Jubileum ! 3 maanden geen controle

Sinds 3 maanden nu niet gecontroleerd op traject Amsterdam - Utrecht. Reis elke dag op en neer. Waarom nog een dure eerste klasse kaart kopen? En NS, hou alsjeblieft op met een linkje sturen naar wat een conducteur allemaal te doen heeft in een trein. Dat was in de tijd van de stoomtrein.... Of met een argument van: dan hebt u geluk gehad. Voor dit jubileum had ik een periode van 2 maanden zonder controle...

37 reacties

Spijtig dit te vernemen. Reis je vaak tijdens de spits en heb je een suggestie wat wij hier aan kunnen doen?
Reputatie 7
Badge +4
Het is een onderzoek naar de correlatie tussen niet-controleren en vermijden van agressie tegen conducteurs. Ik gok op een coëfficient van .99 😉

Het komt me wel hoog voor, even serieus. Dat de controle niet overhoudt, weet iedereen, maar ik word zelf toch nog wel grofweg een op de tien keer gecontroleerd. Buiten de ICBrussel, daar is altijd controle.
Ik zou kunstmatige intelligentie inzetten....:-)
Ik reis dagelijks op en neer tussen Zwolle en Groningen en 's ochtends word ik van Zwolle naar Groningen zeker de helft van de keren gecontroleerd. 's Middags/ 's avonds word er eigenlijk altijd gecontroleerd van Groningen naar Zwolle. Wel vreemd dat op dat traject bijna nooit gecontroleerd wordt en op mijn traject dagelijks.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de richtlijnen zijn om te controleren? Moet er één keer per treinrit gecontroleerd worden en dat de conducteur zelf mag bepalen tussen welke stations dit gebeurt? En dat de conducteurs dus kennelijk een voorkeur hebben voor een lang traject zonder stops?
Reputatie 7
Badge +2
Mijn record is iets meer dan 3 maanden. Vorig jaar had ik geen enkele controle in de periode van 4 april tot eind juli. Moet ik wel zeggen dat ik in juli 3 weken vakantie had, dus eigenlijk was het maar van april tot begin juli, maar dat is ook zo'n 3 maanden.
Vervolgens had ik augustus wel 7 keer controle, waarbij zelfs een keer in 1 week 3 keer. Was zeker rustig, dus tijd genoeg om te controleren.

Nu is mijn laatste keer controle geweest op 19 december. Maar dat was een keer rond 3 uur in de middag en niet in de spits. De enkele keer dat ik ruim buiten de spits reis word ik 9 van de 10 keer wel gecontroleerd. Bij spitsreizen kan er inderdaad vaak lange tijd (weken of maanden) geen controle zijn.
Heb zelf ook de indruk dat in het zuiden van het land het aantal controles iets toeneemt. Goede ontwikkeling, hoop dat het doogezet wordt.👍
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb niet de indruk dat de controle toeneemt, alleen dat het heel erg wisselt. Bijvoorbeeld in 2017 in de rustige december periode iedere week wel minstens 1 keer, in augustus 2018 dus 7 keer, en verder gemiddeld eens per maand, met soms wel 2 of 3 maanden helemaal niet.

Ik reis tussen Delft en De Vink, waarvan de helft van de tijd in een IC en de andere helft in een sprinter. Alle controles in de afgelopen paar jaar op één waren in de sprinters. Mijn conclusie dus, in de IC kan ik gewoon zonder vervoerbewijs reizen, alleen even de poortjes in Delft zien door te komen. Nou ja, kan instappen op Delft Zuid en op Delft de IC nemen. Dan doorreizen tot Leiden en sprinter 1 station terug naar De Vink.
Redelijk veilig, die 3 minuten controleren ze toch niet.
En,...., boetes omdat je met een tweede klas kaartje in de eerste klasse rijdt? Ik heb het in 15+ jaar trein echt nog helemaal nooit gezien. Misschien dan toch overwegen om eerste klasse helemaal af te schaffen. Dan kom je ook niet meer in de verleiding om zo'n dure kaart te kopen of van je werkgever te krijgen. Conducteur kan dan ook op het perron achterblijven om bij de aankomst en het wegrijden op te letten: hoeft niet meer in de trein te controleren, dat doen de poortjes op het station goed genoeg als er nog maar 1 klasse is. Je hebt dan ook veel minder conducteurs nodig, scheelt weer enorm in kosten...
Reputatie 7
Badge +2
Reis dan helemaal zwart.
Boetes in de 2e klas worden ook gegeven, kost je €50 plus de ritprijs. Maar als je dat maar eens per maand of minder hebt, komt dat goedkoper uit dan mijn Traject-vrij abonnement.

