Kaartcontrole door onbevoegden

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

209 reacties

Reputatie 7
Badge
Zo af en toe hebben we op dit forum trollen, mollen, spammers en meer tijdelijk ongemak.
Ik weet ook niet wie jij bent Spoor 2, maar Henk praat hier over zijn eigen ervaringen. Anders had hij het er wel bijgeschreven als gewaardeerd forumlid.
En Henk krijgt van mij ook geen controle, vaste klant nl.
Als Nooduitgang mijn Toezichthouderspas wil zien of wie dan ook tijdens controle laat ik die zien. Heb geen zin in gezeur achteraf.
Beste Henk_NL,
Lees je "Mijn ervaringen" nog even door in bericht 129. Of bedoelde je met "Mijn ervaringen..... onvtiendelijk verzoek" de ervaringen van iemand anders welke je schrijft of je deze zelf hebt meegemaakt.

Je opmerking over de Troll vind ik niet zo lief en proffesioneel. Jammer !
Ben jij nou de volgende forumtroll die enkel komt om flauwe reacties te geven? Speel dan op zijn minst open kaart en wees eerlijk over je positie in deze wereld. Dat praat een stuk makkelijker.

Ik beweer nergens dat ik iedereen (!) ken, enkel dat ik op de stukken waar ik veel kom de meeste spoorcollega's wel ken. Lijkt me niet zo heel vreemd. Ik kom ook wel eens op plekken waar ik niet zoveel mensen ken, bijvoorbeeld in het noorden van het land, of reis met mensen samen. Ik heb in reactie #129 nergens aangegeven dat het om mij persoonlijk gaat. Dat vul jij zelf in, om zo een kromme vergelijking te kunnen trekken.
Nou Henk_NL, jij switcht ook tussen uitersten. Eerst beweer je dat ze zo'n bekende verschijning in de trein bent dat de HC je kaartje niet controleert en een gezellig praatje maakt omdat iedereen (!) je kent, nu wordt je door SenV uit de trein gehaald, terwijl dat eigenlijk niet kan........
Mijn ervaringen met VenS zijn meer dat je op een knooppuntstation aankomt, "Meneer wilt u meelopen naar buiten?", antwoord is een weigering want ongegronde onzin. Daarna nog een onvriendelijk verzoek om buiten op het perron verder te praten. Er wordt heel kort wat met de HC gesproken welke daarna verder gaat want de trein moet vertrekken en je eindigt op het perron in discussie met 2 VenS'ers die geen idee hebben wat er gebeurd is. De trein waar je in zat heb je gemist, dus het kost je met een beetje pech sowieso al een half uur.

En daarna mag je die VenS'ers nog gaan overtuigen. En die vallen de collega niet zomaar af, wat ik niet vreemd vind overigens.
Reputatie 7
Badge
Okee, ik ben nu gerust gesteld.
Reputatie 7
Badge
Heb ook eens een keer gezien dat een conducteur zich met een minderjarige reiziger terugtrok in de achterste machinecabine. Wilde niet eens weten wat ze daar uitspookten...............dat hebben ze me hier op het forum geleerd: administratie. Kruisjes en rondjes zetten op het UvB.
Werkoverleg doen conducteurs in de 1e klasse stiltecoupe 😉. Sommigen dan.
Reputatie 7
Badge
Heb ook eens een keer gezien dat een conducteur zich met een minderjarige reiziger terugtrok in de achterste machinecabine. Wilde niet eens weten wat ze daar uitspookten...............
...... In mijn vakgebied is het in ieder geval not done als je als volwassene je terugtrekt met een jongere van mijn inziens minderjarige leeftijd in een afgesloten ruimte en die op slot doet......

