beantwoord

Jos Verstappen

• 2 december 2019
  • 8 reacties
  • 147 Bekeken

Zaterdag avond om 21.30 uur nam ik plaats in de IC vanaf Almere C naar Lelystad. De machinist hield er een rijstijl op na die me meer deed denken aan een F1 deelnemer, dan aan een trein bestuurder die zijn/haar verantwoordelijkheid nam. Halverwege maakte de trein een noodstop, alsof het leek dat het noodremsysteem in werking trad. Toen de trein tot stilstand was gekomen rook ik een asbestgeur van de remvoeringen. We waren wel snel in Lelystad, maar ik heb deze reis allerminst als prettig ervaren. 

icon

Beste antwoord door Jeroen 2 december 2019, 10:13

De abrupte remming zal een ingreep van het ATB systeem geweest zijn, dit gebeurt helaas wel eens en is niet altijd te voorkomen door de machinist.

Gezien de rijtijd die de machinist nodig had inclusief de ATB remming heeft hij niet anders gereden dan andere machinisten zouden doen in deze situatie.  Misschien dat hij wat later heeft geremd voor Lelystad Centrum zodat er nog wat vertraging werd ingelopen maar ook dat kan redelijk comfortabel.

Nu moet ik wel zeggen dat er net na Almere Buiten een slecht liggend stuk spoor is, dat was vorige week nog niet zo slecht en dat kunt u mogelijk aangemerkt hebben als dat de machinist als een F1 coureur reed.  Met de 140 km/uur die daar gereden mag worden slinger je even flink heen en weer daar op dit moment.

Hopelijk is dat stukje spoor snel weer in orde gemaakt zodat deze schommeling niet meer merkbaar is in de trein.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge

@Spoorstaaf 

Vervelend dat je de rijstijl als niet prettig hebt ervaren, echter een machinist kan op dat traject toch niet sneller hebben gereden dan gewoon is toegestaan. Een noodstop is misschien niet prettig om mee te maken, maar kan altijd gebeuren door bv een technisch  storing. Gelukkig wordt er geen asbest gebruikt in de remvoeringen, dat is wettelijk verboden.

Hoi Spoorstaaf! Welkom bij de NS Community.

Ik zie dat de machinist zich netjes aan de toegestane snelheidslimiet van 140 km/h heeft gehouden. De abrupte terugname in snelheid waar je het over hebt zie ik ook staan. De reden hiervoor is mij helaas onbekend. 

Jammer om te lezen dat je de reis als onprettig ervaren hebt! Ik ga er van uit dat de machinist de beslissing om abrupt te remmen niet klakkeloos heeft genomen, maar dat dit noodzaak is geweest.

Zie hier de treingrafiek op treinposities.

Badge

De abrupte remming zal een ingreep van het ATB systeem geweest zijn, dit gebeurt helaas wel eens en is niet altijd te voorkomen door de machinist.

Gezien de rijtijd die de machinist nodig had inclusief de ATB remming heeft hij niet anders gereden dan andere machinisten zouden doen in deze situatie.  Misschien dat hij wat later heeft geremd voor Lelystad Centrum zodat er nog wat vertraging werd ingelopen maar ook dat kan redelijk comfortabel.

Nu moet ik wel zeggen dat er net na Almere Buiten een slecht liggend stuk spoor is, dat was vorige week nog niet zo slecht en dat kunt u mogelijk aangemerkt hebben als dat de machinist als een F1 coureur reed.  Met de 140 km/uur die daar gereden mag worden slinger je even flink heen en weer daar op dit moment.

Hopelijk is dat stukje spoor snel weer in orde gemaakt zodat deze schommeling niet meer merkbaar is in de trein.

Reputatie 4

Deze klacht is al vele jaren oud bij vooral de laatste busrit, toen de meeste bussen nog in een echte garage gingen overnachten. De verklaring zal wel voor de hand liggen.

Maar ondanks de enorme hoeveelheid spoorwerken van dat proRail lijkt het wel of er toch steeds meer stukken spoor verzakken. Bvb tussen Utrecht en Ams Bijlmer zo rond Breukelen en vaak vlak voor Leiden als je van den Haag afkomt.

Reputatie 7
Badge

Deze klacht is al vele jaren oud bij vooral de laatste busrit, toen de meeste bussen nog in een echte garage gingen overnachten. De verklaring zal wel voor de hand liggen.

Snap werkelijk niets van je bericht, wat heeft een laatste busrit nu met een treinreis naar Lelystad te maken @bahnrider ?

Welke verklaring ligt hier voor de hand ?

Reputatie 4

Volgens mij wordt hier gesuggereerd dat de chauffeur c.q. machinist snel thuis wil zijn. Een erg simplistische benadering.

Overigens merk ik wel, nu de laatste trein veel treinen vertraagd zijn, dat de machinisten harder het station binnenrijden en dat de trein korter blijft staan. Kennelijk toch een poging om wat vertraging in te halen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb inderdaad de inderdaad de ervaring dat het bij vertraging het geval kan zijn dat machinisten net iets sneller rijden dan normaal, minder lang uitrollen en ook korter blijven staan op een station om vertraging zoveel mogelijk in te lopen.

Maar volgens mij wordt daarin de volgende prioriteit gehanteerd:

1. Veilig rijden
  2. Op tijd rijden
  3. Energiezuinig rijden

Wellicht dat het dan wel wat minder comfortabel is, dat je je koffie moet vast houden of zo. Maar een machinist zal als het goed is niet harder rijden dan de maximaal toegestane snelheid op een baanvak.

Reputatie 7
Badge

Ik heb inderdaad de inderdaad de ervaring dat het bij vertraging het geval kan zijn dat machinisten net iets sneller rijden dan normaal, minder lang uitrollen en ook korter blijven staan op een station om vertraging zoveel mogelijk in te lopen.

Maar volgens mij wordt daarin de volgende prioriteit gehanteerd:

1. Veilig rijden
  2. Op tijd rijden
  3. Energiezuinig rijden

Wellicht dat het dan wel wat minder comfortabel is, dat je je koffie moet vast houden of zo. Maar een machinist zal als het goed is niet harder rijden dan de maximaal toegestane snelheid op een baanvak.

Sterker nog: We kúnnen niet harder dan de maximaal toegelaten snelheid op het baanvak, tenzij die snelheid tussen de 90 en 130 ligt. Op zo’n traject gaat harder rijden ook niet gebeuren, daarvoor zijn we als machinist teveel op veiligheid gespitst.

Comfort gaat inderdaad als 1 van de eerste dingen de deur uit als ik te laat ben, ik rij baanvaksnelheid en kom (als de situatie op het station het toelaat) wat harder binnenrijden en rem wat later (en dus forser). In samenwerking met de HC worden dan de deuren ook wat vlotter gesloten (scherp sleutelen noemen we dat).  Op die manier maken we meestal nog wel wat goed.

Er zal echter nooit onverantwoord hard gereden worden, hoogstens oncomfortabel.

Reageer