Kaartcontrole door onbevoegden



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

209 reacties

Dus ik ben gewoon genaaid beetgenomen door de HC. ?
Ik durf geen belofte te doen, maar ik kom waarschijnlijk volgende week met uitsluitsel of het wel of niet is toegestaan om een niet bevoegd persoon de kaartcontrole te laten uitvoeren.
En als je ook wil aangeven of een toezichthouder zijn toezichthouderspas moet tonen, dan is dat ook meteen duidelijk. Want ik heb begrepen dat aan de hand van het treinnummer en tijdstip het niet altijd mogelijk is om de conducteur te traceren.
Een niet bevoegd persoon kan natuurlijk nooit de kaartcontrole uitvoeren. Dat is juridisch gezien onmogelijk.
Voor kaartcontrole heb je minimaal een toezichthouderspas nodig.
Een conducteur in opleiding heeft deze bv ook al in zijn/haar bezit.

Een toezichthouder hoeft zich niet te pas en onpas te legitimeren, daar moet wel een goede reden voor zijn, bv op moment van de kaartcontrolle.
Niet als deze over het perron loopt, de vertrekprocedure te laat start naar de zin van een reiziger of even met de administratie bezig is in een coupe.
Te pas en onpas naar een legitimatie vragen van rijdend personeel omdat een reiziger zichzelf ziet als prive rechercheur lijkt mij niet de juiste weg.
Zo is het denk ik ook niet in de wet bedoelt.
Ben benieuwd waar ErrytNS mee komt.......
Het gaat dan ook om situaties waarin iemand inderdaad Wp2000-taken aan het uitvoeren is, laten we het niet erger maken dan het is.
Staat dan wel niet op de site van de NS, maar het is mij nu wel duidelijk dat in mijn geval de conducteur verkeerd bezig was. Hoop hem snel weer een keer in de trein tegen te komen. ?
http://files.fnvspooramsterdam.webnode.nl/200000206-614bb62446/2010_folder_toezichthouder_2008.zonder_snijranden.pdf

Vooralsnog ga ik er vanuit dat Loes gelijk heeft. #15

Henk, goed punt. De enige 2 dagen waar onbevoegde mensen oa kaartcontroles mogen uitvoeren zijn op de Spoorwensdagen. Anders zou men in het bezit moeten zijn van een schriftelijke toestemming van NS om dit te mogen en dat krijg je bijna nooit.

Ik wacht ook nog de officiele antwoorden af.


We wachten het officiële antwoord af.
Even voor de beeldvorming, "Nooduitgang" wat ga jij dan doen als je dezelfde conducteur weer tegenkomt ?
Nooduitgang gaat dan een heerlijke discussie tegemoet. Zou niets anders van hem verwachten.
Nooduitgang gaat dan een heerlijke discussie tegemoet. Zou niets anders van hem verwachten.

Even in gesprek met zijn bestuursorgaan Loes. ?

"Klachten over toezichthouders bij identificatieplicht

Heeft u een klacht over het optreden van een toezichthouder bij het vragen om een identiteitsbewijs? Dan kunt u deze indienen bij het bestuursorgaan waar de toezichthouder in dienst is. Het gaat dan bijvoorbeeld om reinigingscontroleurs of milieu-inspecteurs. Deze klachten worden behandeld zoals vastgesteld in de Algemene wet bestuursrecht. Toezichthouders zijn verplicht hun legitimatiebewijs te laten zien als u daarom vraagt." ?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer

Maar wees gerust Loes, zal niet zo snel een klacht indienen. Ben best lief. ?
Even voor de beeldvorming, "Nooduitgang" wat ga jij dan doen als je dezelfde conducteur weer tegenkomt ?

