beantwoord

Is zelfstandig reizen met rolstoel mogelijk?

• 13 maart 2015
  • 4 reacties
  • 871 Bekeken

Ik maak zelden gebruik van het OV omdat ik er tegenop zie om alles vooraf te moeten regelen. Is het niet mogelijk om zonder hulp met een (handbewogen) rolstoel een trein in te komen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 maart 2015, 15:13

Ligt eraan waar u moet zijn en in welke trein u zit. In de nieuwe sprinters is het gelijkvloers, in de meeste treinen is het ongelijkvloers. Hiervoor is een rijende helling voor nodig, zodat u wel degelijk op afspraak NS assistentie nodig voor heeft. Op sommige stations is het niet rolstoelvriendelijk gemaakt. Daar is dus geen helling, of lift alleen een (rol) trap. Als u mensen kent die u wilt helpen met de rolstoel dan kunt u een ov begeleiderskaart aanvragen, zodat uw begeleider gratis met u mee kan, hiervoor heeft u wel een medische verklaring via uw huisarts nodig. Surf dan op www.ovbegeleiderskaart.nl
Bekijk origineel

4 reacties

Ligt eraan waar u moet zijn en in welke trein u zit. In de nieuwe sprinters is het gelijkvloers, in de meeste treinen is het ongelijkvloers. Hiervoor is een rijende helling voor nodig, zodat u wel degelijk op afspraak NS assistentie nodig voor heeft. Op sommige stations is het niet rolstoelvriendelijk gemaakt. Daar is dus geen helling, of lift alleen een (rol) trap. Als u mensen kent die u wilt helpen met de rolstoel dan kunt u een ov begeleiderskaart aanvragen, zodat uw begeleider gratis met u mee kan, hiervoor heeft u wel een medische verklaring via uw huisarts nodig. Surf dan op www.ovbegeleiderskaart.nl
Oké, duidelijk. Bedankt. Ik geloof dat het voor mij niet echt een goede oplossing is, het reizen met de trein. Teveel plannen, ik heb een beperking in het energieniveau en moet dus weg kunnen zonder al te veel te plannen. Heb gelukkig nog een auto, doe het daar maar mee.
Toch jammer dat het nog steeds zo moeilijk is om zelfstandig te reizen, zeker hier in de Achterhoek.
Oké, duidelijk. Bedankt. Ik geloof dat het voor mij niet echt een goede oplossing is, het reizen met de trein. Teveel plannen, ik heb een beperking in het energieniveau en moet dus weg kunnen zonder al te veel te plannen. Heb gelukkig nog een auto, doe het daar maar mee.
Toch jammer dat het nog steeds zo moeilijk is om zelfstandig te reizen, zeker hier in de Achterhoek.
Ik heb zelf paar weken terug van Gaanderen naar Arnhem gereisd en dat gaat ook prima met de rolstoel. Op dat trajecten Zutphen-Winterswijk en Winterswijk -Doetinchem -Arnhem vallen niet onder de NS, maar onder de vervoerder Arriva. Het stukje Gaanderen - Arnhem is gelijkvloers. Maar dan verwijs ik u op www.arriva.nl
Reputatie 6
Badge +1

Juist in de Achterhoek is reizen met de trein erg gemakkelijk! In de Achterhoek rijden namelijk alleen nog maar treinen van Breng en Arriva, en die hebben een gelijkvloerse instap. Zonder problemen zelf instappen dus. U kunt met Arriva reizen op de trajecten Apeldoorn-Zutphen, Zutphen-Winterswijk, Winterswijk-Arnhem en Arnhem-Tiel. Plaatjes van de treinen hier.

Op deze pagina kunt u gemakkelijk zien of het station in uw buurt beschikt over een hellingbaan danwel een lift (soms staat er hellingbaan, maar is er niet eens een helling nodig, het perron grenst soms gewoon aan de straat).

Ik zou zeggen probeer het eens, maak een kort reisje naar Arnhem, Doetinchem, Winterswijk of Zutphen, dan weet u wat er wel en niet lukt...

Reageer