beantwoord

is er morgen staking

  • 1 August 2022
  • 63 reacties
  • 4932 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me niet handig om een discussie over arbeidsvoorwaarden voor al het personeel van NS te vertroebelen met een discussie over het minder goed functioneren van een specifieke groep werknemers.

Reputatie 4

Welk doel ?

Er is namelijk geen reden om te staken voor de conducteurs.

Als ze nu al hun werk deden wel. Maar dat bestaat nu voornamelijk uit bankhzngen 1ste klas.

Reputatie 7

In sectoren die als vitaal/essentieel worden aangemerkt zou, als er gestaakt wordt, toch een basale dienstverlening geboden moeten blijven worden. Anders kan je jezelf in mijn ogen niet "essentieel" noemen. Dat was mijn punt. Maar ik snap de argumenten van spoorpersoneel om in actie te komen heel goed. Of het voldoende op gaat leveren vraag ik me af. Ik hoop dat de doelen op een andere manier behaald zullen worden en staken niet nodig zal blijken zijn. Dit vanwege de reiziger die de trein echt nodig heeft en niet zomaar even in de auto kan stappen of op de fiets. Zij worden de dupe. En daarnaast ook het ov an sich - weer een deuk in het imago, want lang niet iedere reiziger zal er begrip voor hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Het begint.bij het lid worden van een vakbond. Hoe meer leden, hoe meer invloed de vakbond heeft op de CAO-onderhandelingen. Dat werkt ook zo in sectoren als de zorg.

Reputatie 7
Badge +3

Toch wordt er in de zorg ook wel eens gestaakt, al ligt dan niet alles plat, dat kan niet in de zorg.

https://www.nu.nl/economie/6164154/umcs-begrijpen-staking-personeel-maar-dit-raakt-de-patient.html

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5262771/medewerkers-ziekenhuizen-nemen-aanloop-naar-acties

En blijkbaar werkt dat.

https://www.1limburg.nl/nieuws/1548778/akkoord-over-cao-universitaire-ziekenhuizen-geen-staking

 

Reputatie 7

Tja, Rene, het is lullig voor jou en de rest van de medewerkers in de zorg. Ook de zorg verdiend betere arbeidsomstandigheden en hogere lonen. Zorgmedewerkers willen vaak niet staken omdat dat ten nadele is van hun cliënten. Logisch ook. Maar het zet voor werkgevers in de zorg natuurlijk de deuren wijd open om haar werknemers zoveel mogelijk uit te knijpen. Hetgeen nu dus ook al vele jaren aan de gang is. Ik vind het altijd een beetje een dooddoener dat omdat de ene sector bloedt, de andere dat ook moet doen. Wij willen, als zgn vitale sector, nou eenmaal beter beloond worden. Ik gun dat jullie óók. 

Reputatie 7

Zo zijn onze diensten nu langer, voller en wordt ons veel vaker gevraagd om bepaalde normtijden (denk aan de minimum tijd die tussen twee ritten zit) aan de kant te schuiven ten bate van de dienstuitvoering. We voeren dus meer werk uit dan voorheen, met minder personeel dan voorheen. Het is voor ons al tijdenlang erg lastig om tussendoor een keer een vrije dag te krijgen. Ik werk parttime maar er gaat geen week voorbij dat ik niet meer uren draai dan wat eigenlijk de bedoeling is. 

De inflatie zweeft nu ergens rond de 11%. Het hoogste loonbod wat we van de werkgever hebben gekregen is 4,5%. Dat is dus -6,5%. En we weten allemaal wel dat zelfs als het volgend jaar economisch een topjaar zou worden die 11% nooit meer volledig terug wordt gedraaid. Het is dus permanente koopkrachtvermindering. En dat willen we voorkomen. 

Ik werk in de zorg en de bovengenoemde problemen spelen daar zoals iedereen weet ook enorm. Er wordt zelfs aan familie en vrienden gevraagd om alsjeblieft in te springen waar het kan. Lange diensten tot laat en om 7.00 weer beginnen om een steentje bij te dragen aan de vele gaten in de roosters. Uiterst flexibel moeten zijn, in je vrije uren nog worden gebeld of geappt of je alsjeblieft morgen nog wilt komen omdat er zich wéér iemand ziek heeft gemeld. En of je ook niet in kan vallen op een andere zorglocatie. Je vakantie aanpassen door twee dagen later te vertrekken of een dag eerder weer te starten. Vrij zijn voelt niet als "echt" vrij. Terwijl je loon is nog altijd relatief laag is voor het werk dat je verzet. Gelukkig is er nog die onregelmatigheidstoeslag - net als spoorpersoneel zal hebben. Er komt een paar procent bij maar die 11% inflatie wordt bij lange na niet gecompenseerd. Maar staken.... er is niemand die erover peinst. Hoe verschillend kan het zijn in twee essentiële sectoren. Of is ov toch niet zo essentieel als het eerder gebracht werd.

