Jouw ervaring met Wifi in de trein

Toon eerste bericht

183 reacties

Badge +3
Veel bedrijven hebben hun laptops zo ingesteld dat er bij een verbinding met een open (onbeveiligd) Wi-Fi netwerk -of welk netwerk dan ook- geen gebruik gemaakt kan worden van internet. Daarvoor moet je dus verplicht eerst een (beveiligde) VPN verbinding maken met je werk.

Het wel of niet werken van VPN wisselt nogal, afhankelijk van het gebruikte protocol (PPTP, IPSEC, etc.) Werkt het niet, dan ben je helaas aangewezen op je telefoon als mobiele hotspot als je wilt werken in de trein.
marv87 schreef:

Pejeka schreef:

Braboz schreef:

Ik snap dat standpunt volledig, maar aan de andere kant kost het een hoop geld. Ik reis dagelijks met de trein, en ik zie vaak dat de treinen niet bepaald schoon zijn. Nu lees ik ook op dit forum dat er steeds minder personeel is dat de treinen schoonmaakt, nu weet ik niet of dit ook waar is.

Maaf wat ik wel weet is dat men het over het algemeen prettiger vind om in een schone trein te reizen zonder wifi dan een in vieze met wifi.

Ik weet dat we in Nederland het land zijn van we willen zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld, maar als we nou eens eerst gaan zorgen dat de basis dingen goed zijn zoals een schone trein en een WC in de trein die vaker schoon word gemaakt en daarna pas gaan kijken naar het al dan niet installeren van wifi.

De meeste mensen hebben zelf of van hun werk een internetbundel die ze voor een paar euro extra kunnen uitbreiden. Youtube in de trein is toch niet te doen want daar is de wifi te traag voor, en al helemaal als je er met 60 mensen op zit.

Daarnaast maak je de reiziger blijer met een droge en verwarmde wachtruimte op het station dan een paar windschermen die amper helpen. Nu hoef je die wachtruimte echt niet tot 20 graden te verwarmen, als het buiten -4 is is een wachtruimte waarin het 12 graden is al een hemel op aarde aangezien je toch nog een jas aan hebt.

Dus vandaar dat ik het me af vroeg hoe hoog de kosten zij voor het aanbieden van wifi in de treinen? Aangezien ik echt van mening ben dat je die kosten misshien wel in andere dingen kan investeren.

Dit dus. En biedt Wifi alleen in de zakencoupé's (stiltecoupé's) en alleen beschikbaar als je daar een upgrade voor hebt ofzo. Ik heb geen mobieltje, waarom moet ik extra meebetalen aan al het kuddevolk dat geen 2 minuten zonder Facebook kan? Want daar gaat het over. Niet over mensen die anders hun noodzakelijke zakelijke dingen niet kunnen doen, maar om veelal jongeren die kostenloos hun YouTube of sociale media willen gebruiken. Doe dat lekker van je eigen geld, denk ik dan.

Tja dat is met alles de vraag. Ik ga nooit in de trein naar de WC en aangezien ik toch buiten fiets naar het station ben ik al gekleed op de buiten temperatuur. Waarom moet ik dan mee betalen voor WC's of wachtruimtes? Doe mij maar goede WiFi, daar heb ik tenminste wat aan.

Toilet vind ik nuttig, al was het alleen maar om mensen die een aandoening hebben een toilet te bieden. Maar Wifi is totaal niet nuttig, want 90% (zo niet meer) van de mensen gebruikt het alleen maar omdat ze zo verslaafd zijn aan hun Facebook en andere sociale media, dat ze trillende handjes krijgen als ze daar zomaar 10 minuten lang niet op kunnen kijken. Nou, jammer dan, maar daar hoef ik niet aan mee te betalen, lijkt me. Dat handjevol mensen dat zakelijk internet nodig heeft, krijgt dat gewoon in de bundel betaald van hun werk, dus die hebben geen Wifi nodig. Dus die enorme investering in Wifi is dan alleen maar zodat hordes schoolkinderen en studenten tijdens de reis hun verslaving aan sociale media kunnen botvieren e.d. Waarom moeten we daaraan mee betalen?
Reputatie 6
Pejeka schreef:

marv87 schreef:

Pejeka schreef:

Braboz schreef:

Ik snap dat standpunt volledig, maar aan de andere kant kost het een hoop geld. Ik reis dagelijks met de trein, en ik zie vaak dat de treinen niet bepaald schoon zijn. Nu lees ik ook op dit forum dat er steeds minder personeel is dat de treinen schoonmaakt, nu weet ik niet of dit ook waar is.

Maaf wat ik wel weet is dat men het over het algemeen prettiger vind om in een schone trein te reizen zonder wifi dan een in vieze met wifi.

Ik weet dat we in Nederland het land zijn van we willen zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld, maar als we nou eens eerst gaan zorgen dat de basis dingen goed zijn zoals een schone trein en een WC in de trein die vaker schoon word gemaakt en daarna pas gaan kijken naar het al dan niet installeren van wifi.

De meeste mensen hebben zelf of van hun werk een internetbundel die ze voor een paar euro extra kunnen uitbreiden. Youtube in de trein is toch niet te doen want daar is de wifi te traag voor, en al helemaal als je er met 60 mensen op zit.

Daarnaast maak je de reiziger blijer met een droge en verwarmde wachtruimte op het station dan een paar windschermen die amper helpen. Nu hoef je die wachtruimte echt niet tot 20 graden te verwarmen, als het buiten -4 is is een wachtruimte waarin het 12 graden is al een hemel op aarde aangezien je toch nog een jas aan hebt.

