Is het de taak van de conducteur om reizigers die een dubbele plaats bezet houden aan te spreken?

• 24 januari 2019
  • 23 reacties
  • 1062 Bekeken

Het valt mij op dat conducteurs tijdens spitsuren reizigers niet aanspreken op het bezet houden van een dubbele plaats. Ik zie het elke reis weer, halve coupés die bezet worden met schooltassen, koffers of jassen, en reizigers die hier niet durven te gaan zitten door de norse blik van de reiziger van wie de spullen zijn. Het lijkt mij dan ook dat juist de conducteurs hier iets van horen te zeggen, maar helaas geb ik dit nog nooit meegemaakt. Wordt het nu gewoon geaccepteerd dat sommige reizigers twee voor de prijs van één reizen ten koste van andere reizigers? Of zijn de conducteurs hier te lui voor? Of zijn de conducteurs bang voor een confrontatie?

Met vriendelijke groet,
Maarten

23 reacties

Reputatie 5
Badge
Zo af en toe hoor ik wel eens een omroep in de trein met het verzoek om tassen onder de stoel in het bagagerek te plaatsen. Al met al kan ik me voorstellen dat zeker in de spits een conducteur niet de hele trein kan overzien. Daarnaast, wat is er mis met zelf iemand aanspreken?
Reputatie 1
Wordt zo nu en dan inderdaad wel omgeroepen. Vorige week nog een conducteur die alle grote en kleine mensen dringend verzocht alle bagage van de stoelen te halen omdat hij het buitengewoon asociaal vond. Met de waarschuwing dat hij een rondje zou maken en overtreders 90 euro boete zou geven.

Zelf vind ik het niet alleen de taak van de conducteur. Het is helaas ook de cultuur geworden die we in de trein als normaal zijn gaan zien. Iedereen staat in zijn recht om een ander te vragen de tas van de stoel te halen. Helaas zijn er meer reizigers die dat niet doen dan dat er zijn die dat wel doen. Velen zien een stoel met een tas erop niet als een beschikbare zitplaats, maar dat is het natuurlijk wel. De mensen maken de maatschappij.
Badge
MOET dit nu echt een TAAK zijn van een hoofdconducteur ??

Dit zou gewoon een stukje goed fatsoen van mensen onderling moeten zijn dat als het druk is in een trein en de zitplaatsen nodig zijn dat de tassen van de zitplaatsen afgehaald worden. En anders is het aan de reiziger die wil zitten om dat even op een correcte manier te vragen aan de eigenaar van deze bagage.

Niets meer dan fatsoenlijk/sociaal gedrag waar iedereen mee opgevoed zou moeten zijn.

En inderdaad als de trein erg druk is wordt dit ook wel eens omgeroepen door de hoofdconducteur maar dit zou toch gewoon helemaal niet nodig moeten zijn ????
Reputatie 7
Badge +3
Over het algemeen is het vaak al voldoende om bij de betreffende stoel stil te blijven staan, het gros van de reizigers haalt dan zelf al de tas of wat dan ook van de stoel te halen. Een enkele keer moet ik er echt om vragen en ik heb pas 1 gehad dat iemand er echt moeilijk over deed, betrof dan een groot formaat koffer die bij een tweezitje voor de lege stoel stond en die niet in een bagagerek paste. Er waren toen zelfs 2 of 3 andere andere reizigers die zich ermee gingen bemoeien waarna mevrouw eieren voor geld koos.

En als het gewoon rustig is in de trein en er genoeg zitplaatsen vrij zijn ga ik niet specifiek zitten waar iemand een tas op een stoel heeft.
Reputatie 4
Tja, je hebt toch zelf ook een mond bij je denk ik dan...
Reputatie 7
Badge +2
Is het een taak van de conducteur om mensen aan te spreken als zij een stoel bezet houden met bagage? Ja en nee.
Ja, omdat een van de taken van de conducteur het controleren is van vervoersbewijzen. Bagage die een zitplaats inneemt zou over een vervoersbewijs moeten beschikken.
Nee, omdat stoelen bedoeld zijn als zitplaats dus het niet nodig zou moeten zijn dat daar bagage op ligt.

