beantwoord

Kaart opgewaardeerd en toch moeten staan

• 5 januari 2015
  • 7 reacties
  • 957 Bekeken

Ik heb vandaag mijn tweede klas kaart opgewaardeerd naar eerste klas, omdat ik graag wilde zitten en nog wat aan werk wilde doen. Nu was de trein zo ontzettend kort dat het proppen was om er in te komen. Ik kon dus niet zitten. Kan ik nu het geld dat ik extra heb betaald terug krijgen?
Gr. Laura
icon

Beste antwoord door Thom 5 januari 2015, 19:56

Nee, zo werkt het helaas niet. Je hebt ook in de eerste klas geen recht op een zitplaats. Je kaartje is strikt genomen een vervoersbewijs. Het is heel vervelend maar zo werkt het. Ik reis altijd eerste klas maar doorgaans in de daluren en dat is er vaak wel plaats. en soms stond ik ook. Je koopt niet het recht op een eerste klas zitplaats als je een kaartje voor de eerste klas koopt. Als NS alle kaartjes zou moeten vergoeden aan mensen die met een eerste klas kaartje toch moeten staan, wordt het ook een dure zaak maar je kunt het natuurlijk proberen. In dat geval is het zeker geen recht maar een verregaande vorm van coulance. Ik zou dan nog wel een paar claimpjes hebben, lol.

Frustrerend is dat bij volle treinen mensen wel eens eerste klas gaan zitten met een tweedeklaskaartje, waardoor jij moet staan. Dat kan ook het geval zijn geweest.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nee, zo werkt het helaas niet. Je hebt ook in de eerste klas geen recht op een zitplaats. Je kaartje is strikt genomen een vervoersbewijs. Het is heel vervelend maar zo werkt het. Ik reis altijd eerste klas maar doorgaans in de daluren en dat is er vaak wel plaats. en soms stond ik ook. Je koopt niet het recht op een eerste klas zitplaats als je een kaartje voor de eerste klas koopt. Als NS alle kaartjes zou moeten vergoeden aan mensen die met een eerste klas kaartje toch moeten staan, wordt het ook een dure zaak maar je kunt het natuurlijk proberen. In dat geval is het zeker geen recht maar een verregaande vorm van coulance. Ik zou dan nog wel een paar claimpjes hebben, lol.

Frustrerend is dat bij volle treinen mensen wel eens eerste klas gaan zitten met een tweedeklaskaartje, waardoor jij moet staan. Dat kan ook het geval zijn geweest.
Ja, dat kan in sommige gevallen. Er zijn op dit forum vergelijkbare berichten geplaatst door mensen die vervolgens geld terug kregen.
Badge
Laura37, welkom op het forum. Wat Thom schrijft, klopt. Dank voor je uitleg. Je koopt een vervoerbewijs en geen zitplaats. De treinen worden zo efficiënt mogelijk ingezet. Helaas lukt het niet om alle reizigers een zitplaats te bieden. Vooral tijdens de spits, op drukke trajecten of bij onvoorziene drukte is dit moeilijk te voorkomen. Uit coulance kan ik het verschil restitueren. Zou je via een privébericht je NAW-gegevens, OV-chipkaartnummer en IBAN willen sturen? Je stuurt mij een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'. Groet, Leny
Reputatie 1
Badge
NOG frusterender ri. Utrecht/HGB is als dat NS personeel is, dat al vele malen via personeelsblad de Koppeling is opgeroepen ook aan hun dure klanten te denken.
Bedankt voor de reacties. Ik zal Leny een berichtje sturen.
Vandaag met m'n recent naar 1ste klas opgewaardeerde ov chipkaart(hallo Laura39) op Den Haag Mariahoeve opgestapt om 17:32. Nu is dat een drukke periode, maar dit leek op Indiaase taferelen! Ik kon er nauwelijks in, bizar.Alles zat en stond vol, dus ook 1ste en 2de klas. Daar sta je dan met je 1ste klas kaartje. Ik begrijp, dat mooie verhaal over dat 'n vervoerbewijs geen recht op zitplaats is, maar als dit gebeurd heb je het toch echt over een zotte situatie. Volgens mij een verwijtbare fout van NS, er werd nl. een korte sprinter ingezet. Graag hoor ik hier een reactie op.
jacques.vanbeetz, stuur me even een privébericht. Dan kijk ik samen met jou of ik je nog tegemoet kan komen. Een vervoerbewijs geeft inderdaad geen recht op zitplaats, maar als je hebt opgewaardeerd naar eerste klas vind ik dat je dat wel mag verwachten. Ik zie je bericht graag tegemoet.

Reageer