beantwoord

is er morgen staking

  • 1 August 2022
  • 63 reacties
  • 4530 Bekeken

Klopt het dat er mogelijk staking is met ns 

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 August 2022, 17:59

Bekijk origineel

63 reacties

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Als jij niet op vakantie gaat, ben jij dat geld kwijt. Behalve als de treinreis in jouw boeking zit, dan kun je beroep doen op de reisverzekering. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade als de trein niet rijdt. Je zult dus ander vervoer moeten zoeken van/naar jouw vakantieadres mocht er op jouw reisdag gestaakt worden.

Ander vervoer zal voor mij heel lastig zijn.

Ik kan wel een taxi pakken maar, NS vergoed 'maar’ 25 euro.

En fietsen is veel te lang. Mijn E-bike redt het niet om daar de komen.

Het is ong 180 km en de accu (584 Wattur) red 120km.

Mijn rijtijd is ong 9 uut.

Halverwege pauze inlassen om e-bike op te laden….

Taxi neemt geen fietsen mee. Is geen alternatief als fietsen mee moeten. Zonder fiets mee kun je naar vervoer met bussen kijken. Dagje eerder of later op vakantie.

Maar voor nu zou ik mij niet druk maken. Komt tijd komt raad.

Thanks. Ik zal het nieuws en alle andere INFO heel scherp volgen.

Dan weet ik of ik voor problemen kan komen te staan.

En om langere reistijd op de 19e voor te zijn pak ik de trein van een UUR(!) eerder (geen 6:34am maar 5:34am) dan wat ik eigenlijk nodig heb.. In geval van vertraging kom ikalsnog ruim op tijd.

Reputatie 7
Badge +3

zeker omdat je Flex Basis wel eerder dan een maand weer kan (laten) wijzigen naar een Flex Traject Vrij of ander abonnement. 

is dat niet alsnog gewoon pas na een maand? 

Nee hoor, om van Flex Basis naar een ander abonnement te wijzigen hoef je geen maand te wachten. Dat is al in diverse andere topics aangegeven en zelf heb ik het nu ook kunnen testen. Ik heb net een uurtje geleden mijn Flex Weekend Vrij gewijzigd naar Flex Basis en als ik wil kan ik nu a weer wijzigen naar een ander abonnement. 

Dus heb je een Flex kortings of Vrij -abonnement wat al minstens een maand loopt en wil je tijdens een staking niet doorbetalen, kun je als je wilt je abonnement wijzigen naar Flex Basis en een dag later (of meerdere dagen later afhankelijk hoeveel dagen gestaakt wordt) weer terug wijzigen naar het abonnement wat je al had. Dan moet je wel weer een maand wachten voor je weer terug kan naar Flex Basis, dus als er dan binnen een maand weer wordt gestaakt kun je het trukje niet nogmaals uithalen. 

Reputatie 7
Badge +3

Mjn inziens is een staking ongepast en is een loonoffer meer op zijn plek. Ik hoop dat de directie van NS zich niet laat chanteren door FNV en consorten.

🤣😂  Dat zal resulteren in nog minder personeel bij de NS en dus minder treinen en meer drukte in de nog rijdende treinen.

Gezien de forse daling van het aantal reizigers lijkt het ook niet meer dan logisch dat er minder treinen gaan rijden. 20% minder reizigers = 20% minder treinen = een kleine 1000 treinen minder per dag. Ingewikkelder is het niet. En het personeelstekort is dan ineens een personeelsoverschot.

 

Als oud insider met nog veel contacten weet ik dat het noodzakelijk is om het management van de NS eens goed te wijzen op hoe ze omgaan met de medewerkers op de werkvloer en de grote onvrede die daar is. Vooral het ontbreken van enige vorm van waardering de laatste jaren is een gevoelige snaar, dit naast het aanstellen van managers die totaal geen feeling hebben met medewerkers en het spoor.

