Jouw ervaring met Wifi in de trein

Reputatie 2
NS heeft de WiFi-snelheid in de trein van 300 naar maximaal 450 kbps verhoogd. Met de nadruk op het woordje ‘maximaal’: De kwaliteit kan minder zijn als de 4G-modems van de trein op een traject slecht bereik hebben. Want spoorlijnen lopen ook door gebieden met slecht internetbereik. Daarbij verdeelt NS het WiFi-signaal eerlijk over de reizigers. Met een snelheid van 450 kbps kun je geen video streamen, maar wel bijvoorbeeld mailen, browsen en muziek luisteren.

De snelheidsverhoging leverde in september direct een verdubbeling van het WiFi-gebruik op. NS wil graag weten hoe de kwaliteit van WiFi in de trein is op verschillende trajecten.

Wat is jouw ervaring met de gratis Wifi in de trein? Laat het weten in dit topic!

183 reacties

Ik heb inderdaad gemerkt dat de snelheid omhoog is gegaan. Sinds kort heb ik echter een ander toestel, een Acer Jade S (Android) en kom ik er niet meer op. Ik krijg de melding dat ik Javascript in mijn browser moet inschakelen (check) en tevens metafresh: uncheck. Ik kan dit niet vinden in mijn instellingen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb gewerkt met Chrome, met de zgn. zwevende browser en met "Browser" (die zich laat herkennen met een wereldbol-icoontje).
Het internetverkeer wat ik genereer stelt helemaal niks voor. Ik werk nog wel eens achter een 1Mbit/s lijntje en dat is al genoeg voor simpel werk onderweg. Gezien mijn afwijkende werktijden reis ik nog wel eens erg vroeg, of erg laat. Op dat soort momenten is WidT best bruikbaar, SSH-sessies blijven overeind en wat up- en downloadverkeer van code naar een testomgeving gaat prima.

Op 'normale' tijden, ook tussen ochtend- en avondspits, pak ik meestal een boek. In veel gevallen moet ik handmatig naar www.nstrein.ns.nl gaan om het captive portal tevoorschijn te krijgen en het kleine beetje dataverkeer wat ik weg probeer te zetten is vaak al lastig.

Ik twijfel nog over mijn vermoedens waar een deel van het probleem zit. In dit geval zit ik ook niet bepaald dichtbij het vuur verders.
Inmiddels gevonden in een ander subforum op deze site:

3 maanden geleden
Door Iris NS moderator

Hoi Michel,

Ik heb het even bij de experts nagevraagd. Wat je nog zou kunnen proberen is het verwijderen van cookies en de geschiedenis in de browser. Mocht dit niet werken, zou je het dan eens met een andere browser kunnen proberen? Hopelijk helpt het

@Iris
Ik ga dit nu proberen, maar ik ben niet optimistisch en ik krijg geen antwoord op mijn vraag. Want:
1. Hoe zet ik meta refresh aan in mijn browser? Dat weet ik nu nog steeds niet. Wat is meta refresh überhaupt?
2. Cookies verwijderen, ben ik niet happig op. Sommige cookies wil ik bewust behouden.
2. Ik heb de indruk dat het bij mij in geen enkele browser werkt. Ook in Opera mini (dat ik inmiddels van mijn smartphone heb verwijderd) lukt het niet.

DickK schreef:

Ik heb inderdaad gemerkt dat de snelheid omhoog is gegaan. Sinds kort heb ik echter een ander toestel, een Acer Jade S (Android) en kom ik er niet meer op. Ik krijg de melding dat ik Javascript in mijn browser moet inschakelen (check) en tevens metafresh: uncheck. Ik kan dit niet vinden in mijn instellingen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb gewerkt met Chrome, met de zgn. zwevende browser en met "Browser" (die zich laat herkennen met een wereldbol-icoontje).

