Is het mogelijk om een DM'90 te bemachtigen? Wat kan ik doen om dit voor elkaar te krijgen?

• 8 augustus 2019
  • 79 reacties
  • 3868 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Beste NS,

Al jaren ben ik vaak met een NS dagkaart actie naar de andere kant van het land gereisd om met de DM'90 mee te kunnen gaan. Zelf ben ik helemaal gek van dit materieel. Het viel mij ook ontzettend zwaar dat ze uit dienst zijn gegaan.

Nu is gelukkig de 3426 in het Spoorwegmuseum bewaard gebleven maar die blijft voorlopig achter slot en grendel dus zal ik een hele tijd niet kunnen zien.

In Nijmegen staan ze gelukkig nog langs de kant maar voor hoe lang. Ze zouden naar Roemenië gaan maar is ook allemaal wat vaag. Andere mensen zeggen dat ze mogelijk uiteindelijk toch naar de sloop zullen gaan. Waar ik enorm tegenop zie. Ok uiteindelijk is dat onvermijdelijk. Maar voel mij tegelijkertijd zo machteloos.

Eerlijk gezegd is het enige waar ik mij echt diep naar verlang om eeuwig met de DM'90 te kunnen zijn. Het zou voor mij de hele wereld betekenen om een DM'90 stel voor mezelf te hebben waar ik zo vaak heen kan als ik maar wil of er desnoods in te wonen of ernaast. Maakt mij niet uit. Als we (ik en DM'90) maar samen zijn.

Wat is er mogelijk? Wat kan ik doen om dit voor elkaar te krijgen? Nu zijn er er nog. Nu zijn er nog kansen. Als ze gesloopt zijn is het te laat. Ook al won ik een loterij een replica zal nooit hetzelfde zijn.

Als ik de Mount Everest moest beklimmen en op de top met een NS vlag moet zwaaien om die DM'90 te krijgen of een wereldreis op blote voeten maken zou ik het bij wijze van spreken nog doen ook zo graag wil ik met de DM'90 zijn!

Graag verneem ik de mogelijkheden.

Alvast heel erg bedankt.

Een super grote trein fanaat!

79 reacties

Reputatie 7
Badge
Als je dat al voor elkaar zou kunnen krijgen en dat is een hele grote ALS.....
Dat zou je een enorm vermogen aan geld kosten in aanschaf, dan zou je nog een stallingsplaats moeten gaan huren (in je achtertuin gaat 'm echt niet worden) en zo'n ding moet onderhouden worden (ook als je 'm niet gaat gebruiken, je kunt dan de motor en dergelijke wel verwaarlozen, maar verf verweert).

Ik zou als ik jou was geduld oefenen en als dat stel in het museum beschikbaar is, vaak op bezoek gaan.

Ik vond het zelf overigens ook altijd heel fijn spul om mee te rijden hoor 😉
Geen idee wat er gebeurde maar ik vind dit NIET het beste antwoord!

Als het aan mij lag had ik dat hele rangeerterrein in Nijmegen voor mezelf met alle DM'90 erop en ging ik ernaast wonen. En dan ben ik een tevreden mens.

Maar goed als anderen mij destijds niet hadden zitten tegenwerken (lees pestkoppen) had ik zelf ook een paar gouden jaren met de DM'90 mee kunnen pakken. Maar dat is mij helaas niet gegund geweest. Gelukkig heb ik zelf in de hand of ik een dagkaart koop of niet en erop uit ga.

Het kan mij geen hol schelen allemaal als ik maar met de DM'90 kan zijn. Van de pestkoppen ben ik af dus dat is lekker. Heb rust en wil nu die rust behouden en genieten van het leven!
Reputatie 7
Badge
Ik heb je geprobeerd uit te leggen wat er bij komt kijken om zo'n trein voor jezelf te hebben. Daar komt in werkelijkheid nog veel meer bij kijken. Dat hoef je natuurlijk niet te geloven en ik vind het vervelend wat er (blijkbaar) gebeurd is, maar daar kan ik niets mee en heb ik ook niets mee te maken.

