Is het mogelijk om een DM'90 te bemachtigen? Wat kan ik doen om dit voor elkaar te krijgen?

• 8 augustus 2019
  • 48 reacties
  • 1627 Bekeken

Toon eerste bericht

48 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Wat betreft de DM'90 was de intentie van NS ook niet om ze te slopen, vandaag dat ze te koop stonden en verkocht zijn aan een Roemeens spoorbedrijf. Alleen heeft dat bedrijf blijkbaar problemen waardoor ze (nog) niet geleverd kunnen worden.

Je ziet nu met de komende afvoer van de SGM treinen dat NS wel degelijk probeert zoveel mogelijk hiervan te laten hergebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
Het bericht dat ze naar Roemenië zouden gaan is van eind 2017, bijna twee jaar geleden. Vandaar ik ernstig betwijfel of dat nog wel gaat gebeuren.
Het bericht dat ze naar Roemenië zouden gaan is van eind 2017, bijna twee jaar geleden. Vandaar ik ernstig betwijfel of dat nog wel gaat gebeuren.

Dat valt inderdaad te bezien:

Eind december 2017 wordt bekend dat het Roemeense Ferotrans 48 van de ooit 53 gebouwde treinstellen koopt. Dit zijn de 3401, 3402, 3404, 3406 - 3408, 3410 - 3423, 3425, 3427 - 3453. Medio 2018 wordt bekend dat de kans klein is dat Ferotrans de treinstellen overneemt. In 2011 is de licentie van het bedrijf ingetrokken om treinen te rijden in Roemenië. Ook speelt een tekort aan financieel middelen een rol bij de overname als gevolg van het niet meer hebben van de licentie. Ook de grote schuldenlast bij goederenvervoerder CFR Marfa speelt een rol.

https://www.railwiki.nl/index.php/DM'90#Verkoop_aan_Roemeni.C3.AB
Stel dat mijn wens in vervulling zou gaan en ik een DM'90 zou hebben en ik daarnaast zou wonen in een klein huisje. Ik ben ook voor mijn hobby kunstenares en maak graag mooie dingen. Oude dingen upcyclen heb ik ook plezier in. Zo maak ik van oude, lelijke en versleten kerstdecoraties weer nieuwe om een voorbeeld te noemen. Die geef ik dan weer cadeau aan mensen in de omgeving en is een groot succes en heb er een tijd lang over gedacht om misschien hobbymatig ze te verkopen om te zien of het aanslaat. Desnoods de opbrengst wat niet veel zal zijn aan een goed doel schenken.

Het lijkt mij ontzettend leuk om dan ook de DM'90 als mijn inspiratiebron te gebruiken. Bijvoorbeeld zelf de stoelen namaken met de hand lijkt mij erg leuk om te doen. Nu heb ik er geen ruimte voor. En het is ook jammer dat de treinstoelfabrikant Emsta in Breda falliet is gegaan in de jaren 90 en heb een vermoeden dat de originele spullen zoals mallen om de stoelen mee te maken niet bewaard zijn gebleven. Anders had ik deze graag willen hebben. Samen met de juiste materialen en aan de slag ermee. En wieweet is dat weer een stap richting een duurzame samenleving. Net als streekproducten nu weer in komen en mensen inzien dat groenten en fruit van ver halen slecht is voor het milieu vanwege het vervoer misschien kunnen ook sommige producten die in treinen worden toegepast in Nederland geproduceerd worden. Geen idee. Gewoon zomaar een gedachte.

Treinen geven mij inspiratie. Ook daar kan ik niets aan doen.
Reputatie 5
Badge
Ik vind het echt hardstikke leuk om te horen dat treinen een mooie inspiratiebron voor je zijn. Ook vind ik het leuk om te lezen dat je van upcyclen houd. Er is weliswaar geen DM'90 meer over, maar upcyclen kan ook met andere dingen. Ik weet niet of je als kunstenaressen een bedrijf runt, maar je zou kunnen gebruik maken van de schouwdagen voor de SGM. Ik ben benieuwd wat je van SGM-onderdelen zou kunnen maken.

