservice.

Dan had ik toch onderweg alsnog kunnen inchecken?

Onderweg alsnog inchecken kan niet.

Dan had ik toch onderweg alsnog kunnen inchecken?

Onderweg alsnog inchecken kan niet.

Als je snel bent wel, even langs een cico of poortje rennen en terug naar de trein op een tussenstop.

 

Zeker Jeroen, dat heb ik ook een keer gehad. Ik dacht dat ik was ingecheckt, omdat de paal één enkele piep gaf. Bij controle gaf de HC aan dat ik niet was ingecheckt. Misschien helpt het dat ik rondwandel met een blindenstok, maar de HC checkte bij het eerstvolgende station (waar de CiCo's op het perron stonden) voor mij in.

Reputatie 7
Badge +3

Dan had ik toch onderweg alsnog kunnen inchecken?

Onderweg alsnog inchecken kan niet.

Als je snel bent wel, even langs een cico of poortje rennen en terug naar de trein op een tussenstop.

 

En dan heb je voor het eerste deel van jouw reis niet betaald.

Dan had ik toch onderweg alsnog kunnen inchecken?

Onderweg alsnog inchecken kan niet.

Als je snel bent wel, even langs een cico of poortje rennen en terug naar de trein op een tussenstop.

En nieuwe manier van een stuk zwartrijden?

Het gaat om redelijkheid, mensen. Mijn vraag was of een conducteur je een boete kan opleggen zonder je daarvan op de hoogte te stellen. Ik ben ook heus wel bereid ook te betalen voor het kleine deel van mijn reis waarvoor ik niet ingecheckt was, daarom vroeg ik mij ook af of dat het doel is van het ”correctietarief” (de term zelf suggereert dat) of dat dit tarief in feite een boete is. Dat laatste blijkt het geval, en in dat geval vind ik het onredelijk dat je daarover niet geïnformeerd wordt door degene die de boete uitschrijft.

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat om redelijkheid, mensen. Mijn vraag was of een conducteur je een boete kan opleggen zonder je daarvan op de hoogte te stellen. Ik ben ook heus wel bereid ook te betalen voor het kleine deel van mijn reis waarvoor ik niet ingecheckt was, daarom vroeg ik mij ook af of dat het doel is van het ”correctietarief” (de term zelf suggereert dat) of dat dit tarief in feite een boete is. Dat laatste blijkt het geval, en in dat geval vind ik het onredelijk dat je daarover niet geïnformeerd wordt door degene die de boete uitschrijft.

Maar in het andere topic begreep ik toch dat je was ingestapt bij een station met poortjes??? Vraag is dan even hoe jij door die poortjes bent gegaan???

 

Nog even over het antwoord van Erryt: De opmerking dat hij het vreemd vindt dat de conducteur jouw niet heeft ingelicht over deze boete snap ik niet. Op dit forum staan heel veel; topics waarin de conducteur precies hetzelfde deed, dus dat is gewoon de werkwijze van de huidige conducteurs blijkbaar om escalaties te voorkomen.   

Ik weet niet op welk topic je doelt — niet het mijne, in elk geval: ik ben niet ingestapt op een station met poortjes, anders was ik natuurlijk gewoon ingecheckt geweest.

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet niet op welk topic je doelt — niet het mijne, in elk geval: ik ben niet ingestapt op een station met poortjes, anders was ik natuurlijk gewoon ingecheckt geweest.

Ok dat was dan een ander topic. reiziger begon daar volgens mij op Utrecht. 

In jouw geval moet je dus contact opnemen met de Klantenservice per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter. Als dit de eerste keer is dat dit gebeurd zal de boete wel worden kwijtgescholden.

Reputatie 7
Badge

Het gaat om redelijkheid, mensen. Mijn vraag was of een conducteur je een boete kan opleggen zonder je daarvan op de hoogte te stellen. Ik ben ook heus wel bereid ook te betalen voor het kleine deel van mijn reis waarvoor ik niet ingecheckt was, daarom vroeg ik mij ook af of dat het doel is van het ”correctietarief” (de term zelf suggereert dat) of dat dit tarief in feite een boete is. Dat laatste blijkt het geval, en in dat geval vind ik het onredelijk dat je daarover niet geïnformeerd wordt door degene die de boete uitschrijft.

Ik ben het net als inderdaad meer klagers hier volkomen met u eens dat dit onredelijk is en twijfel zelfs aan de legaliteit ervan. M.i. is er feitelijk inderdaad ook sprake van een straf (hoewel in Nederlandse termen geen boete), in ieder geval in de zin van het EVRM, en moet er daarom bijvoorbeeld ook beroep mogelijk zijn. Op mijn vraag hoe NS dat heeft geregeld in een ander topic hier is helaas (nog) geen bevredigend antwoord gekomen. U zou kunnen overwegen een klacht in te dienen.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om redelijkheid, mensen. Mijn vraag was of een conducteur je een boete kan opleggen zonder je daarvan op de hoogte te stellen. 

