Is er een oplossing voor Roosendaal-grens-Roosendaal?

• 28 augustus 2014
  • 5 reacties
  • 1612 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Bijvoorbeeld inchecken in de trein. Ik reis elke dag tussen Brussel en NL en ik moet overstappen in Roosendaal. De NMBS (de belgische treinmaatschappij) biedt alleen trajectkaarten tot de fictieve grens: Roosendaal grens ( in het midden van een weiland). De reden hiervoor is mij totaal onduidelijk, aangezien het conceptuele en praktische nut van een fictieve treingrens binnen de EU mij totaal ontgaat. En niet alleen mij; heb net bij zowel in internationale- en het nationale loket in Brussel-Zuid navraag gedaan en zij wisten eigenlijk ook niet zo goed waarom die fictieve grenzen zijn ingesteld (ja een 'tariefsgrens', maar wat dat met een geografische grens te maken heeft is ook onduidelijk: immers voor iets meer 'tarief' zou je net zo makkelijk Roosendaal-station, of Maastricht-station kunnen incorporeren (nu is dat vice-grens, volgens mij)). Ook hadden ze geen oplossing (waarom verkoop je dan een dergelijk abonnement, was mijn vraag.. Tsja, dat was dan ook wel een iets waar ze geen antwoord op hadden). Enfin, lang verhaal kort; ik krijg boetes van de NMBS (10 euro voor 50 meter spoor) per dag omdat ik illegaal reis op een stuk Nederlands spoor (dit lijkt me sowieso discutabel maar goed). Mijn punt/ vraag is: is het niet gewoon een oplossing om te kunnen inchecken in de trein? Wat zou hier het bezwaar tegen zijn? Nou dat mensen dat 'zwartrijden' en vlak voor de conducteur eraan komt inchecken. Als tegenargument denk ik dat dit statistisch niet of nauwelijks voorkomt en dat je dat kunt controleren omdat het moment en dus de locatie van inchecken bekend zijn. Bovendien is de mogelijke winst (bij grens-overgangen) waarschijnlijk groter dan het mogelijke verlies. Maar dat is natuurlijk speculatief. In ider geval zoiets, of een andere oplossing.. Iemand een idee? (bij het loket in Brussel boden ze als enige oplossing aan om elke dag een los kaartje kopen van Essen(be) naar Roosendaal- station (NL).. maar dat haalt het hele nut van een abonnement een beetje onderuit..)

Groet,

Tjerk Timan

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U koopt gewoon een e-ticket bij NS International voor het traject Uw vertrekstation- Brussel. U kunt kortingen in beide landen invullen. Niks uitchecken en niks discussies over boetes dan ;-)

Als u regelmatig reist, is de Railpass een alternatief. U koopt dan uwWoonplaats- Essen en reist verder met de Railpass. Terug alles omgekeerd uiteraard. Op die wijze kost uw reis tweede klas in Belgie 7,40 naast de kosten voor de e-ticket tot Essen. U kunt gewoon met de Beneluxtrein reizen. Als u in Nederland korting opgeeft moet u het bewijs dat u daar recht op heeft, meenemen. Bijvoorbeeld een dalvoordeelurenkaart, niet inchecken uiteraard want dan betaalt u dubbel. Een Railpass is in Brussel te koop voor 76 euro. Dat is voor tien ritten van elk Belgisch station naar elk ander Belgisch station. Eerste klas is het 117, nog een koopje.

Klik hier voor extra informatie over een internationaal kaartje.

Klik hier voor de Railpass.
@ thom, ja een e-ticket per dag is een optie ja. Probleem is dat je dan alsnog elke dag een kaartje aan het kopen bent. Daarbij wil de NMBS nog steeds dat je je ticket uitprint anders is het niet geldig - ook hier heb ik helaas teveel ervaring mee. Dus dat is niet per se een structurele oplossing van het grensdenk-probleem voor elke-dag reizigers. Het gaat om de trajectkaart en het incorporeren van de 50 meter tussen Roosendaal-grens en Roosendaal-station. Ik heb het een half jaar gedaan, de e-tickets en het is 'een' oplossing, maar niet 'de' oplossing (en het kost erg veel inkt;)).
Reputatie 6
Badge +2
Een Belgische trajectkaart tot Roosendaal grens sluit juist mooi aan op het Nederlandse Grensabonnement, of Dal Vrij of Altijd Vrij.
in principe wel ja, echter a) het gebied me dan 1 traject aan te houden, terwijl ik flexible reis in NL en ten tweede heeft u de prijs gezien? € 293,60 voor Roosendaal-Tilburg Universiteit, per maand. Nu check ik in in Roosendaal en check ik uit in Tilburg Uni en dat kost me 16 euro per dag *3 maal per week *4 weken is ongeveer 200 euro.. hmm. Er is een klein verschil, maar het is inderdaad te overzien. Maar nogmaals, deze optie gaat uit van 1 traject.
Reputatie 6
Badge +2
Je kan ook een Grensabonnement Maand voor alleen Roosendaal grens - Roosendaal nemen voor € 61,30, en dan voor de rest met een OV-chipkaart reizen, met een ander abonnement, bijvoorbeeld Altijd Voordeel.

Reageer