Een DM'90 kopen, onderhouden, stallen én er mee gaan rijden heeft heel veel voeten in aarde. Ten eerste zou je dan je machinistenvergunning moeten gaan halen + materieelbekendheid DM'90 + wegbekendheid waar je met dat ding wilt gaan rijden. Om nog maar niet te beginnen over het aanvragen van paden om te mógen gaan rijden.

Maar goed, ik heb je en antwoord gegeven en ik denk eigenlijk niet dat er nog veel positievers voor je uit komt.
Misverstand zo bedoel ik het niet. Ik hoef er niet perse mee te rijden. Maar wil gewoon met die DM'90 samen kunnen zijn. Dat is wat ik wil. En wil echt serieus kijken naar mogelijkheden.

Maar het is dus heel lastig als ik het goed begrijp. Jammer dat de NS hier niets in wilt betekenen. Jammer dat objectum seksualiteit (nog) niet als een geaardheid erkend is. Ik ben verliefd op de DM'90 en kan hier niets aan doen. Ik hoef geen (menselijke) partner. Ik wil de DM'90 om mij gezelschap te houden!
Ok deze vraag was dus volkomen zinloos hier.

Jammer dat ik geen gegevens heb van de Roemeense spoorvervoerder anders zou ik daar proberen.

Moderator verwijder dit topic a.u.b.

Bedankt.
Jammer dat de NS hier niets in wilt betekenen. Jammer dat objectum seksualiteit (nog) niet als een geaardheid erkend is. Ik ben verliefd op de DM'90 en kan hier niets aan doen. Ik hoef geen (menselijke) partner. Ik wil de DM'90 om mij gezelschap te houden!

Tsja, als de liefde niet van 2 kanten komt ...

Jammer dat de NS hier niets in wilt betekenen. Jammer dat objectum seksualiteit (nog) niet als een geaardheid erkend is. Ik ben verliefd op de DM'90 en kan hier niets aan doen. Ik hoef geen (menselijke) partner. Ik wil de DM'90 om mij gezelschap te houden!Tsja, als de liefde niet van 2 kanten komt ...

Wel van de DM'90 maar niet van de NS helaas.......
Jammer dat ik geen gegevens heb van de Roemeense spoorvervoerder anders zou ik daar proberen.

Is dat niet gewoon CFR

http://www.cfr.ro

Jammer dat ik geen gegevens heb van de Roemeense spoorvervoerder anders zou ik daar proberen.Is dat niet gewoon CFR

Kijk dat is nu informatie waar ik iets mee kan. Geen idee of het mij ergens zal brengen. De kans is klein. Maar kan altijd informeren en proberen. Heel erg bedankt.
Reputatie 7
Badge +3
Ook al ga je er niet mee rijden, een trein kopen kost een lieve duit. En ook al zijn deze treinen die al verkocht waren aan een Roemeens spoorbedrijf niet geleverd en gaat dat misschien ook niet gebeuren vanwege problemen (welke weet ik ook), dan nog kan het zijn dat NS ze momenteel juridisch gezien niet aan een andere partij mag verkopen omdat ze misschien nog wel een contract daarvoor hebben.

Jammer dat ik geen gegevens heb van de Roemeense spoorvervoerder anders zou ik daar proberen.Is dat niet gewoon CFR

Kijk dat is nu informatie waar ik iets mee kan. Geen idee of het mij ergens zal brengen. De kans is klein. Maar kan altijd informeren en proberen. Heel erg bedankt.

Daar ga je niets bereiken want die hebben ze niet gekocht. Even gegoogeld en het blijkt de Transferoviar Grup te zijn

http://transferoviarmarfa.ro/ro/
Reputatie 6
Badge +1
Waar een wil is...

Dit is misschien een goede inspiratiebron.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6480279/Man-owns-sized-train-set-worth-1MILLION.html

Chileen met twee locomotieven en twaalf wagons in zijn tuin. Oh ja, ze rijden ook nog op 300 meter rails in zijn tuin en hij heeft de achterkant van zijn huis omgebouwd tot station.