Reputatie 7
Badge +3

De enige juiste afspraak is dat wanneer er personeelstekorten zijn er meer betaald moet worden. Wet van vraag en aanbod. De werkgevers zijn aan zet om personeel te houden en te krijgen. Dat kost geld.

Voor niets gaat de zon op.

Hogere personeelskosten zullen leiden tot meer innovatie en een hogere productiviteit.

Reputatie 4

Ik bedoel conducteurs. Wat dat is ook de grootste groep die staakt.

We moeten helaas allemaal een tandje bijzetten vanwege personeelstekort en lopen de lonen achter op de inflatie. Overal is volk tekort.

Ik weet dat er niet gezegd kan worden dat er gratis mag worden gereisd. Niet controleren op kaartjes is wat anders... de reiziger blijft zelf verantwoordelijk, zullen we maar zeggen.

Overigens het niet controleren van kaartjes is diefstal... er wordt toch al nauwelijks gecontroleerd dus wat dat betreft vindt er al diefstal plaats.

Dus: inderdaad wat harder werken, kaartjes controleren  voor het zelfde loon lijn me niets meer dan redelijk.

Overigens diefstal.... Klopt. Staken over de ruggen vd reizigers. Abonnementen en extra kosten worden niet vergoed.

Dus ipv loon erbij. Kan er wat af lijkt me.

Dus 5% inleveren en een hogere werkdruk dat lijkt me de enige juiste afspraak !

Ga aub niet klagen. Ga aan het werk, zet een tandje bij en "werk" 1 uur langer. Geen trek daarin. Zoek dan een andere baan.

90% vd conducteurs zou niet achter het loonbod staan. Wat zou het percentage zijn als ze dan ook direct kunnen vertrekken.

De zorg zoekt nog personeel. Als je het over werkdruk hebt en verantwoordelijkheid. Pfff.

Wat voor statement willen conducteurs maken? Er zijn geen reden toe. Ik zou me kapot schamen.

 

Reputatie 6

Je zou het dus ook wel begrijpen als door staken zorgpersoneel mensen in ziekenhuizen dood gaan, want "een statement is soms nodig"? er zijn geen gradaties in essentieel zijn wat mij betreft. het is of essentieel, of niet. niet van twee walletjes eten. 

je hebt wel gelijk dat er weinig te zeggen valt over de komende acties nog. I guess dat hier vooral de frustratie uit het verleden nog steeds spreekt. we zullen zien wat er gaat gebeuren. 

Ga maar weer staken.... je zou ook gewoon niet op vervoersbewijzen kunnen controleren.

De top van NS kan dan nog altijd zelf beslissen om niet uit te rijden  maar dat komt ze dan op een boete te staan.

 

En ja. NS wordt vet overbetaald. 10% heeft hart voor de zaak. De rest zit de hele rit in de 1ste klas te nixen. Ik zou geen reden kunnen bedenken om te staken.

En als je het niet eens bent met je salaris of CAO dan vertrek en zoek ander werk.

Wellicht kan je nog ergens aarbeien plukken, prei steken, vakken vullen of schhonmaken...

 

Dat is een goed idee dat de ontevreden personeelsleden, ook die op kantoor, stoppen met werken bij de NS als ze niet tevreden zijn met de beloning en waardering vanuit het management.  Zo rond de 90% van de medewerkers heeft het aanbod van de NS afgewezen, aangezien het treinpersoneel de groep is die het meest is vertegenwoordigd bij de vakbonden zouden we kunnen stellen dat 95% van de treinen dan niet meer kan rijden.

En werk is er zat, overal zijn tekorten dus het personeel komt wel weer goed terecht.

 

Overigens is het niet kies om alle NS medewerkers te zien als conducteur, er zijn veel meer functies bij de NS.

 

En @Tonny.s , helaas is het soms nodig om een goed statement te maken door gewoon de boel plat te leggen.  En frappant genoeg oordeel je al over acties waarvan de impact nog niet eens bekend is.  Wacht eerst eens af.

Badge +3

Blijft apart om te zien hoeveel treinfanaten altijd zo'n anti-personele houding hebben op dit soort fora en social media platformen

Een reactie zoals deze had ik niet van jou vewacht, maar dank uiteraard.

