beantwoord

Jointje draaien in de trein

Hoi, mag ik een jointje draaien in de trein? 

icon

Beste antwoord door Robert B 16 mei 2020, 15:28

Welkom bij de NS Community!

Het is niet verboden maar kan gezien worden als verstoring van de orde. Zelfde als iemand die haar (teen)nagels gaat zitten knippen, vijlen en vervolgens lakken. De conducteur bepaalt waar de grens ligt.

Ik zou er in ieder geval mee wachten tot na je reis. Een eventuele boete is meen ik €95 plus €9 administratiekosten en gaat via het CJIB.

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het is niet verboden maar kan gezien worden als verstoring van de orde. Zelfde als iemand die haar (teen)nagels gaat zitten knippen, vijlen en vervolgens lakken. De conducteur bepaalt waar de grens ligt.

Ik zou er in ieder geval mee wachten tot na je reis. Een eventuele boete is meen ik €95 plus €9 administratiekosten en gaat via het CJIB.

Reputatie 2

Zie de reactie van iMark (link verwijderd door Moderator VERKEERDE LINK)  👼

EDIT:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/controles-1e-klas-38959?postid=254645#post254645 👼

Reputatie 7
Badge +3

In dit “Beste antwoord” van een jaar geleden wordt expliciet gezegd dat het wel is toegestaan, maar dat de conducteur “er natuurlijk altijd iets van kan zeggen".

Reputatie 7
Badge +3

Dat iets niet verboden is iets anders dan dat het uitdrukkelijk is toegestaan. :grinning:

Reputatie 2

Dat iets niet verboden is iets anders dan dat het uitdrukkelijk is toegestaan. :grinning:

Misschien een keertje samen een kopje koffie doen. Zolang je maar enige afstand bewaard. 😉

Reputatie 6
Badge

Met gezond verstand doe je dat niet in de trein. Niet iedereen houdt van die lucht. Net als iemand die nagels aan het lakken is in de trein, met de nodige chemische lucht door de hele coupé.

Reputatie 2

Met gezond verstand doe je dat niet in de trein. Niet iedereen houdt van die lucht. Net als iemand die nagels aan het lakken is in de trein, met de nodige chemische lucht door de hele coupé.

Persoonlijk, ofwel persoonlijk ken ik o.a. enige allergieën tegen bepaalde 'parfum' en 'grassen'. 'Asbaklucht', een ranzirge geur, is echt ook niet mijn ding! Slechte geur... Een joint roken in de trein is geen goed idee. Het draaien ervan onhandig. 🙊

Reputatie 2

Persoonlijk, ofwel persoonlijk ken ik o.a. enige allergieën tegen bepaalde 'parfum' en 'grassen'. 'Asbaklucht', een ranzirge geur, is echt ook niet mijn ding! Slechte geur... Een joint roken in de trein is geen goed idee. Het draaien ervan onhandig. 🙊?

Badge +3

Omgekeerd ook, als iets niet is toegestaan wil nog niet zeggen dat er (keihard) op gehandhaafd zal worden. Zie boerkaverbod vóór de coronatijd, als je die op verzoek even af doet bij controle is er niets aan de hand. Rokende mensen of personeel waar het niet mag? Heeft geen prioriteit.

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, maar er staat niet dat het niet verboden is, maar toch echt:

allereerst is het rollen van een joint wel toegestaan in de trein.

Reputatie 7
Badge +4

Roken in de trein mag gewoon niet, ook niet van een joint. Het dient geen redelijk doel een joint te draaien in de trein. Ook al rook je deze rommel niet, het geeft in ieder geval de indruk dat dat de bedoeling is. Meer dan provoceren en een beetje treiteren is het niet, dus het is sociaal het niet te doen. De geur is voor velen al onaangenaam en de associatie met soft-drugs is dat zeker.

Het is nergens voor nodig, en zelfs als het niet is verboden, betekent dat nog niet dat het in de omgangscode is toegestaan. De code bij het treinreizen is dat je in je gedrag rekening houdt met je medepassagiers, zodanig dat het voor iedereen prettig reizen is.