Hallo treinenfanaatjaren90, welkom op de NS Community,

Ik weet dat er wel vaker is gevraagd of het mogelijk is om een treinstel te kopen, maar met een andere reden en dan zonder dat het een specifiek type trein moest zijn. Onmogelijk is natuurlijk een groot woord, maar het is niet makkelijk. Het lijkt me wel waardevol om je topic te laten, want wie weet ben je niet de enige die zich dit afvraagt en helpt het een ander aan een antwoord. Misschien volgt er zelfs nog een goede tip!
Hallo treinenfanaatjaren90, welkom op de NS Community,

Ik weet dat er wel vaker is gevraagd of het mogelijk is om een treinstel te kopen, maar met een andere reden en dan zonder dat het een specifiek type trein moest zijn. Onmogelijk is natuurlijk een groot woord, maar het is niet makkelijk. Het lijkt me wel waardevol om je topic te laten, want wie weet ben je niet de enige die zich dit afvraagt en helpt het een ander aan een antwoord. Misschien volgt er zelfs nog een goede tip!

Heel erg bedankt. Ik was bang dat mensen vervelend zouden gaan reageren op mijn vraag maar is gelukkig niet gebeurd. En inderdaad wieweet komt de gouden tip of de NS weet op een of andere manier de hand over het hart te strijken. Of een stichting die er een kan krijgen en m op een spoor wilt zetten zodat ik er altijd van kan komen genieten. Of misschien ernaast kan wonen en ook meteen de boel bewaken ik zeg maar wat.

Als de NS zou willen dat ik de rest van mijn leven het NS logo ga dragen om reclame te maken ongeacht wat ik doe of waar ik naartoe ga zou ik het nog doen ook om met de DM'90 te kunnen zijn. Ik heb nog een hoedje met meerdere NS logo's erop die ik met de open dag van het componentenbedrijf in Tilburg kreeg. Die ik nu als aandenken bewaar aan een hele mooie dag samen met nog wat andere dingen die ik daar kreeg. En vond het gaaf om de technische componenten van treinen van dichtbij te hebben gezien en er uitleg over gekregen te hebben. Ik vind treinen boeiend en kan daar niets aan doen.
Reputatie 6
Badge
Een eigen DM90..... het klinkt erg leuk, maar ik vrees dat je het bij een droom moet houden, @treinenfanaatjaren90.

In de realiteit gaat een heel treinstel niet lukken omdat het erg duur is, en in dit geval omdat Roemenië die stellen gekocht lijkt te hebben. Dan is het opeens vreemd dat je ze gaat vragen of je er eentje terug kan kopen. Ik verwacht dat, hoe rot het voor je kan zijn, dat ze het niet serieus zullen nemen. Dus die gang kan je beter eigenlijk al besparen.

En al wil je een trein hebben? Regelmatig verschijnt er wel eens een Sik locomotor op Marktplaats. Diverse particulieren en bedrijven hebben deze in hun tuin staan, en soms willen ze er van af. Maar let wel op vergunningen die je mogelijk van de gemeente nodig zal hebben omdat het een groot object is, en zorg er voor dat alle olie er ook uit is, want bodemverontreiniging is ook iets waar je geen problemen mee wilt hebben.
Maar het is wel een eyecatcher ;)