Je hebt gelijk als je vindt dat de NS zich eens achter de oren zou moeten krabben over het een en ander. 😥

Oh wacht, het ging om @huibf nou ja zelfde dan.

Reputatie 7

Ga maar weer staken.... je zou ook gewoon niet op vervoersbewijzen kunnen controleren.

De top van NS kan dan nog altijd zelf beslissen om niet uit te rijden  maar dat komt ze dan op een boete te staan.

 

En ja. NS wordt vet overbetaald. 10% heeft hart voor de zaak. De rest zit de hele rit in de 1ste klas te nixen. Ik zou geen reden kunnen bedenken om te staken.

En als je het niet eens bent met je salaris of CAO dan vertrek en zoek ander werk.

Wellicht kan je nog ergens aarbeien plukken, prei steken, vakken vullen of schhonmaken...

 

Blijft apart om te zien hoeveel treinfanaten altijd zo'n anti-personele houding hebben op dit soort fora en social media platformen. Is dit een vorm van jaloezie? Een groep medewerkers die ervoor kiezen NIET mee te gaan in de immer voortdurende versoberingen van loon en arbeidsvoorwaarden? Dat zouden er meer moeten doen. 

Werken bij NS is zeker niet slecht, maar het gaat er in deze vooral om dat we dat graag zo willen houden. De afgelopen jaren, zeker sinds de komst van corona, zijn veel zaken er zienderogen op achteruit gegaan. Zo zijn onze diensten nu langer, voller en wordt ons veel vaker gevraagd om bepaalde normtijden (denk aan de minimum tijd die tussen twee ritten zit) aan de kant te schuiven ten bate van de dienstuitvoering. We voeren dus meer werk uit dan voorheen, met minder personeel dan voorheen. Het is voor ons al tijdenlang erg lastig om tussendoor een keer een vrije dag te krijgen. Ik werk parttime maar er gaat geen week voorbij dat ik niet meer uren draai dan wat eigenlijk de bedoeling is. 

De inflatie zweeft nu ergens rond de 11%. Het hoogste loonbod wat we van de werkgever hebben gekregen is 4,5%. Dat is dus -6,5%. En we weten allemaal wel dat zelfs als het volgend jaar economisch een topjaar zou worden die 11% nooit meer volledig terug wordt gedraaid. Het is dus permanente koopkrachtvermindering. En dat willen we voorkomen. 

En over je eerste opmerking… aan stakingen zitten, hoe vreemd dat misschien ook klinkt, bepaalde regels verbonden. Reizigers gratis laten reizen kan en is door de rechter in het verleden wel eens bestempeld als diefstal van de werkgever. Het werk neerleggen mag, want dat is een recht, maar varianten daarop kunnen vaak echt niet zomaar. 

Badge +3

Taxi neemt geen fietsen mee.

https://taxicentrale24.nl/taxi-fiets-meenemen

Jawel hoor, als je van tevoren aangeeft dat er een fiets mee moet is dat geen enkel probleem voor een reguliere taxi. Desnoods komt er een busje.

Mogen ze ook niet extra voor rekenen (een fooi bij avond/nachtelijk vervoer vanuit een kroeg natuurlijk welkom) 🤣

Het is wel YMMV geneuzel, dus een ja of nee kun je krijgen (zelfde als bij NS bussen dus zeg maar nee).

Beter die link van @Momo 😅

Reputatie 6

staken is een recht. ook in essentiële sectoren. maar essentiële sectoren worden niet 100% plat gelegd. creativiteit lijkt lastig bij FNV en hun supporters, die kennen alleen een binaire aan-uit stand. ik vind het hypocriet. 

Interessant in dit verband is loonsverhogingen bedrijven zullen dwingen om te kijken naar verdere automatisering, productiviteitsverbetering en innovatieve oplossingen. 

Productiviteit en automatisering zijn op het spoor vieze woorden. Het probleem is dat men wel hogere lonen wil maar geen hogere arbeidsproductiviteit. 

Vanuit de positie van oud machinist vraag ik me dan af waar jij de productiviteit wilt verhogen en hoe voor de functie van machinist. Ik ben erg benieuwd en laat me door je verrassen.

Verder worden de stakingen pas verwacht in september en gaat daar nog een proces aan vooraf, ga er maar vanuit dat als het zover komt dat het geheel plat gaat gezien de bereidheid om te staken bij het personeel.

En gelul over essentieel of niet essentieel doet er niet toe, staking is voor bijna alle beroepen een recht bij geschillen tussen werknemers en werkgevers en daar mag je gewoon gebruik van maken. Het OV behoort wettelijk niet tot een groep waarbij er niet gestaakt mag worden.