Dit opzich interessante topic krijgt nu wel een wat bizare wending:

Als ik het goed begrijp wil "Nooduitgang" dus eigenlijk een klacht indienen bij NS tegen een volwassen toezichthouder welke plaats neemt in een afgesloten ruimte met een schijnbaar op het eerste gezicht minderjarige.
Hou hierbij ook even scherp dat er al aspiranten zijn in de rijdende dienst vanaf 17 jaar............ en dat personeelsruimtes in treinen altijd vanzelf al op slot gaan !
Reputatie 7
Als jij een toezichthouder tegenkomt die in de uitoefening van zijn taak is, die jou betrekt, mag jij zijn pas vragen. Makkelijk gezegd; in geval van controle, of waarschuwen.
Hij is dan verplicht deze te laten zien.

Bij eventuele tussenkomst van V&S zal V&S altijd bemiddelend optreden. Er wordt naar beide partijen geluisterd.
Reputatie 7
Badge
... Dus wat moet ik doen??? Als 'ze' 2 V&S's oproepen is het mijn woord tegen dat van waarschijnlijk 3 toezichthouders. je telefoon op opname zetten, en rustig blijven bij de afhandeling. Pakken ze iets van je af, dan is dat diefstal, en kan je niet alleen aangifte doen maar als burger ook de dief/dieven aanhouden.
Dus als ik de volgende keer weer een liegende toezichthouder tegenkom die zijn toezichthouderspas niet wil laten zien als er volgens mij iets niet in de haak is. Wat moet ik dan doen? Voor zover ik weet is een tijdstip en ritnummer niet genoeg om de persoon te achterhalen en wil de NS graag bij een klacht een beschrijving van de uiterlijke kenmerken. In mijn vakgebied is het in ieder geval not done als je als volwassene je terugtrekt met een jongere van mijn inziens minderjarige leeftijd in een afgesloten ruimte en die op slot doet. Maar klaarblijkelijk komen die klachten niet eens bij de juiste persoon als moderators deze intern doorzetten. Dus wat moet ik doen??? Als 'ze' 2 V&S's oproepen is het mijn woord tegen dat van waarschijnlijk 3 toezichthouders.
Absoluut, je hoeft niet zomaar van alles te overhandigen, kom nou toch. De lastigere situaties zijn die zoals Nooduitgang 'm had hierboven, waarin de HC simpelweg aangeeft niks te hoeven laten zien. Dan moet je toch vrij sterk in je schoenen staan.

Zelf ken ik het gros van de HC's in de delen van het land waar ik veel kom. Veel controle krijg ik daarom niet, vaak word ik overgeslagen of maken we alleen even een praatje. Word ik wel gecontroleerd door iemand die ik niet herken en waar iets niet klopt (gedrag, uniform, whatever), dan vraag ik ook even naar een toezichthouderspas. Als ze vragen waarom, dan geef ik dat ook meteen eerlijk aan en vaak is er niks aan de hand. Toch is het me een aantal keer overkomen dat er een gesprek ontstaat in de richting van "Ik hoef jou helemaal niks te laten zien", "Doe niet zo betweterig", "Als ze toch allemaal zo zouden beginnen dan was er geen doorkomen meer aan", "Door jouw gedrag zie je zo weinig controle!!!". Wanneer je daarna duidelijk maakt niet mee te gaan werken tot er een legitimatiebewijs is gezien, dan gaat men dreigen VenS of de politie erbij te halen met allerlei vervelende gevolgen van dien. De VenS'ers zullen niet zomaar jouw kant kiezen en je laten zitten, dat gaat dus in ieder geval een hoop tijd kosten.