Dus vandaar dat ik het me af vroeg hoe hoog de kosten zij voor het aanbieden van wifi in de treinen? Aangezien ik echt van mening ben dat je die kosten misshien wel in andere dingen kan investeren.

Dit dus. En biedt Wifi alleen in de zakencoupé's (stiltecoupé's) en alleen beschikbaar als je daar een upgrade voor hebt ofzo. Ik heb geen mobieltje, waarom moet ik extra meebetalen aan al het kuddevolk dat geen 2 minuten zonder Facebook kan? Want daar gaat het over. Niet over mensen die anders hun noodzakelijke zakelijke dingen niet kunnen doen, maar om veelal jongeren die kostenloos hun YouTube of sociale media willen gebruiken. Doe dat lekker van je eigen geld, denk ik dan.

Tja dat is met alles de vraag. Ik ga nooit in de trein naar de WC en aangezien ik toch buiten fiets naar het station ben ik al gekleed op de buiten temperatuur. Waarom moet ik dan mee betalen voor WC's of wachtruimtes? Doe mij maar goede WiFi, daar heb ik tenminste wat aan.

Toilet vind ik nuttig, al was het alleen maar om mensen die een aandoening hebben een toilet te bieden. Maar Wifi is totaal niet nuttig, want 90% (zo niet meer) van de mensen gebruikt het alleen maar omdat ze zo verslaafd zijn aan hun Facebook en andere sociale media, dat ze trillende handjes krijgen als ze daar zomaar 10 minuten lang niet op kunnen kijken. Nou, jammer dan, maar daar hoef ik niet aan mee te betalen, lijkt me. Dat handjevol mensen dat zakelijk internet nodig heeft, krijgt dat gewoon in de bundel betaald van hun werk, dus die hebben geen Wifi nodig. Dus die enorme investering in Wifi is dan alleen maar zodat hordes schoolkinderen en studenten tijdens de reis hun verslaving aan sociale media kunnen botvieren e.d. Waarom moeten we daaraan mee betalen?

Een toilet in de trein is zeker nuttig. Jammer is alleen dat ze soms zo hemeltergend smerig zijn, dat ze daardoor niet te gebruiken zijn.

Of Wifi in de trein nuttig is? Zeker wel. Ongetwijfeld zullen er studenten en schoolkinderen zijn die de social media checken. En dat kan best nuttig zijn, want de tijd van bijvoorbeeld het papieren rooster is een gepasseerd station en om roosterwijzigingen te communiceren zijn social media een uitstekend medium. En met het checken van social media for fun is ook nix mis mee: beter dat ze dat doen in de trein dan in de collegezaal of schoolklas denk ik dan. En ongetwijfeld zitten mensen er in de trein die de wifi gebruiken om te kunnen werken.

En @ Pejeka: de NS treft op de stations ook geldverslindende voorzieningen. Daar betalen álle reizigers aan mee, terwijl die voorzieningen, in tegenstelling tot wifi, maar voor kleine groep bestemd zijn (Iets met trillende handjes omdat ze 10 minuten niet kunnen .....). 😉
Goedemorgen @Miriam NS Ik heb een Lenovo T570 laptop
Zou je mij eens een rit willen sturen wanneer je dit ervaart en dan ook de foutmelding die wordt weergegeven? Dan ga ik eens navraag doen.
Goedemorgen @Miriam NS: Gistermiddag zat ik in de trein van Arnhem - Utrecht van 17.06 - 17.36, deze trein had wat vertraging dus uiteindelijk was het 17.11 - 17.41 als ik me goed meen te herinneren.

Na het verbinden met de WiFi in trein begon het geneuzel, wel verbinding kunnen maken met de WiFi maar geen internet. Ook de nstrein.ns.nl pagina was niet te openen. Na een minuut of 5 lukte dit nog steeds niet, op mijn telefoon lukt het wel op de pagina te openen en de voorwaarden te accpeteen maar van een internet verbinding was geen spraken. Ook op mijn laptop lukte de ns pagina maar nog steeds geen internet verbinding.

Groet, Fabian
Ik vind het jammer dat er geen wifi in de sprinter is....
DickK schreef:

Letterlijk intypen www.nstrein.ns.nl, ga ik straks proberen.
Mijn volgorde: Wifi aan zetten. Wifi in de trein kiezen. Ik raak "Verbonden". Volgt melding "Inloggen op Wifi-netwerk". Klik ik op. De respons is een kaal wit scherm met een tekst in zeer kleine letters (die je natuurlijk groter kunt vegen) in het Engels, die aangeeft dat je dit te zien krijgt als Javascript niet is ingeschakeld in je browser, evenals meta refresh. Wat de URL van deze melding is, weet ik niet. De enige opties zijn terug naar een homepage (welke weet ik even niet) of de browser afsluiten. Java staat aan in Chrome, meta refresh manipulatie kan ik niet vinden onder instellingen.

Dat probleem heb sinds 2 weken ook constant op mijn laptop, terwijl ik daarvoor bijna nooit problemen had, kon zelfs prima op de vpn. Meest gekke is dan nog dat ik via telefoon wel gewoon verbinding kan maken, andere browser werkt (ie, Chrome, edge) werkt niet. Zit nu in treinstel 8745 waar het dus ook weer niet lukt weer die onopgemaakte pagina die niet op input reageert

Reageer