Reputatie 7
Badge +3

Taxi neemt geen fietsen mee.

https://taxicentrale24.nl/taxi-fiets-meenemen

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Als jij niet op vakantie gaat, ben jij dat geld kwijt. Behalve als de treinreis in jouw boeking zit, dan kun je beroep doen op de reisverzekering. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade als de trein niet rijdt. Je zult dus ander vervoer moeten zoeken van/naar jouw vakantieadres mocht er op jouw reisdag gestaakt worden.

Ander vervoer zal voor mij heel lastig zijn.

Ik kan wel een taxi pakken maar, NS vergoed 'maar’ 25 euro.

En fietsen is veel te lang. Mijn E-bike redt het niet om daar de komen.

Het is ong 180 km en de accu (584 Wattur) red 120km.

Mijn rijtijd is ong 9 uut.

Halverwege pauze inlassen om e-bike op te laden….

Taxi neemt geen fietsen mee. Is geen alternatief als fietsen mee moeten. Zonder fiets mee kun je naar vervoer met bussen kijken. Dagje eerder of later op vakantie.

Maar voor nu zou ik mij niet druk maken. Komt tijd komt raad.

Reputatie 7
Badge +3

Wacht eerst maar eens af of en wanneer er gestaakt gaat worden. Dat is nu nog helemaal niet bekend. Zodra het wel bekend is zul je het vanzelf lezen in de diverse nieuwsmedia, op de NS website en hier op de NS Community. Je zou ook de sites van de vakbonden in de gaten kunnen houden. 

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Als jij niet op vakantie gaat, ben jij dat geld kwijt. Behalve als de treinreis in jouw boeking zit, dan kun je beroep doen op de reisverzekering. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade als de trein niet rijdt. Je zult dus ander vervoer moeten zoeken van/naar jouw vakantieadres mocht er op jouw reisdag gestaakt worden.

Ander vervoer zal voor mij heel lastig zijn.

Ik kan wel een taxi pakken maar, NS vergoed 'maar’ 25 euro.

En fietsen is veel te lang. Mijn E-bike redt het niet om daar de komen.

Het is ong 180 km en de accu (584 Wattur) red 120km.

Mijn rijtijd is ong 9 uut.

Reputatie 6

De FNV vond het spoor essentieel, maar dat komt nu natuurlijk niet meer zo lekker uit, dus dan toch maar weer niet-essentieel zijn. Ongeacht de eventuele redelijkheid van de eisen, dit is gewoon hypocriet gedoe. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Als jij niet op vakantie gaat, ben jij dat geld kwijt. Behalve als de treinreis in jouw boeking zit, dan kun je beroep doen op de reisverzekering. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade als de trein niet rijdt. Je zult dus ander vervoer moeten zoeken van/naar jouw vakantieadres mocht er op jouw reisdag gestaakt worden.

Reputatie 7

Ik hoop dat er geen staking komt zoals 28 mei een aantal jaren geleden. Dan heb ik grote problemen. Evenals de andere reizigers op dat moment.

Tja, dat is wel een beetje het idee van een staking natuurlijk. Als niemand er last van heeft, heeft het weinig zin.

Heeft staken zin dan? Er zijn onlangs landelijke treinstakingen geweest in het VK en er volgen er meer. Het heeft in nog helemaal niets geresulteerd voor het personeel, maar honderdduizenden reizigers waren dagenlang de pineut. Zij kunnen er niets aan doen maar hebben meer last dan de grote bazen. Ook in België en Frankrijk is staken al jaren aan de orde van de dag, maar er verandert eigenlijk maar weinig. Wat ze echt willen, bereiken ze niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop dat er geen staking komt zoals 28 mei een aantal jaren geleden. Dan heb ik grote problemen. Evenals de andere reizigers op dat moment.

Tja, dat is wel een beetje het idee van een staking natuurlijk. Als niemand er last van heeft, heeft het weinig zin.

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Er is nog niet bekend wanneer er gestaakt zal gaan worden. Er komt eerst nog een ultimatum aan de werkgever vanuit de vakbonden, ook dat is echter nog niet zo ver. Later deze week volgt er meer informatie. Uiteindelijk zal pas na afloop van het ultimatum er een moment geprikt gaan worden waarop de eerste acties zullen volgen.

 

Ik hoop dat er geen staking komt zoals 28 mei een aantal jaren geleden. Dan heb ik grote problemen. Evenals de andere reizigers op dat moment.

Reageer