Omroep is op zijn tijd is fijn voor de reizigers die zitplaatsen voor hun bagage claimen en niet bereid zijn om deze van de stoel te halen zodat een medereiziger ook kan zitten.

Zelf aanspreken van medereizigers met bagage op de stoel is niet de meest leuke bezigheid. Velen houden zich doof, kijken de andere kant uit, kijken je boos aan etc. Soms heb je geluk en haalt iemand uit zich zelf de bagage van de stoel, maar meestal moet je dus echt meerderen aanspreken.
Reputatie 4
Zelf aanspreken van medereizigers met bagage op de stoel is niet de meest leuke bezigheid. Velen houden zich doof, kijken de andere kant uit, kijken je boos aan etc. Soms heb je geluk en haalt iemand uit zich zelf de bagage van de stoel, maar meestal moet je dus echt meerderen aanspreken.

Als iemand niet reageert tik ik hem/haar wel op de schouder. Komt er dan nog geen reactie is het heel simpel: dan ga ik wel op de bagage van diegene zitten 😏
Reputatie 5
Ik vraag gewoon iemand of de zgn. bezette plek vrij is en of ik daar kan zitten. Heb slechts één keer meegemaakt dat iemand daar moeilijk over deed. Maar over het algemeen is het geen probleem. Zelf heb ik ook het fatsoen om in drukke treinen de plek naast mij vrij te houden.
Ik vind het echt heel vreemd dat er hier mensen denken dat dit geen taak van de conducteur is. Naast het controleren van de vervoersbewijzen is het de conducteurs zijn taak om orde en veiligheid te bewaren. En onder het kopje orde lijkt mij het bewaken van “net” gedrag in een trein. En ja het is een maatschappelijk probleem, maar is dan juist niet de conducteur die hier een verschil in kan maken? Als zij hier mensen consequent op zou aanspreken dan zou die cultuur van tassen op de stoel wel veranderen. En de mensen die hier heel stoer roepen dan zeg je er toch wat van?! Deze mensen hebben blijkbaar echt een gebrek aan mensenkennis en kunnen zich beter buiten dit soort discussies houden.. Er zijn namelijk genoeg mensen die dit niet durven of het als een te grote drempel zien. En daarnaast heb ik nog geen argument gehoord waarom een conducteur hier niet iets direct tegen de reizige over kan zeggen? Behalve laf door de intercom iets roepen? Ik zou liever hebben dat ze iedereen die een tas op de stoel heeft 90,- boeten geven. Maar ik vrees dat de conducteurs geen behoeft hebben om hun werk echt goed te doen, zeker niet als een vriendelijke lach en het kaartje controleren geacht wordt als voldoende.
Laat ik even voorop stellen dat ik met wat verbazing dit topic lees. Ik ga niet in op de melding dat conducteurs hun werk niet goed willen doen.

Waar ik wel op in wil en kan gaan is het probleem bagage op de stoel. Wat mij opvalt als ik door een drukke trein loop, is dat bijna alle bagage van de stoelen is verdwenen, behalve reizigers, die enorme koffers meehebben na bijvoorbeeld een vliegvakantie. Die houden veelal onterecht een plaats bezet. In rustigere treinen zie je vaak dat men uit gemak een tas naast zich neerzet op de stoel en als het drukker wordt, deze echt wel weg wil halen. Ik zie dat in beginsel niet als probleem, wel als de trein drukker wordt, dan ga ik er wel wat van vinden.

Wat kan ik als hoofdconducteur hier aan doen, ik kan omroepen, reizigers die vinden dat hun bagage op de stoel mag blijven houden, zullen geen gehoor geven aan mijn omroep, zeker niet als er niemand staat, zal men er geen gehoor aan geven, tijdens mijn controle of serviceronde, kan ik mensen erop wijzen dat hun bagage daar niet hoort. De reizigers die vinden dat ze in hun recht staan, zal enige discussie opleveren met als uiterste optie een bekeuring van 95 euro. Probleem is dat ik dan word opgehouden om andere stukken van de trein te zien en te managen en ik ben er nog nooit bijgehaald door reizigers, dat men geen ruimte wil maken. Vaak als ik een reiziger heb die wil zitten, vliegt de bagage er wel vanaf, maar dan moet ik wel iemand bij me hebben die wil zitten.
Vaak wordt bagage ook ingezet om niemand ernaast te krijgen, want we worden ook mensenschuw. Men gaat dan nog liever onterecht 1e klas zitten.