Ik spreek hem erop aan en als hij weer te keer gaat, vraag ik eventueel naar aanleiding van het vorige voorval om zij identiteitsbewijs als toezichthouder. Als hij dat wederom niet toont. Geen idee wat ik dan moet doen. Misschien dat jij weet wat dan de procedure is?
Dat weet ik Nooduitgang, maar een heerlijke discussie of gesprek ga jij nooit uit de weg.
Dus een toezichthouder mag je ten alle tijden om een legitimatie vragen. Hoe is dat geregeld met de privecy ? Loes is een veel voorkomende naam, haar achternaam al veel minder.
Dan kan het rijdende personeel ook met naambordjes gaan lopen.
Alleen daar schijnt enorme weerstand tegen te zijn........

Heb je een bijzondere achternaam, dan staan ze zo voor de huisdeur. Dat lijkt me niet wenselijk, toch ?
Wees gerust Spoor 2,
Heb weinig behoefte om bij jou op de koffie te komen. ?
Dat lijkt me niet wenselijk, toch ?
Voor die discussie moet je bij de wetgever zijn, die heeft het nodig gevonden om Awb 5:12 op te nemen.
@-Henk: En wat is de wettelijke juridische sanctie dan op het "niet tonen" ?

@-Nooduitgang: Ik zeg: Jammer.....
@-Henk: En wat is de wettelijke juridische sanctie dan op het "niet tonen" ?
Ligt eraan, zodra er een UVB wordt geschreven (of theoretisch gehandhaafd conform Wp2000) wordt het een _erg_ lastige zaak.
"Een _erg_ lastige zaak"

Voor de toezichthouder pas bezitter, neem ik aan. Hebben rechters daar dan een uitspraak over gedaan in het verleden.
Reputatie 7
Badge
Liberté, égalité, fraternité... HC en reiziger ruilen hun legimatie 🙂 en anders gaat het over.
Ja, daar is in het verleden genoeg over gezegd. Overigens zou mijn persoonlijke aanpak anders zijn in zo'n geval.
Reputatie 7
Badge +3
In 1990 heb ik iets vergelijkbaars aan de hand gehad met een paar figuren in Praag. Die beweerden agenten in burger te zijn en wilden mijn paspoort zien. Ik zei ze dat ik dat alleen zou laten zien wanneer zij zich legitimeerden. Dat ging een paar keer heen en weer en uiteindelijk lieten ze hun legitimatiebewijs zien. Daar stond op dat ze van de StB waren, de Tsjechoslowaakse geheime dienst. Gelukkig kon ik me herinneren dat ik gelezen had dat na de Fluwelen Revolutie de StB was ontbonden. Dit waren duidelijk lieden die een beetje aan het bijbeunen waren en op zoek waren om mij geld uit de zak te kloppen. Ik heb hun namen en nummers genoteerd in een notitieboekje en daarna mochten ze mijn paspoort zien waarbij ik ze nog even meedeelde dat ik een klacht over ze zou indienen bij de Nederlandse ambassade.
De volgende dag heb ik in het hotel gevraagd of ze mij het telefoonnummer van de Nederlandse ambassade konden geven. Ik kreeg mevrouw de consul aan de lijn aan wie ik het hele verhaal vertelde. Ze kwam niet meer bij van het lachen toen ze hoorde dat ik de namen en de nummers van de heren had genoteerd. Ze zei dat meer toeristen zo assertief zouden moeten zijn, dan was het gezeur met die mannetjes zo afgelopen. Ze bedankte me en zei dat ze ogenblikkelijk een officiële klacht zou indienen.

Moraal van dit verhaal: laat nooit je legitimatiebewijs zien zonder dat de ander zich legitimeert en noteer altijd naam en nummers. Je weet nooit waar het goed voor is.
Absoluut, je hoeft niet zomaar van alles te overhandigen, kom nou toch. De lastigere situaties zijn die zoals Nooduitgang 'm had hierboven, waarin de HC simpelweg aangeeft niks te hoeven laten zien. Dan moet je toch vrij sterk in je schoenen staan.