En wie weet vind je ooit een DM'90. Maar op korte termijn gaat het lastig worden omdat ze allemaal verkocht zijn, en een viertal naar de sloop gaan. En zoals ik al eerder zei gebeurt er niets anders dan dat.
Reputatie 5
Neem contact op met NS. Denk out of the box. Go for it!
Reputatie 2
Al leggen je familie en bak geld in, en verdienen ze bergen geld dan is dat beetje geld niet genoeg.
Ik denk toch dat je tegen de 1 miljoen euro zal moeten neerleggen.
Uiteindelijk is alles te koop.
Daarnaast lijkt het me handig dat je in het buitengebied gaat wonen en een vergunning aanvraagt bij de gemeente voor de stalling. Trek ook nog 10 mille uit vooer het vervoer van de stalling naar je tuintje.
Reputatie 6
Reactie verwijderd door Moderator
Reactie verwijderd door Moderator
Reputatie 5
Badge
Reactie aangepast door Moderator

Er is al gezegd dat de NS ze verkocht heeft. Dus al zou de NS er eentje verkopen aan de topicstarter, zou het contractbreuk zijn.
Reactie aangepast door Moderator.

Maar er is al gezegd dat de NS ze verkocht heeft. Dus al zou de NS er eentje verkopen aan de topicstarter, zou het contractbreuk zijn.
Er is ook al gezegd dat de verkoop sinds 2018 op losse schroeven staat, wat de huidige status is kan heb ik nog niet kunnen vinden. Of er sprake zou zijn van contractbreuk is dus nog maar de vraag.

Volgens wikipedia (I know) zijn er 53 DM90's gebouwd en zijn er 27 in bezit van NSFSC. Nu is NSFSC in afbouw of al afgebouwd dus wat de status is van de niet-gebruikte DM90's is nog de vraag.
Voor alle pessimistische mensen hier:

Natuurlijk mijn ideeën zijn zo onrealistisch. Deze link naar de NS website is ook hoogstwaarschijnlijk een fata morgana:

https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/recycling/upcycleproducten.html
Reputatie 4
Voor alle pessimistische mensen hier:

Ik zou me er niet te veel aan ergeren en ik zou ook niet proberen om iedereen te overtuigen van de eventuele haalbaarheid van je ideeën (dat laatste lukt je toch niet).

Je bent al een stukje wijzer dan voor je dit topic opende, dus probeer je vooral daarop te concentreren. 🙂
Reputatie 7
Badge +2
Wikipedia zal nog niet bijgewerkt zijn want NS Financial Services Company is al afgebouwd, de laatste treinen die in bezit ervan waren zijn in april verkocht, dit waren Coradia Lint 54 treinen die werden geleaset aan Abellio Duitsland. En de Lintjes die aan Keolis werden geleased zijn verkocht aan Keolis. Alle treinen voor het Nederlandse Hoofdrailnet zijn nu ondergebracht NS Lease B.V.
https://nieuws.ns.nl/ns-beeindigt-activiteiten-ierse-lease-dochter-nsfs/

De DM'90 treinen zijn dus geen eigendom meer van NSFSC maar wie nu wel de eigenaar is is inderdaad niet duidelijk. Misschien is het koopcontract ondanks dat ze niet geleverd kunnen worden aan het Roemeense bedrijf (nog) niet officieel ontbonden en kan NS ze daarom niet opnieuw te koop aan bieden.
Overigens gaf een NS-woordvoerster in mei (nadat een man zich in één van de in Nijmegen opgestelde treinen had opgeblazen met vuurwerk) aan dat ze nog gewoon naar Roemenië zullen gaan. Maar hoe betrouwbaar dat is.......
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/de-buffels-waarom-staan-ze-er-nog-steeds~a4d55141/
Badge
Ik vraag me inmiddels sterk af of je alleen maar pessimistisch kunt zijn over de NS? In veel topics uit je alleen negatieve dingen en vaak gaat dit over dingen die je ooit persoonlijk in je leven hebt meegemaakt. Misschien is het verstandig om daar eens hulp voor te zoeken zodat je positief gestemd door het leven kunt gaan.

Je bent op dit moment voornamelijk bezig om de NS in een negatief daglicht te zetten wat in een aantal dingen onterecht is naar mijn persoonlijke mening. Zo ook met je laatste bijdrage over upcycling.