Dit probleem speelt nog minder dan het stil krijgen van een stiltecoupe, dus ik heb nogal wat uitdagingen.

Ik word geacht te handhaven in de 1e klas, stilte bewaren in de stiltecoupes, bagage van de stoelen afkrijgen, zorgen dat er geen stiekeme fietsen in de spits mee komen, zorgen dat iedereen netjes zijn of haar vouwfiets inklapt, verdere vragen beantwoorden. Dan heb ik het nog niet eens over verloren goed, de vertrekprocedure, ehbo gevallen etc. En ik vergeet de belangrijkste, de kaartcontrole.

Dit is weer hoe ik er zelf insta en ga maar eens na of jezelf niet een keer een tas of jas naast je neerlegt, omdat het rustig is en het net ff makkelijker is.
Reputatie 6
Ik hoor het de conducteur wel incidenteel omroepen.

Maar ja, als ik met mijn blindenstokje de coupe binnenwandel, en dreig te gaan zitten op een plaats die leeg eruit ziet/voelt maar waar toch een tas ligt, wordt die vaak heel erg snel weggehaald. Gaat meestal goed, op een enkele uitzondering na.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik een volle coupe binnenloop en demonstratief stil blijf staan bij een stoel met een tas erop en aanstalten maak om te gaan zitten wordt die ook weggehaald. Soms niet echt van harte en vergezeld van een geirriteerde blik 😁
Bedankt voor de reacties! Fijn om te horen dat dit absoluut geen probleem is en dat de conducteur hier niks aan kan veranderen.

Ik zal mijn klagende mede collega’s erop attenderen dat dit probleem enkel tussen de oren zit, en dat conducteurs echt wel wat beters te doen hebben.
Badge +3
Er is een oplossing hoor! 😃 :P

Bron (ahem): https://speld.nl/2019/01/28/vanaf-nu-kun-je-je-tas-ook-inchecken-bij-de-ns
Reputatie 4
Voor de duidelijkheid: dit geldt alleen als er geen andere zitplaatsen vrij zijn? Heeft natuurlijk geen zin om een stoel vrij te houden als er nog voldoende andere stoelen vrij zijn, terwijl ik met zware tassen en mappen reis.
Badge +3
Voor de duidelijkheid: dit geldt alleen als er geen andere zitplaatsen vrij zijn? Heeft natuurlijk geen zin om een stoel vrij te houden als er nog voldoende andere stoelen vrij zijn, terwijl ik met zware tassen en mappen reis.
Als iemand op een stoel wil zitten waar spullen op liggen dan hoor je die gewoon te verwijderen, ook als er nog (voldoende) andere zitplaatsten vrij zijn.

Een zitplaats is daar simpelweg niet de plek voor (ook al heeft het satirische De Speld er dus een 'oplossing' voor bedacht), net zo min als voor je voeten, huisdieren (ook niet in een kooi of mand e.d.). Volgens de AVR-NS (algemene voorwaarden) gebruik je dan een zitplaats op een manier waar die niet voor bedoeld is.

Als ik samen met iemand anders reis en ik zie twee plaatsen in een 'vierzitje' waarvan er op eentje (of beide) bagage ligt, dan zijn die plaatsen gewoon voor ons, en heb je niet het recht om te zeggen "zoek maar ergens anders twee vrije stoelen naast of tegenover elkaar".

Uiteraard zal dat in een lege trein niet zo'n probleem zijn, en zoeken je medereizigers zelf wel een geschikte plek voordat ze naast je neerploffen. Zelf claim ik bij drukte (veel instappers) meestal de eerste zitplaats die ik zie, omdat je misschien anders moet staan (en dan krijg ik al gauw last van mijn knieën)...

