Is het mogelijk om de 3e klas aan te maken?

Is het mogelijk om een 3e klas aan te maken, naast de bestaande 1e en 2e? Ik reis regelmatig 2e klas met de trein, maar vaak heb ik alleen een staanplaats en dan nog ongemakkelijk ook omdat er fietsen tegen mijn benen aankomen. Het lijkt mij beter om een 3e klas te creeeren, waar mensen goedkoper terecht kunnen als ze dat willen, omdat er geen zitplaatsen zijn. En voor mensen met fietsen lijkt me dat ook beter. Wat vindt u van dit idee? Of gaan we dan terug in de tijd?

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dan gaan we terug in de tijd en die periode in de geschiedenis moeten we niet terug willen, in mijn opvatting althans. Een staanplaats is oncontroleerbaar, fraudegevoelig en maatschappelijk ongewenst. De vervoerders zouden er voor moeten zorgen dat iedereen kan zitten, in beide klassen en ook in de spits. Maar het is makkelijk dat te roepen als het spoorwegnet al zeer intensief wordt gebruikt en er vele reizigers moeten worden vervoerd. We moeten het echter niet normaal gaan vinden dat je in de spits heel vaak moet staan. Ik kan me uw onvrede goed voorstellen maar een derde klas lost het niet op.

Overigens zou NS de term Klasse eens moeten aanpassen. Het is een regelrechte verwijzing naar de klassenmaatschappij uit het verleden, ook al is de eerste klas nu veel beter dan vroeger beschikbaar. Thalys doet dat beter, die spreekt van Comfort 1 en Comfort 2.
Feit is dat de capaciteit in de spitsen bewust wordt berekend op staanplaatsen omdat er anders veel te veel materieel zou zijn, dat de rest van de dag geen geld oplevert. Dat kun je zien als een derde klas, we noemen het echter niet zo en er wordt ook tweedeklas-tarief voor gerekend. Dat is doen alsof het niet bestaat. Ik zie er geen teruggang in de tijd in om het beestje bij de naam noemen. Het enige bezwaren wat mij betreft tegen het invoeren van de staplaats als derde klasse zijn wat mij betreft de controleerbaarheid en het ontbreken van de mogelijkheid om in de trein naar gelang de drukte je vervoerbewijs een of twee klasses op of af te kunnen waarderen.
Reputatie 7
Badge +4
we noemen het echter niet zo en er wordt ook tweedeklas-tarief voor gerekend. Dat is doen alsof het niet bestaat. Ik zie er geen teruggang in de tijd in om het beestje bij de naam noemen.

Als je een eersteklas kaartje hebt en je moet staan, wordt er zelfs eersteklastarief berekend, en reken maar dat het voorkomt.
Sorry, dat kan natuurlijk ook.

Mede daarom de opmerking over het op- en afwaarderen van vervoerbewijzen in de trein, dat je bij een volle tweede klas ter plekke zou kunnen besluiten om op te waarderen naar eerste klas en dat als je met een eerste klas kaartje komt en toch moet staan, je ter plekke kunt afwaarderen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat zal bij veel reizigers tot afwaarderen leiden alleen al omdat dat een voordeel biedt. Die mogelijkheid zal er ook niet komen en daar ben ik heel blij mee. Controle is nagenoeg niet mogelijk want als de conducteur er aan komt wordt alles snel in orde gemaakt. In de trein moet niets meer te veranderen zijn, dat geeft rust. Wat onverlet laat dat staan niet voor zou mogen komen.
Dat zal bij veel reizigers tot afwaarderen leiden alleen al omdat dat een voordeel biedt.
Nee, in dat geval zouden er nu ook al geen mensen met een eerste klas kaartje reizen. Het zou vooral leiden tot een betere spreiding tussen eerste en tweede klas, omdat je die keuze af kunt laten hangen van de drukte in de trein.

Als men wil is zoiets vandaag de dag best controleerbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan ter plekke inchecken op een stoelnummer in combinatie met een sensor die controleert of een stoel bezet is.
Reputatie 7
Badge +4
Dit soort technische oplossingen kunnen in theorie wel maar je kunt niet tegen een profiteermentaliteit van te veel reizigers op, daar is haast geen sluitend systeem op te vinden met omcheckpalen in de trein. Het echte probleem is de te geringe capaciteit in de spits als je dat verhelpt dan zijn al deze schijnoplossingen niet nodig. In- en uitchecken aan het begin een eind van de reis, is heel overzichtelijk
Nu is echter voor het andere uiterste gekozen en worden we voortdurend geconfronteerd met de profiteermentaliteit van de vervoerder. Dat botst nogal met de bewering dat de reiziger op 1, 2 en 3 zou staan.
Ik zie het niet als een profiteermentaliteit om te betalen voor dat wat je geleverd krijgt en niet te betalen voor datgene wat je niet geleverd krijgt. Sta-plaatsen zijn een prima oplossing om genoeg mensen te kunnen vervoeren in de spits zonder de kosten van het openbaar vervoer enorm op te drijven met materieel dat het grootste deel van de dag niet nodig is, maar als men daarvoor hetzelfde moet betalen als iemand die wel een zitplaats heeft, voelt men zich bekocht.
Reputatie 7
Badge +4
Ik voel me ook bekocht als ik met een eerste klas kaartje moet staan en blijkt dat zittende mensen bij naderende controle snel weggaan of zoals in sommige gevallen bekeurd worden. Persoonlijk zou ik het ook zeker eerlijk vinden als je voor een staanplaats minder betaalt maar het is met omcheckpaaltjes niet te realiseren en ik denk sowieso niet.
Is het mogelijk om een 3e klas aan te maken, naast de bestaande 1e en 2e? Ik reis regelmatig 2e klas met de trein, maar vaak heb ik alleen een staanplaats en dan nog ongemakkelijk ook omdat er fietsen tegen mijn benen aankomen. Het lijkt mij beter om een 3e klas te creeeren, waar mensen goedkoper terecht kunnen als ze dat willen, omdat er geen zitplaatsen zijn. En voor mensen met fietsen lijkt me dat ook beter. Wat vindt u van dit idee? Of gaan we dan terug in de tijd?