Niet dat ik iemand op het idee wil brengen, maar iedereen die vaak reist kan voor zich zelf de rekensom maken. Aan de andere kant zit je misschien niet rustig meer in de trein zonder vervoerbewijs, iedere keer als je dan een HC ziet vrees je dan misschien controle, ook als hij of zij alleen maar gewoon langs loopt, zoals ik vanmiddag had.
Reputatie 7
Badge +4
Je mist dan wel de 20 procent van de totale opbrengsten. De eersteklasreizigers betalen niet alleen meer, ze reizen doorgaans ook langere afstanden. De eerste klas kent ook geen goedkope studentenabonnementen en nauwelijks actiekaartjes met afbraakprijzen.

Zonder eerste klas zouden de tweedeklaskaartjes veel duurder zijn, want dat verlies aan inkomsten moet wel door de reizigers in de tweede klas worden opgebracht. Ik denk niet dat de reizigers in de tweede klas dat een goed idee vinden. De kaartjes zijn al duur genoeg.

Voor een dienst moet je gewoon betalen. Het is wel zuur voor de betalers maar ook voor de spoorwegen zelf, dat NS de eigen inkomsten totaal niet bewaakt.

Economisch en bedrijfsmatig wanbeleid, temeer omdat het gewoon uitlokking van parasitair gedrag en eigenlijk van diefstal is.

Het huidige NS-beleid is een feest: voor de zwartrijdende parasieten.
Heb hier eerder aangegeven dat alles er op wijst dat de 1e klas zijn langste tijd heeft gehad. Ben in de tussentijd niets tegen gekomen, dat mij tot een andere conclusie brengt. Helaas.
Zo zie je bijvoorbeeld de aankleding en de tarieven steeds verder naar elkaar toekruipen.
Reputatie 7
Badge +4
Wensdenken, en wat mij betreft gelukkig maar. De inflatiecorrectie niet doorrekenen is een geleidelijke correctie van het prijsverschil en dat mag ook wel als het zeventig procent is geweest en overigens nog steeds bijna is. Daarnaast groeit het aantal reizigers dat bereid is te betalen. Het is NS-beleid de eerste klas niet af te schaffen. Ze zullen wel gek zijn ook.
Absoluut geen wensdenken, reis zelf overwegend 1e klas, maar zie geen enkele ontwikkeling die op een andere richting wijst. Laat mij graag overtuigen van het tegendeel.
Reputatie 7
Badge +4
Als het geen NS-beleid is, het een vijfde van de inkomsten oplevert, en het aantal reizigers in de eerste klas toeneemt dan is de richting van de ontwikkeling helder. U mag de ontwikkeling zien zo u wilt. Er is vraag naar het product, het levert fors op en dus is het er. Ik denk niet dat de tweedeklasreiziger bereid is het verlies aan inkomsten goed wil maken met een fors duurder kaartje. Het geld voor de exploitatie moet ergens vandaan komen.

Maar goed, eigenlijk hoort deze discussie niet in dit topic thuis, daarnaast is de gedachtengang er over voldoende aan de orde geweest op dit foum.
Het gaat er mij om of u een ontwikkeling waarneemt waaruit zou blijken dat NS inzet op het behoud en liefst de uitbouw van de 1e klas.

Verder wijs ik erop dat TS zelf de discussie deze richting op heeft gestuwd en dat het euvel van dit forum is dat het is voorzien van een niet al te beste geheugenfunctie, waardoor telkens weer dezelfde vragen verschijnen en worden beantwoord zoals ook dezelfde discussies telkens weer worden gevoerd.
Reputatie 7
Badge +4
Het is vanuit NS aangegeven en wordt ondersteund door economische argumenten. Die laatste spelen in een bedrijf doorgaans een doorslaggevende rol. Over uitbouw van de eerste klas is voor zover mij bekend niet gesproken. ik ken daar noch argumenten noch aanwijzingen voor. Uitbouw lijkt me in de huidige constellatie van zeer drukke treinen ook geen voor de hand liggend beleid. Ik sprak over handhaving, niet over uitbouw.
Daar waar het erg druk is (Randstad, in de spits) heeft de NS de 1e klasse eigenlijk al afgeschaft. Dat gaat zo... Gewoon niet meer controleren ... Uit de psychologie weten we dan: op den duur houdt niemand zich meer aan regels en afspraken.... Misschien een beetje lullig naar reizigers die veel betalen, maar moeten die maar niet zo dom zijn....
De concrete maatregelen of het ontbreken daarvan, wijzen helaas de andere kant op.
Zo heb ik bijvoorbeeld eerder aangegeven dat het achterwege laten van een adequate controle een beproefd recept is om de 1e klas om zeep te helpen.
Mocht u echter kunnen wijzen op concrete maatregelen die het tegendeel aantonen, dan ben ik graag bereid mijn mening te herzien.
Overigens ben ik het geheel met u eens dat volle treinen een spanningsveld creeren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben hier indertijd begonnen als pleitbezorger van meer controle in de eerste klas. Veel mensen hebben echt wel een kaartje, maar teveel niet. De gelegenheid maakt de dief en er is gewoon sprake van diefstal, al lijkt dit besef niet duidelijk aanwezig. Het is een kwestie van beleid die controle wel te doen. Het kan in België ook en daar zijn de treinen echt wel veilig. Ik ben er wekelijks en wordt elk uur wel eens gecontroleerd.