Zelf ken ik het gros van de HC's in de delen van het land waar ik veel kom. Veel controle krijg ik daarom niet, vaak word ik overgeslagen of maken we alleen even een praatje. Word ik wel gecontroleerd door iemand die ik niet herken en waar iets niet klopt (gedrag, uniform, whatever), dan vraag ik ook even naar een toezichthouderspas. Als ze vragen waarom, dan geef ik dat ook meteen eerlijk aan en vaak is er niks aan de hand. Toch is het me een aantal keer overkomen dat er een gesprek ontstaat in de richting van "Ik hoef jou helemaal niks te laten zien", "Doe niet zo betweterig", "Als ze toch allemaal zo zouden beginnen dan was er geen doorkomen meer aan", "Door jouw gedrag zie je zo weinig controle!!!". Wanneer je daarna duidelijk maakt niet mee te gaan werken tot er een legitimatiebewijs is gezien, dan gaat men dreigen VenS of de politie erbij te halen met allerlei vervelende gevolgen van dien. De VenS'ers zullen niet zomaar jouw kant kiezen en je laten zitten, dat gaat dus in ieder geval een hoop tijd kosten.

Nou speel ik daarin een beetje vals, maar ik kan me indenken dat je als reiziger dan toch toegeeft en maar meewerkt, om van het gezeur af te zijn. En ga je daarna klagen bij NS, dan krijg je geen terugkoppeling en zoek je het maar uit. Wanneer je intern navraag doet naar een melding die vanuit het forum doorgezet zou zijn, dan blijkt helaas vaak dat zo'n melding de juiste persoon niet eens heeft bereikt. Niks persoonlijks verder, moderators.
Dus als ik de volgende keer weer een liegende toezichthouder tegenkom die zijn toezichthouderspas niet wil laten zien als er volgens mij iets niet in de haak is. Wat moet ik dan doen? Voor zover ik weet is een tijdstip en ritnummer niet genoeg om de persoon te achterhalen en wil de NS graag bij een klacht een beschrijving van de uiterlijke kenmerken. In mijn vakgebied is het in ieder geval not done als je als volwassene je terugtrekt met een jongere van mijn inziens minderjarige leeftijd in een afgesloten ruimte en die op slot doet. Maar klaarblijkelijk komen die klachten niet eens bij de juiste persoon als moderators deze intern doorzetten. Dus wat moet ik doen??? Als 'ze' 2 V&S's oproepen is het mijn woord tegen dat van waarschijnlijk 3 toezichthouders.
Reputatie 7
Badge
... Dus wat moet ik doen??? Als 'ze' 2 V&S's oproepen is het mijn woord tegen dat van waarschijnlijk 3 toezichthouders. je telefoon op opname zetten, en rustig blijven bij de afhandeling. Pakken ze iets van je af, dan is dat diefstal, en kan je niet alleen aangifte doen maar als burger ook de dief/dieven aanhouden.
Reputatie 7
Als jij een toezichthouder tegenkomt die in de uitoefening van zijn taak is, die jou betrekt, mag jij zijn pas vragen. Makkelijk gezegd; in geval van controle, of waarschuwen.
Hij is dan verplicht deze te laten zien.

Bij eventuele tussenkomst van V&S zal V&S altijd bemiddelend optreden. Er wordt naar beide partijen geluisterd.
...... In mijn vakgebied is het in ieder geval not done als je als volwassene je terugtrekt met een jongere van mijn inziens minderjarige leeftijd in een afgesloten ruimte en die op slot doet......

Dit opzich interessante topic krijgt nu wel een wat bizare wending:

Als ik het goed begrijp wil "Nooduitgang" dus eigenlijk een klacht indienen bij NS tegen een volwassen toezichthouder welke plaats neemt in een afgesloten ruimte met een schijnbaar op het eerste gezicht minderjarige.
Hou hierbij ook even scherp dat er al aspiranten zijn in de rijdende dienst vanaf 17 jaar............ en dat personeelsruimtes in treinen altijd vanzelf al op slot gaan !