Jubileum ! 3 maanden geen controle

Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Vareo schreef:

Laten we het erop houden dat NS veel geld misloopt door het niet controleren van plaatsbewijzen.

Controle kost ook klauwen met geld met aan personeelskosten. Realiseer je dat er duizenden conducteurs en controleurs bij NS rondlopen.
Reputatie 7
Badge +4
Controle en handhaving behoort een recht te zijn van de betalende reiziger. De kosten van (niet) handhaven vormen niet alleen een economisch maar ook een maatschappelijk probleem. Het is niet goed een structuur in stand te houden waarbij mensen nagenoeg risicoloos niet betalen voor hun dienst, dan wel daartoe worden verleid. NS kan de privatisering niet aan, dat is zonneklaar als dit soort afwegingen door de spoorwegen zouden worden gemaakt.

Handhaving is altijd duur, omdat mensen duur zijn. Persoonlijk zie ik dat de controle door NS-personeel net zo frequent kan als in een vergelijkbaar land als België en mogelijk moeten we eens denken aan het inzetten van de gorillateams, betaald door de overheid. dat hoort bij een maatschappelijk probleem dat bedrijven niet kunnen oplossen. Goed besteed belastinggeld. Wat er nu plaatsvindt is door het winststreven gesubsidieerde diefstal, met grote onvrede bij de betalende reiziger. Graag niet reageren op het niveau van economie in het eerste leerjaar.

Edit: Natuurlijk gaat het hier om een moreel recht en niet om een wettelijk recht, dat is toch zonneklaar? ik kon me werkelijk niet voorstellen dat iemand met de onderstaande suggestie of gedachte zou komen. Mijn excuses voor deze omissie.
Reputatie 7
Badge +2
@Thom
Controle is geen recht van de reiziger, noch in de wet noch in de NS voorwaarden is zo'n recht vastgelegd. Mensen verzinnen tegenwoordig zelf allerlei rechten die ze menen te moeten hebben.

Het gebrek aan controle ondanks dat er megabedragen aan conducteurs en controleurs worden uitgegeven is wel een bedrijfsprobleem bij NS. Dat heeft overigens niets met privatisering te maken, Arriva heeft als particulier bedrijf juist de controle veel beter op orde dan NS en ook nog eens tegen veel lagere kosten. NS hangt met zijn arbeidsintensieve en ineffectieve systeem van controle nog steeds in de jaren 60 van de vorige eeuw.
Reputatie 7
Badge +4
Natuurlijk gaat het hier om een moreel recht en niet om een wettelijk recht, dat is toch zonneklaar? Ik zet het er wel bij, ik kon me werkelijk niet voorstellen dat iemand met een dergelijke suggestie of gedachte zou komen. Mijn excuses voor deze omissie.
Thom schreef:

Wat er nu plaatsvindt is door het winststreven gesubsidieerde diefstal, met grote onvrede bij de betalende reiziger. Graag niet reageren op het niveau van economie in het eerste leerjaar.

Denk inderdaad dat je met economische kennis opgedaan in het 1e jaar je de door het winststreven gesubsidieerde diefstal niet kunt begrijpen. Vrees er echter ook voor dat zelfs een masterstitel hierbij geen soelaas gaat bieden. Enige nadere uitleg, op ons bescheiden niveau, is hier wel gewenst.
Reputatie 5
Badge
Marc S. schreef:

En,...., boetes omdat je met een tweede klas kaartje in de eerste klasse rijdt? Ik heb het in 15+ jaar trein echt nog helemaal nooit gezien. Misschien dan toch overwegen om eerste klasse helemaal af te schaffen. Dan kom je ook niet meer in de verleiding om zo'n dure kaart te kopen of van je werkgever te krijgen. Conducteur kan dan ook op het perron achterblijven om bij de aankomst en het wegrijden op te letten: hoeft niet meer in de trein te controleren, dat doen de poortjes op het station goed genoeg als er nog maar 1 klasse is. Je hebt dan ook veel minder conducteurs nodig, scheelt weer enorm in kosten...

1e klas kaarten krijg je niet van je de werkgever, dat mag van de belastingen niet, je betaalt daar gewoon via je salaris voor (het vrij te besteden dag dat verschillende werkgevers hanteren, inzetbaar voor o.a. reiskosten, extra vrije dagen)