NS moet een beleid voeren met controle en handhaving, dat vermindert de agressie en is goed voor het gevoel van rechtvaardigheid van de betalende reiziger.

De betalende reiziger op 1, 2 en 3.
Ben ik met u eens maar het gebeurt bij ons (te) weinig en dat zegt mij veel. Samen met andere waarnemingen maakt dit mij niet hoopvol. In een vorige discussie was de conclusie dat niet de 1e klas zou worden opgeheven maar dat de 2e klas uiteindelijk zou verdwijnen. Kortom: de hele trein voorzien van meer comfort. Maar ja, mogelijk dat dit dan als wensdenken kan gelden.
De situatie is complex:
> Politiek/publieke opinie: is verdeeld. Deel van de politiek/bevolking vindt: 1e klasse is voor rijke lui, bah.... Ander deel vindt dat OV alle groepen in de maatschappij moet aanspreken, ook het deel dat van meer comfort houdt / rustig wil werken in de trein en daar voor over heeft om wat meer te betalen. Wellicht zou voor een gezonde bedrijfsvoering van de NS de prijs voor een 2e klasse kaartje verhoogt moeten worden als 1e klasse niet meer bestaat, het wordt soms beweerd, ik weet dat niet, maar als het zo is zou het de publieke opinie van het deel van de bevolking dat vindt dat 1e klasse afgeschaft moet worden kunnen beïnvloeden;
> NS: 1e klasse past tot nu toe wel in business model/winstverwachting van NS, maar NS zet in de spits niet sterk in op "harde handhaving", naar mijn mening vooral ook om discussie over "jullie bieden te weinig capaciteit in de 2e klasse" uit de weg te gaan. Bovendien: kost "niet handhaven" in de spits werkelijk veel 1e klas passagiers ? Of zitten er toch veel mensen bij die weinig andere opties dan de trein hebben ?
> Conducteur: het "huis tuin en keuken type" conducteur is niet opgewassen tegen de vaak fysieke en/of verbale zwartrijder en het merendeel kiest er daarom voor om niet te controleren en/of niet te verbaliseren op probleemtrajecten, zoals Amsterdam - Utrecht. Ik geef ze geen ongelijk. NS ondersteunt hen te weinig met de vliegende brigades die wel tegen deze mensen opgewassen zijn, maar die observatie is consistent met m'n vorige punt.
Reputatie 4
Laten we het erop houden dat NS veel geld misloopt door het niet controleren van plaatsbewijzen.
Het is de vraag of NS veel geld misloopt. NS bestuurders zijn slimme mensen, ik heb ze hoog zitten, die hebben die kosten/baten analyse vast al wel eens gemaakt. Meer controle/handhaving is duur, je hebt er veel mensen van de sportscholen voor nodig. Bovendien kan NS door intensieve handhaving onder (politieke) druk komen te staan om de treincapaciteit nog verder uit te breiden en/of 1e klasse af te schaffen. En die beide opties kunnen helemaal duur zijn / slecht uitkomen. NS bestuurders maken echt wel bewuste keuzes....
Inderdaad, niet kiezen kan ook een bewuste keuze zijn en betekent langzaam maar zeker het einde van de 1e klas.
Reputatie 5
Ik heb sinds een paar maanden een 1e klas Dal Vrijabonnement en vind het heerlijk. Het is m.i. helemaal niet zo duur als je zoals ik veel (en regelmatig ver) reist buiten de spits. Veel meer ontspannen reizen dan in de steeds drukkere en veelal lawaaierige 2e klas - dat ging me wat tegenstaan. Het vloog me soms gewoon aan. Ook buiten de spits overdag vaak behoorlijk volle treinen (ook al omdat ze regelmatig zo kort zijn) en volop geklets in de stiltecoupés... ook zoiets. Controle op vervoersbewijs is minimaal (ongeveer 8 van de 10 reizen geen controle), maar als er gecontroleerd wordt is er regelmatig wel een passagier die vriendelijk weggestuurd wordt naar de 2e klas.... geen boete o.i.d.
Mocht de 1e klas ooit ophouden te bestaan dan weet ik nog niet zo zeker of ik nog wel van de trein gebruik blijf maken. Maar ik denk niet dat opheffing snel zal gebeuren.

Reageer