Je veilig voelen in de trein (WhatsApp of sms naar 06 1318 1318) | NS Community

Je veilig voelen in de trein (WhatsApp of sms naar 06 1318 1318)

  • 7 September 2022
  • 8 reacties
  • 464 Bekeken

Badge +3

Op social media komen er zoveel voorbij dat ik het wel een ‘eigen plekje’ wil geven hier op de Community.

Het geneuzel begon een beetje met de mondkapjesplicht en zo (ieder zijn mening, inclusief het personeel, eigen verantwoordelijkheid). Of iemand die zit te roken/blowen in een trein.

Met reacties vanuit NS zoals ‘tja, dat kan gebeuren (na een voetbalwedstrijd is dat ineens ‘normaal’?) tot ‘ai, dat mag niet!’ en vervolgens wordt er niets gemeld, want er wordt niet eens naar een trein(stel)nummer gevraagd!

Maar ook serieuzere zaken worden gewoon niet opgepakt! ‘Haal er maar een HC (conducteur) bij, die vind je op elk station waar de trein stopt bij een deur!'

Dus bij deze mijn ‘openingspost’ over de veiligheid (screenshot van Tweetdeck)

 


8 reacties

Mijn ervaring was ook geweldig. Terwijl er 33 man s en v op Amsterdam was in verband met de F1

@lifeasmiel   laat ik eerst zeggen dat dit natuurlijk niet kan maar om dit te bestempelen als onveiliger situaties gaat em ook wat te ver en daar is dit nummer voor.

En als tip, laat volgende keer even de termen ”getinte” achterwege want dat geeft een bepaalde lading aan je bericht die je er niet aan moet geven. Degene die jouw bericht beantwoorde kan daar bv iets van kunnen vinden want misschien was deze medewerker ook wel “getint” .

Het is een totaal onnodige toevoeging die je niet echt helpt in dit verhaal.

En het opladen van een telefoon is niet strafbaar, ook niet als je getint bent.

 

@Robert B   Jouw voorbeeld is er echt één waar wel degelijk actie op ondernomen had moeten worden al was het de man even aanspreken of de persoon in kwestie uit de situatie halen. 

 

 

https://nos.nl/artikel/2454868-ns-wil-mensen-beter-helpen-via-whatsapp-na-kritiek-op-afhandelen-noodmelding

Reputatie 7
Badge

Het valt (of staat, maar van staan is in het geval van NS niet het geval) door het stelselmatig gebrek aan controle. 8 tot 9 op de 10 conducteurs voeren hun werk niet naar behoren uit. Ik durf dit na >10 jaar wel te beweren. Zo een noodnummer kan een aanvulling zijn, maar geen vervanging van daadwerkelijk toezicht.

De conducteurs chillen verder, de vakbonden vinden het prima, de directie ook, aandeelhouder lijkt het ook wel ok te vinden. Betalende reizigers zijn de enigen die er last van lijken te hebben.

 

Zojuist ook een app gestuurd naar dit nummer om te melden dat mijn dochter lastig werd gevallen in de trein. Kreeg een karig antwoord terug. Maar wat ik eigelijk probeer te bereiken met dit bericht is om in contact te komen met de dame die mijn dochter in bescherming heeft genomen totdat ze de trein moest verlaten. Ik zou haar graag hiervoor willen bedanken. Het ging om de sprinter van tilburg (vertrek: 21:49 uur) naar dordrecht. Op station Gilze-Rijen is mijn dochter uitgestapt alsmede deze man. De behulpzame dame is nog buiten gaan staan tot dat er werd gefloten. Op het station stond ik mijn dochter op te wachten, maar toen ik het verhaal te horen kreeg was deze man al gevlogen helaas!

Mocht de behulpzame dame zich hierin herkennen reageer dan aub op dit bericht.

 

Mvg,

 

Badge +3

@Nathaliee welkom! Goed verhaal en succes met je dochter.

Het 1318 1318 nummer is geen vevanging voor 112 (levensbedreigend) maar even een conducteur laten komen is blijkbaar al te veel gevraagd.

Spreek je medereizigers er gerust op aan of zoek die conducteur om dat te doen. Die zit wel ergens, of vind je echt op elk station met een fluitje namelijk! 😅

Dus die conducteur zou er gewoon moeten zijn voor reizigers in de trein!

Of is controle op vervoerbewijzen echt niet meer nodig (want iemand zal toch wel een incheck of e-ticket hebben?)

Handhaven is blijkbaar een vies woord. Mijn mening, clean it up! 😴

https://www.youtube.com/watch?v=xJRAubWCkcc (totaal off topic maar clean it up dus) 🙄

Reputatie 2

Toen het nummer van de NS Alarmcentrale nog in de proeffase zat, heb ik wel eens een lastige bedelaar doorgegeven en nadat ik het signalement had opgegeven, zouden ze V&S sturen. Het kon toen dus blijkbaar wél.

Ik vermoed dat NS er eigenlijk nog helemaal niet klaar voor was om het landelijk uit te rollen. Maar ja, je maakt er goede sier mee, en het nummer is een manier om te verhullen dat het met het veiligheidsgevoel slecht gesteld is sinds de conducteur liever verstoppertje speelt in de achterste cabine en net zoals het vogeltje in de koekoeksklok alleen maar tevoorschijn komt om te fluiten en het deurtje weer dicht te doen.

Overigens verbaas ik me nog over iets anders: die posters “Onveilig gevoel op dit station” van 06-13181318 hangen ook op stations waar NS helemaal niet stopt (bijvoorbeeld in Echt). Of laten ze dan een Arriva-poppetje komen als je een melding doorgeeft?

Reputatie 7
Badge +3

Gisteravond ook weer erg ‘veilig’ in de trein: https://www.nu.nl/binnenland/6240068/zwaar-vuurwerk-afgestoken-in-trein-bij-schagen-passagiers-met-gehoorklachten.html

Reageer