beantwoord

kaartcontrole

• 27 november 2015
  • 12 reacties
  • 523 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik heb vorige maand op een zondagochtend gebruik gemaakt van de aanbieding 1e klas voor halve prijs. Ik moest om 0600uur op mijn werk zijn en op zondag is het publiek in de trein niet echt prettig om die tijd. Dus vond ik de aanbieding zeer welkom. Wat schetst mijn verbazing toen de hele 1e klas vol zat met mensen waarvan ik twijfelde of ze uberhaupt wel een vervoerbewijs hadden, laat staan een1e klas kaartje. Er was geen ingangscontrole in het station (amsterdam centraal) en ook aan boord van de trein kwam niemand de kaartjes controleren. Het 1e klas product van NS is op die manier niet veel waard.
icon

Beste antwoord door LauraR NS 27 november 2015, 20:26

Hoi janc, welkom op het forum.

Ik kan me voorstellen dat je er niet zo blij mee bent als de eerste klas helemaal vol zit met reizigers zonder geldig vervoerbewijs voor deze klasse. Het treinpersoneel heeft naast het controleren van vervoerbewijzen ook andere taken, waardoor het mogelijk is dat er niet werd gecontroleerd tijdens je rit. Mocht je vermoeden dat er zwartrijders in de trein zitten dan mag je dit echter ook altijd zelf aangeven bij het treinpersoneel. Bij een stop kun je het personeel in ieder geval bij één van de deuren vinden.
Bekijk origineel

12 reacties

Hoi janc, welkom op het forum.

Ik kan me voorstellen dat je er niet zo blij mee bent als de eerste klas helemaal vol zit met reizigers zonder geldig vervoerbewijs voor deze klasse. Het treinpersoneel heeft naast het controleren van vervoerbewijzen ook andere taken, waardoor het mogelijk is dat er niet werd gecontroleerd tijdens je rit. Mocht je vermoeden dat er zwartrijders in de trein zitten dan mag je dit echter ook altijd zelf aangeven bij het treinpersoneel. Bij een stop kun je het personeel in ieder geval bij één van de deuren vinden.
Maar dan moet het personeel wel een van die andere taken laten vallen, wat erg gevaarlijk kan zijn.
In de maand oktober waren de spoordeelweken, waar er ook overgangsbewijzen 2-1 waren in het weekend. Ik vind het erg gevaarlijk te stellen dat men geen geldig vervoersbewijs had zonder enige controle. Ik zit er met mijn gevoel ook wel eens naast.
Ik heb het bericht van Wsm verwijderd, omdat er denigrerend over mijn collega's wordt gesproken. Macca, je conclusie is voorbarig. Mijn collega's zijn er ook om reizigers te helpen en om signalen te ontvangen over de treinreis.
Ik ga alleen in op de opmerking van je collega. Die andere taken lijken mij ook belangrijk.
Dag Laura, bedankt voor je reactie. Ik begrijp volkomen dat het treinpersoneel andere zaken te doen heeft dan vervoersbewijzen controleren. Maar als er geen controle is op het station (normaal wel tijdens de nacht) of bij de deur van de trein( normaal bij vroege treinen) en ook niet in de trein zelf, dan kan iedereen gewoon gaan zitten waar hij wil. En zeker met het publiek dat gebruikt maakt van de nachttreinen is er geen verschil meer tussen 1e en 2e klas. Je zit gewoon tussen de dronken lui. En ik heb ervoor betaald, want zelfs met de aanbieding voor halve prijs was ik duurder uit dan een 2e klas kaartje met daluren korting.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat NS een paar jaar geleden besloten heeft dat kaartcontrole geen prioriteit meer heeft voor de conducteur. Dat leidt tot veel onbegrip en boosheid bij de reizigers te meer daar die beleidswijziging niet of nauwelijks naar de reizigers is gecommuniceerd. Het enige wat de reizigers kunnen doen is druk uitoefenen op NS om een en ander weer terug te draaien.
Het probleem is dat NS een paar jaar geleden besloten heeft dat kaartcontrole geen prioriteit meer heeft voor de conducteur.

Dat is nogal een suggestieve uitspraak. Zo zat ik toevallig zelf in de trein afgelopen week en werd tijdens een enkele reis drie keer gecontroleerd. We hebben op een gegeven moment gezegd dat conducteur meer is dan alleen kaartjes controleren, ons treinpersoneel is ook gastheer/gastvrouw. Dat betekent niet dat het controleren op geldige vervoerbewijzen minder belangrijk is, maar we zijn van mening dat het vak van hoofdconducteur meerdere focusgebieden kent.
Zo zat ik toevallig zelf in de trein afgelopen week en werd tijdens een enkele reis drie keer gecontroleerd.
Aangezien dit topic over de ICD gaat neem ik aan dat je bedoeld in een IC-direct? Of gaat dit om een ander traject/tijdstip?

Edit: oeps dit topic ging niet over IC-Direct.
Blijf wel benieuwd op welk traject je 3 keer gecontroleerd bent op een enkele reis. Mijn score is namelijk één op de 20 enkele reizen en dan alleen die ene reis buiten de spits.
Dit topic toch niet ?
Blijf wel benieuwd op welk traject je 3 keer gecontroleerd bent op een enkele reis.

Groningen - Schiphol
Janc, ik begrijp je frustratie goed. Ik wil echter wel opmerken dat ook dit soort reizigers in het bezit kunnen zijn van een eerste klas vervoerbewijs. Het feit dat het dit tijdstip betreft of het idee dat de reizigers in kwestie dronken zijn, sluit de mogelijkheid van een geldig vervoerbewijs niet uit.

Mocht je je echter toch niet prettig voelen tijdens je reis, kun je altijd een conducteur aanspreken, zoals mijn collega ook al advies meegeeft.

Reageer