Frustratie is een slechte raadgever zeker nu NS in hoog tempo op een faillissement afstevent. Je kunt beter staken als er wel wat te halen valt. Ik begreep uit de media dat alle eisen van de vakbond samen naar schatting neerkomen op 12-14% hogere loonkosten, waar moet dat van betaald worden???

Wat betreft het aanstellen van managers zonder enige feeling met het spoor kan ik je alleen maar gelijk geven. Er is de laatste jaren wat geblunderd door de incompetente top.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ze wel teruggekregen zonder inchecken.

Ik heb wel 3x moeten reageren dat ik het er niet mee eens was. Ik denk dar ze me daarna zo kotsbeu waren dat ze toen geld hebben gerestitueerd.

Blijven lastigvallen is klaarblijkelijk de oplossing...

Dan was ik blijkbaar niet volhardend genoeg, ook omdat er hier op de community in het topic erover steeds werd aangegeven dat zonder incheck geen geld terug gegeven zou worden. Ik had eigenlijk verder ook geen zin in al die moeite en had toen ook nog andere dingen aan mijn hoofd. Wegens een reorganisatie op werk zou ik (en de rest van de afdeling) per 1 juli dat jaar boventallig worden en ik was toen bezig om iemand anders (in België, maar op afstand) in te werken in mijn werkzaamheden. Afhankelijk van hoe snel zij dat oppikken zou ik mogelijk vanaf ergens eind juni niet meer naar kantoor hoeven maar het vanaf huis doen. Normaal gesproken zou ik mijn Traject Vrij per 25 juni hebben kunnen opzeggen (ooit gestart op 25 augustus), maar met wijzigen naar Flex kon (en kan) dat op iedere willekeurige dag. Ik heb het toen zo geregeld dat ik vanaf de 15e niet meer naar kantoor ging en vanaf toen dus ook mijn abonnement gewijzigd naar Flex, waardoor ik nog voor 10 dagen restitutie kreeg. Zonder dat gezeik over de stakingsdag zou ik mogelijk nog een weekje langer naar kantoor zijn gegaan en mijn abonnement gewoon per 25 juni hebben stopgezet. Die 10 dagen restitutie van mijn Traject Vrij was flink meer dan ik zou hebben terug gekregen vanwege de staking. Ik moest daarna alleen de laatste nog even naar kantoor om de laptop in te leveren maar kon toen met een collega die ook daarvoor naar kantoor moest en die bij mij in de wijk woont meerijden. Terug ben ik gaan fietsen om de fiets die nog op station Delft stond thuis te krijgen. Ik had die met de trein kunnen vervoeren aangezien het in de daluren was, maar op dat moment gunde ik NS het bedrag voor de treinreis niet, en het was zo op een zonnige zomermiddag best wel een leuk fietstochtje terug naar Leiden. Uiteindelijk heeft het NS dus meer gekost.

Badge

 

…………….

 

Mijn inziens is een staking ongepast en is een loonoffer meer op zijn plek. Ik hoop dat de directie van NS zich niet laat chanteren door FNV en consorten.

🤣😂  Dat zal resulteren in nog minder personeel bij de NS en dus minder treinen en meer drukte in de nog rijdende treinen.

Als ik jou was zou ik maar vast beginnen met het kijken naar een alternatief voor het reizen met de NS.

Als oud insider met nog veel contacten weet ik dat het noodzakelijk is om het management van de NS eens goed te wijzen op hoe ze omgaan met de medewerkers op de werkvloer en de grote onvrede die daar is. Vooral het ontbreken van enige vorm van waardering de laatste jaren is een gevoelige snaar, dit naast het aanstellen van managers die totaal geen feeling hebben met medewerkers en het spoor.

Bij de medewerkers is meer betrokkenheid met de reizigers dan bij het managament en dat zou toch echt anders moeten zijn.

Reputatie 4

Het is handiger dat NS gewoon de dagen compenseert ipv opzeggen en aanmelden.