Het heeft geen enkel nut, het roken er van mag toch niet. Zoals gezegd dient het geen enkel redelijk doel, ook niet als mensen het flink vinden van zich zelf. Dat is alleen maar zielig.

Reputatie 2

Roken in de trein mag niet. Wel een puntje om toch te benoemen zijn (het perron en voor de ingang)  plaatsen om de NS op te attenderen, want ook op andere ongewenste vierkante meters zijn er sporadisch nog steeds rokers waaronder NS personeel actief waar dit eigenlijk niet mag. De 'code' is dat je in je gedrag rekening houdt met anderen. 

Zelf geniet ik thuis van een goed glas wijn i.c.m bijvoorbeeld een goed gerijpte hennart camembert of een oudere Hollandse geitenkaas. Allen zijn zeer smakekelijk.👍

Of het vooraf draaien nodig is bepaal ik niet. Medisch gebruik van wiet is in Nederland tot op zekere hoogte geaccepteerd, evenals een spuit in de arm bij suikerziekte. Aan wietgebruik ga je niet snel dood. Het is in Nederland een sofstdrug.

Insuline daarentegen werd trouwens in het verleden wel gebruikt bij psychologische problemen om mensen te helpen. 'Gelukkig' vervangen door elektroschocks. Een overdosis aan insuline kan voor het lichaam zéér schadelijk zijn. (De zus van Kennedy is ooit op advies van pappie op een andere manier geholpen. 😱)

Roken in de trein in verboden en ook de verkoop op stations is gelukkig aan banden gelegd. Gelukkig maar, want het verkopen van tabaksproducten op kinderooghoogte tussen snoepgoed bij de kiosk? 🤔

Als iemand een joint wil draaien in de trein. Dan verbaas ik me, maar hij of zij doet maar. 😀

Reputatie 7
Badge +4

Insuline kan bij fout gebruik een euthanaticum zijn. Ik zie maar heel zelden een diabeet een injectie toedienen in de trein. Het heeft een medische noodzaak, dat een joint in een enkel geval een goed effect kan hebben, zal niet de insteek van de Brabantse bendes zijn. 😉 Rond de productie van insuline hangt geen sfeer van zware criminaliteit.

Tolerantie is wat anders dan onverschilligheid. Wie een joint in zijn privésfeer wil gebruiken, moet dat zelf weten, maar in de trein alvast eentje draaien is provocatie en nogal puberaal. Bij de meeste mensen gaat dat voorbij. Ik zag het nooit in de trein en ik reisde wat af. Nu even niet. Het is een non-probleem. 

Reputatie 2

Wiet valt niet onder de tabakswet, maar roken in de trein mag niet. Maar zo zijn er wel meer dingen waarvan de Nederlander zich niet bewust van is. Toonplicht of draagplicht bijvoorbeeld. Zelf ben ik tegen fascisme en dus voor toonlicht. 😉

De LD50 van vele stoffen is zo terug te vinden. Wat veel mensen niet realiseren is dat een enkele variant van botulisme even dodelijk kan zijn als het drinken van een paar liter water. Insuline als euthanaticum lijkt mij niet verstandig. Meen me te herinneren dat recentelijk (enige jaren geleden) daar wat mensen aan overleden zijn.

Het fimpje bij een boek kan ik niet vinden, want de cd en het boek staan??? Ergens.... Maar vroeger... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Insulin_shock_therapy

(Op de cd staan daarnaast ook nog zeer boeiende filmpjes van o.a. idiot savants. Waaronder deze https://youtu.be/YuhTFsiEcMU Ik zal mijn boekenkast eens doorzoeken.)

Reputatie 6

Voor wie echt niet kan wachten zijn edibles eventueel een uitkomst, voor zover die in Nederland te krijgen zijn.

Reputatie 2

Voor wie echt niet kan wachten zijn edibles eventueel een uitkomst, voor zover die in Nederland te krijgen zijn.

Ben niet helemaal thuis in de edibles 🙄, maar https://www.justthinktwice.gov/article/drug-alert-marijuana-edibles is het misschien niet verstandig om ook BOA's drugtesten te laten afnemen? 

Reageer