Hoi JOke0346, goed om je ideeën te delen op het NS Serviceforum. In 1951 is besloten om de oude eerste klas af te schaffen, en daarbij werd de derde en tweede klas naar respectievelijk de tweede en eerste klas opgewaardeerd. Er zijn geen plannen om de derde klas te herintroduceren. Ik heb je titel aangepast en je topic verplaatst naar "In de trein", zodat het beter vindbaar wordt. Blijf er hier vooral over doorpraten, wie weet komen er leuke suggesties naar voren! :)

Groet,
Stephan
Meer controle en lik op stuk
Reputatie 6
Ik begrijp het probleem niet. U betaalt om vervoerd te worden van A naar B en dat gebeurt gewoon. Als u staat bij de 2 betaalt U voor 2e klasse en als u staat bij de 1 betaalt u voor 1e klasse. U komt toch op uw bestemming?
Reputatie 3
Badge
Ik vraag me af waarom het niet te controleren zou zijn. Als iemand een stoel bezet met een derdeklaskaartje is-ie in overtreding. Veel simpeler kan het niet. Dan is het alleen een kwestie van vaak genoeg een HC of een controleteam door de trein heen laten gaan. En niet, zoals nu, misschien eens in de tien keer op een beredruk traject als Haarlem-Den Haag.
Op- en afwaarderen in de trein lijkt me echt totaal onhaalbaar. Heb je een tweedeklaskaartje, zie je dat het propvol is, ga je snel opwaarderen naar eerste klas en zeg je tegen iemand "Nu moet u opstaan want ik heb een eersteklaskaartje". Ik zie het niet gebeuren.

En wsm heeft in essentie gewoon gelijk. Je betaalt ervoor om vervoerd te worden, niet om te kunnen zitten. NS heeft een bepaald ambitieniveau (ik hoorde ergens iets als "in intercity's waarin je langer dan 30 minuten reist zou je altijd een zitplaats moeten hebben", of zoiets), maar dat zijn streefcijfers, geen beloftes of toezeggingen.

Overigens is me gebleken dat zelfs op mijn traject, dat in de spits meer dan overbelast is, reizigers zich ook heel dom gedragen. Ze stappen liever allemaal voor in en gaan dan op een kluitje op elkaar staan, dan achter in te stappen met een betere kans op een zitplaats of in ieder geval meer zuurstof. . . Een enkele keer meldt de HC nog wel dat er achterin nog genoeg plaats is, en dan treedt er een grappig psychologisch proces in werking: soms ontstaat er een run naar achteren, en soms kijkt iedereen glazig rond maar verzet geen poot. Maar een beetje geordende spreiding kun je wel vergeten.
Op- en afwaarderen in de trein lijkt me echt totaal onhaalbaar. Heb je een tweedeklaskaartje, zie je dat het propvol is, ga je snel opwaarderen naar eerste klas en zeg je tegen iemand "Nu moet u opstaan want ik heb een eersteklaskaartje".
Waarom zou iemand dan ineens moeten opstaan? - Het is andersom: als er in de tweede klas staanplaatsen zijn en in de eerste klas zijn er nog zitplaatsen over, dan zou je kunnen besluiten om alsnog op te waarderen naar eerste klas. Een opwaardeer-chipkaartlezer bij de deur van de eersteklas-coupé zou daarvoor voldoende moeten zijn (mits er voor alle vervoerbewijzen 2-1-overgangen mogelijk zijn natuurlijk).

En wsm heeft in essentie gewoon gelijk. Je betaalt ervoor om vervoerd te worden, niet om te kunnen zitten.
Eigenlijk zelfs dat niet, omdat het hebben van een vervoerbewijs de vervoerder niet verplicht om je te vervoeren, maar los van hoe het nu is, kun je wel nadenken over hoe het zou kunnen zijn. Ik vind het comfortverschil tussen een staplaats en een tweedeklas zitplaats veel groter dan het comfortverschil tussen eersteklas zitplaats en een tweedeklas zitplaats. Daarom vind ik, gegeven dat staplaatsen bestaan en zullen blijven bestaan, het invoeren van een derde klas voor staplaatsen een goed idee. Met het invoeren van optionele zitplaatsreserveringen zou je er ook al zijn: Dan betaal je voor een zitplaatsreservering en bent dan verzekerd van een zitplaats, of je doet dat niet en hebt alleen een zitplaats als er nog ongereserveerde zitplaatsen vrij zijn.
(verwijderd, dubbel)

Reageer