Is ook beter. Ik heb nav de staking in mei 2019 ook geprobeerd geld terug te krijgen, maar niet gelukt omdat NS bleef volhouden dat je daarvoor had moeten inchecken en dus voor voor Piet Snot naar het station had moeten gaan ook al wist je dat er geen treinen zouden rijden. Ik had toen een Traject Vrij waarmee ik zowat iedere werkdag naar werk ging (vakantiedagen en extreme weersomstigheden uitgezonderd). Ik ben ook van mening dat je bij een algehele staking waarbij er de hele dag geen treinen rijden gewoon een evenredig deel van je abonnementgeld terug moet kunnen krijgen. Ik weet nog wel dat ten tijden van de vorig staking ik oude nieuwsartikelen vond van stakingen jaren daarvoor waarbij NS wel comsensatie bood, alleen kan ik die nu niet meer vinden. Dat was dan volgens mij wel toen je met abonnementen nog niet verplicht moest inchecken. 

 

Ik heb ze wel teruggekregen zonder inchecken.

Ik heb wel 3x moeten reageren dat ik het er niet mee eens was. Ik denk dar ze me daarna zo kotsbeu waren dat ze toen geld hebben gerestitueerd.

Blijven lastigvallen is klaarblijkelijk de oplossing...

Reputatie 7
Badge +4

Ik reisde toen met de ov-jaarkaart en kreeg honderd gulden compensatie. Qua koopkracht was dat ongeveer een zesendertigste  deel van het jaarabonnement. Het ging toen echter bepaald niet over een staking van een dag.

Reputatie 6

Met NS flex wordt het echt interessant. als je goedkoop abonnement hebt (dal vrij, weekend vrij oid) heb je bij gtbv na een paar stskingsdagen je maandkosten eruit :)

 

het moge duidelijk zijn dat ik de link naar de uitspraak van de geschillencommissie even bewaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is handiger dat NS gewoon de dagen compenseert ipv opzeggen en aanmelden.

Is ook beter. Ik heb nav de staking in mei 2019 ook geprobeerd geld terug te krijgen, maar niet gelukt omdat NS bleef volhouden dat je daarvoor had moeten inchecken en dus voor voor Piet Snot naar het station had moeten gaan ook al wist je dat er geen treinen zouden rijden. Ik had toen een Traject Vrij waarmee ik zowat iedere werkdag naar werk ging (vakantiedagen en extreme weersomstigheden uitgezonderd). Ik ben ook van mening dat je bij een algehele staking waarbij er de hele dag geen treinen rijden gewoon een evenredig deel van je abonnementgeld terug moet kunnen krijgen. Ik weet nog wel dat ten tijden van de vorig staking ik oude nieuwsartikelen vond van stakingen jaren daarvoor waarbij NS wel comsensatie bood, alleen kan ik die nu niet meer vinden. Dat was dan volgens mij wel toen je met abonnementen nog niet verplicht moest inchecken. 

 

Reputatie 4

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Dat werkt niet zo bij trajectvrij.

 

Wat werkt niet zo bij Traject Vrij? Abonnement opzeggen?  Zover ik weet zijn alle klassieke Traject Vrij abonnementen vorig jaar overgegaan naar Flex Traject Vrij en een Flex abonnement (maakt niet uit welk abonnement) kun je mits dit abonnement een maand loopt op iedere willekeurige dag opzeggen of wijzigen naar Flex Basis. Nu is het misschien niet handig om een abonnement op te zeggen als er 1 of 2 dagen gestaakt wordt en je het abonnement gewoon de dag na de staking weer nodig hebt. Maar in principe kan het wel, zeker omdat je Flex Basis wel eerder dan een maand weer kan (laten) wijzigen naar een Flex Traject Vrij of ander abonnement. Je zou ook Flex helemaal kunnen opzeggen en van je kaart verwijden (kan tegenwoordig online via je MijnNSaccount) en 2 of 3 dagen later opnieuw afsluiten en weer op je kaart zetten. Of als je 2 OV-chipkaarten hebt kun je wijzigen/opzeggen op de ene kaart en na de staking weer activeren op de andere kaart. Het kan, maar of je dat wilt doen voor 1 of 2 dagen staking is weer iets anders. 