Het simpele antwoord daarop is ja dat kan, al is het strikt gezien geen boete maar een correctietarief. Of het ook zo netjes is om de reiziger daar niet van op de hoogte te stellen is iets anders. Voorheen met alleen kaarten op saldo, al dan niet met abonnement, kon dat niet, maar moest er altijd een vervoerbewijs inclusief wettelijke verhoging gekocht worden, die kon je contant betalen of je kreeg een Uitstel van Betaling waarna je accecpt-giro in de bus kreeg. Met NS Flex is het voor de HC alleen een kwestie van registreren dat iemand zonder geldig incheck reist. Dat is iets waar NS voor gekozen heeft. Het zou alleen wel zo netjes zijn wanneer dit gemeld wordt aan de reiziger. 

 

Ik heb inmiddels contact gehad met de Klantenservice, en die hebben het correctietarief kwijtgescholden. Dat vind ik heel schappelijk.

Ik heb ze nog wel de vraag gesteld of een correctietarief nu een boete is of niet. Ik denk inmiddels zelf van niet, omdat ik heb begrepen dat je een restitutie kunt aanvragen wanneer het correctietarief hoger is dan je ritprijs (zo staat dit op de website van de NS). Nu snap ik sowieso niet hoe je aan de NS de hoogte van de ritprijs zou moeten aantonen wanneer je vergeten bent in te checken met een NS Flex abonnement, maar dat terzijde. Als het correctietarief een boete is, dan is het wel een bijzonder soort boete, want boetes kun je normaliter toch niet gerestitueerd krijgen lijkt mij.

Als het formeel wel een boete is, is het volgens mij verplicht voor een conducteur om de reiziger te informeren op het moment dat die boete opgelegd wordt. Ik kan me niet voorstellen dat het administratiefrechtelijk toegestaan is om een boete uit te schrijven zonder er op te wijzen dat er sprake is van een overtreding. Maar goed, ik ben geen jurist. Als ik van de Klantenservice antwoord op die vraag krijg zal ik het hier posten.

Reputatie 7
Badge +3

Nu snap ik sowieso niet hoe je aan de NS de hoogte van de ritprijs zou moeten aantonen wanneer je vergeten bent in te checken met een NS Flex abonnement, maar dat terzijde. 

Als jij iedere dag of in ieder geval regelmatig reist van station A naar station B en verder niet en daar altijd netjes in en uitcheckt, maar per ongeluk 1 keer vergeet uit te checken op station B, dan gaat NS er vanuit dat de uitcheck op B had moeten zijn berekent dan het tarief A naar B. Klopt dat niet, dan kun je dat laten corrigeren.  Reis je echter niet altijd naar hetzelfde station maar altijd diverse stations, dan kan NS dat niet bepalen en wordt het bij een gemiste uitcheck een correctietarief van €20 (waar bij een kortingabonnement nog de korting vanaf kan gaan). Bij een kaart op saldo zou je dan je instaptarief van €10 of €20 kwijt zijn geweest.

Maar als je op station A vergeet in te checken en je hebt controle in de trein, dan heb je het correctietarief van €50 te pakken.

 

Badge +3

Boetes gaan via het CJIB en de opbrengst gaat naar de staatskas.

Een correctietarief (bij reizen op saldo een UvB oftewel een toeslag voor het kopen van een kaartje in de trein) is in die zin dus geen boete.

Bij een UvB krijg je een (handgeschreven) vervoerbewijs waarbij je zelf je vertrekstation en bestemming aangeeft, met daar bovenop nog 50 euro kosten.

Bij een correctietarief maakt het niet uit waar je vandaan komt en kost het je 50 euro. Uitchecken op je bestemming zou daarbovenop (?) nog een correctie van 20 euro kunnen opleveren wegens gemiste incheck (de reiskosten), maar volgens mij krijg je die dan weer niet na een correctie wegens controle (bij een reis met NS).

Veel conducteurs maakt het bij Flex blijkbaar weinig uit ‘want het systeem zoekt het wel uit’ (zelfde als bij 1e klas reizen, je mag gewoon blijven zitten). Of ze weten het inderdaad simpelweg niet en zeggen ‘het is goed zo’.

Bij reizen met een Business Card (min of meer de zakelijke tegenhanger van NS Flex) hadden conducteurs volgens mij de instructie (handelperspectief) om reizigers daar verder niet ‘lastig mee te vallen’. Afwijkingen komen automatisch op een factuur.

Bij consumenten (NS Flex) zou men het wél moeten melden, dus het lijkt erop dat men het niet weet of discussies/agressie wil vermijden.