En je betaalt voor het vervoer en voor de klasse waarin je wilt reizen, niet voor de controle.
De 1e klas devalueert door mensen die vinden dat zij 1e klas moeten kunnen zitten met een 2e klas kaartje.
Reputatie 4
Persoonlijk zou ik ook liever wat meer handhaving zien, maar ik reis eerste klas omdat het veelal iets rustiger is en meer kans op een zitplaats ook zonder handhaving.
Ik pleit er dus niet voor om de eerste klas op te heffen en zal er gebruik van blijven maken.
Het opheffen van de eerste klas zal er niet toe leiden dat er veel plaatsen beschikbaar bij komen in de tweede klas en de treinen blijven even vol zeker in de spits.
En de mogelijkheid iets extra te betalen is er niet meer dus mensen waaronder ook veel ouderen die niet afhankelijk willen zijn van de beleefde medemens en wel iets meer willen betalen haken af.
Persoonlijk ben ik nog steeds bereid meer te betalen en rustig op mijn plaats te zitten en geen calculerende reiziger te worden van er is toch geen controle het kan wel en voortdurend op te letten of er een HC in de buurt komt.
Het hangt ook van mentaliteit af en die is in mijn ogen flink afgenomen ten aanzien van gezagdragers en hulpverleners bij een deel van de samenleving zowel jong als oud.
Reputatie 7
Badge +2
Ik verbaas me er altijd weer over dat er mensen zijn die het hebben of kopen van een geldig vervoerbewijs, of het nu voor de 1e of 2e klas is, koppelen aan het wel of niet controleerd worden.
Regelmatig hier ook van die dagjesmensen die het halve land door reizen en klagen dat ze geen controle hebben gehad, want "waarom kopen we dan een duur kaartje?" Nou, voor het vervoer!!!

Verder ben ik er wel mee eens dat er meer controle moet zijn, om degene eruit de pikken die niet met een geldig vervoerbewijs reizen. Zelf constateer ik ook dat er erg weinig controle is, vooral tijdens de spits. Ik zie wel regelmatig een HC op zijn gemakkie voorbij lopen.
Reputatie 6
MoDe schreef:

Marc S. schreef:

En,...., boetes omdat je met een tweede klas kaartje in de eerste klasse rijdt? Ik heb het in 15+ jaar trein echt nog helemaal nooit gezien. Misschien dan toch overwegen om eerste klasse helemaal af te schaffen. Dan kom je ook niet meer in de verleiding om zo'n dure kaart te kopen of van je werkgever te krijgen. Conducteur kan dan ook op het perron achterblijven om bij de aankomst en het wegrijden op te letten: hoeft niet meer in de trein te controleren, dat doen de poortjes op het station goed genoeg als er nog maar 1 klasse is. Je hebt dan ook veel minder conducteurs nodig, scheelt weer enorm in kosten...

1e klas kaarten krijg je niet van je de werkgever, dat mag van de belastingen niet, je betaalt daar gewoon via je salaris voor (het vrij te besteden dag dat verschillende werkgevers hanteren, inzetbaar voor o.a. reiskosten, extra vrije dagen)

En je betaalt voor het vervoer en voor de klasse waarin je wilt reizen, niet voor de controle.
De 1e klas devalueert door mensen die vinden dat zij 1e klas moeten kunnen zitten met een 2e klas kaartje.

De eerste klas devalueert ook door de gratis rondgestrooide of de voor een spotprijs verkrijgbare upgrades. Desondanks zit ik vaak in treinen met - afgezien van de conducteur - compleet lege eerste klas coupés...
Reputatie 6
Badge
Zelf wordt ik sinds december weer wat vaker gecontroleerd; ongeveer twee keer per week. Het zou nog iets vaker mogen. De conducteurs staan toch al op de loonlijst, dus ze kunnen dan ook wel wat vaker rondlopen, met name in IC's.

Bepaalde targets zouden best kunnen, zodat dit vaker gebeurt, bijvoorbeeld door deze te koppelen aan een vast- en gedeeltelijk variabel salaris. Ik zie mogelijkheden.
Reputatie 5
Bij de NS is de consequentie steeds dezelfde: € 50 plus ritprijs.

Beetje sneu, want de notoire zwartrijder pakt die kans wel en maakt er winst mee. De brave burger die ook eens een foutje maakt, krijgt echter dezelfde boete in zijn nek.
Ja, ja... 'coulance'... maar daar zit ook geen systeem achter.

Bij de vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn zijn ze nu met een systeem bezig waarbij de boete fors oploopt in geval van recidive. Dat vind ik wel een heel interessant concept.
(Ze hebben er overigens ook drie klasses boetes in functie van wat men precies uitvreet, maar dat hebben de Nederlandse OV-maatschappijen ook al)

Overigens hebben de vlamen een ander probleem; ze incasseren de boetes niet. Maar dat is weer wat anders.
Reputatie 3
De Lijn heeft ook het probleem dat het voor de toerist zodoende verwarrend is om een geldig vervoersbewijs te bemachtigen dat hij wellicht (op aanraden van de lokale bevolking) liever zwart rijdt. De situatie daar is dus wel duidelijk anders, al is het verhaal omtrent boetes sterk vergelijkbaar.

Reageer