Eerst een wat eenvoudigere test, als je verbonden bent met Wifi in de Trein, kan je dan in de browser eens surfen naar www.nstrein.ns.nl? Krijg je dan wel netjes het portaal te zien?
Letterlijk intypen www.nstrein.ns.nl, ga ik straks proberen.
Mijn volgorde: Wifi aan zetten. Wifi in de trein kiezen. Ik raak "Verbonden". Volgt melding "Inloggen op Wifi-netwerk". Klik ik op. De respons is een kaal wit scherm met een tekst in zeer kleine letters (die je natuurlijk groter kunt vegen) in het Engels, die aangeeft dat je dit te zien krijgt als Javascript niet is ingeschakeld in je browser, evenals meta refresh. Wat de URL van deze melding is, weet ik niet. De enige opties zijn terug naar een homepage (welke weet ik even niet) of de browser afsluiten. Java staat aan in Chrome, meta refresh manipulatie kan ik niet vinden onder instellingen.
Correct, letterlijk dat intypen.
Reputatie 3
Ervaring is wisselend. In een drukke trein is het vaak slecht (veel gebruikers), in een wat rustiger trein werkt de WiFi prima.
Gelukt! Spread the word. (Maar liever gewoon een oplossing voor dummies.)
Het ligt niet aan een browser. Voor mijn avondspitsreisje heb ik nog even CM geïnstalleerd. Dan doet zich hetzelfde probleem voor. Onder Chrome werkt het nu gewoon. Dank je zeer.

Henk_NL schreef:

Correct, letterlijk dat intypen.

Over traagheid en overbelasting doe ik niet zo moeilijk. Wel over überhaupt er niet op kunnen komen. Overigens heb ik meestal zeer redelijk internet, ook wanneer de trein vrij vol is

Arie_H schreef:

Ervaring is wisselend. In een drukke trein is het vaak slecht (veel gebruikers), in een wat rustiger trein werkt de WiFi prima.

Volgens mij is richting Enkhuizen veel te moeilijk om de treinen te voorzien van enig internet. Geen trein en in de spits zeker niet, heeft WiFi.
Een ding kunnen ze wel garanderen en dat zijn vertragingen en uitval van treinen.
Reputatie 2
Dank voor jullie reacties tot nu toe!

Jame, ik geef jouw ervaring met het traject naar Enkhuizen door.
Gratis internet in de trein via de NS zie ik meer als een back-up. Een eigen verbinding is tegenwoordig redelijk betaalbaar en in de toekomst waarschijnlijk ook.
Reputatie 2
JaMe schreef:

Volgens mij is richting Enkhuizen veel te moeilijk om de treinen te voorzien van enig internet. Geen trein en in de spits zeker niet, heeft WiFi.
Een ding kunnen ze wel garanderen en dat zijn vertragingen en uitval van treinen.

Een collega van IT is hier even in gedoken. Zijn reactie:
Ik heb gekeken naar treinserie 1500 op een willekeurige dag. Deze treinserie rijdt een lange route van en naar Enkhuizen, waarvan probleemgebieden in onderstaande kaart zijn aangegeven. Daaruit blijkt dat er bekende probleemgebieden zijn, zoals bij Amsterdam in de Hemspoortunnel . Richting Enkhuizen wordt de verbinding weliswaar minder stabiel, maar niet zo slecht dat ik daarmee impact op de dataverbinding van de reizigers verwacht omdat NS gebruikt maakt van meerdere telecomproviders in de treinen.

Na het onderzoeken van de specifieke gevallen waar de verbinding minder goed presteert, blijkt dat er altijd minstens 1 van de telecomproviders stabiel en actief is en daarmee ook veel data te verbruikt. Helaas is het een buitengebied en kan het daardoor zijn dat er dan niet voldoende capaciteit is om bij drukte zowel de trein als de reizigers te voorzien van een goede internetverbinding.