Maar als je graag wilt samenzijn met een trein, en deze met liefde wilt opknappen, dan kan je jezelf ook aansluiten als vrijwilliger bij één van de vele stichtingen en musea. Helaas staat de DM90 niet continu in onderhoud, en staat deze ook niet altijd in het museum, dus dat is helaas wel weer jammer. Maar als je de spoorwegliefde verder uitbreidt naar ander materieel, dan zijn er volop keuzes! 🙂
Als er een wil is dan is er een weg. Als andere bedrijven en particulieren ooit een Sik hebben weten te bemachtigen dan was die mogelijkheid toch aanwezig. Daarom geef ik zeker niet op. En wieweet geeft de Roemeense spoorvervoerder de NS opdracht om een sloper te zoeken omdat ze zelf ook geen idee hebben wat ze ermee aanmoeten. En als net de juiste mensen hier meelezen..... tja misschien blijft het bij dromen maar je weet soms nooit hoe een koe een haas vangt.
Ik denk dat het goed is dat je begint met, zoals velen in dit topic al hebben aangegeven, ervoor te zorgen dat je de financiële middelen hebt (ik vermoed dat deze treinen nog een waarde hebben waar je een heel knap huis van kunt kopen) en de ruimte om er eentje te stallen, met de mogelijkheid om de benodigde vergunningen te krijgen. Daar zou je ook alvast onderzoek naar kunnen doen, welke vergunningen zijn er allemaal nodig.
Reputatie 7
Badge +3
Alles kan, maar je moet wel een grote zak geld meebrengen als je een DM90 wil kopen om in de tuin te zetten.

Dat DM90 verkocht wordt moet ik overigens nog zien. Het spul is 30 jaar oud, heeft geen airco en slurpt dieselolie alsof het limonade is. Om het weer te laten rijden moet het flink worden opgeknapt en wie gaat dat geld investeren in treinen die al 30 jaar oud zijn? Daarnaast zijn er op de tweedehandsmarkt veel moderne treinen te koop zoals veel Duitse Lints van 20 jaar oud, zuinig en met airco.
Reputatie 7
Badge
@treinenfanaatjaren90
Is een DM90 in schaal 1:87 (Ho) niet een veel beter plan. Nog enigszins betaalbaar en prima handelbaar.
Zonder vergunning kan je er elk moment mee rijden en mee samen zijn.
Dat geld is waar ik het meeste tegenop zie. Zelf heb ik niet veel geld en mijn grootste angst is dat als ze allemaal naar de sloop zijn gegaan dan nog eens het geldschip komt. Ik kan je vertellen dat het dan voor mij totaal geen waarde heeft en extra pijnlijk zou zijn. Ik geef geen drol om geld en statusspullen zoals grote auto en groot huis. Daar heb ik niets mee. Maar wat ik wel om geef is de DM'90 waar ik verliefd op ben. Ik fantaseer vaak over naast de DM'90 wonen in een bescheiden onderkomen. Zoals in Nijmegen. Als die schuur dat grenst aan dat rangeerterrein een woning zou zijn en de DM'90 eeuwig zouden blijven staan zou ik daar graag graag willen wonen. Op een mooi en rustig rangeerterrein met alle DM'90 om mij gezelschap te houden. Wat lijkt dat mij heerlijk.

Ik heb wel een aantal familieleden die een hoop geld hebben maar daar heb ik niets aan. Die hebben mij in het verleden al keer op keer laten vallen als een baksteen en zijn krenterig en egoïstisch. Maar mijn broer die geld als water verdient met zijn werk als IT-er heeft aangegeven eventueel bereid te zijn om financieel te helpen maar de voorwaarde is dat ik met een plan kom en hij gaat kijken of het haalbaar is. Daarom zit ik nu op dit forum te vissen naar mogelijkheden. Ik ben serieus over die DM'90 en loop al jaren met dit idee rond maar wil nu kijken of er echt werk van gemaakt kan worden.

Er is ook iemand die ik meen de zoon is van een kennis van mijn moeder en die heeft zijn eigen tram. Via die weg kan ik mogelijk informatie krijgen over waar de boel te stallen. Als ik meerdere mensen weet te vinden die echt serieus willen meedenken en helpen is het enige wat overblijft die DM'90 los zien te peuteren waar ik ook wezen moet. De sloperijen kunnen altijd aan het einde van de dag beet hebben, waarom ik dan niet als liefhebber?

Dus als er wel uiteindelijk sloopplannen komen zou ik ze als ik de juiste personen zou vinden misschien een voor de oud ijzer prijs kunnen overnemen of anders misschien voor een symbolisch bedrag?

Opgeven komt in ieder geval niet in mijn woordenboek voor!
Reputatie 6
Badge
Als er een wil is dan is er een weg. Als andere bedrijven en particulieren ooit een Sik hebben weten te bemachtigen dan was die mogelijkheid toch aanwezig.