De link waar je naar verwijst zijn producten die daadwerkelijk gemaakt zijn van oude gebruikte materialen en ook daadwerkelijk verkocht zijn/worden. Recent zelfs nog in een pop-up store op Utrecht Centraal.

Momenteel worden de VIRM treinstellen totaal gereviseerd en ook hier is door de NS hard gewerkt aan het recyclen van de oude materialen welke vervangen wordt en ook hier is dat voor een heel groot deel gelukt. De NS draagt hierbij zijn steentje bij aan de duurzaamheid en het hergebruiken van materialen, daar kunnen andere bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Hier kun je er een mooi artikel over lezen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-noodrem-doet-het-nog-de-vloer-is-als-nieuw-deze-dubbeldekker-kan-weer-twintig-jaar-mee-en-het-oude-rubber-eindigt-onder-een-klimrek~b8f5277cb/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Voor alle pessimistische mensen hier:Ik zou me er niet te veel aan ergeren en ik zou ook niet proberen om iedereen te overtuigen van de eventuele haalbaarheid van je ideeën (dat laatste lukt je toch niet).

Je bent al een stukje wijzer dan voor je dit topic opende, dus probeer je vooral daarop te concentreren. :)

Ik ervaar al die "de grond inboor" reacties van dat iets mij toch niet lukt en meer van dat soort dingen als een vorm van pesten.

Niet normaal reageren. Nee nog even een trap na geven. Dit is pestgedrag.
Ik vraag me inmiddels sterk af of je alleen maar pessimistisch kunt zijn over de NS? In veel topics uit je alleen negatieve dingen en vaak gaat dit over dingen die je ooit persoonlijk in je leven hebt meegemaakt. Misschien is het verstandig om daar eens hulp voor te zoeken zodat je positief gestemd door het leven kunt gaan.

Je bent op dit moment voornamelijk bezig om de NS in een negatief daglicht te zetten wat in een aantal dingen onterecht is naar mijn persoonlijke mening. Zo ook met je laatste bijdrage over upcycling.

De link waar je naar verwijst zijn producten die daadwerkelijk gemaakt zijn van oude gebruikte materialen en ook daadwerkelijk verkocht zijn/worden. Recent zelfs nog in een pop-up store op Utrecht Centraal.

Momenteel worden de VIRM treinstellen totaal gereviseerd en ook hier is door de NS hard gewerkt aan het recyclen van de oude materialen welke vervangen wordt en ook hier is dat voor een heel groot deel gelukt. De NS draagt hierbij zijn steentje bij aan de duurzaamheid en het hergebruiken van materialen, daar kunnen andere bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Hier kun je er een mooi artikel over lezen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-noodrem-doet-het-nog-de-vloer-is-als-nieuw-deze-dubbeldekker-kan-weer-twintig-jaar-mee-en-het-oude-rubber-eindigt-onder-een-klimrek~b8f5277cb/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dat is helemaal niet waar. Ik ben juist positief over de NS omdat ik zeer enthousiast ben over het duurzaamheidsbeleid van dit bedrijf. Maar vind het uitermate schokkend dat al mijn reacties als vervelend worden opgevat en nu moet ik zogenaamd nog "hulp" gaan zoeken ook.

Wees een held en zeg dat liever tegen die mensen met hun "dat lukt je niet" reacties. Die mensen hebben een probleem. Maar nee hoor dat is ineens normaal. En dan maak ik een sarcastische opmerking (wat overigens typisch Nederlands is, ben zelf Nederlander met migratie achtergrond) en dan ineens is het weer niet goed.

Ik heb spijt dat ik ooit op dit forum ben gegaan. Ik vind de reacties die ik krijg uitermate kwetsend. Ik mag zelfs niets zeggen dat als negatief kan worden opgevat maar anderen mogen wel vervelende reacties naar mij toe uitdelen en als ik dan met een beetje sarcasme reageer en een sterke pro NS link stuur dan ineens ben ik negatief over de NS en heb ik een probleem waarvoor ik hulp moet zoeken. Ja zo lust ik er nog wel eentje.

Laat maar zitten allemaal. Zoek het maar uit met je troep. En ik zou graag mijn account en alle reacties en dit topic gedeactiveerd zien worden.

