Kaartcontrole door onbevoegden



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

209 reacties

Hier een hc en een jonge knul die kaartjes aan het controleren was. Mag dit nou wel of niet?
De boeiende vraag is dan, was de jongen een toezichthouder 😃
Reputatie 7
Kan uiteraard altijd nog iemand in opleiding zijn zonder uniform, of iemand die geen DTP is en een kijkje in de keuken komt nemen :)

Laten we dat maar hopen 🙂
Nee, de jongen leek mij minderjarig. Toen ik de conducteur hierop aansprak dreigde hij zijn boa bevoegdheid te gebruiken. Toen ik vroeg om zijn standplaats en nummer weigerde hij deze te geven.
En die gegevens hoeft hij ook helemaal niet te geven aan de eerste de beste reiziger welke daar om vraagt.
Wees blij dat de conducteur zijn werk serieus neemt en zijn leerling of snuffelstage meeloper het vak laat zien.
Je weet helemaal niet wie die jongeman is !
Dat gaf Slidestops overigens ook al aan.
Tip: Zoek niet continue naar voorvallen om personeel alhier op een bepaalde manier in het daglicht te zetten.
Gedraagd een personeelslid zich echt niet professioneel, dan is melden prima, dit lijkt gewoon op zoeken naar een manier om NS personeel te veroordelen.
Dank trouwens voor het omhoog schoppen Nooduitgang, ben wel nieuwsgierig @Thomas, is er nog iets te melden over dit onderwerp?

Ik breng het opnieuw onder de aandacht. Deze filmpjes zijn voor mij nieuw, dus ik zal ze onder de aandacht brengen.
Reputatie 7
Badge +3
Had die filmpjes nog niet eerder gezien. Ik ben helemaal voor plezier op de werkvloer, maar dit komt wel heel onprofessioneel over moet ik zeggen.
Die filmpjes en hoe de NSers zich gedragen kan inderdaad echt niet.
Daar is denk ik wel iedereen het over eens.
Dat "Nooduitgang" nu iedere NSer welke gewoon zijn werk doet (met stage-medeweker of leerling) hier nu met foto en al op gaat zetten En om gegevens gaat vragen kan weer niet.
Dat jongentje was kaartjes aan het controleren. En volgens die HC mag iedereen dat onder zijn toezicht. En dat ik helemaal niet weet wie die knul is ligt toch echt aan de handelswijze van de HC. Opeens was het een stagiaire. En Spoor 2 stop met die onzin uitkramen dat ik op zoek ben om NS personeel te veroordelen.
Op het moment dat de jongen inderdaad werkzaamheden van een toezichthouder aan het uitvoeren was, is de vraag naar een legitimatiebewijs niet meer dan normaal (Awb 5:12). Helemaal in deze opvallende situatie. Ik begrijp werkelijk niet waarom daar soms zo moeilijk over gedaan wordt. Wanneer je als HC in de veronderstelling bent dat je niks verkeerd doet, wat is dan het bezwaar?
De hc sprak de woorden dat iedereen onder zijn toezicht kaartjes mag controleren. Ik wist dat niet. Vraag me dan ook echt af of dat waar is.

Gelukkig gingen ze in de achterste cabine zitten, want anders had ik aan de noodrem getrokken.
Dank trouwens voor het omhoog schoppen Nooduitgang, ben wel nieuwsgierig @Thomas, is er nog iets te melden over dit onderwerp?

Ik breng het opnieuw onder de aandacht. Deze filmpjes zijn voor mij nieuw, dus ik zal ze onder de aandacht brengen.