Reputatie 7
Badge +4

Persoonlijk zou ik het een wijs beleid vinden om het niet te melden. Je voorkomt agressie en omdat dat een van de redenen is waarom er te weinig gecontroleerd wordt zou het verstandig zijn om het niet te hoeven zeggen en alleen maar agressie te initiëren. De reiziger zit dan toch al fout, geen incheck is niet betalen en dus zwartrijden, en iedereen die in de eerste klas zit zonder geldig kaartje, zit fout. De kans dat iemand dat echt niet weet lijkt me sowieso al gering, maar in wezen doet dat ook niet terzake. Je zit letterlijk en figuurlijk fout, dan betaal je maar wat je hebt nagelaten te betalen en doe je dat met een verhoging.

 

Het zou een goed beleid zijn gewoon weer te controleren, en agressie moet je voorkomen. De norm ligt niet bij de opvatting van mensen met korte lontjes die niet willen betalen en verhaal willen halen. Waarom moeten de medereizigers hier ongevraagd mee geconfronteerd worden? Waarom moet de zwartrijder daarvan op de hoogte wordt gesteld? De modale zwartrijder weet echt wel dat hij dat doet en zijn potentiële agressie hoef je geen ruimte te geven. Maak er maar beleid van dat niet te doen. Beter voor iedereen en alleen slechter voor de parasiterende niet-betalers. 

 

De op zich wel sympathieke opvatting van NS om de eerste ‘boete’ kwijt te schelden wordt in de praktijk door te veel mensen geïnterpreteerd als: maak je niet te druk om een boete, de eerste hoef je toch niet te betalen. Dus je kunt rustig niet betalen voor je reis. Lang niet iedereen doet dat, maar helaas inmiddels veel te veel berekenen het zo wel.

Reputatie 7
Badge

k heb begrepen dat je een restitutie kunt aanvragen wanneer het correctietarief hoger is dan je ritprijs (zo staat dit op de website van de NS).

Geldt dat echt ook voor het correctietarief voor als je gecontroleerd wordt terwijl je niet was ingecheckt? Ik dacht alleen voor dat als je bent vergeten uit te checken en het systeem niet automatisch (goed) heeft bepaald hoe je gereisd had.

Badge +3

Geldt dat echt ook voor het correctietarief voor als je gecontroleerd wordt terwijl je niet was ingecheckt? Ik dacht alleen voor dat als je bent vergeten uit te checken en het systeem niet automatisch (goed) heeft bepaald hoe je gereisd had.

Nee, dat geldt voor een correctietarief wegens gemiste in/uitcheck (20 euro bij NS Flex). Als je ritprijs lager was kun je (3 keer per kalenderjaar) het verschil terugkrijgen.

De 50 euro correctie die je bij controle zonder geldige incheck krijgt staat daar los van.

Op een handgeschreven UvB staat de ritprijs erbij, maar op de achterkant ook een code om zonder verdere kosten op je bestemming het station te kunnen verlaten.

De reactie van de Klantenservice was dat het correctietarief inderdaad gezien moet worden als een boete en dat hiervoor ook een maximum aantal keren geldt dat je een restitutieverzoek kunt indienen. Of een conducteur verplicht is het te melden dat die boete opgelegd wordt daar laten ze zich niet over uit. Dat dat in de praktijk niet gebeurt was al duidelijk. Ik vind hoe de conducteur in mijn geval gehandeld heeft niet correct, al heb ik er gezien alle agressie in de trein in principe wel begrip voor dat het NS personeel escalaties en discussies wil voorkomen. Het wrange is echter wel dat agressieve reizigers zo alsnog de dienst uitmaken in de trein.

Badge +3

De reactie van de Klantenservice was dat het correctietarief inderdaad gezien moet worden als een boete en dat hiervoor ook een maximum aantal keren geldt dat je een restitutieverzoek kunt indienen.

Voor ‘je gevoel’ natuurlijk wel, maar het kunnen indienen van een restitutieverzoek (via de klantenservice) geeft al aan dat het niet om een strafrechtelijke/bestuurlijke boete gaat, maar iets ‘administratiefs’ waar (beperkt) over te praten valt.

Vond deze nog https://hetccv.nl/onderwerpen/georganiseerde-criminaliteit-en-ondermijning/bestuurlijk-instrumentarium/algemene-wet-bestuursrecht/bestuurlijke-boete-en-bestuurlijke-strafbeschikking

Reputatie 7
Badge +3

De reactie van de Klantenservice was dat het correctietarief inderdaad gezien moet worden als een boete en dat hiervoor ook een maximum aantal keren geldt dat je een restitutieverzoek kunt indienen. Of een conducteur verplicht is het te melden dat die boete opgelegd wordt daar laten ze zich niet over uit. Dat dat in de praktijk niet gebeurt was al duidelijk. Ik vind hoe de conducteur in mijn geval gehandeld heeft niet correct, al heb ik er gezien alle agressie in de trein in principe wel begrip voor dat het NS personeel escalaties en discussies wil voorkomen. Het wrange is echter wel dat agressieve reizigers zo alsnog de dienst uitmaken in de trein.

1x per jaar kan een boete kwijtgescholden worden en dan alleen als er niets negatiefs in de aantekeningen van de conducteur staat.

Reageer