De vraag met de DM'90 heb ik nooit gesteld. Jullie vergeten mij en ik vergeet liever dit hele forum. Ik ga lekker voor mezelf verder met mijn ambities en put graag inspiratie uit duurzaamheidsbedrijven en misschien dat ik daar meer gelijkgestemden kan vinden. In ieder geval niet hier.
Dit topic mag verwijderd worden en mijn account en alle content ook. Alvast bedankt.
Ik vind het jammer dat we wederom hebben moeten ingrijpen, maar ik heb een aantal reacties verwijderd dan wel moeten aanpassen gezien ze nergens voor nodig waren. Het niet eens zijn met de reactie van een andere gebruiker is geen enkel probleem, sterker nog, dat is onvermijdelijk op een Community als deze, maar het is nergens voor nodig om elkaar daar uitermate bot in het topic zelf over aan te spreken. In hoeverre een reactie nuttig is voor de Topic Starter is niet aan jou om te beslissen. Als je problemen hebt met een reactie, gebruik dan de rapporteer functie zodat een Moderator ernaar kan kijken en als je de persoon zelf wilt aanspreken op de reactie, dan kan dat via een privébericht.

@treinenfanaatjaren90 Ik vind het jammer om te lezen dat je jouw tijd hier op de Community zo als negatief hebt ervaren. Persoonlijk vind ik de negativiteit van de reacties enorm meevallen. Je hebt gevraagd om advies over hoe je een DM90 kan bemachtigen en er is realistisch aangegeven dat dit erg onwaarschijnlijk is door de financiële drempel en het feit dat dit simpelweg zelden voor het publiek te koop wordt gesteld. Je hebt echter ook een aantal waardevolle tips gekregen waar je hoop ik ook lering uit trekt. Ik weet niet zo goed wat je anders nog had verwacht.

Over de link naar onze Upcycle pagina geef je aan dat je dit ziet als een fata morgana. Ik weet niet hoe jij een fata morgana ervaart, maar ik heb deze vergelijking gelezen als een negatieve uiting ("dit zal ook wel een leugen zijn") en ik denk dat de meeste deze mening delen. De reactie van Jeroen zal daarop gebaseerd zijn, gecombineerd met andere reacties die je hebt geplaatst in andere topics, die ook veelal negatief zijn geweest. Indien je dit juist sarcastisch bedoelde en als positief wilde bestempelen, met een nadruk van 'dit kan ook, waarom zou mijn idee niet kunnen', bedenk dat sarcasme echt slecht vertaalt naar tekst. Zo heb ik het niet gelezen in ieder geval.

Hoe je de reactie van masd vervolgens als een pesterij ervaart snap ik ook niet. Ik lees het enkel als een tip dat je de mening van anderen over hoe onhaalbaar zij jouw ideeën vinden het beste kunt negeren, omdat je die mening waarschijnlijk toch niet veranderd. Naar mijn idee is dat enkel een positieve reactie.

Het staat je uiteraard vrij om deze Community te verlaten, maar ik heb het idee dat jij ook een enorm waardevolle gebruiker kan zijn. Daar kan ik echter niet over beslissen. Wat ik wel wil aangeven is dat we dit topic niet zullen verwijderen, aangezien wij zoveel mogelijk informatie willen behouden, ook voor anderen. Juist jouw vraag en de realiteit van de onhaalbaarheid van het verzoek is waardevolle informatie.

Als je jouw account alsnog graag verwijderd wilt zien worden, dan kan dat. Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen als laatste bevestiging?
Bedankt voor de reactie. Ik hoopte op meer optimisme van mijn medemens maar krijg voor mijn gevoel hier een lading stront over mij heen. Misschien is het gewoon persoonlijk. Net als anderen persoonlijk mijn reacties negatief opvatten.

Soms zetten mensen of organisaties spontaan een actie op touw om iemand te helpen. Gezien dat met de DM'90 mijn hartewens en droom is waar ik heel ver voor wil gaan hoopte ik stiekem dat er zoiets zou gebeuren. Als ik een ufo had straalde ik er gewoon een op en ging ik op een andere planeet ermee wonen ver weg bij andere mensen vandaan. Maar ja dat is wél echt onrealistisch!