Ik zal even navraag doen. Het is ook mogelijk dat wij dit intern uitzoeken zonder dat wij een terugkoppeling geven.
Mocht je idd geen terugkoppeling willen geven, laat het even weten alsjeblieft. Dan ga ik andere wegen bewandelen 🙂
Ik laat het je weten, Henk.
Wil toch echt weten of onder toezicht van de conducteur IEDEREEN kaartjes mag controleten. En vraag gelijk even na of het de bedoeling is dat de conducteur samen met de jongen in de cabine gaat zitten buiten het zicht van anderen. En voor de rest sluit ik me aan bij Henk
Bijna aan de noodrem getrokken omdat een conducteur met leerling of stagair door de trein loopt.....

Ik zeg bijzonder.

Zag gisteren een jongeman, ongeveer 18 jaar in eigen kleding en geel jack met machinist in de cabine stappen in Roosendaal.
Volgens mij mocht die jongen ook zelf rijden.
Moet ik dat ook melden dan ?

Is het uberhaupt de taak van reizigers om dit soort zaken hier te melden ?
(En dan heb ik het vanzelfsprekend niet over die maffe gedragingen van die NSers in die You Tube filmpjes. Dat kan natuurlijk echt niet !)
Nee ik bedoel natuurlijk bij de machinist en figuurlijk aan de noodrem. Maar als jij het normaal vindt dat je collegae zich niet aan de regels houden. Prima.

Als jij dat andere wil melden dan moet je dat zelf doen, maar ik heb het over een andere jongen. En die jongen die ik heb gezien kan net zo goed 16 zijn. En moet ik het melden dat deze jongen kaartjes loopt te controleren en zich daarna samen met de HC in de achterste cabine terugtrekken? En mag ik dan vragen of het klopt dat iedereen kaartjes mag controleren van reizigers onder toezicht van een HC?

En ja dit is de plek om het te melden. Het is een klant helpt klant forum.
@-Henk (bericht 85):

Dus als een conducteur in opleiding werkzaamheden van een toezichthouder aan het uitvoeren, kan/moet je een legitimatie vragen als reiziger ?
Over wat voor legitimatie hebben we het dan en waarom ?
Je moet niks, je mag wel, wanneer de desbetreffende conducteur werkzaamheden uitvoert als toezichthouder Wp2000 art 70-74, waart kaartcontrole onder valt. Awb 5:12, staat ook netjes omschreven om welk legitimatiebewijs het gaat.
Dus het treinnummer alleen is genoeg?????
Legitimatiebewijs toezichthouder of legitimatiebewijs BOA, afhankelijk van de werkzaamheden. Ook treinnummers kunnen in bepaalde situaties ambigu zijn. Standplaats en dienstnummer heb je helemaal niks aan.

Als ik voor jou ga staan met een kaartlezer en een geel NS-hesje, en ik zeg dat ik "Hoorn 128" ben, dan kan je als reiziger niks controleren.

Aan de BOA-status gaat een beƫdiging en een opleidingstraject vooraf, toezichthouder niet. Praktisch al het eerstelijnspersoneel bij NS is toezichthouder Wp2000 70-74.
Wat gek? Deze conducteur beweerde heel wat anders.
Awb 5:12 is helder, Wp2000 ook. Interne NS-documentatie over dit onderwerp ook. De conducteur kan zoveel beweren. Ik kan ook beweren dat ik een knappe, stoere kerel ben. Dat geloof je ook niet :D

Oh kijk, een van de PDF'jes van NS hierover staat openbaar: http://files.fnvspooramsterdam.webnode.nl/200000206-614bb62446/2010_folder_toezichthouder_2008.zonder_snijranden.pdf
De conducteur gaf aan dat hij zich alleen hoeft te identificeren op mijn verzoek als hij een boete als boa uitschijft. ?

(En nee, plaats maar even geen link. ?)
Als BOA inderdaad enkel bij BOA-werkzaamheden, dus kort gezegd uitschrijven uvb of combibon, geven van bepaalde aanwijzigingen, et cetera. Kaartcontrole is een Wp2000 70-74 taak, die voer je uit als toezichthouder (Wp2000 87) en daar horen bepaalde verplichtingen bij (Awb 5:12).