Nou speel ik daarin een beetje vals, maar ik kan me indenken dat je als reiziger dan toch toegeeft en maar meewerkt, om van het gezeur af te zijn. En ga je daarna klagen bij NS, dan krijg je geen terugkoppeling en zoek je het maar uit. Wanneer je intern navraag doet naar een melding die vanuit het forum doorgezet zou zijn, dan blijkt helaas vaak dat zo'n melding de juiste persoon niet eens heeft bereikt. Niks persoonlijks verder, moderators.
Reputatie 7
Badge +3
In 1990 heb ik iets vergelijkbaars aan de hand gehad met een paar figuren in Praag. Die beweerden agenten in burger te zijn en wilden mijn paspoort zien. Ik zei ze dat ik dat alleen zou laten zien wanneer zij zich legitimeerden. Dat ging een paar keer heen en weer en uiteindelijk lieten ze hun legitimatiebewijs zien. Daar stond op dat ze van de StB waren, de Tsjechoslowaakse geheime dienst. Gelukkig kon ik me herinneren dat ik gelezen had dat na de Fluwelen Revolutie de StB was ontbonden. Dit waren duidelijk lieden die een beetje aan het bijbeunen waren en op zoek waren om mij geld uit de zak te kloppen. Ik heb hun namen en nummers genoteerd in een notitieboekje en daarna mochten ze mijn paspoort zien waarbij ik ze nog even meedeelde dat ik een klacht over ze zou indienen bij de Nederlandse ambassade.
De volgende dag heb ik in het hotel gevraagd of ze mij het telefoonnummer van de Nederlandse ambassade konden geven. Ik kreeg mevrouw de consul aan de lijn aan wie ik het hele verhaal vertelde. Ze kwam niet meer bij van het lachen toen ze hoorde dat ik de namen en de nummers van de heren had genoteerd. Ze zei dat meer toeristen zo assertief zouden moeten zijn, dan was het gezeur met die mannetjes zo afgelopen. Ze bedankte me en zei dat ze ogenblikkelijk een officiële klacht zou indienen.

Moraal van dit verhaal: laat nooit je legitimatiebewijs zien zonder dat de ander zich legitimeert en noteer altijd naam en nummers. Je weet nooit waar het goed voor is.
Ja, daar is in het verleden genoeg over gezegd. Overigens zou mijn persoonlijke aanpak anders zijn in zo'n geval.
Reputatie 7
Badge
Liberté, égalité, fraternité... HC en reiziger ruilen hun legimatie 🙂 en anders gaat het over.
"Een _erg_ lastige zaak"

Voor de toezichthouder pas bezitter, neem ik aan. Hebben rechters daar dan een uitspraak over gedaan in het verleden.
@-Henk: En wat is de wettelijke juridische sanctie dan op het "niet tonen" ?
Ligt eraan, zodra er een UVB wordt geschreven (of theoretisch gehandhaafd conform Wp2000) wordt het een _erg_ lastige zaak.
@-Henk: En wat is de wettelijke juridische sanctie dan op het "niet tonen" ?

@-Nooduitgang: Ik zeg: Jammer.....
Dat lijkt me niet wenselijk, toch ?
Voor die discussie moet je bij de wetgever zijn, die heeft het nodig gevonden om Awb 5:12 op te nemen.
Wees gerust Spoor 2,
Heb weinig behoefte om bij jou op de koffie te komen. ?
Dus een toezichthouder mag je ten alle tijden om een legitimatie vragen. Hoe is dat geregeld met de privecy ? Loes is een veel voorkomende naam, haar achternaam al veel minder.
Dan kan het rijdende personeel ook met naambordjes gaan lopen.
Alleen daar schijnt enorme weerstand tegen te zijn........

Heb je een bijzondere achternaam, dan staan ze zo voor de huisdeur. Dat lijkt me niet wenselijk, toch ?
Dat weet ik Nooduitgang, maar een heerlijke discussie of gesprek ga jij nooit uit de weg.
Even voor de beeldvorming, "Nooduitgang" wat ga jij dan doen als je dezelfde conducteur weer tegenkomt ?

Ik spreek hem erop aan en als hij weer te keer gaat, vraag ik eventueel naar aanleiding van het vorige voorval om zij identiteitsbewijs als toezichthouder. Als hij dat wederom niet toont. Geen idee wat ik dan moet doen. Misschien dat jij weet wat dan de procedure is?