 

Het is handiger dat NS gewoon de dagen compenseert ipv opzeggen en aanmelden.

Voorheen hadden providers ook die flauwekul. Wilde je korting kan je opzeggen en een dag later weer aanmelde. Nu krijg je gewoon korting door ff te bellen.

Laten we met zijn alle gewoon geld terugvragen... zolangs, zoveel dat men hopeloos wordt bij NS.

Mijn inziens is een staking ongepast en is een loonoffer meer op zijn plek. Ik hoop dat de directie van NS zich niet laat chanteren door FNV en consorten.

Reputatie 6

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Dat werkt niet zo bij trajectvrij.

 

zeker omdat je Flex Basis wel eerder dan een maand weer kan (laten) wijzigen naar een Flex Traject Vrij of ander abonnement. 

is dat niet alsnog gewoon pas na een maand? 

Reputatie 6

Overigens is er bij een staking in het OV wel degelijk recht op geld terug voor niet gebruikte abonnementen, maar niet gelijk na 1 dag.

Waarom niet? 1 dag is 1/30 van mijn abonnement en zelfs +/- 1/22 van de dagen waarvoor ik mijn abonnement (voor woon-werkverkeer) aanschaf. Dat lijkt me duidelijk significant (maar dan 3%, op een prijs gespecificeerd in centen)

Reputatie 7
Badge +3

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Dat werkt niet zo bij trajectvrij.

 

Wat werkt niet zo bij Traject Vrij? Abonnement opzeggen?  Zover ik weet zijn alle klassieke Traject Vrij abonnementen vorig jaar overgegaan naar Flex Traject Vrij en een Flex abonnement (maakt niet uit welk abonnement) kun je mits dit abonnement een maand loopt op iedere willekeurige dag opzeggen of wijzigen naar Flex Basis. Nu is het misschien niet handig om een abonnement op te zeggen als er 1 of 2 dagen gestaakt wordt en je het abonnement gewoon de dag na de staking weer nodig hebt. Maar in principe kan het wel, zeker omdat je Flex Basis wel eerder dan een maand weer kan (laten) wijzigen naar een Flex Traject Vrij of ander abonnement. Je zou ook Flex helemaal kunnen opzeggen en van je kaart verwijden (kan tegenwoordig online via je MijnNSaccount) en 2 of 3 dagen later opnieuw afsluiten en weer op je kaart zetten. Of als je 2 OV-chipkaarten hebt kun je wijzigen/opzeggen op de ene kaart en na de staking weer activeren op de andere kaart. Het kan, maar of je dat wilt doen voor 1 of 2 dagen staking is weer iets anders. 

Reputatie 4

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Dat werkt niet zo bij trajectvrij. D eservice van NS is de laatste tijd erg slecht. Enige compensatie zo best op dijn plaats zijn.

Ik mag hopen dat de rechter inziet de de staking ongeoorloofd is en dus op de huidige reden niet mag doorgaan.

Reputatie 5

Overigens is er bij een staking in het OV wel degelijk recht op geld terug voor niet gebruikte abonnementen, maar niet gelijk na 1 dag.

Na de landelijke stakingen in het busvervoer in 2018 werden reizigers door de vervoerders keurig geïnformeerd over het aanvragen daarvan.

Reputatie 6

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren.

NS moet helemaal niets, net als diegene die klaagde over minder treinen rond Sittard door een kapot gereden spoorwegviaduct, wat tot eind september zal duren.

“Ik heb nu de helft minder reisopties dus wil de helft van mijn Traject Vrij terug!” 🤣

Pas als er helemaal geen mogelijkheden zijn om (op een zinnig tijdstip) je abonnement te kunnen gebruiken zou je iets kunnen regelen.

