beantwoord

Is er een mogelijkheid om een conducteur snel te bereiken bij overlast in de trein?

• 1 november 2016
  • 8 reacties
  • 1662 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vandaag zat in ik in de sprinter richting Rotterdam Blaak. Bij het arriveren van de trein stonden er twee jongeren te wachten naast mij. Allereerst bij het open gaan van de deuren stapten ze direct naar binnen zonder de passagiers er eerst uit te laten. Daarnaast werden ze agressief toen iemand tegen ze opliep. Toen de trein verder begon te rijden, was er ineens een sigarettenlucht te ruiken in de trein, dezelfde jongens waren aan het roken. Dit is erg asociaal en onacceptabel, echter had ik het gevoel dat wanneer er zelf iemand zou ingrijpen de situatie zou escaleren. Er was helaas geen conducteur in de buurt die dit voorval kon zien of voorkomen. De jongeren stapten direct bij de eerstvolgende halte uit en de conducteur kwam pas veel later in de buurt van het voorval. Nu begrijp ik dat een conducteur niet overal tegelijk kan zijn, maar is er een mogelijkheid om een conducteur snel te bereiken zonder dat het al te veel opvalt?

Mvg
icon

Beste antwoord door Charon NS 2 november 2016, 10:36

Hoi VishaalJ, welkom op het serviceforum!

Ik snap dat dit geen fijne ervaring is geweest. Zoals meerdere forumgebruikers hierboven al aangeven is het niet mogelijk om een conducteur op een andere manier te bereiken dan naar hem/haar op zoek gaan in de trein. Wat Trainfanatic NL aangeeft klopt helemaal: als jij je niet veilig voelt in de trein of het gevoel hebt dat er een mogelijkheid is dat de situatie escaleert kun je dit, naast bij mijn collega's in de trein, bij de politie aangeven.
Bekijk origineel

8 reacties

Nee.
Een conducteur daar voor roepen helpt niet altijd. Als er echt veel overlast in de treinen zijn dan kun je beter met spoed ook in verdachte situatie 112 gaan bellen. Of spreken met de plaatselijke politie 0900-8844
Reputatie 1
Vandaag zat in ik in de sprinter richting Rotterdam Blaak. Bij het arriveren van de trein stonden er twee jongeren te wachten naast mij. Allereerst bij het open gaan van de deuren stapten ze direct naar binnen zonder de passagiers er eerst uit te laten. Daarnaast werden ze agressief toen iemand tegen ze opliep. Toen de trein verder begon te rijden, was er ineens een sigarettenlucht te ruiken in de trein, dezelfde jongens waren aan het roken. Dit is erg asociaal en onacceptabel, echter had ik het gevoel dat wanneer er zelf iemand zou ingrijpen de situatie zou escaleren. Er was helaas geen conducteur in de buurt die dit voorval kon zien of voorkomen. De jongeren stapten direct bij de eerstvolgende halte uit en de conducteur kwam pas veel later in de buurt van het voorval. Nu begrijp ik dat een conducteur niet overal tegelijk kan zijn, maar is er een mogelijkheid om een conducteur snel te bereiken zonder dat het al te veel opvalt?

Mvg

Het gedrag van de jongeren is niet te accepteren Volgende keer in de trein rondlopen tot u een conducteur tegenkomt? Nu de jongeren 1 station verder zijn uitgestapt uit de sprinter, dan zou de conducteur deze jongeren te laat ontdekken.

Indien het gaat om de intercity, is het en uit station Dordrecht is vertrokken, dan is de kans dat de conducteur de jongeren aanspreekt op ongewenst gedrag groter. Ook kan de conducteur de jongeren op heterdaad betrappen op roken.

Wat het gedrag van het instappen in de trein betreft, namelijk bij het open gaan van de deuren direct naar binnen stappen zonder de passagiers er eerst uit te laten, gebeurd helaas vaak en wordt er weinig tegen gedaan. Het is inderdaad niet netjes. Er moet eerst gewacht worden tot iedereen is uitgestapt.

Daarnaast geeft u aan dat de jongeren agressief waren toen iemand tegen ze opliep, in dat geval kan deze reiziger dit melden bij personeel op het station en in de trein. Ik neem aan dat dit tijdens het instappen/uitstappen van de trein was gebeurd op het vertrekstation. Zelf de jongeren aanspreken kan inderdaad er voor zorgen dat de situatie zou escaleren. Een conducteur waarschuwen over dit voorval lijkt mij het beste. De conducteur is getraind om te reageren in dit soort situaties.

Als u het tijdstip, vertrekstation en aankomststation van de jongeren vermeld kan een medewerker misschien dit probleem aanpakken. Meestal moet er sprake zijn van een heterdaad, maar mogelijk waren er ook camera's op het station, perron en trein aanwezig; camerabewakingsbeelden zorgen namelijk voor bewijs.
Reputatie 1
Een conducteur daar voor roepen helpt niet altijd. Als er echt veel overlast in de treinen zijn dan kun je beter met spoed ook in verdachte situatie 112 gaan bellen. Of spreken met de plaatselijke politie 0900-8844

Politie mag alleen in bijzondere situaties gebeld worden als er geen andere oplossingen zijn.
De enigste reden is een melding maken over het roken in de trein wat strafbaar is.: 0900-8844. Als er brand ontstaat in de trein is 112 nodig.

Wat het agressie betreft: bij dreigen met geweld of tijdens een geweldsincident kan de politie ingeschakeld worden. In de meeste gevallen 0900-8844. In gevaarlijke situaties 112.

Degene waarop agressief is gereageerd kan evt. aangifte doen.
Badge
Hoi VishaalJ, welkom op het serviceforum!

Ik snap dat dit geen fijne ervaring is geweest. Zoals meerdere forumgebruikers hierboven al aangeven is het niet mogelijk om een conducteur op een andere manier te bereiken dan naar hem/haar op zoek gaan in de trein. Wat Trainfanatic NL aangeeft klopt helemaal: als jij je niet veilig voelt in de trein of het gevoel hebt dat er een mogelijkheid is dat de situatie escaleert kun je dit, naast bij mijn collega's in de trein, bij de politie aangeven.
Stel dat je in zo'n geval in het voorste treinstel zit, dan zou je aan de machinist kunnen vragen of dat hij de conducteur naar die coupe wilt sturen.
Reputatie 7
Badge
Stel dat je in zo'n geval in het voorste treinstel zit, dan zou je aan de machinist kunnen vragen of dat hij de conducteur naar die coupe wilt sturen.Bij stilstand is dat een optie, tijdens het rijden niet. Ik reageer absoluut NIET op reizigers die aan de deur kloppen tijdens het rijden. Klinkt enorm horkerig, ik weet het, maar het is niet zo dat we voorin alleen een beetje van het uitzicht zitten te genieten 😉
Reputatie 7
Bij stilstand is dat een optie, tijdens het rijden niet. Ik reageer absoluut NIET op reizigers die aan de deur kloppen tijdens het rijden. Klinkt enorm horkerig, ik weet het, maar het is niet zo dat we voorin alleen een beetje van het uitzicht zitten te genieten ;)
Maar misschien piep je dan juist even de HC op om wat tegen die persoon te zeggen over het kloppen? Heb je alsnog het gewenste resultaat 😉

Reageer