Ja, maar dat ging de afgelopen jaren zeker niet vanuit de NS. Je weet nooit wat de toekomst brengt, misschien dat je droom over 10 of 20 jaar wel in vervulling gaat, omdat de Roemenen ze weer weg doen. Er zijn zat scenario's in het leven, maar je moet er gewoon tegenaanlopen. Energie in een DM'90 steken heeft hier weinig zin in.

Daarom geef ik zeker niet op. En wie weet geeft de Roemeense spoorvervoerder de NS opdracht om een sloper te zoeken omdat ze zelf ook geen idee hebben wat ze ermee aanmoeten.

Zou grote geldverspilling zijn. Je moet wel realistisch blijven.

En als net de juiste mensen hier meelezen..... tja misschien blijft het bij dromen maar je weet soms nooit hoe een koe een haas vangt.

Dromen zijn leuk, en je hebt altijd kans, maar hoe onrealistischer het wordt, hoe kleiner de kans. Daarom heb ik ook wat andere oplosisngen gegeven om je treinliefde te kunnen uiten.
Reputatie 6
Badge
O ja, nog een goede tip: Ga NIET naar slopersbedrijven toe. Die hebben contracten met de klanten (NS bijv.) om treinen te slopen, en het sloopmateriaal netjes af te voeren, en eventueel te ontdoen van asbest (let op: strenge regelgeving).

Die doen echt geen zaken met particulieren. Ook niet voor je favoriete bankje, asbakje of deurknop. Dit is veelal allemaal contractueel vastgelegd!
Reputatie 7
Badge +3
Van de SGM treinen die binnenkort gesloopt zullen worden organiseert NS Schouwdagen, waarbij bedrijven kunnen inschrijven om interieuronderdelen te kopen.
Reputatie 6
Badge
Ja, die schouwdagen zijn er alleen voor bedrijven. Je moet dus een KVK-nummer hebben om mee te mogen doen. Verder zal het mij niks verbazen dat de NS graag wilt weten wat een bedrijf met de onderdelen wilt gaan doen, en op welke manieren die circulair gebruikt gaan worden.
Het is jammer dat het voor velen en vooral voor de samenleving als ik het zo hoor te lastig is om "out of the box" the denken. De wereld zou voor ons allen zo veel mooier kunnen zijn als men meer creatief zou denken en aan zou pakken. Mijn vraag over die DM'90 was ook een "out of the box" vraag en wens. Maar dat ik hoe ik voel. Vanuit de drukkende maatschappelijke knellende regeltjes is het moeilijk tot onmogelijk. Behalve slopen, want dat is "normaal". En iets hoort alleen een functie te hebben en daarna weer weg te gaan is hoe de meeste mensen denken.

Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens. En de NS heeft laten zien ook van deze zienswijze te kunnen afwijken. Dat zien we onder andere in projecten zoals spullen gemaakt van oude vertrektijdenborden en tassen van bekleding van oude treinstoelen. Waarom zou dit weggegooid en verspild moeten zijn? Ok je kan een recycle adres proberen te vinden. Maar een nieuwe functie vinden voor iets wat als voorwerp zijn taak al volbracht heeft is een voorbeeld van out-of-the-box denken maar wat het leven net dat beetje extra geeft.

Schriften, vogelhuisjes, dienbladen, tassen, enzovoort met een overduidelijke NS tint en tevens een statement voor duurzaamheid en inspiratie voor mensen om milieuvriendelijker te handelen en dat hergebruik van oude spullen eigenlijk best leuk en mooi kan zijn.

In dat kader bekijk ik ook mijn wens om met de DM'90 te kunnen zijn. Naast dat ik grote bewondering heb voor dit prachtige materieel, vakmanschap dat erin is gaan zitten, boeiende geschiedenis van toen ze nog in dienst waren en omdat het gewoon toch een deel van de NS vloot is geweest en dat gewoon mijn passie heeft. En als extra factor erbij ben ik ook verliefd geworden op deze trein.

Reageer