(Rol)koffers en weekendtassen e.d. blijven een probleem, met name in volle treinen en rondom Schiphol. Dat is meestal slalommen door het gangpad inderdaad.
Reputatie 4
Snap ik. Als ik in een halflege trein zit en een vreemde komt alsnog naast mij zitten, laat staan op de plek waar ik mijn waardevolle spullen heb liggen, sta ik op en loop ik weg. In een drukke trein zorg ik er voor dat de plek naast mij vrij is, maar mijn spullen zijn te zwaar en te duur om ze ofwel op de grond ofwel op mijn schoot te hebben als er gewoon plek is.
Badge +3
En dan krijg je dit dus:

Waar is de sociale mens gebleven? Trein ri. Arnhem vanaf Utrecht zit Tjokvol. Mijn 5yo dochter is doodop maar kan nergens zitten omdat Gucci tassen belangrijker zijn en ook moe zijn. We zitten nu ‘illegaal’ 1e klas.

Dan riskeer je dus een boete (die zelden geschreven worden want bij 'tjokvol' is er toch geen controle) maar is de omgekeerde wereld.

Waarom zouden jij (plus je kind van 5) een boete moeten riskeren (we zijn maar 1e klas gaan zitten) omdat anderen hun bagage niet van een stoel willen halen?

Jammer dan van je Gucci of Versace of welke tas ook, want die gaat op je schoot, in het bagagerek of op de grond.... En anders onder mijn kont... 🤣
Ik word geacht te handhaven in de 1e klas, stilte bewaren in de stiltecoupes, bagage van de stoelen afkrijgen, zorgen dat er geen stiekeme fietsen in de spits mee komen, zorgen dat iedereen netjes zijn of haar vouwfiets inklapt, verdere vragen beantwoorden. Dan heb ik het nog niet eens over verloren goed, de vertrekprocedure, ehbo gevallen etc. En ik vergeet de belangrijkste, de kaartcontrole.

Eigenlijk staat hier ‘Ik word geacht mijn werk te doen’, toch? Met alle begrip dat dat erg lastig kan zijn in een grote trein met veel reizigers, het is lastig om te allen tijde al die dingen te doen. Tegelijk is het niet gek dat de reiziger dit verwacht, immers zijn dit de regels en werkzaamheden die van toepassing zijn op de reis met de trein en het personeel. Blijkbaar is er meer personeel nodig om daar voldoende uitvoering aan te geven.
Tegelijk is het niet gek dat de reiziger dit verwacht, immers zijn dit de regels en werkzaamheden die van toepassing zijn op de reis met de trein en het personeel. Blijkbaar is er meer personeel nodig om daar voldoende uitvoering aan te geven.

Zolang ik op de helft van de ritten tussen Amsterdam en Maastricht nog niet 1 keer een conducteur zelfs maar zie langslopen is er naar mijn idee (nog) geen tekort aan personeel.
Reputatie 7
Badge +2
wat ik mij afvraag of de mevrouw met 5 jarig kind wel mensen aangesproken heeft of na door 1 coupe gelopen te zijn gelijk maar 1e klas is gaan zitten.

en andere vraag. Ik heb begrepen dat gratis reizende kinderen tot 4 jaar geen zitplaats mogen innemen, klopt dit en hoe zit dat met kidsvrij kinderen?
Voor kinderen tot 4 jaar klopt dat inderdaad

https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner

maar voor kids-vrij kan ik die regel nog niet vinden
Badge +3
Overigens kun je voor een internationale treinreis met gereserveerde zitplaats voor kinderen tot 4 jaar een ticket tegen kindertarief kopen.

Ik vermoed dat wanneer je voor een kind jonger dan 4 een Railrunnerkaartje koopt het kind recht heeft op een eigen zitplaats.

Ik heb een keer in de Thalys meegemaakt wat een ellende het geeft wanneer mensen op reis gaan met driejarigen zonder een eigen ticket voor ze gekocht te hebben. Alle zitplaatsen waren gereserveerd. Zowel de ouders van de kinderen als de overige reizigers werden stapelgek van de kinderen die nergens konden zitten. De ouders begrepen toen pas dat het uitsparen van twee tickets tegen kindertarief niet bepaald een slimme zet was geweest.

Reageer