Maar ik kijk gewoon anders naar de DM'90 dan de rest blijkbaar. In het verleden heeft de NS weleens tegen een symbolisch bedrag een trein geschonken. Dat is dus realistisch. Er is veel onduidelijkheid over de koop en het hoe en wat. Het is spannend om te volgen hoe deze ontwikkelingen zullen gaan. En wieweet gaat alles helemaal buiten de NS om zoals sommigen hier opperen. Dus niets is zeker. Daarom is het juist spannend om de moed erin te houden en de kick van het proberen. Nee heb ik en ja kan je krijgen. Maar snappen velen blijkbaar niet. Ook het oude verhaal dat de NS niet aan derden verkoopt lijkt tegenwoordig anders te zijn sinds er een sterk duurzaamheidsbeleid binnen de NS waait. Vandaar met die producten upcyclen waar ik erg enthousiast over ben en zit te genieten op die sites hoe ze van oude spullen weer prachtige voorwerpen kunnen maken. Als de DM'90 mijn eigen huisje zou worden, ik zeg maar wat, is de DM'90 ook weer op een duurzame manier toegepast. Mijn broer wilt zijn geld investeren en heeft aangegeven open te staan voor mijn wens zolang ik met een concreet plan kom. Gezien hier veel NS mensen zitten en anderen die mogelijk meer informatie hebben en mee kunnen denken leek het mij een goed plan om hier mijn vraag te stellen.

En ja ik heb net zoals ieder mens ook negatieve dingen ervaren in het leven. Maar wil deze omzetten in positieve ervaringen. Net als afval (negatief, slecht voor het milieu) weer omgezet kan worden in duurzame producten (positief, hergebruik), Op die manier zou het bekeken worden. Ik ben groot voorstander van duurzaamheid en naast dat ik trein fanaat ben heb ik de NS erg hoog vanwege het duurzaamheidsbeleid. Zelf doe ik al mijn afval scheiden, spullen zo veel mogelijk hergebruiken, oude goed bruikbare spullen doneren aan de kringloopwinkel, zonnepanelen op het dak, enzovoort enzovoort.

Een hoop mensen zitten helaas duidelijk vastgeroest in oud gedachtengoed waar we voor een circulaire maatschappij juist zo vanaf zouden moeten stappen. Mijn wens met de DM'90 is ook tevens in het duurzaamheidskader. Stel dat NS niet om duurzaamheid zou geven had ik niet eens de moeite gedaan om hier te komen. Zeker omdat ik weet dat de NS in het verleden niet aan derden wilde verkopen. Maar tijden zijn veranderd. We zijn jaren verder. Willen milieuvervuiling op allerlei manieren terugdringen en zowel particulieren als bedrijven (inclusief NS) dragen daar graag een steentje aan bij.
Anonymous,

Als particulier gaat het waarschijnlijk niet lukken om eigenaar te worden van een buffel (tenzij je de jackpot van de Lotto wint). 🙂

Maar dat wil niet zeggen dat je de moed moet opgeven.

Er zijn voldoende organisaties in Nederland die over een (al dan niet werkende) trein beschikken. Denk dan aan de Stichting Hondekop en de vele initiatieven die met een (stoom)trein over een eigen traject rijden.

Je zou daar eens kunnen informeren hoe ze het financieel gelukt is. Wat is er allemaal nodig? Is er voldoende interesse om iets soortgelijks voor de buffel te doen?

Daarnaast ga je ook moeten achterhalen wie nu de eigenaar van de DM'90 is voor je (of een stichting) er een kunt kopen.

Mag ik nog een kleine tip geven? Er zitten op het forum voldoende leden die van treinen houden. Als je bv. de Stichting Hondekop contacteert, beperk je dan tot het "houden van treinen".

Er is niets mis met wat je voelt, maar niet iedereen gaat dit begrijpen.
Reputatie 5
Badge
Dit topic mag verwijderd worden en mijn account en alle content ook. Alvast bedankt.

Daar hoeft niet aan te worden voldaan in de wetgeving. Je account is nu toch anoniem, Anonymous?

Wel vind ik het jammer dat je dit hebt laten doen, maar het is jouw keus.

Ik wens je verder veel succes!
Dat bericht was geplaatst voordat de gebruiker is verwijderd, vandaar. 🙂

Reageer