Niet direct een oplossing, maar misschien toch fijn om te weten.
Reputatie 4
Badge
DickK schreef:

Letterlijk intypen www.nstrein.ns.nl, ga ik straks proberen.
Mijn volgorde: Wifi aan zetten. Wifi in de trein kiezen. Ik raak "Verbonden". Volgt melding "Inloggen op Wifi-netwerk". Klik ik op. De respons is een kaal wit scherm met een tekst in zeer kleine letters (die je natuurlijk groter kunt vegen) in het Engels, die aangeeft dat je dit te zien krijgt als Javascript niet is ingeschakeld in je browser, evenals meta refresh. Wat de URL van deze melding is, weet ik niet. De enige opties zijn terug naar een homepage (welke weet ik even niet) of de browser afsluiten. Java staat aan in Chrome, meta refresh manipulatie kan ik niet vinden onder instellingen.

Klikken op de melding van Android om in te loggen werkt bij mij ook nooit (Motorola Android 6.0), zelf naar nstrein.ns.nl gaan in Chrome werkt vrijwel altijd.

Ik heb wel het vreemde probleem dat wanneer ik een nieuwsbericht aanklik of een Google zoekopdracht geef in Google Now dat er niets lijkt te gebeuren. Geef ik dezelfde zoekopdracht op de Google site in chrome duurt het nog geen seconde.
Het is misschien verstandig om dan het personeel de WiFi te laten herstarten in de treinen. Want ik kan in geen trein een spoortje van ns-WiFi vinden. Of anders een it uit die regio vragen. Want welke trein is de 1500? Naar mijn bevindingen is de hele reis een probleem gebied.
Het netwerk heet 'Wifi in de Trein', NS-wifi is een afgesloten netwerk voor andere apparatuur 😉
Laatst heb ik het een paar keer geprobeerd, maar na het klikken op de WIFI gebeurt er niets. Het handmatig opnemen van de pagina zoals hierboven al geopperd brengt het proces iets verder, maar in mijn twee pogingen had ik aan 20 minuten wachten niet genoeg tijd een een succesvolle verbinding op te zetten.

Dit gaat om traject Amsterdam/ Hilversum waar ik met mijn gewone 3G telefoon gewoon een constante verbinding heb.
Wanneer komt er ooit een wifi in de ICDirect of beginnen we daar gezien de hoge onbetrouwbaarheid van alles gewoon maar niet aan ?
Reputatie 7
Badge +2
De huidige IC Direct treinen zijn al bijna 35 jaar oud en daar zullen geen kosten meer voor gemaakt worden.
Reputatie 6
Badge
Toen ik ooit dezelfde vraag als corkarel stelde, kreeg ik van een NS medewerker het antwoord dat er in de ICD geen Wifi aanwezig is omdat er veel ondergronds wordt gereden, en Wifi daardoor erg onstabiel zou zijn.
Het zijn inderdaad louter technische redenen, als je kijkt wat ICR al gekost heeft om het überhaupt de HSL op te krijgen zal niemand wakker liggen van die paar kwartjes voor OBIS-apparatuur. GPS-data uit ICd's krijgen is bijvoorbeeld ook een lastig onderwerp.
Reputatie 6
Badge
Trouwens, ik kan in de trein niet eens fatsoenlijk een video kijken op 240P. Daarvoor moet hij constant bufferen. Dat terwijl mijn laptop thuis makkelijk het splinternieuwe 4K aan kan.
Reputatie 1
Het is altijd een ramp om WiFi te activeren.. een te kleine checkbox en een knop, en regelmatige time-outs gooien roet in het eten.
Waarom is het uberhaupt nodig meerdere malen per dag opnieuw de voorwaarden te 'accepteren'? Kan NS dat niet gewoon onthouden?
Een mobile-friendly design zou fijn zijn.
Reputatie 1
DickK schreef:

Er is niks mis met de telefoon, de meldingen op de NS pagina's zijn foutief..
De oorzaak is over het algemeen een time out en daar kun je zelf niks aan doen.

Cookies en/of geschiedenis wissen is ook een onzin suggestie.
Om ook wat positiefs te melden: momenteel vlieg ik als 556 van Zwolle naar Utrecht CS en door wat problemen vandaag ben ik momenteel ook even aangewezen op treinwifi. Ditmaal werkt het best plezierig, zelfs Citrix 🙂

Reageer