Maar natuurlijk niet achteraf “ik kwam thuis van vakantie en had 20 kranten op de mat liggen die ik niet ga lezen, geld terug graag!”

het is natuurlijk wel vreemd als een bedrijf een hogere frequentie market als betere dienstverlening, en een lagere frequentie dan niet erkend als gebrekkige(re) dienstverlening.

 

idem met reissnelheid. IC direct is duur want snel, maar extra reistijd vanwege werkzaamheden leveren geen korting op. 

 

het is allemaal niet bepaald consequent, wat overigens niet hetzelfde is als dat het niet volgens de algemene voorwaarden is. 

Reputatie 7
Badge +3

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren.

NS moet helemaal niets,

De Geschillencommissie denkt daar anders over (in het geval van afgekocht reisrecht):

Consument hoeft bij staking niet te voldoen aan in- en uitcheckeis om beroep te doen op GTVB regeling

Maar het staat huibf natuurlijk vrij om op een stakingsdag waarop helemaal geen treinen rijden wel in en uit te checken en NS dan volgens hun voorwaarden te houden aan de GTBV regeling. 

 

Badge +3

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren.

NS moet helemaal niets, net als diegene die klaagde over minder treinen rond Sittard door een kapot gereden spoorwegviaduct, wat tot eind september zal duren.

“Ik heb nu de helft minder reisopties dus wil de helft van mijn Traject Vrij terug!” 🤣

Pas als er helemaal geen mogelijkheden zijn om (op een zinnig tijdstip) je abonnement te kunnen gebruiken zou je iets kunnen regelen.

Maar natuurlijk niet achteraf “ik kwam thuis van vakantie en had 20 kranten op de mat liggen die ik echt niet ga lezen, dus geld terug graag!”

Reputatie 6

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren. Voorwaarden zijn nietig als die strijdig zijn met de wet en na heel lang zeuren heb ik die strijd na een eerdere staking ook daadwerkelijk deels gewonnen en compensatie gekregen voor het deels niet kunnen gebruiken van mijn abonnement, hoewel NS dat wel onterecht coulance bleef noemen en bovendien later op dit forum aan heeft gegeven dat in enkele gevallen een 'fout' zou zijn gemaakt en 'onterecht' uit coulance zou zijn gecompenseerd. Beleid is dit dus nog niet geworden.

Reputatie 7
Badge +3

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Reputatie 7
Badge +3

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Het antwoord is nee. Als je verwacht een abonnement niet (meer) te gaan gebruiken, kun je deze het beste omzetten naar Flex Basis. Geen abonnementskosten en ook geen korting. Je kunt vervolgens elk moment weer ‘upgraden’ naar een nieuw/ander abonnement.

Reputatie 4

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Reputatie 7
Badge +3

Ook goed nieuws:

https://nieuwspaal.nl/stakingen-bij-ns-reiziger-moet-rekening-houden-met-minder-uitval-van-treinen/

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/economie/6216103/vakbonden-en-ns-op-ramkoers-ultimatum-van-een-week-anders-volgen-er-acties.html

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, Rene, het is lullig voor jou en de rest van de medewerkers in de zorg. Ook de zorg verdiend betere arbeidsomstandigheden en hogere lonen. 

Iedereen vindt dat hij een hoger loon verdient. Maar in zijn totaliteit produceert de economie niet meer dan hij nu produceert en betekent hogere lonen voor iedereen alleen maar inflatie om de doodeenvoudige reden dat er tegenover al dat extra loon geen extra productiviteit staat.

Dat is ook waar het bij NS aan schort: de productiviteit per werknemer is onder de maat waardoor ook de loonruimte per werknemer minimaal is. Als je hogere lonen wil zul je ook moeten praten over de productiviteit en daar zit bij NS het probleem met vakbonden en personeel.

Daarnaast is NS 20-25% van zijn reizigers kwijt geraakt. Dan kun je niet evenveel personeel in dienst houden en dat ook nog tegen veel hogere lonen.

 

Reageer